15 Ιανουαρίου 2024

Θέλουν την Εκκλησία βουβή στο περιθώριο, χωρίς λόγο και ρόλο

Του π. Ηλία Μάκου 
 
Κάποια κέντρα και παράκεντρα και απόκεντρα, αλλά και ιδεολογικές τάσεις θέλουν την Εκκλησία στο περιθώριο, βουβή, χωρίς λόγο και ρόλο μπροστά σε κοινωνικά ζητήματα.
 
Ενοχλούνται μερικοί, που η Εκκλησία εκφράζεται, όταν χρειάζεται, χωρίς φόβο και δειλία, δίχως κούφια συνθήματα, αλλά με επιχειρήματα θεολογικά, όπως προκύπτουν από την αλήθεια της Ορθοδοξίας, αλλά και βάσει επιστημονικών κριτηρίων. Και την ψέγουν, αν δεν σιωπά ή αν δεν ταυτίζεται με τις δικές τους απόψεις. 
 
Ανεξάρτητα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με τις διακηρύξεις της, η Εκκλησία, που στην Ελλάδα είναι συνδεδεμένη στενά με το λαό, έχει χρέος, που πηγάζει από την αποστολή της, να παρεμβαίνει. Και όχι μόνο να διατυπώνει τη θέση της, όπως αυτή απορρέει από το Ευαγγέλιο και την αποστολική και πατερική της παρακαταθήκη, αλλά και να είναι ενεργά και πρακτικά παρούσα στις εξελίξεις, χωρίς φανατισμούς και με ανοιχτή την αγκαλιά της προς όλους. 
 
Ειρωνικές και υποτιμητικές γνώμες του τύπου “είναι συντηρητικούρα οι παπάδες…”, τι δουλειά έχει η Εκκλησία να ανακατεύεται σε κοσμικά πράγματα …”, “ας κάνουν τις λειτουργίες τους οι παπάδες και να μην ασχολούνται με τα υπόλοιπα”, “να κοιτάνε τα επουράνια και να αφήσουν τα επίγεια…”, αγνοούν ότι Εκκλησία είναι ο λαός, δεν είναι μόνο οι κληρικοί (ιερείς και Μητροπολίτες), και δεν είναι ένα κομμάτι ξεκομμένο από τους πολίτες και τα ζητήματα, που τους απασχολούν, αλλά αποτελεί την πνευματική τους έκφραση και έχει ανοιχτή την αγκαλιά της, προσμένοντας όλους με αγάπη. Και ξεχνούν ότι η Εκκλησία, όταν χρειάστηκε, πρωτοστάτησε για να υπερασπιστεί την ελευθερία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. 
 
Γενικά γράφοντας και όχι αναφερόμενοι σ’ ένα συγκεκριμένο θέμα, οι περισσότεροι μιλάμε συχνά για την κρίση, που διέρχεται στις μέρες μας ο άνθρωπος. Και η κρίση αυτή είναι δεδομένη, αφού παντού φτάνει ο απόηχός της, καθώς συμπτώματα βαριάς ηθικής νόσου εκδηλώνονται καθημερινά (η εγκληματικότητα ενηλίκων και ανηλίκων στο ζενίθ, οικογενειακές διασπάσεις, άκριτη και άκρατη ασυδοσία, αγνόηση ηθικών φραγμών, ψυχολογικές διαταράξεις και πάει λέγοντας). 
 
Γίνεται, εδώ και πολλά χρόνια, μια συστηματική προσπάθεια ψυχικού επηρεασμού των Ελλήνων. Μια εξώθησή τους σε μίμηση ξενικών προτύπων, ηθών και εθίμων. Ένας αποχρωματισμός τους από τις γνήσιες πεποιθήσεις τους. Μια αλλαγή της πορείας τους, με το ξεθώριασμα των στοιχείων, που συνθέτουν την προσωπική ταυτότητά τους. Βέβαια, σε ατομικό επίπεδο ο καθένας έχει το δικαίωμα να κάνει τις επιλογές του, ωστόσο δεν μπορούν εκ των πραγμάτων να γίνουν αποδεκτός κανόνας για όλους, οδηγώντας στην αλλοίωση της κοινωνικής δομής. 
 
Και στη σύγχυση, η οποία έχει δημιουργηθεί, οφείλει να έρχεται η Εκκλησία υποδεικνύοντας τρόπους και δρόμους ζωής, που μπορούν να βγάλουν τον άνθρωπο από το αδιέξοδο. Εδώ ακριβώς είναι και η μεγάλη ευθύνη της Εκκλησίας. Να φανερώνει ότι φύσει και θέσει είναι ο φύλακας και η τροφός της ψυχής του λαού, μη περιοριζόμενη απλά σε διατύπωση θεωριών, αλλά περνώντας από τη θεωρία στην πράξη. 
 
Και όταν ορισμένοι, πολλοί ή λίγοι δεν έχει σημασία, ζητούν κάτι άλλο, αντιπαθούν τους δογματισμούς, απεχθάνονται τα “μη” και τα “όχι”, δεν θέλουν περιορισμούς, δεν επιθυμούν “καλούπια”, δεν παραδέχονται τα πιστεύματα, αποθεώνουν τα ένστικτα, έχουν ψευδαίσθηση αυτοδυναμίας, ποια γλώσσα οφείλει να χρησιμοποιεί η Εκκλησία, ποιο πρέπει να είναι το περιεχόμενο του κηρύγματός της; 
 
Κύριο χαρακτηριστικό αλλά και στόχος μιας σύγχρονης ποιμαντικής είναι η συνειδητοποίηση των αληθινών αναγκών, η καθοδήγηση των ανθρώπων, με παράλληλη στήριξη, μέσα από τη βιωματική εμπειρία, την ανάλυση των συνθηκών, την εξήγηση με σαφήνεια των αρχών και των ιδανικών της, αλλά και της σημασίας της αρετής για την πρόοδο, καθώς και η ενεργοποίηση της συνείδησής τους. 
 
Έτσι τα στελέχη της Εκκλησίας δεν μένουν ατσαλάκωτα, αλλά έρχονται σε ἀμεση επαφή με τα προβλήματα των συνανθρώπων, αλλά και τον αντίκτυπο, που αυτά έχουν. Δεν στέκονται αδιάφορα απέναντι σ’ αυτούς, αλλά τους αγγίζουν βαθύτατα, όχι μόνο με τη φωνή τους, αλλά και με την παρουσία τους, τα μάτια τους, την καρδιά τους. Και τους οδηγούν σε μετοχή, συμμετοχή και δράση, με δείκτη την αναλλοίωτη διδασκαλία της Αγίας Γραφής. 
 
Αυτό δεν είναι εκκοσμίκευση του ρόλου της Εκκλησίας, αυτό είναι όρος και υποχρέωση της λεπτής και δύσκολης αποστολής της. Μέσα από την πράξη της Εκκλησίας, μέσα από τη μαχόμενη ποιμαντική, νιώθουν οι άνθρωποι το ενδιαφέρον και την προσφορά και την αξία της, που δεν είναι σε απόσταση από αυτούς, που δεν δημιουργεί χάσμα από αυτούς, αλλά είναι η Εκκλησία αυτοί οι ίδιοι. 
 
Σκοπός της Εκκλησίας δεν μπορεί να είναι άλλος, παρά να αγκαλιάσει τους ανθρώπους και οτιδήποτε τους απασχολεί. Όταν η Εκκλησία, αναζητά τους ανθρώπους και προστρέχει κοντά στον κόσμο, τότε και οι άνθρωποι την αναζητούν και προστρέχουν κοντά της. 
 
Και καταλαβαίνουν ότι η βεβαιότητα της πίστης δεν είναι απλή γνώση, όπως η επιστημονική βεβαιότητα, όπου με τη διάνοια κατανοούμε τον εαυτό μας και τον κόσμο, αλλά συμμετοχή της ψυχής με όλες της τις δυνάμεις στην αλήθεια. 
 
Η αλήθεια την οποία αποκτούμε μέσω της λογικής γνώσης και της εξωτερικής εμπειρίας, είναι πυρήνας αλήθειας και πολύ ωχρή αλήθεια σε σχέση προς την αλήθεια, την οποία ζούμε, ως βεβαιότητα, μέσω της πίστης. 
 
Πηγή: Εφημερίδα “Political”



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.