28 Ιανουαρίου 2024

Σχετικά με την εορτή της ελληνικής παιδείας (Τριών Ιεραρχών)

Γράφει ο Χαράλαμπος Μηνάολγου
 
Η εορτή των Τριών Ιεραρχών είναι η θεσπισθείσα από την Ορθόδοξη Εκκλησία εορτή των ελληνικών γραμμάτων. Κατ’ αυτήν δεν τιμώνται οι Τρεις Ιεράρχες (Μ. Βασίλειος, Γρηγόριος Ναζιανζηνός και Ιωάννης ο Χρυσόστομος) αλλά στα πρόσωπά τους τα ελληνικά γράμματα και η ελληνική παιδεία. Όπως είναι γνωστό, αυτοί οι τρεις σπουδαίοι άγιοι ιεράρχες τιμώνται από την Εκκλησία, σε άλλες ημερομηνίες (1 Ιανουαρίου ο Μ. Βασίλειος, 25 Ιανουαρίου ο άγιος Γρηγόριος και 13 Νοεμβρίου ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος). Εδώ και μία χιλιετία περίπου (11ος αιώνας), στις 30 Ιανουαρίου, η Εκκλησία τιμά στα πρόσωπα των Τριών Ιεραρχών την ελληνική παιδεία, όπως το θέσπισε ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννης ο Μαυρόπους, ο οποίος συνέταξε και ασματική ακολουθία των Τριών Ιεραρχών.
 
Ο Μαυρόπους ήταν λόγιος επίσκοπος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την κλασική παιδεία και γραμματεία συνεχίζοντας ως προς τούτο την παράδοση των Τριών Ιεραρχών και πολλών άλλων επισκόπων και λοιπών κληρικών με προεξάρχοντα τον συντάκτη της Μυριοβίβλου, Μ. Φώτιο, πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως (9ος αιώνας). Με την εορτή, που σταδιακά καθιερώθηκε, στις 30 Ιανουαρίου τιμάται στα πρόσωπα των ανωτέρω αναφερόμενων τριών ιεραρχών η ελληνική παιδεία. Ο Μαυρόπους επέλεξε αυτούς τους τρεις αγίους του τετάρτου αιώνα για την βαθιά ελληνική παιδεία τους και την συμβολή τους όχι μόνον στην θεολογία, αλλά και στα ελληνικά γράμματα. 
 
Ο Μ. Βασίλειος, αρχιεπίσκοπος Καισαρείας της Καππαδοκίας, υπήρξε για τα δεδομένα της εποχής του πανεπιστήμων. Σπούδασε μαζί με τον Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον μετέπειτα αυτοκράτορα Ιουλιανό τον Παραβάτη, στην ειδωλολατρική ακόμη τότε σχολή των Αθηνών, ενώ ένα από πλέον γνωστά έργα του είναι το «Προς τους νέους, όπως αν εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων», στο οποίο έδειξε ότι οι νέοι της εποχής του μπορούσαν να μελετούν τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς χωρίς να επηρεάζεται η χριστιανική πίστη τους. 
 
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος διετέλεσε αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως και ήταν ένας ογκόλιθος της Θεολογίας, εξού και το σχετικό προσωνύμιο, αλλά συνάμα και σπουδαίος ποιητής, αφού συνέγραψε έπη, ιστορικά και θεολογικά, χρησιμοποιώντας ως πρότυπο στην γλώσσα και το μέτρο τα αρχαία ελληνικά έπη. Μπορούσε με άνεση -και το έπραξε στα έπη του- όχι απλώς να μιμείται την ομηρική ελληνική, αλλά να γράφει σε αυτήν χωρίς λάθη. Έτσι, δεν είναι υπερβολικός για αυτόν ο χαρακτηρισμός του ως χριστιανού Ομήρου. 
 
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος υπήρξε και αυτός αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως. Παύθηκε πολλές φορές, επειδή ήλεγχε διαρκώς την εξουσία. Κάθε φορά, όμως, ο λαός τον αποζητούσε και τον επανέφερε στην θέση του. Τελικά, εκοιμήθη στον δρόμο για την τελευταία του εξορία. Το συγγραφικό του έργο αποτελείται κυρίως από κηρύγματα, τα οποία μάλιστα θεωρούνται τόσο ολοκληρωμένα, με επιχειρηματολογία ισχυρή και δεινότητα ρητορική, ώστε μέχρι και τις μέρες μας συνιστούν βασική πηγή για όλους τους ιεροκήρυκες. Για αυτόν τον λόγο του αποδόθηκε η προσωνυμία του χριστιανού Δημοσθένη. 
 
Η εορτή συνέχισε να εορτάζεται μετά τον Μαυρόποδα στα υστεροβυζαντινά χρόνια, αλλά και μετά την Άλωση, στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, σε κάθε ελληνικό σχολείο που λειτουργούσε. Μετά την Επανάσταση και την ανεξαρτησία του νεοελληνικού κράτους η εορτή καθιερώθηκε ως σχολική και πέρασε σε όλα τα κατοπινά εορτολόγια. 
 
Στα πρόσωπα, λοιπόν, αυτών των αγίων ιεραρχών τιμούμε την ελληνική παιδεία, η οποία είναι σπουδαία λόγω των απαντήσεων που έδωσε στα καίρια του βίου. Δεν είναι, δηλαδή, ζήτημα θαυμασμού προς έναν υψηλό πολιτισμό, αλλά πρωτίστως ζήτημα πρακτικό, εορτή για την δημιουργία πολιτισμού βιωμένου, πολιτισμού που παρήγαγε τον ελληνικό τρόπο, την ελληνική ιδιοπροσωπία. Είναι, λοιπόν, εξόχως μία εορτή των Ελλήνων, αλλά και κάθε ανθρώπου, καθώς η ελληνική παιδεία και η νοηματοδότηση της ζωής, στην οποία κατέληξε, έχουν χρησιμοποιηθεί όχι μόνον από τους Έλληνες, αλλά και από πολλούς άλλους λαούς σε Ανατολή και Δύση, καθιστώντας την σημαντικό κομμάτι της παγκόσμιας κληρονομιάς.



Share

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γιατί στο κείμενο δεν αναγράφεται ως "Ιουλιανός ο παραβάτης" αλλά σκέτο Ιουλιανός?

ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ είπε...

Αμεση διορθωση στην επισημανση-απορία.
Ευχαριστουμε.

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.