31 Μαρτίου 2025

Επετειακές Μοχλεύσεις και Αναμοχλεύσεις

Του Κώστα Δημ Χρονόπουλου*
 
Θεωρώ πως ξεχωριστές εορταστικές επέτειοι όπως εκείνη της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας /Εθνεγερσίας του 1821, εμπεριέχουν και το στοιχείο του προβληματισμού, πέραν των τιμητικών εκδηλώσεων.
 
Φρονώ πως οι σπουδαίες επέτειοι λειτουργούν και ως μοχλοί /μόχλευση της εθνικής και ιστορικής Μνήμης. Παράλληλα όμως –και αναπόδραστα –λειτουργούν και ως αναμόχλευση /αναμοχλεύουν δυσάρεστα γεγονότα /συμπεριφορές εξεχόντων πρωταγωνιστών, που απογοητεύουν (χωρίς βέβαια να μειώνουν τη μεγάλη εθνική /πατριωτική τους προσφορά).
 
Αυτές οι σκέψεις με απασχόλησαν ετούτες τις ιδιαίτερες ημέρες της απελευθέρωσης από τον Οθωμανικό ζυγό και της σύστασης του νεότερου Ελληνικού Κράτους που αριθμεί δύο αιώνες και κάτι. 
 
Έπρεπε να προβώ σε εμφιλοχώρηση /παρείσφρηση δυσάρεστων γεγονότων και ανεπίτρεπτων συμπεριφορών ηρωικών προσωπικοτήτων της εποχής εκείνης. Μήπως όμως θα γινόμουν, αφ ενός πρόξενος αρνητικών σχολίων (ως στερούμενος πατριωτικών αισθημάτων !...) αλλά και (υπ) αίτιος να μαυρίσουν οι καρδιές των συμπατριωτών μου οι οποίοι –δικαίως – γιόρταζαν και ξεφάντωναν; Η μεγάλη Εορτή της 25ης Μαρτίου είναι αδιαφιλονίκητα διττή /διπλή. Γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, τον ερχομό του Θεανθρώπου, το μεγάλο της Χριστιανοσύνης χαρμόσυνο γεγονός. Ταυτόχρονα – με τον Χριστιανικό /θρησκευτικό Ευαγγελισμό – έχουμε και τον Εθνικό Εορτασμό της Εθνεγερσίας του 1821. Ο Ελληνισμός σύσσωμος τότε, μεγαλούργησε, επειδή διέθετε δύο …. σιαμαίες /αδιαχώριστες ταυτότητες: Εθνική και Χριστιανική!!!.
 
Με αυτές, άρρηκτα και διαχρονικά συνδεδεμένος, αποτίναξε τον Τουρκικό ζυγό. Η ποθεινή ελευθερία –απελευθέρωση, ήταν επιθυμία και αγωνία 400χρόνων, μέχρις ότου ήρθε η ώρα, το ξέσπασμα η Εθνική Παλιγγενεσία!. 
 
Εδώ παρενθετικά, θα ήθελα να προσθέσω και μία τρίτη παράμετρο στις δύο προηγούμενες. Αυτή όμως, δεν είναι ούτε γιορταστική, ούτε χαρμόσυνη, αφού αναφέρεται σε δυσάρεστες «πτυχές» της ένδοξης Ιστορίας ορισμένων πρωταγωνιστών του 1821. Για μένα η αξία /σημασία της 25ης Μαρτίου είναι 3πλη και όχι 2πλή. Η ιστορική αναφορά (πλην των θετικών) και των αρνητικών δεδομένων, δεν αποτελεί ανάξια λόγου υπενθύμιση, αλλά διδαχή απαραίτητη για όλους μας. 
 
Με μια λοιπόν μικρή –πλην αιτιολογημένη, ώστε να μην επηρεαστεί το εορταστικό κλίμα - καθυστέρηση, θα αναφερθώ συνοπτικά:
 
Ημερομηνίες:
 
1821 Φεβρουάριος: Έναρξη του αγώνα από τον Υψηλάντη και τον Ιερό Λόχο του.
1821 17η Μαρτίου: Μάνη και Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης.
1821 23η Μαρτίου: Καλαμάτα.
1821 25η Μαρτίου: Αγία Λαύρα Καλαβρύτων Παλαιών Πατρών Γερμανός. 
1827: Ναυμαχία Ναυαρίνου (καταλυτικής σημασίας η συνδρομή των 3 συμμάχων: Γάλλων, Άγγλων, Ρώσων).
1830: Ανακήρυξη της Ελλάδας ως Κράτος ελεύθερο και ανεξάρτητο! (Μετά από 9 χρόνια).
 
Ανεπίτρεπτες εθνοβόρες συμπεριφορές: 
Από το 1823 μέχρι το 1825 είχαμε 2 Εμφύλιους και δύο Κυβερνήσεις (με έδρα την Τρίπολη και το Κρανίδι) με δύο Κυβερνήτες: Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και Κουντουριώτη αντίστοιχα. 
 
Φιλόδοξοι επίδοξοι Κυβερνήτες, αλληλοϋποβλέπονταν, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στη συγκρότηση Κράτους (Δεληγιάννης, Ζαΐμης, Λόντος, Μαυροκορδάτος, Κωλέττης κ. α θύτες και θύματα ανόσιων δολοπλοκιών).
 
Αποκορύφωμα:
 
Ι. Η φυλάκιση του Κολοκοτρώνη από τον Μαυροκορδάτο. Πρόθεση του τελευταίου ήταν να καταδικαστούν, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης και ο Πλαπούτας, σε θάνατο για εσχάτη προδοσία. Ευτυχώς δύο τίμιοι και γενναίοι δικαστές – ο Τερτσέτης και Πολυζωίδης –αρνήθηκαν να τους καταδικάσουν(!). 
 
ΙΙ. Η δολοφονία στο Ναύπλιο του Καποδίστρια (από τους Μαυρομιχαλέους). 
 
Απαράδεκτη η συμπεριφορά ορισμένων εκ των πρωταγωνιστών που βρήκαν την ευκαιρία να εμέσουν όλο τους τον φθόνο σε λαμπρούς αγωνιστές του εθνικοαπελευθερωτικού εκείνου αγώνα. 
 
Θαρρεί κανείς πως όταν οι Έλληνες Προεστοί αγωνιστές ανάσαναν το ζείδωρο αέρα / το οξυγόνο επιβίωσης, την Ελευθερία, κάποιοι επέλεξαν να εισπνεύσουν το μίσος /το μονοξείδιο της εξόντωσης των …. «πολιτικών» τους αντιπάλων ή απλώς εκείνων που δοξάστηκαν περισσότερο (απόλυτα βέβαια δικαιολογημένα!....).
 
Βγήκαν στην επιφάνεια τα εγγενή ορμέμφυτα του φθόνου, του μίσους, της μισαλλοδοξίας, του διχασμού. Πότε; Τότε που οι ίδιοι με τους λοιπούς συνέλληνες απελευθέρωσαν την Πατρίδα!!!.
 
Μπορεί ν’ ακούγεται περίεργο, παράλογο /παρανοϊκό, αλλά είναι κοινός τόπος, πως ετούτον εδώ τον Τόπο –εκτός από ευάριθμες εξαιρέσεις – τον αγαπάμε όλοι μας.
 
Υπό μία όμως θεμελιώδη προϋπόθεση:
 
Ο καθένας τον αγαπάει με τον δικό του τρόπο, ο οποίος (συνηθέστατα) έχει ως προαπαιτούμενο την προσωπική του πρωτοκαθεδρία, καθοδήγηση, διακυβέρνηση(!...). Ακόμη και αν χρειαστεί να εξοντωθούν οι άλλοι, οι απέναντι, που και εκείνοι έχουν ανάλογες /αντίστοιχες φιλοδοξίες και δοξασίες, αλλά και ίση φιλοπατρία, καθώς και ανάλογη προσφορά!.
 
Η περιώνυμη «Ιστορική Μνήμη» οφείλει να είναι συνδεδεμένη τόσο με την διαδρομή την ιστορική και την διαχρονική πολιτισμική προσφορά, όσο και (αναγκαίο, συνοδευτικό κακό) με τα αρνητικά γεγονότα, συμπεριφορές, πράξεις, ώστε να είναι πλήρης. Δεν επιτρέπεται να είναι πλημμελής και επιλεκτική. Αν φυσικά θέλουμε να είναι χρήσιμη, παιδευτική. Η Ιστορία δυστυχώς ΔΕΝ -ενώ θα έπρεπε –διδάσκει (σ.σ βλ. σχετική αναφορά στο βιβλίο μου «Αυτόφωτες δοκιμές Αξιοπρεπούς ζην»). Όχι μόνο επειδή αναγράφονται ανακρίβειες, αλλά γιατί δεν διδάσκεται με ορθό τρόπο. 
 
Με ανάλυση συμπεριφορών, χωρίς στρογγυλοποιήσεις, ωραιοποιήσεις, προτιμήσεις ή και ….κομματικές αναμείξεις. 
 
Αξίωμα: Οι Έλληνες –εδώ και 4000 χρόνια! – μεγαλουργούν όταν αντιμετωπίζουν έναν εξωτερικό εχθρό. Όμως διχάζονται, εμφυλιοαντιπαρατίθενται και αυτοχειριάζονται όταν αντιμετωπίζουν αλλήλους ως … εχθρούς!.
 
Εξυπακούεται πως όλα οφείλονται στον …εσώτατο προσωπικό εχθρό του καθενός μας. Στα αχαλιναγώγητα ορμέμφυτά μας. Από εκεί ξεκινούν τα προβλήματα. Τα ποταπά ένστικτα που εμφιλοχωρούν στο DNA / Γονιδίωμά μας, μας ποδηγετούν αρνητικά, αυτοκαταστροφικά. 
 
Θεωρώ πως είναι περίεργο, άκαιρο, άσκοπο και άτοπο, όταν εορτάζουμε και υπερηφανευόμαστε για υπέρλαμπρα επιτεύγματα, να παραθεωρούμε, να αγνοούμε ή να παρασιωπούμε και εκείνα που θα πρέπει να αποφεύγουμε να τα μιμηθούμε. 
 
Η πολιτεία, οι δάσκαλοι, όλοι μας έχουμε ιερή υποχρέωση (όχι μόνο να εξυμνούμε τα σπουδαία κατορθώματα) να καυτηριάζουμε και τα όποια θλιβερά συνέβησαν, προκειμένου να μη τα επαναλάβουμε και εμείς. 
 
ΥΓ Η 25η Μάρτιου, με τον τρίτο συμβολισμό (των αρνητικών , καταδικαστέων, απορριπτέων συμπεριφορών μερικών εκ των πρωταγωνιστών της Εθνεγερσίας) προσφέρει –σε τελευταία ανάλυση – μια ακόμη αξιοπρόβλητη –εθνική – προσφορά: Τα όσα αρνητικά /ανεπίτρεπτα συνέβησαν τότε, να προβληθούν – να μην αποκρυβούν – ώστε η καταδίκη και συνακόλουθα η αποφυγή μίμησής τους, να δράσουν ευεργετικά, εθνωφελώς (…ακόμη και αυτά).
 
Χρόνια πολλά, Ζήτω η 25Η Μαρτίου (για τρείς μάλιστα λόγους). 
 
*Ιατρού



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.