14 Μαρτίου 2025

Αν ζούσε ο Κολοκοτρώνης…

Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
 
Σε λίγες ημέρες ο Ελληνισμός θα εορτάσει τα 204 χρόνια από την έναρξη του Αγώνα Απελευθέρωσής του από τον τουρκικό ζυγό. Το 1834, με ομόφωνη απόφαση όλων των ζώντων αγωνιστών, η επέτειος καθιερώθηκε να συμπίπτει με την εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, του χαρμοσύνου μηνύματος για την έλευση στη Γη του Σωτήρα Χριστού. Είναι ιδρυτική πράξη του ελευθέρου Ελληνικού κράτους, που σφραγίζει τον Ελληνισμό, όσο αυτός θα υπάρχει και μήνυμα ότι Ορθοδοξία και Ελληνισμός, είναι «κρέας με νύχι», όπως είπε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος.
 
Για την σύνδεση της Πίστης με την Πατρίδα μίλησε ο ηγέτης του Αγώνα Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στην ομιλία του στην Πνύκα προς τους μαθητές του Α΄ Γυμνασίου των Αθηνών: «Πρέπει να φυλάξετε την πίστη σας και να την στερεώσετε, διότι, όταν πιάσαμε τα άρματα, είπαμε πρώτα υπέρ Πίστεως και έπειτα υπέρ Πατρίδος…Αι ημέραι της γενεάς, η οποία σας άνοιξε τον δρόμο, θέλουν μετ’ ολίγον περάσει. Την ημέρα της ζωής μας θέλει διαδεχθή η νύκτα του θανάτου μας… Εις εσάς μένει να ισάσετε και να στολίσετε τον τόπο, οπού εμείς ελευθερώσαμε…».
 
Αν ο Κολοκοτρώνης ζούσε και περνούσε από την Ηρώδου του Αττικού και από την Εθνική Πινακοθήκη πόσο θα λυπόταν για τα ανοσιουργήματά μας…. Να έβλεπε τη βεβήλωση των ιερών εικόνων, που αυτός προσκυνούσε, όχι από βαρβάρους, αλλά από Έλληνες… Να άκουγε την διευθύντρια της Πινακοθήκης, χωρίς αιδώ, να υποστηρίζει πως το να προσβάλλεται η ιερότητα του Ιησού Χριστού, της Θεοτόκου Μαρίας και Αγίων της πίστεώς μας στηρίζεται στην ελευθερία της Τέχνης… Να διάβαζε τους μηδενιστές δημοσιογραφούντας που επικρότησαν την ιεροσυλία….
 
Είναι αλήθεια μοντέρνα τέχνη το να φτιάχνει κάποιος μιαν εικόνα και να βεβηλώνει τα χαρακτηριστικά της; Ο διακεκριμένος εξπρεσιονιστής ζωγράφος μας Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959) είπε σχετικά: «Μοντέρνο έργο δεν υπάρχει, αλλά μονάχα ποιότητα εργασίας. Αν ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα έχει ποιότητα, τότε μπορεί να ζήσει σε όλες τις περιοχές έξω από οποιαδήποτε τεχνοτροπία ή κατεύθυνση». Και ο εξαίρετος λογοτέχνης Ζήσιμος Λορεντζάτος (1915-2004) σχολιάζει το απόφθεγμα του Μπουζιάνη: «Η ποιότητα σε ένα έργο τέχνης είναι το παντοτινό μυστικό της ζωής… Και όταν λέμε ποιότητα εννοούμε την ανθρώπινη ποιότητα. Άνθρωπο με ποιότητα. Από εκεί κρίνονται τα υπόλοιπα όλα (σαν υπάρχουν). Ανάμεσα σε άλλα, η ποιότητα κάνει τη διαφορά του πνεύματος από τη διάνοια ή το νου…». Ο Λορεντζάτος θυμίζει και έναν από τους αφορισμούς του Μπουζιάνη, όταν είδε τους Έλληνες, τον Δεκέμβριο του 1944, αντί να πανηγυρίζουν την ελευθερία τους, να σκοτώνονται μεταξύ τους μέσα στους δρόμους σα δαιμονισμένοι: « …Και καλώ σε βοήθεια όλα τα στοιχεία της φύσης. Τις καταιγίδες, τις αστραπές, τους ανέμους, για να με σώσουν από το φοβερότερο στοιχείο, τον άνθρωπο». (Ζήσιμου Λορεντζάτου «Collectanea”, Εκδ. Δόμος, Αθήνα, 2009, σελ. 593-594).
 
Ποιότητα σε ένα οποιοδήποτε έργο δεν μπορεί να είναι ούτε η σκοπιμότητα πρόκλησης σκανδάλου και θορύβου για προβολή αυτού που το έφτιαξε, ούτε η έκφραση υποταγής του σε μια ιδεολογία. Τα ανοσιουργήματα δεν μπορούν να θεωρηθούν ότι ανήκουν σε κάποιο καλλιτεχνικό κίνημα. Δεν κατατάσσονται ούτε σε αυτά του σουρεαλισμού, για τον οποίο ο Γιώργος Σαραντάρης σημειώνει πως όταν αυτός έγινε βιοθεωρία ήταν σκέτος μηδενισμός. (Γ. Σαραντάρη «Έργα», Βικελαία Βιβλιοθήκη Ηρακλείου, Ηράκλειο 2001, τ. 1, σελ. 262). Ο ιδρυτής του σουρεαλισμού Αντρέ Μπρετόν (1896-1966), ήταν από «τα ανεξίτηλα ονόματα του άθεου ουμανισμού», που δεν αρκέσθηκε να αποστραφεί από τον Χριστιανισμό με αδιαφορία, αλλά πολέμησε εναντίον του, λέγοντας: «Τίποτε δεν πρόκειται ποτέ να με συμφιλιώσει με τον χριστιανικό πολιτισμό». Αλλά ήταν λογοτέχνης. (Αντρέ Μπρετόν «Τα μανιφέστα του Σουρεαλισμού», Εκδ. Δωδώνη, Αθήνα, 1972, Εισαγ. Ελένης Μοσχονά, σελ. ιε΄). 
 
Ούτε καν ανήκουν τα ανοσιουργήματα στην αισθητική αναρχία του ντανταϊσμού, που αναπτύχθηκε μετά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο, ως διαμαρτυρία στην βαρβαρότητά του και στα εκατομμύρια των νεκρών. Όσα κατασκευάζονται απλώς και μόνο προς πρόκληση θορύβου ή/και εκ μίσους προς την Ορθοδοξία μοιάζουν περισσότερο με τον εμπρησμό του ναού της Αρτέμιδας στην Έφεσο από τον Ηρόστρατο και με το κάψιμο της Ρώμης από τον Νέρωνα. Η ελευθερία της Τέχνης είναι ελευθερία της έκφρασης και ελευθερία της έκφρασης σε μια ευνομούμενη κοινωνία θα έπρεπε να υπάρχει για όλα τα μέλη της κοινωνίας και για όλες τις ιδέες και όχι εκλεκτικά να βάλλεται, υπό την προστασία της εξουσίας, μόνο η Ορθοδοξία και να προστατεύονται με ποινικές διατάξεις κάποιες μειονότητες. Μια ευνομούμενη Πολιτεία προστατεύει την κοινωνική ειρήνη και δεν βάλλει εναντίον του θρησκευτικού συναισθήματος των πολιτών της. Μια ευνομούμενη κοινωνία γνωρίζει να διαχωρίζει και να προστατεύει την τέχνη από τα εξαμβλώματα της.-



Share

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Και ...
Μπαρμπα Γισννη Μακρυγιαννη και ολοι οι ηρωες μας μαζι παρτε μαυρο γιαταγανι και λατε στη ζωη μας πισω το στραβο να καντε ισο και Εφιαλτες Ιουδες στα ταρταρα να πανε πισω.
Μαρια Ρ.

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.