24 Μαρτίου 2025

Παράπονα και Καταγγελίες των Ελλήνων Καταναλωτών για την Ακρίβεια Προϊόντων και Υπηρεσιών

Παράπονα και Καταγγελίες των Ελλήνων Καταναλωτών για την Ακρίβεια Προϊόντων και Υπηρεσιών
 
 
Η ακρίβεια στην ελληνική αγορά συνεχίζει να επιβαρύνει σημαντικά τα νοικοκυριά, προκαλώντας σοβαρές ανησυχίες στους καταναλωτές. Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών δέχεται καθημερινά καταγγελίες, σχετικά με τις συνεχείς αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, οι οποίες επηρεάζουν ιδιαίτερα τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως οι ηλικιωμένοι και τα χαμηλόμισθα νοικοκυριά.
 
Αναλύοντας τα παράπονα που λαμβάνει το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών, προκύπτουν τα εξής κρίσιμα ζητήματα:
  • Τρόφιμα: Οι καταναλωτές αναφέρουν ότι η αύξηση των τιμών στα είδη διατροφής είναι δυσανάλογη με την αγοραστική τους δύναμη. Το «καλάθι της νοικοκυράς» έχει ακριβύνει κατά 20% σε σχέση με το 2020, ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι αυξήσεις αγγίζουν το 40%. 
  • Φάρμακα και υγειονομικά προϊόντα: Παρατηρείται αυξανόμενη δυσκολία στην πρόσβαση σε βασικά φαρμακευτικά σκευάσματα, με τους ηλικιωμένους να πλήττονται περισσότερο λόγω της σταθερής τους ανάγκης για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. 
  • Ενέργεια και καύσιμα: Οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου και καυσίμων έχουν εκτοξευθεί, επιβαρύνοντας σημαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των χωρών με τις υψηλότερες τιμές καυσίμων στην Ευρώπη, γεγονός που επηρεάζει το κόστος ζωής και τις επιχειρηματικές δραστηριότητες. 
  • Η ύπαρξη ολιγοπωλίων σε βασικούς τομείς της αγοράς οδηγεί σε αδικαιολόγητες αυξήσεις τιμών, χωρίς αντίστοιχη βελτίωση της ποιότητας. 
  • Πολλοί καταναλωτές αναφέρουν ότι οι προσφορές και οι εκπτώσεις συχνά είναι παραπλανητικές, με τις αρχικές τιμές να είναι τεχνητά αυξημένες. 
  • Ο τουριστικός τομέας πλήττεται από υψηλές χρεώσεις σε ξενοδοχεία, εστιατόρια και τουριστικές υπηρεσίες, γεγονός που υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα της χώρας ως προορισμός. 
  • Καταναλωτές αναφέρουν πως πολλές επιχειρήσεις, προκειμένου να διατηρήσουν τα κέρδη τους, μειώνουν την ποιότητα των προϊόντων. 
  • Ασαφείς και υπερβολικές χρεώσεις σε υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και διαδικτύου, σε συνδυασμό με τη χαμηλή ποιότητα εξυπηρέτησης πελατών, δημιουργούν έντονο προβληματισμό. 
  • Παρά την ύπαρξη νομοθεσίας, οι καταναλωτές συχνά αδυνατούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. 
  • Υπάρχουν καταγγελίες για δυσκολίες στις επιστροφές προϊόντων και την επιστροφή χρημάτων από διαδικτυακές αγορές.
  • Οι έλεγχοι της Πολιτείας θεωρούνται ανεπαρκείς, αφήνοντας χώρο για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία:
  • Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα ανήλθε στο 2,5% τον Φεβρουάριο του 2025, ενώ τον Απρίλιο του 2024 έφτασε το 3,2%, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 2,4%.
  • Το 97% των καταναλωτών έχει παρατηρήσει αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων, ενώ 7 στους 10 δηλώνουν ότι έχουν περιορίσει τις αγορές τους. 
  • Οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν κατά 6,87% το 2022, αδυνατώντας να ακολουθήσουν τον ρυθμό αύξησης των τιμών.
Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών καλεί τις αρμόδιες αρχές και τις επιχειρήσεις να λάβουν άμεσα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών και τη σταθεροποίηση των τιμών στην αγορά. 
 
Προτείνουμε:
  1. Αυστηρότερους ελέγχους στις τιμές βασικών προϊόντων και στις εμπορικές πρακτικές, ώστε να αποτραπούν φαινόμενα αισχροκέρδειας. 
  2. Διαφάνεια στην τιμολόγηση μέσω της υποχρεωτικής ανάρτησης τιμών και του ελέγχου παραπλανητικών προσφορών. 
  3. Πιο αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας για τα δικαιώματα των καταναλωτών, με απλοποίηση των διαδικασιών καταγγελίας και αποζημίωσης. 
  4. Ενίσχυση του ανταγωνισμού για την αποφυγή μονοπωλιακών και ολιγοπωλιακών πρακτικών που οδηγούν σε τεχνητές αυξήσεις τιμών. 
  5. Στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων μέσω στοχευμένων επιδοτήσεων και προγραμμάτων κοινωνικής αλληλεγγύης. 
Η ελληνική αγορά χρειάζεται άμεσες και ουσιαστικές παρεμβάσεις για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και να διασφαλιστεί μια δίκαιη και βιώσιμη οικονομία.
 
Πηγές: Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ), Έρευνα του Οικονομικού Ταχυδρόμου, Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος, Άρθρο του News247, Άρθρο του "Το Βήμα", Άρθρο της "Ημερησίας" 
 
Ο Πρόεδρος
Μήττας Νικόλαος 
 
Ο Γενικός Γραμματέας
Μπόγιογλου Νικόλαος 
 
Ο Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημ. Σχέσεων



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.