10 Ιουλίου 2019

"H ιστορία ως εργαλείο προπαγάνδας"

Όταν σήμερα, κυρίως από τον χώρο της Αριστεράς, λένε «οι Τούρκοι της Κύπρου δεν είναι εχθροί μας, είναι αδελφοί μας», δεν έχει καμιά σχέση με την ιστορική αλήθεια. Είναι ένα σύνθημα με προπαγανδιστικό πολιτικό περιεχόμενο.

Γράφει η Ανδρούλα Γκιούρωφ 

Τώρα που τέλειωσαν οι Ευρωεκλογές και ο κάθε κατεργάρης κάθεται στον πάγκο ή στο έδρανό του και δεν υπάρχει πια ο κίνδυνος της κατηγορίας περί επηρεασμού ψηφοφόρων, μπορούμε άνετα να αναφερθούμε σε κάποια πράγματα με τ’ όνομά τους, χωρίς τον «φερετζέ» της συγκάλυψης ή της παραχάραξης. 

Πολλοί, δυστυχώς, αυτοπροσδιορίζονται ως ιστορικοί, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού τους να μετατρέψουν τις απόψεις ή θέσεις τους σε εργαλεία προπαγάνδας, που να εξυπηρετούν συγκεκριμένες πολιτικές ή αλλότριους σκοπούς.

Έχοντας αυτά κατά νουν, ανακαλώ στη μνήμη μου τη διδασκαλία ιστοριογραφίας από την τότε 82χρονη πρύτανη στην έδρα της Ιστορίας όταν φοιτούσα στο δεύτερο έτος στο Πανεπιστήμιο Κλασικών Σπουδών και Καλών Τεχνών, στο Έοτβος Λόραντ της Βουδαπέστης. Επέμενε να εμπεδώσουμε πως η Ιστορία γράφεται για να εξυπηρετήσει την ιστορική αλήθεια και όχι την οποιαδήποτε πολιτική. Η ιστοριογραφία βασίζεται σε πρωτογενείς κυρίως πηγές, γεγονότα και όχι σε προσωπικές απόψεις ή μετέπειτα αλλοιώσεις που θα εξυπηρετούν την τότε ή νυν άρχουσα ή καθεστηκυία τάξη. 

Με αυτά τα δεδομένα παρατηρούμε σήμερα πολλούς άσχετους και ανιστόρητους να περιφέρουν θέσεις και απόψεις που πόρρω απέχουν από την ιστορική αλήθεια. 

Χιλιάδες χρόνια πίσω 

Η γραία από την Πάφο ή τη Μεσαορία, όταν λέει σήμερα «επήα στα χωράφκια να συνάξω τρισατζίες» (τρισαγκίς-βρόσιμο χόρτο με τρία αγκάθια) ή όταν λέει «εποστάθηκα τζιαι εκάμμυσα (από το ρήμα καμμύω) τα μμάθκια μου», προφανώς δεν γνωρίζει ότι η γλώσσα που χρησιμοποιεί πάει χιλιάδες χρόνια πίσω, «στις αμμουδιές» του Ομήρου. Με ρίζα την αρχαία ελληνική γλώσσα, εξελιγμένη με ελάχιστες διαφοροποιήσεις στην πρωτοαρκαδική κυπριακή διάλεκτο. 

Ο νεοεκλεγείς βουλευτής του ΑΚΕΛ, κ. Ν. Κιζίλγιουρεκ, σύμφωνα με τα γραφόμενα σε ένα από τα βιβλία του, λέει πως «η κατάληψη της Κύπρου από τους Οθωμανούς συνέβαλε στην ενίσχυση του μωσαϊκού χαρακτήρα της πολυπολιτισμικής Κύπρου». Όταν δε αναφέρεται στην Ιστορία των Ελλήνων της Κύπρου, κάνει λόγο για «αυτοανακηρυχθείσα ελληνική εθνική οντότητα των ορθοδόξων της Κύπρου μετά την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821». 

Είναι πρόδηλον ότι ο εν λόγω ακαδημαϊκός δεν έχει καμιά σχέση με την Ιστορία. Γράφοντας τέτοιες ανακρίβειες, επιδιώκει να θέσει την Ιστορία ως εργαλείο προπαγάνδας για τους δικούς του σκοπούς. Προφανώς ο Κιζίλγιουρεκ δεν έχει διαβάσει τον πατέρα της Ιστορίας, Ηρόδοτο, ο οποίος προσδιορίζει την έννοια του έθνους ως το σύνολο μιας ανθρώπινης ομάδας που χαρακτηρίζεται από το όμαιμον, το ομόθρησκον, το ομόγλωσσον και το ομότροπον. Eίναι δηλαδή μια ομάδα με κοινή καταγωγή και δεσμούς συγγένειας (το όμαιμον), κοινούς θεούς (το ομόθρησκον), την ίδια γλώσσα (το ομόγλωσσον) και τα ίδια ήθη και έθιμα (το ομότροπον), συγκροτώντας ένα έθνος, δηλαδή μία οντότητα με ίδιους τρόπους επικοινωνίας. 

Από τους αρχαίους χρόνους, ώς την Ελληνιστική περίοδο, την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ώς τα χρόνια της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, δηλαδή της Αυτοκρατορίας του Βυζαντίου που η τελευταία κράτησε 1000 χρόνια, τη Φραγκοκρατία, την Ενετοκρατία και άλλους κατακτητές, όπως οι Οθωμανοί, ο λαός της Κύπρου διατηρούσε αναλλοίωτον το όμαιμον, το ομόθρησκον, το ομόγλωσσον και το ομότροπον.

Είναι άκρως αντιεπιστημονικό να ερμηνεύεται η Ιστορία της τότε εποχής (1570) με σύγχρονες ορολογίες όπως το «πολυπολιτισμικόν» και οι κατακτητές μιας χώρας να εξωραΐζονται τόσο χυδαία ότι συνέβαλαν στον πολυπολιτισμό. Στη μαύρη σκλαβιά ζούσαν οι Ελληνες της Κύπρου και δεν αλλοιώθηκε ο εθνισμός τους. Ούτε επί φραγκοκρατίας ούτε και επί τουρκοκρατίας. Όπως καταγράφουν Βούλγαροι ιστορικοί, οι Οθωμανοί έσφαζαν ένα ολόκληρο χωριό για να εξαναγκάσουν τα γειτονικά χωριά να εξισλαμιστούν. 

Αλλοίμονον αν όλοι οι κατακτητικοί πόλεμοι προσδιορίζονταν ως «πολυπολιτισμικοί» και όχι ιμπεριαλιστικοί, με γνώμονα τον σφετερισμό και τη λεηλασία των θησαυρών των κατακτημένων λαων. Τότε δεν θα υπήρχαν ούτε απελευθερωτικά κινήματα, ούτε εξεγέρσεις εναντίον των κατακτητών. 

Η προπαγάνδα της σύγχρονης άρχουσας τάξης της Τουρκίας, που επιδιώκει την αναβίωση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, δεν έχει σχέση με πολυπολιτισμικά αλλά με μιαν ακραία ιμπεριαλιστική πρακτική. Δυστυχώς, σε αυτές τις προσπάθειες βρίσκει θιασώτες όχι μόνο μουσουλμάνους αλλά και άλλους. Όταν, για παράδειγμα, επιχειρούν ακόμα και τον Όμηρο να τον «ταυτοποιούν» ως Τούρκο με το όνομα Ομάρ, τότε η Ιστορία μετατρέπεται σε εργαλείο της πιο χυδαίας προπαγάνδας. 

Όταν σήμερα ο δικτάτορας Ερντογάν απειλεί την Κυπρική Δημοκρατία πως αν δεν υπακούσει τα «θέλω» του θα μιλήσει με τη γλώσσα που καταλαβαίνουν, σίγουρα εννοεί τη γλώσσα των κανονιοφόρων και όχι την εδραίωση του «πολυπολιτισμού». 

Το χρονικό του Λεόντιου Μαχαιρά, «Η Εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου», είναι χρήσιμο να το διαβάσει ο μη ιστορικός Ν. Κιζίλγιουρεκ. Πρόκειται για ένα χρονικό, το οποίο ξεκινά από την περίοδο του Μεγάλου Κωνσταντίνου έως και τον θάνατο του βασιλιά της Κύπρου Ιωάννη Β’ 1458. 

O Μαχαιράς, αν και υπηρετεί τη φραγκική αυλή, δεν εκλατινίζεται ούτε ασπάζεται τον καθολικισμό. Διατηρεί τις εθνικές του ρίζες και την ορθόδοξη πίστη του. Στην αρχή του έργου επιβεβαιώνει την πίστη του στον Τριαδικό Θεό. Με το να υπηρετεί τη λατινοκρατία, αλλά να μη γίνεται υποχείριο όργανό της, του επιτρέπει να βλέπει και να γράφει με αμεροληψία τα γεγονότα της εποχής του, αλλά και τα παλαιότερα. Μάλιστα, σε μια εποχή που οι περισσότερες πηγές προέρχονται από ξένους συγγραφείς, το έργο του Μαχαιρά έρχεται να δώσει μιαν αυθεντική μαρτυρία των γεγονότων που λαμβάνουν χώραν στο νησί. 

Tο «Χρονικό του Μαχαιρά» αποτελεί ένα ιστορικό μνημείο, καθώς αποτελεί μια γνήσια πηγή των κοινωνικών και πολιτικών γεγονότων της εποχής, που ξεκινά από την επίσκεψη της Αγίας Ελένης στην Κύπρο τον 4ον αιώνα μ.Χ., για να καταλήξει το 1458 μ.Χ. με τον θάνατο του Ιωάννη του Λουζινιάν. Παράλληλα το έργο του Μαχαιρά αποτελεί ένα γλωσσικό μνημείο της κυπριακής διαλέκτου της εποχής του Μεσαίωνα. Μιας αέναης συνέχειας και εξέλιξης της γλώσσας από την αρχαιότητα.

Ο λαός της Κύπρου δεν αποκόπηκε από την Ιστορία του την περίοδο του Βυζαντίου. Το μόνο που άλλαξε, έστω με τη βία, ήταν η μετάβαση από το δωδεκάθεον στην τριαδική θρησκεία (Πατήρ, Υιός και Άγιον Πνεύμα). 

Προπαγανδιστικά συνθήματα 

Όταν σήμερα, κυρίως από τον χώρο της Αριστεράς, λένε «οι Τούρκοι της Κύπρου δεν είναι εχθροί μας, είναι αδελφοί μας», δεν έχει καμιά σχέση με την ιστορική αλήθεια. Είναι ένα σύνθημα με προπαγανδιστικό πολιτικό περιεχόμενο. Σίγουρα δεν είναι εχθροί μας γιατί οφείλουμε να ζήσουμε σε αυτόν τον τόπο ειρηνικά ως συμπατριώτες που γίναμε ύστερα από μια βίαιη κατάληψη, η οποία άφησε μειοψηφικά κατάλοιπα αλλόθρησκων και αλλόγλωσσων. Καμιά όμως σχέση με τα τέσσερα «Ο» που προσδιόρισε ο Ηρόδοτος για το έθνος. 

Ο λαός της Κύπρου υπήρξε ως έθνος από τους παμπάλαιους χρόνους, παρά τους ξένους κατακτητές που πέρασαν και άφησαν τα σημάδια της βίας αλλά δεν μπόρεσαν να τον αφελληνίσουν. 

Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας, που δυστυχώς αντέγραψε και η Κύπρος, ήταν η κατάργηση των Αρχαίων Ελληνικών, καθώς και οι προσπάθειες να ακρωτηριάσουν τις ρίζες, τις έννοιες και τα μηνύματά της. Οι αποτυχίες των μαθητών στα Νέα Ελληνικά προφανώς έχουν τα αίτια σε μια πολιτική πνευματικής ημιπληγίας, που εφαρμόζεται χωρίς οι αρμόδιοι να λογοδοτούν για την τεράστια ζημιά που προκαλούν σε αυτό το κολοσσιαίο θησαυροφυλάκιο, το οποίο λέγεται αρχαίος ελληνικός πολιτισμός. 

Σημερινή  
πηγή




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.