5 Νοεμβρίου 2025
Ελληνικό ψωμί: Μελέτη σε 473 φρατζόλες διαπιστώνει άρνηση των φούρνων να μειώσουν την περιεκτικότητα σε αλάτι.
Το ψωμί κατέχει ξεχωριστή θέση στην ελληνική διατροφή και κουλτούρα, αποτελώντας διαχρονικά σύμβολο φιλοξενίας, αφθονίας και καθημερινότητας. Για τους Έλληνες καταναλωτές δεν είναι απλώς ένα βασικό τρόφιμο, αλλά στοιχείο ταυτότητας και παράδοσης. Από το χωριάτικο καρβέλι και το προζυμένιο ψωμί μέχρι τις σύγχρονες παραλλαγές, το ψωμί συνοδεύει σχεδόν κάθε γεύμα, από το απλό πρωινό μέχρι το κυριακάτικο τραπέζι και παρά τις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες και τη μείωση της κατανάλωσης τα τελευταία χρόνια, παραμένει βαθιά ριζωμένο στη γαστρονομική συνείδηση των Ελλήνων. Οι φούρνοι, μικροί και μεγάλοι, λειτουργούν όχι μόνο ως σημεία αγοράς αλλά και ως κοινωνικοί χώροι, όπου το ψωμί συνδέεται με την έννοια του «καθημερινού τελετουργικού» και της εμπιστοσύνης στην τοπική παραγωγή. Ωστόσο σύμφωνα με έρευνα οι ελληνικοί φούρνοι, δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις σύγχρονες τάσεις που επιβάλει η στροφή προς μία πιο υγιεινή διατροφή.
Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nutrients, με τίτλο «Voluntary Food Reformulation Initiatives Failed to Reduce the Salt Content of Artisanal Breads in Greece» εξέτασε την αποτελεσματικότητα της εθελοντικής συμφωνίας μεταξύ του ΕΦΕΤ και της Ομοσπονδίας Αρτοποιών για τη μείωση του αλατιού στα αρτοσκευάσματα στην Ελλάδα. Η συμφωνία (Memorandum of Understanding – MoU), που υπεγράφη το 2016, προέβλεπε ανώτατο όριο 1,2% αλατιού στο ψωμί, με σκοπό να μειωθεί η πρόσληψη νατρίου στον πληθυσμό.
Η έρευνα συνέκρινε δείγματα ψωμιού από δύο χρονικές περιόδους, το 2012 και το 2024. Το 2012 είχαν συλλεχθεί 220 δείγματα από δύο περιφέρειες (Αττική και Ήπειρο), ενώ το 2024 συλλέχθηκαν 253 δείγματα από εννέα περιφέρειες, καλύπτοντας το 87,5% του πληθυσμού της χώρας. Όλα τα δείγματα αφορούσαν μη συσκευασμένο, αρτοπαρασκευασμένο ψωμί από φούρνους, τόσο σε αστικές όσο και σε αγροτικές περιοχές. Τα είδη ψωμιού περιλάμβαναν λευκό, ολικής άλεσης, με προζύμι, με σπόρους, σίκαλης και ειδικές κατηγορίες όπως ντίνκελ ή με καρύδια.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η μέση περιεκτικότητα σε αλάτι το 2012 ήταν 1,32%, ενώ το 2024 αυξήθηκε σε 1,41%, δηλαδή υπήρξε αύξηση 6,8% αντί για μείωση. Μόνο το 19,4% των δειγμάτων του 2024 περιείχε αλάτι ≤1,2%, ενώ το 2012 το ποσοστό αυτό ήταν 31,8%. Τα ψωμιά με λευκό αλεύρι είχαν υψηλότερη περιεκτικότητα σε αλάτι σε σχέση με τα ψωμιά ολικής άλεσης, και αυτή η τάση παρέμεινε σταθερή και στις δύο περιόδους. Η διακύμανση μεταξύ διαφορετικών φούρνων και τύπων ψωμιού ήταν μεγάλη, στοιχείο που δείχνει ότι τεχνικά η μείωση του αλατιού είναι εφικτή αλλά δεν εφαρμόστηκε συστηματικά.
Η μελέτη περιέλαβε και υπολογιστικά μοντέλα για να εκτιμηθεί πώς η εφαρμογή του ορίου 1,2% ή του αυστηρότερου παγκόσμιου ορίου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (0,925%) θα επηρέαζε τη συνολική πρόσληψη αλατιού. Αν όλοι οι φούρνοι εφάρμοζαν το όριο του 1,2%, περίπου 3,2% των Ελλήνων καταναλωτών που σήμερα υπερβαίνουν τα 5 γραμμάρια ημερήσιας πρόσληψης αλατιού θα έπεφταν κάτω από αυτό το όριο. Με την εφαρμογή του ορίου του ΠΟΥ, το ποσοστό αυτό θα διπλασιαζόταν σε περίπου 6,3%.
Η έρευνα επισημαίνει ότι η εθελοντική συμφωνία δεν οδήγησε σε μετρήσιμη πρόοδο, παρά τις καμπάνιες ενημέρωσης του ΕΦΕΤ, των ενώσεων καταναλωτών και των διατροφολόγων. Παρόμοια εθελοντικά προγράμματα σε άλλες χώρες είχαν διαφορετικά αποτελέσματα: στη Σλοβενία και την Ολλανδία σημειώθηκε μείωση περίπου 7–9%, στο Ηνωμένο Βασίλειο 18% και στην Ιρλανδία 21%. Οι ερευνητές αποδίδουν τη στασιμότητα στην Ελλάδα σε παράγοντες όπως η απροθυμία των αρτοποιών να αλλάξουν συνταγές από φόβο για απώλεια πελατών, η πτώση της κατανάλωσης ψωμιού και η περιορισμένη επίγνωση των καταναλωτών ότι το ψωμί αποτελεί κύρια πηγή αλατιού στη διατροφή.
Το ισχύον ελληνικό θεσμικό πλαίσιο (Κώδικας Τροφίμων και Ποτών) θέτει γενικό όριο 1,5% αλατιού στο ψωμί, χωρίς να διευκρινίζει αν αυτό αφορά το προϊόν όπως καταναλώνεται ή σε ξηρή ουσία, γεγονός που καθιστά τη ρύθμιση ασαφή. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι η σταδιακή μείωση του αλατιού στο ψωμί είναι τεχνικά εύκολη και δεν επηρεάζει την ποιότητα ή τη γεύση, εφόσον γίνεται προοδευτικά. Παραδείγματα από άλλες χώρες δείχνουν ότι μείωση 30–40% μπορεί να γίνει χωρίς να γίνει αντιληπτή από τους καταναλωτές.
Η μελέτη καταλήγει ότι η εθελοντική προσέγγιση απέτυχε να μειώσει το αλάτι στο ελληνικό ψωμί και ότι το μέσο επίπεδο παραμένει πάνω από το διεθνές πρότυπο του ΠΟΥ. Η υιοθέτηση υποχρεωτικού ανώτατου ορίου, με συνεχή έλεγχο και επιβολή, προτείνεται ως πιο αξιόπιστη και βιώσιμη λύση για τη μείωση της πρόσληψης νατρίου στον πληθυσμό. Οι συγγραφείς τονίζουν ότι μόνο η νομοθετική ρύθμιση μπορεί να εξασφαλίσει συμμόρφωση των παραγωγών και ουσιαστικά αποτελέσματα για τη δημόσια υγεία.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Ελληνικού Οργανισμού Τροφίμων (ΕΦΕΤ), σε συνεργασία με το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Βιοεπιστημών της Σχολής Επιστημών Ζωής και Υγείας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας στην Κύπρο.
Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση https://www.mdpi.com/2072-6643/17/21/3374
Αναφορά: Μαράκης Γεώργιος, Σωτηρία Κωτοπούλου, Σταυρούλα Σκουλίκα, Γεώργιος Πετρόπουλος, Ζωή Μούσια, Εμμανουέλα Μαγριπλή και Αντώνης Ζαμπέλας. 2025. «Οι εθελοντικές πρωτοβουλίες αναμόρφωσης τροφίμων απέτυχαν να μειώσουν την περιεκτικότητα σε αλάτι των χειροποίητων ψωμιών στην Ελλάδα»
Nutrients 17, αρ. 21: 3374. https://doi.org/10.3390/nu17213374
Κατηγορία Θέματος
Επιστημονικά θέματα,
Ηθη και Εθιμα,
Θέματα Παιδείας,
Θέματα Υγείας,
Κοινωνικά θέματα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.








2 σχόλια:
Ο τίτλος του άρθρου είναι παραπλανητικός.Το άρθρο αναφέρεται μόνον στην περιεκτικότητα του ψωμιού σε αλάτι και όχι στην ποιότητα των αλεύρων ή άλλων συστατικών.
Εχεις απόλυτο δίκιο και γι αυτό άλλαξα τον τίτλο να είναι σωστός και συγκεκριμένος....
Δημοσίευση σχολίου