2 Δεκεμβρίου 2021

Το «λάθος», η «άρνηση» και ο Βησσαρίων...

Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
 
Στη Χώρα της Τήνου πριν από μερικά χρόνια ρωμαιοκαθολικός κληρικός μου είπε ότι ήταν λάθος των Ελλήνων να αρνηθούν να υποταγούν στον Πάπα και να εκδυτικισθούν. Τον ερώτησα: «Δηλαδή να γινόμασταν Βησσαρίωνες;» και με φυσικότητα μου απάντησε: «Ναι, ακριβώς. Άσχημα πέρασε ο Βησσαρίωνας και όσοι Έλληνες τον ακολούθησαν;...».
 
Θυμήθηκα τα λόγια του παπικού κληρικού διαβάζοντας σε καθημερινή εφημερίδα άρθρο του άγγλου καθηγητού κ. Ρόντρικ Μπίτον. Σε αυτό συνέδεσε τους Έλληνες, που κάνουν το λάθος να αρνούνται να εμβολιασθούν, με τους προγόνους τους, που θεωρεί ότι έκαμαν «λάθος» να αρνηθούν, το 1438-39 να υποχωρήσουν στον Πάπα και να απαρνηθούν την ιδιοπροσωπία τους. Με τον συλλογισμό του ο κ. Μπίτον, ασφαλώς ακουσίως, ηρωοποιεί τους ανεμβολίαστους Έλληνες και εκδηλώνει και αυτός την πεποίθηση ότι ο Ελληνισμός θα σωζόταν από τους Οθωμανούς αν υποτασσόταν στον Πάπα...  
 
Ο Ελληνισμός είχε πικρή εμπειρία της κατοχής των Φράγκων, από το 1204 και μετά. Ο Γάλλος πολιτικός και ιστορικός Εντουάρ Μπινιόν (1771-1841) στη μελέτη του «Οι κυβερνήσεις και οι λαοί από το 1814 μέχρι σήμερον (1823)» γράφει μεταξύ άλλων: «Η αιχμαλωσία του ελληνικού έθνους δεν αρχίζει από την άλωσιν της Κωνσταντινουπόλεως παρά των Οθωμανών.... Οι αληθείς ολετήρες του ελληνικού κράτους είναι οι σταυροφόροι και όχι οι Μουσουλμάνοι». 
 
Στην άποψη του παπικού ιερωμένου, του κ. Μπίτον και κατ΄ επέκταση της Δύσης και του ελληνικού δυτικόφρονος εποικοδομήματος απαντά ο ιδιοφυής ιστορικός μας Σπυρίδων Ζαμπέλιος. Στη μελέτη του περί του μεσαιωνικού Ελληνισμού, που περιλαμβάνεται στο σύγγραμμά του « Άσματα Δημοτικά της Ελλάδος» (Εκδ. 1852), γράφει ότι το Γένος των Ελλήνων βρέθηκε μπρος στο δίλημμα: Να στρέψει όμμα συνδιαλλακτικό προς τη Δύση, να παραδεχθεί τον Παπισμό, να συγχωνευθεί μετά των εσπερίων εθνών, να απολέσει την αρχαιόγονη φύση του, να εξουθενηθεί στον ωκεανόν των δυτικών εθνικοτήτων, να αποταχθεί από την αυθεντία του παρελθόντος, χωρίς πάντως τη βεβαιότητα ότι θέλει σωθεί από την βαρβαρική πλημμύρα, ή να παραχωρήσει τον βυζαντινό θρόνο και την πολιτεία και να διατηρήσει την ταυτότητά του «ως παλλάδιο εντός του οποίου ήθελε καταφύγει και κρυφτεί ο σπόρος της ελευθερίας»;  
 
Με άλλες λέξεις, γράφει ο Ζαμπέλιος, τι έπρεπε να δώσει βορά στον αδυσώπητο δράκοντα της ανάγκης; Τελικά οι Έλληνες διατηρήσαμε την ιδιοπροσωπία μας ακολουθώντας το «Μη μέταιρε (μεταθέτεις) όρια αιώνια τα οποία έθεντο οι πατέρες σου!». Και σχολιάζει ο ιστορικός μας: «Οι Ευρωπαίοι δεν εννόησαν και δεν εξετίμησαν δεόντως την αληθινή φύση του περί Ενώσεως ζητήματος, διότι δεν γνώρισαν καλώς τη φύση και την αποστολή της Ορθοδοξίας. Διότι δεν εννόησαν ότι δόγμα θρησκευτικό, όπως το ελληνικό είναι όρος της του έθνους ατελευτησίας, είναι αυτό τούτο το Έθνος».  
 
Είναι λυπηρό ότι 170 χρόνια μετά τη συγγραφή του κειμένου του Ζαμπελίου ο Πάπας και η Δύση διατηρούν τις ίδιες σκέψεις για τον Ελληνισμό και υπάρχουν Έλληνες, που τους ακολουθούν.-



Share

3 σχόλια:

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΝΤΩΝΑΣ είπε...


Από το 1204 πριν και μετά, ναι φίλε Γιώργο μου απόλυτο δίκηο έχεις ...
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ.
Οι σταυροφορίες ξεκινούσαν με απόφαση του εκάστοτε πάπα της Ρώμης. Συνήθως η κήρυξη μιας Σταυροφορίας συνοδευόταν και από εγκλήματα και διώξεις, υποκινούμενες κυρίως από την Καθολική εκκλησία, με σκοπό να επεκτείνει την εξουσία της στην Ανατολή και να καταφέρει να υποτάξει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης.

Η Δ΄ Σταυροφορία δεν έπληξε μόνο τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, αλλά και την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Η βίαια υποταγή της στη Ρώμη και οι διωγμοί των ορθόδοξων ιερέων και του Ορθόδοξου λαού, στην κυρίως Ελλάδα και την Κύπρο από τους σταυροφόρους έμειναν χαραγμένα στη ιστορική Παγκόσμια μνήμη και Ιστορία…..
Ποτέ η Καθολική εκκλησία δεν αποδέχτηκε, ούτε αφομοίωσε, ότι ο Ελληνισμός, το Ελληνικό Πνεύμα, η Φιλοσοφία και Ορθοδοξία κατέκτησαν την Βυζαντινή Αυτοκρατορία, που θεωρούσαν ότι ήταν ιδιοκτησία τους….
«...Eβλεπε κανείς όχι μόνον τις ιερές εικόνες του Χριστού να θραύονται με αξίνες και να ρίπτονται στο χώμα και τα στολίδια τους να αποσπώνται χωρίς φειδώ και προσοχή και να ρίχνονται στη φωτιά, αλλά και τα σεπτά και πανάγια σκεύη να αρπάζονται με θράσος από τους ναούς, να ρίχνονται στη φωτιά και να παρέχονται στα εχθρικά στρατεύματα ως απλός άργυρος και χρυσός».
…..Και επί Άλωσης της Πόλης το 1453, από τους Οθωμανούς.. ο Λατίνος αρχιεπίσκοπος Λεονάρδος Χίος της Λέσβου με κακεντρέχεια, έγραψε για την Άλωση, μια επιστολή στον Πάπα που την επικρότησε και ....ένιψε, αλλά και έτριψε τας χείρας του ...

« Επρόκειτο για τιμωρία των Βυζαντινών, λόγω της απομάκρυσης τους από την Καθολική πίστη.»

ΙΔΕΤΕ KOUKFAMILY ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ.

Πολιορκία και Άλωση της Κωνσταντινούπολης τον Απρίλιο του ...https://koukfamily.blogspot.com › 1...·
13 Apr 2020 — Πολιορκία και Άλωση της Κωνσταντινούπολης τον Απρίλιο του 1204 . Τέταρτη Σταυροφορία . Επιμέλεια – Συνοπτική Έρευνα, από Αντώνιο Αντωνά.
ΑΑ

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

🌸🌸Πέρασα να σου ευχηθώ καλές γιορτές με υγεία και όλα τα καλά στο σπίτι σου🌸🌸

Ευαγγελία ζαλ είπε...

Τι συμβαίνει με το ιστολογιο;

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.