Σήμερα μετά από 69 χρόνια ύπαρξης οι Κυπριακές Αερογραμμές βάζουν
λουκέτο μετά και την σχετική ανακοίνωση των Υπουργών Συγκοινωνιών και
Οικονομικών. Η τελευταία πτήση της εταιρείας από την Αθήνα αναμένεται να
φτάσει στην Λάρνακα γύρω στις 21:30. Τις επόμενες ώρες αναμένεται να
ολοκληρωθεί και το τυπικό κομμάτι που αφορά την συνεδρία του Διοικητικού
Συμβουλίου και την απόσυρση της άδειας πτήσεων. Η Διεύθυνση
Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρόκειται να κοινοποιήσει σε λίγη
ώρα την απόφασή της για τις κρατικές ενισχύσεις που έλαβε η εταιρεία τη
διετία 2011-2012.
Σύμφωνα με πληροφορίες η απόφαση θα είναι η ταφόπλακα των Κυπριακών
Αερογραμμών αφού η επιτροπή ανταγωνισμού αναμένεται να ζητήσει από την
εταιρεία να επιστρέψει περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Τα χρήματα αυτά δεν υπάρχουν και ως εκ τούτου η εταιρεία θα καταστεί
αφερέγγυα και θα της αφαιρεθεί η άδεια πραγματοποίησης πτήσεων.
Η κυπριακή κυβέρνηση είναι προετοιμασμένη για το χειρότερο σενάριο
και λαμβάνονται ήδη μέτρα προκειμένου να μην δημιουργηθεί κενό και
προβλήματα στο επιβατικό κοινό. Η κυβέρνηση επίσης διαβεβαιώνει ότι δεν
πρόκειται να δημιουργηθεί πρόβλημα στην αεροπορική συνδεσιμότητα της
χώρας με τον έξω κόσμο.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στη Λευκωσία, Νίκος Χριστοδουλίδης σε
δηλώσεις του στο κρατικό ραδιόφωνο, ανέφερε ότι υπάρχουν κάποιες
πληροφορίες οι οποίες δεν είναι θετικές. Πρόσθεσε ωστόσο ότι είναι
καλύτερα να αναμένουμε την δημοσιοποίηση της απόφασης της επιτροπής.
Είπε ακόμη ότι υπάρχει και σχεδιασμός από την κυβέρνηση για την ίδρυση -
σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα - νέας εταιρείας.
Ωστόσο, οι ευθύνες των κυβερνήσεων και των κομμάτων διαχρονικά είναι
τεράστιες. Η σπατάλη, οι μίζες και οι υπεράριθμες προσλήψεις - βολέματα
σε αρκετές περιπτώσεις, έφεραν το τέλος. Ότι και να ακούσουμε από τα
κόμματα, σήμερα είναι μια μέρα - ντροπή. Ας σκύψουν όλοι το κεφάλι και
ας αναλογιστούν τη ζημιά που επέφεραν με τις πράξεις τους, την
μετακύλιση ευθυνών στους επόμενους και το φόρτωμα της εταιρείας με χρέη.
Ντροπή.
Οι Κυπριακές Αερογραμμές ιδρύθηκαν στις
24 Σεπτεμβρίου 1947 από την αποικιακή κυβέρνηση της Κύπρου (με ποσοστό
μετοχών 22,45%), την British European Airways (BEA) (με ποσοστό μετοχών
44,9%) και άλλους ιδιωτικούς επενδυτές (με ποσοστό μετοχών 32,65%). Οι
δραστηριότητές της ξεκίνησαν στις 19 Απριλίου 1948. Αρχικά, 3 αεροσκάφη
τύπου Douglas DC-3 21 θέσεων χρησιμοποιούνταν σε πτήσεις από την
Λευκωσία πρός Αθήνα, Λονδίνο, Βυρητό, Κάιρο, Χάιφα, Κωνσταντινούπολη,
Αλεξάνδρια και Ρώμη.
Μέσα στα επόμενα 3 χρόνια, καθώς η
επιβατική κίνηση και τα έσοδα της εταιρίας αυξάνωνταν, εισήχθησαν στο
στόλο ακόμα 3 Douglas DC-3, καθώς και 6 νέεοι προορισμοί προς Χαρτούμ
(μέσω Ουάντι Χάιφα), Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Βαγδάτη, Λύντα και Αμμάν.
Στις
αρχές της δεκαετίας του 50' ανοίγονται νέοι προορισμοί και νέα αεροσκάφη
παραλαμβάνονται από τις Κ.Α. (ενοικιαζόμενα DH-Comet από την BEA). Με
την εγκαθίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960 παραλαμβάνει η
Κυπριακή Κυβέρνηση, υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ', το
53,2% των μετοχών, καθώς η BEA κατέχει το 22,7% και ιδιώτες επενδυτές το
υπόλοιπο ποσοστό.
Το 1965 ενοικιάζονται 2 Viscount 806 από
την BEA για περιφεριακούς προορισμούς, όπως Βυρητός, Τελ Αβίβ,
Ιερουσαλήμ και Κάιρο. Την ίδια χρονιά αποκτά η εταιρία το δικό της
λογότυπο, καθώς τα DH-Comet ξεκινούν το δρομολόγιο Λευκωσία - Αθήνα -
Ρώμη - Λονδίνο. Το 1968 φεύγουν τα DH-Comet από το στόλο της εταιρίας
και έρχονται τα Trident-Two. Παράλληλα, έχουν κατατεθεί παραγγελίες για
ακόμα 2 αεροσκάφη Trident-Two, που με την παράδοσή τους εγκατέλειψαν τον
στόλο τα Viscount 806.
Το 1973 παραδόθηκαν άλλα 2 Trident-Two
και τον Μάιο του 1974 ένα ενοικιαζόμενο από την BEA BACI-II. Το
δρόμολόγιο Λευκωσία - Λονδίνο γίνεται πλέον κατευθείαν, καθώς νέοι
προορισμοί προς Φρανκφούρτη, Μάνστεστερ, Βρυξέλλες και Παρίσι
εντάσσονται στους προορισμούς. Τον Ιούλιο 1974, εξαιτίας της εισβολής
των τουρκικών στρατευμάτων στην Κύπρο, έχασαν την βάση της Λευκωσίας
καθώς και κάποια αεροσκάφη Trident Two που δέχθηκαν εχθρικά πυρά. Στις 8
Φεβρουαρίου 1975 οι Κ.Α. ξεκίνησαν πάλι πτήσεις από την Λάρνακα με 2
Viscount ενοικιαζόμενα από την BEA πρός Βηρυτό, Τελ Αβίβ και Αθήνα, ενώ
τον Ιούνιο της ίδιας χρονίας εντάσσονται ακόμα 2 Viscount στο στόλο.
Τον Αύγουστο του 1975 εντάσσονται ακόμα 2
DC-9 που ενοικιάστηκαν από την Douglas και επαναρχίζουν οι πτήσεις προς
Λονδίνο με ενδιάμεση στάση στη Θεσσαλονίκη, μέχρι τον Απρίλιο του 1976
που αντικαταστήθηκαν από τα DC-8 και εκτελούσαν πλέον το δρομολόγιο
κατευθείαν. Προς τα τέλη του 1976 παρήγγειλε η εταιρία 2 BACI-II 537 τα
οποία παραδόθηκαν στα τέλη του 1977 και αρχές του 1978. Τη δεκατία του
1980 εισήχθησαν στο στόλο 4 Boeing 707, 3 BACI-II και 1 CL-44.
Ταυτόχρονα, πουλάει η BEA σχεδόν όλο της το μερίδιο μετοχών στην
Κυπριακή Κυβέρνηση, η οποία τώρα κατέχει το 70,86%, ιδιώτες επενδυτές
κατέχουν το 24,14% και η BEA μένει με 5%. Την ίδια δεκαετία έγιναν
παραγγελείες για 2 Α310, τα οποία παραδόθηκαν το 1984, και λίγο αργότερα
έγιναν παραγγελείες και για 4 Α320 με προϋπόθεση ακόμα 4.
Τον Μάρτιο του 1985 παραγγέλονται άλλα 2
Α310 και τον Φεβρουάριο του 1989 άλλο 1 Α320. Το Μάιο του 1989
παραλαμβάνεται το πρώτο Α320 και τον Μάρτιο του 1993 το τελευταίο. Τον
Ιούνιο του 1991 η εταιρία αποφασίζει να ανανεώσει πλήρως τα αεροσκάφη,
αναπροσαρμόζοντας το εσωτερικό της καμπίνας, επανασχεδιάζοντας τις
στολές των Ιπτάμενων Φροντιστών και αλλάζοντας το λογότυπο. Κατά την
περίοδο αυτή η Κυπριακή Κυβέρνηση κατέχει το 80,49% των μετοχών, ενώ το
υπόλοιπο 19,54% βρίσκεται στα χέρια ιδιώτων επενδυτών.
Το 1992 ίδρυσαν και λειτουργούσαν μέχρι
τον Νοέμβριο του 2010 μια θυγατρική εταιρεία, την Eurocypria Airlines,
ώστε να κατέχει μεγαλύτερο μερίδιο σε ναυλωμένες πτήσεις από και προς
την Κύπρο. Με την νέα χιλιετία ανανεώνονται τα αεροσκάφη με την
εγκατάσταση ψυχαγωγικού προγράμματος (IFE) στα Α320 και το 2002 αλλάζει
και πάλι το λογότυπο, καθώς επίσης ξεκινάει και η χρήση των διαδικτυακών
υπηρεσιών.
Το 2002, ίδρυσαν την Hellas Jet στην
Ελλάδα (της οποίας κατείχαν το 75% των μετοχών), η οποία μέχρι τον Μάϊο
του 2005 εκτελούσε τακτικές δρομολογημένες πτήσεις προς
Λονδίνο/Heathrow, Λονδίνο/Gatwick, Manchester, Παρίσι, Βρυξέλλες και
Ζυρίχη από την Αθήνα, ενώ από τον Μάϊο του 2005 δραστηριοποιείται στις
ναυλωμένες τουριστικές πτήσεις (charter) και σε ad-hoc ανοικιάσεις
αεροσκαφών σε άλλες εταιρείες. Μετα από αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα
οι Κυπριακές Αερογραμμές αποφασίζουν να πουλήσουν την Hellas Jet στον
τουριστικό όμιλο Air Miles.
Την ίδια χρονία 2 νέα αεροσκάφη τύπου
Α319 εντάσσονται στον στόλο της εταιρίας και τον Απρίλιο και Ιούλιο του
2003 προσγειώνονται στο Αεροδρόμιο της Λάρνακας 2 νέα αεροσκάφη τύπου
Α330, τα οποία εξυπηρετούσαν προορισμούς όπως Λονδίνο, Άμστερνταμ και
Παρίσι μέχρι το καλοκαίρι του 2011. Η χρήση τους κρίθηκε ασύμφορη από το
διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας και έτσι αποφασήσθηκε η 6μηνη
ενοικίασή τους στο Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου για δικούς
τους σκοπούς. Μετά τη λήξη της συμφωνίας αυτής, τα αεροσκάφη Α330
επέστρεψαν στον ιδιοκτήτη τους.
Το Νοέμβριο του 2008 εντάσσεται στον
στόλο ένα ακόμα νέο Α319, καθώς ξεκίνησε σιγά σιγά η αντικατάσταση των
παλιών Α320 με καινούργια. Η ανανέωση του στόλου ολοκληρώθηκε τον Μάιο
του 2011 με την παραλαβή ακόμα ενός Α319. Η εταιρία σήμερα διαθέτει στο
στόλο της 2 Α319, 7 Α320 και 2 Α321, τα οποία παρελήφθησαν τον Ιούνιο
και Αύγουστο του 2012.
Οι Κυπριακές Αερογραμμές ανήκουν κατά
69.62% στην Κυπριακή Δημοκρατία, και κατά 30.38% σε ιδιώτες επενδυτές.
Οι Κ.Α. έχουν συνάψει συμφωνίες συνεργασίας με τις Olympic Air (πτήσεις
προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Χανιά, Χίο, Κέρκυρα, Ηράκλειο,
Ιωάννινα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Κω, Μυτιλήνη, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο,
Σαντορίνη, Ζάκυνθο, Τίρανα, Βελιγράδι και Βουκουρέστι), Aeroflot
(πτήσεις προς Μόσχα), Gulf Air (πτήσεις προς Μπαχρέιν), Etihad (πτήσεις
προς Αμπου Ντάπι), Virgin Atlantic (πτήσεις προς Νέα Υόρκη, Νιούαρκ,
Βοστώνη και Λος Άντζελες), και TAROM (πτήσεις προς Βουκουρέστι). Σήμερα
οι Κυπριακές Αερογραμμές εκτελούν απευθείας αεροπορικές συνδέσεις με 11
χώρες και και 17 πόλεις σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή.
ΣΧΟΛΙΟ
Το success story του Αναστασιάδη.... συνεχίζεται στην Κύπρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου