20 Μαρτίου 2025

Η ΛΥΡΑ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων 
 
Η Λύρα είναι το αρχαιότερο έγχορδο όργανο στον κόσμο. Η καταγωγή της είναι από την Κρήτη, αν και την διεκδικεί και ο Πόντος. Κι’ αυτό προκύπτει διότι η Κρήτη ήταν προ αμνημονεύτων χρόνων η πρώτη παγκόσμια θαλασσοκράτειρα και η πρώτη που ανέπτυξε Πολιτισμό και με τα πλοία της τον διέδωσε σε ολόκληρο τον κόσμο. 
 
Το επτάχορδο αυτό μουσικό όργανο, η Λύρα, είναι ένα εκ των πλέον εκλεπτυσμένων μουσικών οργάνων. Η μουσική της συνοδεύει τα έπη και τις ωδές από την εποχή του Ομήρου και συνεχίζει να συνοδεύει τα κρητικά και τα ποντιακά άσματα. Όσο υπάρχει και παιανίζει η λύρα στην Κρήτη η Ελλάδα είναι ζωντανή και ελεύθερη. Αλλά και όσο οι Πόντιοι παίζουν τη λύρα μέσα και έξω από την Τουρκία, η Άγκυρα δεν πρέπει να εφησυχάζει. Ο Πόντος δεν έχει πεθάνει και οι σημερινοί Πόντιοι πανάρχαιοι απόγονοι εκείνων την καταγωγή τους δεν έχουν ξεχάσει και κάποια μέρα θα ξαναγυρίσουν στον Πόντο. Μήπως η λύρα του Εκρέμ Ιμάμογλου τρομάζει τον Ερντογάν;
 
Ευρετής της λύρας είναι ο Ερμής. Αυτός είναι ο πρώτος εκτελεστής και ελεγκτής των δονήσεων(συχνοτήτων). Ο Όμηρος περιγράφει την κατασκευή της πρώτης λύρας ως εξής: 
 
«Νήπιο ακόμη ο Ερμής βλέπει μια χελώνα να βόσκει στη χλόη μπροστά στο σπήλαιο της μητέρας του Μαίας. Τότε του γεννήθηκε η ιδέα από το θολωτό σχήμα του οστράκου το μουσικό όργανο της Λύρας. Της έβαλε επτά χορδές όσοι και οι πλανήτες του δονούμενου κόσμου. Χτύπησε τις χορδές και έβγαλε την πρώτη αρμονία μελωδία και ρυθμό. Οι θεοί ενθουσιάστηκαν αλλά ο Απόλλωνας την αγάπησε τόσο πολύ, ώστε την κράτησε δική του και ο αδελφός του Ερμής του τη δώρισε». Αυτά συνέβησαν χιλιάδες χρόνια πριν από τον Πυθαγόρα από τους προγόνους μας Πελασγούς. 
 
Εκτοτε ο θεός της μουσικής και του φωτός Απόλλων με το παίξιμο της λύρας συντονίζει τους επτά(7) πλανήτες μετά των επτά χιτώνων του θνητού όντος 
 
Ως σύμβολο η λύρα με τις επτά εναρμονισμένες χορδές εγγίζει το συναίσθημα και συν+κινεί τους επτά αιθερικούς χιτώνες του ανθρώπου. Η λύρα παλμοδοτεί συχνότητες που συγκλονίζουν με την μελωδία, αρμονία και το ρυθμό της τον άνθρωπο. Ένα υλικό αντικείμενο κατορθώνει με το παίξιμο των επτά χορδών της να συγκινεί το ορατό σώμα του ανθρώπου και φτάνει ως τα μύχια της αόρατης ψυχής του. Η συγκίνηση πραγματοποιείται με την ταυτόχρονη κίνηση των χορδών της λύρας, οι οποίες συν-κινούν τις χορδές της ψυχής του ανθρώπου. 
 
Θεωρείται ένα εκ των πλέον αρχέτυπων οργάνων το οποίο σχηματίζει αόρατους κύκλους στον αέρα με τις επτά χορδές. Ο Πυθαγόρας μέτρησε και διαίρεσε με την εφαρμογή βαρών στο μήκος και το πάχος των χορδών με το «χορδότονο» της δικής του επινοησης. 
 
Ποιος μπορεί όμως να μεταλλάξει τη συχνότητα των επτά αιθερικών χιτώνων του ανθρώπου και να ανυψώσει τις δονήσεις του στην αντιστοιχίαν των επτά πλανητικών δονήσεων; Ο Απόλλων; Όχι μας λέγει η Θόλος της Επιδαύρου. Ο Ερως στην θαυμάσια αναπαράσταση της τοιχογραφίας του Παυσίου, της οποίας διεσώθη μόνον η μαρτυρία του συμβολισμού από τον Παυσανία. [Η λεγόμενη Θόλος απέναντι από τον ναό (του Ασκληπιού) στην Επίδαυρο είναι ο τόπος που κοιμούνταν οι προσκυνητές του Θεού. Ένα κυκλικό οικοδόμημα, κτισμένο, από μάρμαρο]. 
 
Στην τοιχογραφία της Θόλου ο Έρως κρατεί στα χέρια του την λύρα του Απόλλωνα και όχι ο Απόλλων όπως κάποιος θα ανέμενε. Το συμβολικό τόξο και τα ερωτικά βέλη τα οποία έχει ο Έρως είναι εγκαταλελειμμένα δίπλα του. Διότι με την μεσολάβηση του Ερωτα αποκαθίσταται η Αρμονία της λειτουργίας των επτά ανθρώπινων χιτώνων, δηλαδή ο Έρως διαμορφώνει την κατάσταση της υγείας και ουδείς άλλος έχει τη δύναμη αυτή, ούτε ο Απόλλωνας όπως αλληγορεί ο Παυσανίας με την εικόνα της τοιχογραφίας. Οποία όμως ειρωνεία! Εμείς τιμούμε τον καθολικό καλόγηρο Βαλεντίνο σαν θεό του Ερωτα; 
 
Έρως και Αρμονία παιδιά της της Αφροδίτης, θεάς του Κάλλους, της Μορφοποίησης και της Ισορροπίας και του θεού του Πολέμου Αρεως, ο οποίος μάχεται στο πλευρό της Θέμιδος (Δικαιοσύνης) για ένα ωραιότερο και δικαιότερο κόσμο. Ο Ασκληπιός χρησιμοποιούσε τη λύρα και για θεραπευτικό σκοπό, διότι η λύρα συμβάλει στην ψυχική αρμονία. 
 
Τον τελευταίο καιρό έγινε ευρέως γνωστή στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα και οι κατασκευαστές σύγχρονων μουσικών οργάνων μιμούνται τους ήχους της
 
(18/3/25) 
 
* Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης 
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών 
amphiktyon@gmail.com



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.