27 Μαρτίου 2025

Εθνικής Πινακοθήκης παρεπόμενα (ΙA΄ Κοινωνική Επιστολή)

Του Γιώργου Τασούδη 
 
Τα πρόσφατα γεγονότα της Εθνικής Πινακοθήκης, γεννούν συναισθήματα οξύμωρα. Αφενός κούρασης, αφετέρου ανάπαυσης. Γίνεται; Θαρρώ πως γίνεται. Κι εξηγούμαι πάραυτα.
 
Κουράζει αφάνταστα η έλλειψη πρωτοτυπίας στον τόπο μας, στην πολιτική, τη διανόηση, την τέχνη, και στον τρόπο που μέσω αυτών σύσσωμο το κρατικό και κρατικοδίαιτο μονοπώλιο των αντιδραστικών μπροστάρηδων της οπισθοδρόμησης, επιλέγει να προκαλέσει το κοινό αίσθημα, να αμφισβητήσει παραδεδεγμένες αξίες, να δαιμονιστεί. Ακόμη και στην πρόκληση, την αμφισβήτηση, τον δαιμονισμό είναι απόλυτα μεταπρατικό, φθηνά αντιγραφικό, πιθηκίζει τρόπους εισαγόμενους ή απλά παρασιτεί αντιαισθητικά, σε πρόσωπα και γεγονότα εγνωσμένης αξίας, καταξιωμένα στον χρόνο και τη συλλογική συνείδηση. 
 
Συναφώς και στην πολιτισμική και οντολογική του διαφθορά, η απουσία κάθε έννοιας πρωτοβουλίας είναι εξόφθαλμη, καθώς και στο εν λόγω πεδίο, είναι απολύτως παραδομένο στον ετεροπροσδιορισμό και στην εξωελλαδική υποβοήθηση. Ναι, το εντόπιο καθεστωτικό μονοπώλιο δεν είναι σε θέση ούτε να διαφθαρεί από μόνο του. Η δε ορολογία που επιστρατεύει για την υπεράσπιση των προκλητικών, των αμφισβητιών, των δαιμονισμένων, των διεφθαρμένων, των ιδίων και των ομοϊδεατών του, αλλά και για τον υποτιμητικό χαρακτηρισμό και στιγματισμό όσων αποστασιοποιούνται από τούτες τις προβληματικές συμπεριφορές, αυτή κι αν δεν αποτελεί ξενόφερτο δάνειο. 
 
Παραδόξως, όμως, αυτό ακριβώς είναι που συνάμα αναπαύει. Ποιο; Μα το γεγονός ότι για να προκαλέσει, να αμφισβητήσει, να δαιμονιστεί, να διαφθαρεί, πρέπει πρώτα να απαρνηθεί τον ημέτερο τρόπο του βίου, ήτοι των Αγίων, ώστε κατόπιν να τον αντικαταστήσει με κάποιον αλλότριο, αλλοτριωμένο, αλλοτριωτικό. Αναπαύει γιατί αποτελεί επιπλέον επιβεβαίωση, ότι η ημέτερη, η οικεία, η διαχρονική πρόταση του βίου, δεν περιλαμβάνει την προσβλητική προκλητικότητα, την μηδενιστική αμφισβήτηση, τον δαιμονισμό, την διαφθορά, αλλά απεναντίας εμπεριέχει μεγέθη θετικά, όπως της καταλλαγής, της συνεννόησης, της αγιότητας. Αναπαύει, επίσης, γιατί σε όλη αυτή τη λανθάνουσα διαδικασία αναζήτησης νοήματος και σημείων αναφοράς, υποβόσκει η ανάγκη για επίκληση στην ετερότητα. 
 
Κι όσον αφορά στον ημέτερο τρόπο, αν ενίοτε μετέρχεται την πρόκληση, αν κάποτε επιλέγει να αμφισβητήσει, το κάνει έχοντας ως μοναδικό κριτήριο την θεραπεία του άλλου —μάλιστα υπό την μορφή πρότασης θεραπείας όχι επιβολής της— κι όχι τον εξευτελισμό και την καθυπόταξή του. 
 
Κλείνω μέσω τριών υστερόγραφων. 
 
ΥΓ1: Αυτό που οφείλω να αναγνωρίσω στον βουλευτή του κινήματος ΝΙΚΗ, κο Νικόλαο Παπαδόπουλο, είναι το γεγονός πως φαίνεται να μην έχει ενδώσει στην σχιζοφρενή συμπεριφορά να είναι χριστιανός στον ιδιωτικό βίο και πολιτικά ορθός στον δημόσιο (παγίδα που, κρίνοντας από την εξισορροπητική του ανακοίνωση, δυστυχώς δεν απέφυγε το κίνημα ΝΙΚΗ, στο οποίο ο εν λόγω πολιτευτής υπάγεται πολιτικά). Θα μου πείτε αποτελεί χριστιανική συμπεριφορά η εισβολή, η πρόκληση φθορών και ταραχών σε Εθνική Πινακοθήκη; Επ’ αυτού παραπέμπω για διευκρινήσεις στον τρόπο του ίδιου του Ιησού Χριστού, του αγίου Σώζωντος, καθώς και σε… ων ουκ έστιν αριθμός, αγίων και μαρτύρων της Ορθοδόξου πίστεως. Την πράξη του, λοιπόν, κλίνω να την προσλάβω ως εκτάκτως κανονική, στον βαθμό που υπερασπίζει το όντως αληθές της πίστεως, αλλά και τον ευάλωτο άλλον —στην προκειμένη περίπτωση τους ανυποψίαστους μαθητές επισκέπτες, συνεπώς ως πράξη ελεύθερου, από τον εαυτό του, την ατομική του εξασφάλιση και από την ασχήμια, πολίτη. 
 
ΥΓ2: Τέχνη που δεν θέτει ερωτήματα περί του νοήματος της υπάρξεως και που δεν προετοιμάζει τον άνθρωπο για τον θάνατο, δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα επιπλέον απάρτιο της ενθάδικης θανατίλας. 
 
ΥΓ3: Επειδή το ζήτημα μεταξύ άλλων άπτεται και των σχέσεων χριστιανισμού και πολιτικής, επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω δύο σχετικά κείμενά μου, το ένα δημοσιευμένο στο Αντίφωνο https://antifono.gr/orthodoxi-proslipsi-tis-politikis/ και το άλλο στον προσφάτως εκδοθέντα συλλογικό τόμο «Από τον καιάδα των σχέσεων στη μοναξιά του ινφλουένσερ», εκδόσεις manifesto, 2025. 
 
Η ιστοσελίδα του κ. Τασούδη ΕΔΩ 
Η εικόνα του Χριστού είναι από μωσαϊκό στην Αγία Σοφία, πηγή Wikimedia Commons
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.