20 Ιανουαρίου 2021

Εθνική αυτολύπηση, αυτοθυματοποίηση!

Η ψυχολογία των εθνών ερευνά τα διακριτά ψυχολογικά χαρακτηριστικά ενός έθνους, τις διαθέσεις, τις αξίες, τα κίνητρα και τις ικανότητές του, καθώς και την αναγωγή των ψυχολογικών χαρακτηριστικών στην κοινωνιολογία, στην κοινωνική ψυχολογία, στην πολιτική επιστήμη και την ανθρωπολογία.
 
Από τον Αλκιβιάδη Κ. Κεφαλά
 
Η εθνική ψυχολογία καθορίζει την πολιτική, τον βαθμό της εθνικής συνείδησης, τις διακρατικές σχέσεις, καθώς και την ισχύ μιας χώρας. 
 
Η εθνική ψυχολογία διαμορφώνεται πολιτικά κυρίως από εχθρικές χώρες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Γερμανία, η οποία μετά το 1871 επιχείρησε να επηρεάσει τη βρετανική λογοτεχνία, και συνεπώς τη συλλογική βρετανική ψυχολογία, πρακτική την οποία ο Ernst Leisi ονόμασε «nationalpsychologische methode», δηλαδή «πολιτικό επηρεασμό». Την ίδια εποχή επιχειρήθηκε και ο ιστορικός «πολιτικός επηρεασμός», ο οποίος αποτέλεσε τον πρόδρομο του «συνωστισμού», με χαρακτηριστικά παραδείγματα τους εκπροσώπους της βρετανικής αρχαιολογικής σχολής, οι οποίοι απέτυχαν να αποκρυπτογραφήσουν τη Γραμμική Β, επειδή θεωρούσαν ότι αποτελεί τμήμα των σημιτικών γλωσσών. Και μόνο η υπόθεση ότι η Γραμμική Β είναι ελληνική γραφή επέτρεψε την άμεση αποκρυπτογράφησή της από τον ερασιτέχνη αρχαιολόγο Βέντρις. Παρά το γεγονός ότι τα εθνικά ψυχολογικά χαρακτηριστικά είναι δύσκολο να μετρηθούν, είναι βέβαιο ότι χαρακτηρίζουν τη συλλογική αντίδραση των λαών στα γεγονότα. Οι Άγγλοι, επί παραδείγματι, είναι ένας πολεμικός λαός που δεν ανέχεται «μύγα στο σπαθί του». Αν εξαιρέσουμε το Brexit, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η βρετανική εκστρατεία στα Νησιά Φόκλαντ (ή Μαλβίνες) στον νότιο Ατλαντικό, στην Ανταρκτική, μετά την εισβολή της Αργεντινής.  
 
Παρά το γεγονός ότι τα νησιά απέχουν 8.064 μίλια από τις βρετανικές ακτές, η Θάτσερ δεν δίστασε να οργανώσει μία από τις πιο ριψοκίνδυνες επιχειρήσεις στην παγκόσμια στρατιωτική ιστορία. Στον αντίποδα της βρετανικής ψυχολογίας βρίσκεται η νεοελληνική. Οι Ελληνες, από πολεμικός λαός που ήταν μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, εκφυλίστηκαν στα «φοβισμένα γατάκια» τού σήμερα, κυρίως μετά τη Μεταπολίτευση. Σε αντίθεση με την αντίδραση του αγγλικού λαού, στην πολιτική και κοινωνική ζωή στην Ελλάδα έχει επικρατήσει η «γατοψυχολογία» του «εθνάρχη». Αυτή περιγράφεται συνοπτικά με τη φράση «Η Κύπρος κείται μακράν». Η άνευ ελληνικής αντίδρασης και αντιποίνων εκδίωξη του Ελληνισμού από την Κωνσταντινούπολη, οι Συνθήκες Ζυρίχης και Λονδίνου, η απόσυρση της μεραρχίας από την Κύπρο, που επέτρεψαν την τουρκική εισβολή στο νησί το 1974, η ελληνική απραξία στη δεύτερη τουρκική εισβολή, τα Ίμια, η υποβάθμιση του τουρκικού κινδύνου και οι παραχωρήσεις από τους Σημίτη – Τσίπρα – Μητσοτάκη είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα νεοελληνικής «γατοψυχολογίας». 
 
Όμως, εκτός των ψυχολογικών διαπιστώσεων, αυτό που έχει ενδιαφέρον δεν είναι να αναλυθεί η πολιτική στάση. Άλλωστε, έγκυροι διεθνείς αναλυτές είχαν προβλέψει την ελληνική αφωνία αμέσως μετά την εμφάνιση του «Oruc Reis» στις ελληνικές θάλασσες, έστω κι αν μερικοί εντός Ελλάδος αφελώς πίστευαν το αντίθετο. 
 
Το σημαντικό είναι να αναλυθούν τα αίτια της πολιτικής και κοινωνικής νεοελληνικής δειλίας και υποχωρητικότητας. Έχει ήδη παρουσιαστεί η θέση ότι το κύριο αίτιο της νεοελληνικής φοβίας είναι η κοινωνική κατάσταση της συλλογικής «αυτολύπησης» και «αυτοθυματοποίησης», που καλλιέργησε η η ελληνική Αριστερά μετά τη στρατιωτική ήττα της, προβάλλοντας έκτοτε μαζικά στη συλλογική συνείδηση την εικόνα του «θύματος», επιτυγχάνοντας την πολιτική «αγιοποίηση». Η συχνή αναφορά στη Δεξιά, στα ξερονήσια, στις εξορίες και τις πολιτικές διώξεις ήταν μια ορθή στρατηγική, που άλωσε τον λαϊκό ψυχισμό μέσω της συμπόνιας και, συνεπώς, επέβαλε την ιδεολογική και πολιτική επικράτηση μετά τον Εμφύλιο. Όμως, η πολιτική επιτυχία είχε και το τίμημά της. Το αίσθημα της θυματοποίησης δεν έχει ακόμα αποβληθεί από τα στελέχη της Αριστεράς σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο, αλλά, αντιθέτως, έχει περάσει μαζικά στο υποσυνείδητο και στη στάση ζωής, και κατ’ επέκταση στη συλλογική ψυχή, του έθνους. 
 
Η ιδεολογική επικράτηση της Αριστεράς θα σημάνει και την επιβολή στη λαϊκή ψυχή της αυτολύπησης και της αυτοθυματοποίησης, όπου τα θύματα συνεχώς υποχωρούν και δικαιολογούν τους θύτες τους. Η συλλογική συμπεριφορά της Αριστεράς, των πολιτικών και, συνεπώς, και της Ελληνικής κοινωνίας στο σύνολό της είναι παρόμοια με εκείνη των πρώτων χριστιανών, όπου η προσωπική θυσία και η αυτολύπηση είναι αυτοσκοπός, επειδή πιστεύουν ότι η δικαίωση για τα πάθη θα έλθει από τους άλλους και όχι από τους ίδιους – για τους χριστιανούς από τον Θεό και για την κοινωνία και τους πολιτικούς από τους «άλλους». Αυτή η καταστροφική αυτολύπηση και αυτοθυματοποίηση είναι η ψυχολογική θέση που κατέστησε τη χώρα μια απέραντη δυστοπική χωματερή ψυχών. Τελευταίο και χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτολύπησης και αυτοθυματοποίησης είναι ο εργαζόμενος στο μετρό, ο οποίος ευχήθηκε «να είναι καλά τα παιδιά», αναφερόμενος στα κτήνη που τον σακάτεψαν. 
 
*Διδάκτωρ Φυσικής του Πανεπιστημίου του Manchester, UK, δ/ντής Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.