8 Αυγούστου 2025

Google: «Σκοτώνει» την αναζήτηση όπως την ξέραμε – Πώς «χτίζει» το επόμενο internet

Για 25 χρόνια, το «γκουγκλάρισμα» ήταν συνώνυμο της γνώσης. Ένα λευκό φόντο, μια απλή μπάρα αναζήτησης και τα πάντα στη διάθεσή σου με ένα κλικ. Από φθηνές πτήσεις μέχρι διαφωνίες για GOAT του τένις, η Google ήταν η πρώτη στάση στο διαδίκτυο.
 
Ήταν επίσης μια από τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις του πλανήτη: 9 στις 10 αναζητήσεις παγκοσμίως περνούν από τα χέρια της. Πέρυσι, η Alphabet, η μητρική της εταιρεία, ξεπέρασε τα 350 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα — κυρίως από διαφημίσεις που βασίζονται ακριβώς σε αυτή τη συνήθεια: την παραδοσιακή αναζήτηση. 
 
Αυτό, όμως, αλλάζει. Και ίσως οριστικά.
 
Η Google παρουσίασε το AI Mode, μια νέα λειτουργία αναζήτησης βασισμένη σε τεχνητή νοημοσύνη. Όχι άλλες λίστες, όχι απλά links. Ο χρήστης συνομιλεί με την αναζήτηση. Κάνει ερωτήσεις — και λαμβάνει απαντήσεις, ολοκληρωμένες, αναλυτικές, σαν από συνομιλητή.
 
Η λειτουργία ενεργοποιήθηκε ήδη για χρήστες στο Ηνωμένο Βασίλειο και, σύμφωνα με ειδικούς, είναι το πιο δραστικό rebranding του web από την εμφάνιση του smartphone.
 
Η Google υπόσχεται πως το AI Mode χειρίζεται ερωτήσεις που παλιότερα απαιτούσαν 10 tabs, copy-paste, scroll και υπομονή. Τώρα, όλα γίνονται σε ένα πεδίο. Γρήγορα, έξυπνα, «ανθρώπινα».
 
Το internet δεν εξαφανίζεται. Απλώς, στα χέρια της Google, μεταμορφώνεται.
 
Με λίγα λόγια, σε προσκαλεί να μιλήσεις με την Google. Δεν χρειάζεται να κόψεις ή να προσαρμόσεις την ερώτησή σου: απλώς μίλα και άσε την Google να καταλάβει.Σε υπολογιστή, οι χρήστες μπορούν να πατήσουν το κουμπί AI Mode στη γραμμή αναζήτησης.
 
Σε κινητό, μπορεί κανείς να ενεργοποιήσει τη Λειτουργία AI από τη λίστα στην κορυφή των καρτελών, έπειτα να πατήσει το κουμπί μικροφώνου και να αρχίσει να μιλάς για να διατυπώσεις την ερώτησή σου, «όσο ασύνδετη ή περίπλοκη κι αν είναι», υπόσχεται η Google.
 
Για παράδειγμα, ρωτάει ο χρήστης: Γιατί έχει γίνει τόσο δημοφιλής ο Nigel Farage; Πατά «enter» και η Λειτουργία AI μπαίνει σε λειτουργία «σκέψης». Δουλεύει, σαρώνοντας εκατοντάδες ιστοσελίδες σε κλάσματα δευτερολέπτου και έπειτα, παραδίδει μια περίληψη.
 
Η απάντηση, εν προκειμένω, έλεγε ότι ο Farage έχει «εκμεταλλευτεί ένα αίσθημα απογοήτευσης και δυσαρέσκειας απέναντι στο κυρίαρχο πολιτικό κατεστημένο στο Ηνωμένο Βασίλειο», Και έπειτα παραθέτει έξι κουκκίδες για να τεκμηριώσει το επιχείρημά του: π.χ «σθεναρή στάση στο μεταναστευτικό». «ευχέρεια στα social media» κλπ.
 
Οι απαντήσεις συχνά περιλαμβάνουν μικρά εικονίδια για συνδέσμους προς τρίτους ιστότοπους που αποτέλεσαν βασικές πηγές για τις «σκέψεις» της Λειτουργίας AI.
 
Επί δύο δεκαετίες τώρα οι χρήστες του διαδικτύου είναι υποτελείς στον αλγόριθμο της μηχανής αναζήτησης: Οι σύνδεσμοι που μας επιτρέφει ως απάντηση η Google είναι το καύσιμό της: Εταιρείες πληρώνουν αδρά για να εμφανίζονται εκεί, και κυρίως, πάνω από τους ανταγωνιστές τους. Η μαγεία της τεράστιας διαφημιστικής μηχανής της Google είναι πως ό,τι κι αν ψάχνει κανείς, τα κλικ του μετατρέπονται σε χρήμα: Και αυτό το χρήμα ρέει άφθονο στα ταμεία της Google.
 
Η απάντηση είναι απλή: ChatGPT.
 
Ήταν στις αρχές του 2023 όταν ο Sundar Pichai, διευθύνων σύμβουλος της Google, σήμανε «κόκκινο συναγερμό». Η OpenAI μόλις είχε κυκλοφορήσει το ChatGPT, ένα νέο chatbot εξαιρετικά ισχυρό, ικανό να περνάει εύκολα τεστ, να λέει αστεία και να απαντά σχεδόν σε κάθε ερώτηση.
 
Για το κοινό του διαδικτύου, έμοιαζε με μαγεία. Για την Google, έμοιαζε με απειλή. «Η Google υπήρξε η μεγαλύτερη επιχείρηση στην ιστορία του καπιταλισμού εδώ και 20 χρόνια επειδή συνέπαιρνε τον καταναλωτή. Αλλά πρώτη πραγματική απειλή εδώ και 20 χρόνια ήρθε με την εμφάνιση του ChatGPT. Και η απειλή συνεχίζει να επιταχύνεται.»
 
Αυτός ο νέος τρόπος αλληλεπίδρασης -κάνε μια ερώτηση, πάρε μια απάντηση- αντί για διαφημίσεις και συνδέσμους, αλλάζει τα πάντα.
 
Πολλοί επικριτές θεωρούν τη Google λίγο-πολύ ως έναν παγκόσμιο «Χρυσό Οδηγό» με διαφημίσεις πάνω από τα αποτελέσματα αναζήτησης.
 
Τα bots όπως το ChatGPT προσφέρουν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία, που για πολλούς είναι απλώς καλύτερη. Το ChatGPT ήδη χρησιμοποιείται από πάνω από 700 εκατομμύρια ανθρώπους την εβδομάδα και διαχειρίζεται ένα δισεκατομμύριο αναζητήσεις. Ιδίως οι νεότεροι, δημιουργούν σχεδόν προσωπική σχέση με τα chatbots: μοιράζονται μυστικά, ζητούν συμβουλές. Φυσικά, τους εμπιστεύονται και για αγορές ή έρευνα προϊόντων, κάτι που απειλεί το επιχειρηματικό μοντέλο της Google.
 
Η Λειτουργία AI της Google δείχνει την κατεύθυνση προς την οποία οδεύει το διαδίκτυο. Υπάρχουν ακόμα περιορισμοί: δεν μπορεί ακόμα να σου κάνει κράτηση δείπνου ή να σου κλείσει πτήση. Αλλά μπορεί να σου πει ποιες αεροπορικές πετούν απευθείας στη Βαρκελώνη και να θυμάται ότι δεν θέλεις να σου εμφανίζει αποτελέσματα για μια συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία με την οποία είχες κακές εμπειρίες.
 
Μπορεί να σου προτείνει και ταξιδιωτικό πρόγραμμα. Ζητώντας «Σαββατοκύριακο στη Βαρκελώνη εκτός πεπατημένης», θα σου προτείνει γειτονιές για περπάτημα όπως η Gràcia, δοκιμή ελαιολάδου στο Sant Antoni, και συνδέσμους για περισσότερες πληροφορίες ή κρατήσεις.
 
Το τελευταίο βήμα δεν είναι μακριά. Google, OpenAI και άλλες πλατφόρμες επεξεργάζονται δουλεύουν σε ψηφιακούς μπάτλερ – bots που θα έχουν π.χ. τα στοιχεία της πιστωτικής σου και θα εκτελούν αυτόνομα εργασίες: από κρατήσεις μέχρι παραγγελίες χαρτιού υγείας.
 
Σε αυτό το όχι μακρινό μέλλον, όπου όλοι έχουν έναν ψηφιακό μπάτλερ, η διαφήμιση θα αλλάξει. Οι στρατηγικές marketing που βασίζονται στον αλγόριθμο Google; Θα καταλήξουν στον κάδο.
 
Αυτές οι αλλαγές είναι, κατά κάποιον τρόπο, προετοιμασία για κάτι βαθύτερο: τον θάνατο του smartphone. «Όταν τα bots θα μπορούν να καταλάβουν και να απαντούν με φυσική γλώσσα, για πόσο καιρό ακόμη θα συνιστά ”κορυφή της τεχνολογίας” το να κοιτάμε ένα μαύρο γυάλινο παραλληλόγραμμο κουτί στην παλάμη μας;»
 
Η πρόβλεψη ανήκει στον Sir Jony Ive, τον Βρετανό σχεδιαστή πίσω από το iPhone και το iPod. Που ήδη συνεργάζεται με την OpenAI για να σχεδιάσει μια νέα, προσανατολισμένη στην AI-συσκευή.
 
Δεν έχει αποκαλύψει πώς θα είναι, αλλά εικάζεται ότι θα φοριέται και δεν θα έχει οθόνη: Ισως θα είναι ένα μενταγιόν ή ένα κλιπ στο πέτο, ίσως με κάμερα και μικρόφωνο, που θα βλέπει και θα ακούει ό,τι κι εμείς, και θα απαντά φυσικά.
 
«Ο Jony μου έδωσε πρόσφατα ένα από τα πρωτότυπα για να το πάρω στο σπίτι, και έτσι μπόρεσα να βιώσω τη νέα εμπειρίαζήσω», λέει ο Σαμ Αλτμαν, συνιδρυτής της OpenAI. «Και νομίζω ότι είναι το πιο κουλ κομμάτι τεχνολογίας που θα έχει δει ποτέ ο κόσμος».
 
Και κάπου εκεί -όταν οι πάσης φύσεως οθόνες θα παύσουν να είναι στο επίκεντρο, είναι και το σημείο που το AI της Google αποκτά νόημα.
 
Όσο για τους μπλε συνδέσμους, δλαδή τις απαντήσεις της Google όπως τις έχουμε συνηθίσει επί ένα τέταρτο του αιώνα;
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.