26 Ιανουαρίου 2024

Η διαχρονική ιδέα της ελευθερίας στον Ελληνισμό

Γράφει η Κρινιώ Καλογερίδου
 
Δεν ξέρω για σας, αλλά εγώ — κάθε που κατακλύζομαι από απαισιοδοξία για το ελληνικό μέλλον — προστρέχω στην πιο συγκινητική στροφή του ”Ακάθιστου Ύμνου” των Ελλήνων, του ”Ύμνου εις την Ελευθερίαν”:

”… Απ’ τα κόκαλα βγαλμένη // των Ελλήνων τα ιερά, // και σαν πρώτα ανδρειωμένη, // χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!..”.

Σ’ αυτήν την ”Ελευθεριά” του Διονύσιου Σολωμού, θαρρώ, εγκιβωτίζονται όλες οι μορφές της Ελευθερίας μαζί: η ατομική (της σκέψης, της συνείδησης, της έκφρασης κλπ), η κοινωνική, η οικονομική, η νομική, η πολιτική, η πνευματική, η ψυχολογική και, πάνω απ’ όλα, η ηθική και η εθνική Ελευθερία, που είναι ταυτόσημες με το χρέος για την υπεράσπιση των αδύναμων και των οσίων και ιερών της πατρίδας.


Ταυτόσημες και με την ευθύνη, γιατί ”Όλα χαώδη, ώσπου ο νους σπίθισε και έβαλε μια τάξη”, όπως λέει ο προσωκρατικός φιλόσοφος Αναξαγόρας (5ος αι.) μιλώντας για την αξία της υπευθυνότητας στον άνθρωπο .

Ταυτόσημες και με την αντίσταση σε κάθε μορφή πνευματικής δουλείας που υπονομεύει την ελευθερία και εξανδραποδίζει τον άνθρωπο. Τον εξανδραποδίζει και τον ευτελίζει διδάσκοντάς του την αμάθεια, την ανευθυνότητα, τη δειλία και την ανανδρία.

Στοιχεία που κάνουν να ξεχωρίζει ο ελεύθερος από τον δούλο, ο ανυπότακτος από τον υποτακτικό, ο υψηλόφρων με συναισθηματική νοημοσύνη από εκείνον που έχει ανάπηρη ψυχή και αρνείται να δραπετεύσει από το ”κλουβί” της δουλοφροσύνης.

Κάνουν να ξεχωρίζει ο ανεξάρτητος και αταλάντευτος στα ιδανικά του άνθρωπος από τον μαζοποιημένο που βρίσκεται σε ιδεολογική σύγχυση και συνεξάρτηση με τους καθοδηγητές του χωρίς ελπίδα διεκδίκησης της ελεύθερης συνείδησης και της ποδοπατημένης ελευθερίας του.

”Όποιος δεν είναι ελεύθερος, δεν είναι άνθρωπος • όποιος δεν είναι ελεύθερος, δε βλέπει, δεν ξέρει, δε διακρίνει, δεν αναπτύσσεται, δεν καταλαβαίνει, δε θέλει, δεν πιστεύει, δεν αγαπάει…, δεν υπάρχει”, λέει ο Βίκτωρ Ουγκώ και μας οδηγεί επαγωγικά σε πολλαπλά συμπεράσματα.

Μας οδηγεί στην απλούστερη αρχικά σημασία της Ελευθερίας, που έχει να κάνει με το δικαίωμα του καθένα μας ”να κάνει αυτό που θέλει αυτός και όχι αυτό που θέλει ο άλλος”. Είναι και η αιτία, άλλωστε, που διακρίνει τον άνθρωπο από τα υπόλοιπα όντα: η ύπαρξη έλλογης βούλησης η οποία τον προτρέπει κατά του ετεροκαθορισμού του.

Οι περισσότεροι από μας, ασφαλώς, προσδιορίζουν αποφατικά την Ελευθερία θεωρώντας την μια ιδέα (και όχι μια πραγματικότητα) ”παρούσα, όταν είναι απών ο καταναγκασμός” (Άγγελος Τερζάκης). Αυτός είναι ο λόγος, άλλωστε, που η εξωτερική της έκφραση εκδηλώνεται κυρίως σε χώρες όπου υπάρχει τυραννία, δικτατορία.

Ωστόσο η Ελευθερία, πέρα από αρνητικά, ορίζεται και θετικά με βάση το ίδιο το περιεχόμενό της που προσδιορίζει στην πράξη (κι όχι στη θεωρία) τη συνείδηση. ”Η ελεύθερη συνείδηση προσδιορίζεται από ιδέες…, δηλαδή από λόγο”, λέει ο Κωνσταντίνος Τσάτσος.

Και ελεύθερος είναι ”ο έχων ιδίαν βούλησιν”. Αυτός, δηλαδή, που αυτοκαθορίζεται. Δεν εξαρτάται από άλλον. Αυτός ο οποίος υποτάσσει την εξωτερική ελευθερία του (που συμβαδίζει με τα ”θέλω” του κόσμου) στην εσωτερική (τα ”θέλω” της ψυχής του), γιατί η αυθεντική Ελευθερία έχει τη ρίζα της στον εσωτερικό κόσμο.

Κατά τον χριστιανό θεολόγο και φιλόσοφο Ιερό Αυγουστίνο (354 – 427), μάλιστα: ”Η νόηση της αλήθειας είναι η αρχή της ουσιαστικής Ελευθερίας του ανθρώπου” (”De veritate religionis 39, 78)–βλ. Εκκλησιαστική Γραμματεία με έμφαση στους Λατίνους: Ευχαριστήριες επιστολές, Εξομολογήσεις κλπ).

Στην ουσιαστική, αυθεντική ελευθερία του ανθρώπου — την ηθική, την πνευματική (ελεύθερη έκφραση γνώμης, παρρησία), την ψυχική — εντάσσεται και η εθνική ελευθερία του Σολωμού και του Καζαντζάκη, ο οποίος δραματοποίησε με μοναδική παραστατικότητα (”Καπετάν Μιχάλης”) την τραγικότητα της μοίρας του σκλάβου Έλληνα Κρητικού στο πρόσωπο του ομώνυμου πρωταγωνιστή της ελευθερίας.

Έτσι οδηγούμαστε λογικά σε ένα συμπέρασμα που έχει ιδιαίτερη σημασία. Στο συμπέρασμα ότι, αν η ψυχή παραμένει αδούλωτη από πάθη και εξαρτήσεις (με πρώτη αυτή του χρήματος), τότε μπορεί να σπάσει τις αλυσίδες της σκλαβιάς και να κερδίσει την εθνική ελευθερία. Κι αυτό αποδείχθηκε θριαμβικά στην Ελληνική Επανάσταση του 1821…

” […] Κατάλαβες, αφεντικό; Αυτό θα πει ελευτερία! Σηκώθηκα, ανέβηκα στη γέφυρα να με χτυπήσει ο καθαρός αγέρας ‘Αυτό θα πει ελευτερία’, συλλογιζόμουν. ‘Να ‘χεις ένα πάθος, να μαζεύεις χρυσές λίρες, και ξαφνικά να νικάς το πάθος και να σκορπάς όλο το έχει σου στον αγέρα! Να λευτερωθείς από ένα πάθος, υπακούοντας σ’ ένα άλλο υψηλότερο’…”, λέει στον μονολεκτικό διάλογό του με τον συγγραφέα ο ήρωας του Καζαντζάκη στο έργο του ”Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά”) και με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη.

Απόλυτα σύμφωνη χωρίς να χρειάζεται να μπω στον πειρασμό των… ερωτηματικών ενδοιασμών του (”Μα μήπως κι αυτό δεν είναι σκλαβιά; Να θυσιάζεσαι για μιαν ιδέα, για τη ράτσα σου, για το Θεό; Ή μήπως όσο πιο αψηλά στέκεται ο αφέντης τόσο και πιο μακραίνει το σκοινί της σκλαβιάς μας, πηδούμε τοτε και παίζουμε σε πολύ πλατύχωρο αλώνι, πεθαίνουμε χωρίς να βρούμε την άκρα του, κι αυτό το λέμε ελευτερία;”).

Η φύση της ψυχικής ελευθερίας είναι σύμφυτη με την ανθρώπινη φύση και η εξάρτησή της από την εθνική είναι αυταπόδεικτη, όπως αυταπόδεικτη είναι η συνεξάρτησή της με τη βαθύτερη ουσία της ανθρωπιάς του ανθρώπου.

Ας μην ξεχνάμε ότι όσοι επιβίωσαν από μακροχρόνια κατοχή και υποδούλωση (βλ. 400-500 χρόνια σκλαβιάς των Ελλήνων στους Τούρκους), από στρατόπεδα συγκέντρωσης (πχ, Ναζιστικά), από ομηρίες και φυσικές καταστροφές — πέρα από τύχη — είχαν έντονη την αίσθηση της ελευθερίας, που τους έκανε πιο δυνατούς και ανθεκτικούς στις ψυχικές και σωματικές δοκιμασίες που βίωναν.

Αυτή η ψυχική ελευθερία είναι σύμφυτη από αιώνες με την Ελληνική Ελευθερία, την βγαλμένη απ’ τα κόκαλα τα ιερά των Ελλήνων, όπως λέει ο Εθνικός ποιητής μας. Την Ελευθερία που ξύπνησε στον ελληνικό ιστορικό χωροχρόνο σαν αίτημα-αξίωση των αρχαίων προγόνων μας απέναντι σε εξωτερικούς και εσωτερικούς καταναγκασμούς.

Μέσα απ’ αυτήν — την μη αλλοτριωμένη, αλλά δίκαιη Ελευθερία, της διεκδίκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε ατομικό, συλλογικό, εθνικό και πολιτικό επίπεδο (γιατί ”Δεν υπάρχει ελεύθερο πολίτευμα χωρίς ελεύθερους ανθρώπους”, όπως λέει ο Κ. Τσάτσος) — καταξιώθηκαν οι Έλληνες στο διάβα του χρόνου. Καταξιώθηκαν κάνοντάς την σύνθημα στα χείλη τους (”Ή ταν ή επί τας” — ”Ελευθερία ή Θάνατος” — ”Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία” (σύνθημα που παραπέμπει στη σύνδεση της Παιδείας με την πνευματική ελευθερία).

Την Ελευθερία, όπου εγκιβωτίζεται η ελληνική ιδέα ”Αφήστε το άτομο ελεύθερο και να έχετε εμπιστοσύνη ότι θα κάνει συνειδητά το καθήκον του”. Το καθήκον του σε ατομικό, κοινωνικό και εθνικό επίπεδο, ώστε να αναδειχθεί περίλαμπρη η Ελευθερία από τη σύζευξη της αρετής με την τόλμη, σύμφωνα με τον λόγο του ποιητή (βλ. Ανδρέας Κάλβος: ”Εις Σάμον”):

”… Όσοι το χάλκεον χέρι // βαρύ του φόβου αισθάνονται // ζυγόν δουλείας ας έχωσι • // θέλει αρετήν και τόλμην // η ελευθερία…”.

πηγή




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.