24 Ιουλίου 2023

Εκατό χρόνια από τη Συνθήκη της Λωζάννης, εκατό χρόνια παραβιάσεων από την Τουρκία

Γράφει ο
Θεοφάνης Μαλκίδης 
 
Το 1922 αφού είχε συντελεστεί η καταστροφή του Θρακικού, Ιωνικού, Ποντιακού Ελληνισμού και η έλευση εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων στην Ελλάδα ήταν η σκληρή πραγματικότητα, ο Κεμάλ μιλούσε στην Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση λέγοντας η «πλήρη εκκένωση του εχθρού από κάθε τμήμα του έθνους μας είναι γεγονός».
 
Η ανακωχή των Μουδανιών όριζε ότι έπρεπε να συγκληθεί διεθνής συνδιάσκεψη για την υπογραφή συνθήκης ειρήνης. Το πρώτο θέμα που απασχόλησε ήταν το ποιες χώρες θα προσκαλούνταν στις διαπραγματεύσεις, εκ των πραγμάτων η Αγγλία, η Γαλλίας και η Ιταλίας, ήταν παρούσες, οι Η.Π.Α πήραν μέρος ως παρατηρητές, η παρουσία αντιπροσώπων της Σοβιετικής Ένωσης αφορούσε μόνο το ζήτημα των Στενών, ενώ έλαβαν μέρος και η Ιαπωνία, Γιουγκοσλαβία και Ρουμανία . 
 
Αντιπρόσωποι της Ελλάδας στη διάσκεψη ήταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος και ο Δημήτριος Κακλαμάνος, πληρεξούσιος Υπουργός στο Λονδίνο, ενώ από την Τουρκία ήταν ο Ismet Pasa ,Υπουργός των Εξωτερικών και βουλευτής Ανδριανουπόλεως, ο πρώην βουλευτής Τραπεζούντας Hassan Bey και ο Riza Nour Bey Υπουργός Υγείας και βουλευτής Σινώπης. 
 
Οι κεμαλικοί που ήταν πλέον η μοναδική και αδιαμφισβήτητη δύναμη εξουσίας στην πρώην οθωμανική επικράτεια και ο de facto, συνομιλητής στη Λωζάννη αντιτάξανε το σύνθημα «η Τουρκία στους Τούρκους», συνεχίζοντας, την εθνικιστική δυναμική που είχε αναπτυχθεί με το Κίνημα των Νεότουρκων. Η τουρκική αντιπροσωπεία δεν ερχόταν στη Λωζάννη για να υπογράψει μια συμφωνία που θα την υπαγόρευαν οι μεγάλες δυνάμεις, αλλά να διαπραγματευτεί μια συνθήκη πάνω στην αρχή του κεμαλικού κράτους και την εδραίωση του τουρκισμού.
 
Οι αξιώσεις του Κεμάλ απέναντι στην Ελλάδα ήταν πολεμικές αποζημιώσεις, παραχώρηση της Δυτικής Θράκης, κατάργηση του στόλου, απομάκρυνση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, έξωση των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης και όσων ζούσαν ακόμη στη Μικρά Ασία. 
 
Στις 8 /20 Νοεμβρίου 1922, αρχίζει η διάσκεψη της Λωζάνης, εκείνη την εποχή ζούσαν ακόμη στη Μικρά Ασία 400.000 Έλληνες, την Κωνσταντινούπολη 300.000 και στον Πόντο 100.000 εκτός τους κρυπτοχριστιανούς και διήρκησε 9 μήνες με ενδιάμεση διακοπή 75 ημερών, καταλήγοντας στη υπογραφή στις 24 Απριλίου 1923. O Υπουργός εξωτερικών της Μεγάλης Βρετανίας Κόρζον, γνωστός και ως «λόρδος των πετρελαίων της Μοσούλης», πρότεινε τη δημιουργία τριών επιτροπών, την πολιτική που θα συζητούσε τα εδαφικά προβλήματα στην οποία πρόεδρος ορίστηκε ο ίδιος, η οικονομική που θα εξέταζε το πρόβλημα του χρέους της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, όπου πρόεδρος διορίστηκε Γάλλος αντιπρόσωπος και η νομική που θα ασχολούταν με το θέμα των μειονοτήτων, στην οποία πρόεδρος ορίστηκε Ιταλός διπλωμάτης. 
 
Στις 30 Ιανουαρίου 1923 υπεγράφη η Ελληνοτουρκική σύμβαση και το πρωτόκολλο «περί ανταλλαγής των ελληνικών και τουρκικών πληθυσμών», σύμβαση η οποία ενσωματώθηκε στη συνέχεια στη Συνθήκη της Λωζάννης. Έτσι ανταλλάχθηκαν 1.500.000 Έλληνες ορθόδοξοι, με 460.000 μουσουλμάνους Έλληνες υπηκόους. Η ανταλλαγή έγινε στη βάση του θρησκεύματος και γι΄αυτό και δεν ανταλλάχθηκαν οι Έλληνες του Πόντου που είχαν εξισλαμιστεί βίαια και παραμένουν μέχρι σήμερα στην περιοχή. Εξαιρέθηκαν οι Έλληνες της Κωνσταντινούπολης, 390.000 επί συνολικού πληθυσμού της Κωνσταντινούπολης 1.000.000, οι Έλληνες της Ίμβρου και της Τενέδου (12.000) και οι Μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης (περίπου 100.000). 
 
Στη Λωζάννη υπήρξε μια αδιάκοπη συναλλαγή μεταξύ όλων των συμβαλλομένων που αποσκοπούσε κύρια στην προστασία των οικονομικών συμφερόντων των Συμμάχων -Μεγάλων Δυνάμεων , ανταλλάχθηκαν και ταυτίστηκαν τα γεωστρατηγικά και οικονομικά συμφέροντα της Δύσης με αυτά, του ανανεούμενου με κεμαλικές μορφές πρώην κρατικού οθωμανικού κατεστημένου αγνοώντας την ιστορία και τη θέληση των λαών. Η συνθήκη της Λωζάννης,«ένας διεθνής αγώνας δρόμου για το πετρέλαιο», η συνθήκη που μύριζε «αίμα και πετρέλαιο», «το μεγαλύτερο παζάρι του αιώνα», «πετρέλαιο και δόξα στη Λωζάννη», «οι δεσμεύσεις της Βρετανίας στη Μεσοποταμία και τα πετρέλαια», όπως έγραψαν χαρακτηριστικά και εφημερίδες της εποχής.
 
Ο Βρετανός πρωθυπουργός Loyd George με σφοδρότητα κατήγγειλε τη συνθήκη «ως κορύφωση της αδικίας και μέγιστο κακό για ολόκληρη την ανθρωπότητα» και πως «… ουδείς υποστηρίζει ότι η συνθήκη αυτή αποτελεί έντιμον ειρήνην. Δεν είναι απλώς ειρήνη. Η πυρπόλησις της Σμύρνης και η ψύχραιμος σφαγή δεκάδων χιλιάδων Ελλήνων εν τω εσωτερικώ της Μικράς Aσίας και στον Πόντο αποδεικνύει ότι ο Tούρκος παραμένει πάντοτε ο ίδιος». O πρόξενος των ΗΠΑ στη Σμύρνη G.Horton έγραψε ότι «…την εποχή των συνδιασκέψεων στη Λωζάννη αλλά και μετά την ολοκλήρωσή της σε συμφωνία ,υποστήριξα δημοσίως ότι οι αμερικανικές αποστολές στο εξωτερικό έπρεπε να αντιδράσουν σ’ σ’ αυτήν την άθλια συνθήκη…όσοι συμμετείχαν στη συνδιάσκεψη της Λωζάννης είχαν αποφασίσει να ενεργήσουν με γνώμονα την προστασία των πετρελαικών συμφερόντων τα οποία και πρωταγωνιστούσαν παρασκηνιακά. Πρόθυμα δηλώνω και υποστηρίζω ότι οι εξελίξεις που κατέστησαν δυνατή την υπογραφή της συνθήκης της Λωζάννης καθορίστηκαν από τα πετρελαϊκά συμφέροντα. Στον αγώνα δρόμου που έγινε για το ποιος θα εξασφάλιζε πρώτος την εύνοια της Τουρκίας, το νήμα κόπηκε από Αμερικανούς. Αντικείμενο όλων των διαπραγματεύσεων ήταν η Μοσούλη και το δικαίωμα για μια θέση στα πετρέλαια». 
 
Η συνθήκη της Λωζάννης κατήργησε ουσιαστικά τη συνθήκη των Σεβρών (1920) ,η οποία όπως και η συνθήκη των Βερσαλλιών επισφράγιζαν τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο .Είναι όμως γνωστή η αποκαλούμενη τάση του ρεβιζιονισμού που ακολούθησε ορισμένες χώρες κατά τον μεσοπόλεμο με πρώτη τη Γερμανία και με σκοπό να ανατρέψουν τα αποτελέσματα του Α’ παγκοσμίου πολέμου, γι’ αυτές, μια αποτυχημένη πολιτική που στο τέλος οδήγησε στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο. Αυτό όμως που δεν πέτυχαν οι Ευρωπαϊκές χώρες που ηττήθηκαν στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο,το πέτυχε η Τουρκία το 1923 με τη συνθήκη της Λωζάννης με κατ΄εξοχήν αναθεωρητική πολιτική.
 
Για τον κεμαλισμό «η συνθήκη της Λωζάννης αποτελεί ουσιαστικά διεθνή αναγνώριση των διεκδικήσεων όπως περιελήφθησαν στο Τουρκικό Εθνικό Συμβόλαιο» σημείωσε η εφημερίδα Μessagero προσθέτοντας ότι «…η Τουρκία ηττηθείσα κατά τον Παγκόσμιον Πόλεμον κατήγαγεν εν Λωζάννη αναμφισβήτητον διπλωματικήν νίκην». 
 
Η πραγματικότητα είναι αυτή: Εδώ και εκατό χρόνια η συνθήκη της Λωζάνης αποτελεί ένα πεδίο συνεχούς αναθεώρησης και παραβίασής της. Ήδη από το 1936 με τη συνθήκη του Μοντρέ καταργήθηκε το ανοχύρωτο των Στενών της Ίμβρου και Λήμνου. Δύο χρόνια μετά έγινε η προσάρτηση από του σαντζακίου του Iskenderum (Hatay) -Αλεξανδρέττας, όπου η πλειοψηφία των κατοίκων ήταν συριακής καταγωγής, με στόχο την πλήρη αποκατάσταση της οθωμανικής κυριαρχίας και μάλιστα με ταυτόχρονη εξαφάνιση των λοιπών πλην της τουρκικής ομάδας, εθνοτήτων. Στη συνέχεια διώχθηκε ο Ελληνισμός της Κωνσταντινούπολης, Ίμβρου και Τενέδου, ενώ η Κύπρος και οι τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο και τη Θράκη, είναι οι αποδείξεις αυτής της συνεχούς τάσης αναθεώρησης, έναντι του Ελληνισμού.
 
Υποστηρίχθηκε ότι μετά τη συνθήκη της Λωζάννης, ο παντουρκισμός πέρασε ένα στάδιο ύφεσης, αφού ο Κεμάλ έστρεψε πλέον το ενδιαφέρον του στην κοινωνικο-οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας του και επί πλέον έδωσε έμφαση στον «τουρκισμό». Όμως ήθελε να αποκαταστήσει το κύρος των εννοιών Τούρκος-Τουρκία, να δημιουργήσει ένα ομοιογενές κράτος καλλιεργώντας ταυτόχρονα έναν εθνικισμό δυτικοευρωπαϊκού τύπου.
 
Παρ’ όλα αυτά όμως με τη δήλωση του, περί «οριστικού των συνόρων», δε συμφωνούσε ένα μεγάλο τμήμα του τουρκικού λαού. Χαρακτηριστικό είναι ότι για να επικυρωθεί η συνθήκη της Λωζάννης αναγκάσθηκε ο Κεμάλ να διαλύσει τη Βουλή και να προκηρύξει νέες εκλογές. Παράλληλα, τα σύνορα που επέβαλλε η συνθήκη της Λωζάννης δε δέχονταν μεγάλο ποσοστό του κεμαλικού κατεστημένου, των ισλαμιστών, των οπαδών του παντουρκισμού και του παντουρανισμού, γιατί έπρεπε να δημιουργηθεί μια νέα τουρκική αυτοκρατορία που θα αντικαθιστούσε την οθωμανική και γιατί θεωρούνταν ότι το τουρκικό έθνος είναι περιούσιο και έπρεπε να κυριαρχήσει στα άλλα. Την εξέλιξη αυτής της συνεχούς αναθεωρητικής πολιτικής της Τουρκίας τη ζούμε σήμερα, μετά από εκατό χρόνια παραβιάσεων , εκατό χρόνια συρρίκνωσης του Ελληνισμού, εκατό χρόνια αμφισβήτησης της ελληνικής εθνικής κυριαρχίας και οι αντιγραφές του Ναζιστικού «Ζωτικού Χώρου», όπως είναι το «Στρατηγικό Βάθος» και η «Γαλάζια Πατρίδα», είναι οι εκφράσεις της.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.