25 Ιουλίου 2023

ΕΥΓΟΝΙΑ ΚΑΙ ΗΓΕΜΟΝΙΚΑ ΓΕΝΗ ΕΛΛΗΝΩΝ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων 
 
Οι πρόγονοι μας ενδιαφέρονταν πολύ για την Ευγονία. Χωρίς να είναι ρατσιστές ο σκοπός τους ήταν η βελτίωση της ράτσας τους. Το ιδανικό τους ήταν να φτιάξουν απογόνους «καλούς κ’ αγαθούς», δηλαδή όμορφους στο σώμα και στην όψη και αγαθούς στην ψυχή και στο πνεύμα. Επειδή σέβονταν τον φυσικό νόμο και παρατηρούσαν την εξέλιξη των φυσικών όντων είχαν διαπιστώσει τα είδη του ζωικού και φυτικού βασιλείου εξελίσσονται μέσα από διασταυρώσεις ή τη βελτίωση των σπόρων. Και τότε όμως όπως και τώρα υπήρχαν αυτοί που αντιδρούν στις επιστημονικές θεωρίες και πιστεύουν σε θεοκρατικά αντιεπιστημονικά κηρύγματα και συνωμοσιολογίες.
 
Σήμερα ο κλάδος της ευγονικής ασχολείται με τη βελτίωση του ανθρωπίνου γένους και των κατοικιδίων ζώων κυρίως σε σωματικό επίπεδο με την εφαρμογή των νόμων της γενετικής και της κληρονομικότητας.
 
Ο Πλούταρχος περί Ευγενείας γράφει: 
«Δεν μπορεί να γίνει πιστευτή η συκοφαντία των σοφιστών κατά της καλής καταγωγής (ευγονίας) αφού παραβλέπουν και τα ολοφάνερα και πασίγνωστα πράγματα ότι δηλαδή για την αναπαραγωγή (ζώων και φυτών) προμηθεύονται και χρησιμοποιούν ίππους π.χ και σκύλους από ράτσα και σπέρματα αμπέλων ελαιών και των άλλων φυτών εξευγενισμένα, για τον άνθρωπο(οι σοφιστές) υποστηρίζουν ότι η καλή καταγωγή δεν ωφελεί σε τίποτα τους απογόνους, αλλά πιστεύουν ότι είναι το ίδιο το Ελληνικό και βαρβαρικό σπέρμα και δεν ξέρουν μερικές λανθάνουσες αρχές και σπέρματα αρετής μεταβιβάζονται ως κληρονομικές καταβολές στους απογόνους (όπως στον Τηλέμαχο ο Οδυσσέας). Τούτο δέχεται σήμερα η επιστήμη. 
 
Εξ άλλου ο Αριστοτέλης αναρωτιέται: Γιατί τέλος πάντων οι καταγόμενοι από παλαιούς πλουσίους ή επιφανείς προγόνους , θεωρούνται ότι είναι ευγενέστεροι από εκείνους που απέκτησαν τα αγαθά πρόσφατα; Και δίνει την εξής απάντηση: Διότι πιο κοντά στην ευγένεια είναι εκείνος που είναι σπουδαίος ο ίδιος παρά εκείνος που έτυχε να έχει σπουδαίον πάππον, ώστε ευγενής είναι μάλλον ο ενάρετος άνθρωπος…. Όπως λέγει κι’ ο Ευριπίδης που υποστηρίζει ότι η ευγένεια δεν προέρχεται από τους σπουδαίους προγόνους , αλλά «ευγενής είναι ο άνθρωπος που είναι απλώς αγαθός» Αυτό όμως δεν είναι αληθές. Αλλά σωστά τοποθετούν το θέμα εκείνοι που .θέτουν ως προϋπόθεση την αρχαία αρετή. Και το αιτιολογούν ως εξής: 
 
«Η Ευγένεια είναι η αρετή του γένους και η αρετή είναι κάτι σπουδαίο. Και σπουδαίο είναι ένα γένος αν έχουν γεννηθεί απ’ αυτό πολλοί σπουδαίοι άνθρωποι, όπως το Ελληνικό Γένος Και αυτό συμβαίνει, όταν ενυπάρχει από το γένος μια σπουδαία αρχή (δηλαδή ο γενάρχης) Διότι η αρχή έχει τέτοια δύναμη, ώστε να προετοιμάζει πολλά στοιχεία σαν αυτά. Αυτό είναι ακριβώς το έργο της αρχής να δημιουργήσει και πολλά άλλα σαν αυτή. Όταν γεννηθεί ένας τέτοιος στο γένος και τόσο σπουδαίος ώστε το αγαθό που προέρχεται από αυτόν να το έχουν πολλές γενεές αυτό το γένος είναι ανάγκη να είναι σπουδαίο. Γιατί θα γεννηθούν πολλοί σπουδαίοι άνθρωποι αν πρόκειται φυσικά για γένος ανθρώπων, κι’ αν πρόκειται για γένος ίππων πολλοί σπουδαίοι ίπποι. Το ίδιο και με τα άλλα ζώα. Ώστε εύλογα ούτε οι πλούσιοι ούτε οι αγαθοί μπορούν να είναι ευγενείς, αλλά οι καταγόμενοι ανέκαθεν πλουσίους ή ανέκαθεν αγαθούς. Διότι αυτή η λογική οδηγεί στην Αλήθεια.
 
Επάνω από όλα είναι η αρχή. Αλλά ούτε όσοι κατάγονται από αγαθούς προγόνους είναι οπωσδήποτε ευγενείς, αλλά όσοι τυχαίνει να είναι αρχηγοί των προγόνων. Όταν λοιπόν ένας είναι ο ίδιος αγαθός, αλλά δεν έχει τέτοια δύναμη από τη φύση, ώστε να γεννάει άλλους ομοίους, τότε δεν έχει την αρχή αυτήν, τη δύναμη στο γένος. Αρχή του γένους λοιπόν και ευγενείς είναι όσοι κατάγονται από αυτόν, όχι αν είναι ο πατέρας ευγενής, αλλά αν είναι ο αρχηγός του γένους. Διότι ο πατέρας του τον γέννησε τέτοιον όχι από τον εαυτόν του, αλλά γιατί κατάγεται από ένα τέτοιο γένος» 
 
Ο Ξενοφών «περί Θεογνίτιδος» ποίημα για ευγονία για να δείξει τη σημασία της αρετής και της κακίας των ανθρώπων, αλλά το επεκτείνει και στα ζώα 
«Τα κριάρια, τα γαϊδούρια και τ’ άλογα, Κύρνε, 
φροντίζουμε νάναι από ράτσα 
και καθένας θέλει ν’ αποκτήσει 
ζωντανά από ράτσα διαλεχτή 
και δεν νοιάζεται ο καλός ο άνδρας 
γυναίκα από κακό γονιό να παντρευτεί 
αν του δώσει κανείς χρήματα πολλά 
και τη γυναίκα δεν τη νοιάζει 
σύζυγος ενεός κακού ανδρός αλλά πλουσίου
και προτιμάει τον πλούσιο από τον καλό 
Γιατί τιμούν τα χρήματα. Και ο καλός 
παίρνει γυναίκα από κακή γενιά 
και ο κακός από καλή. Ο Πλούτος βλέπεις μπερδεύει τα γένη» 
 
Αυτό δείχνει ότι με την μίξη το γένος των ανθρώπων γίνεται χειρότερο. Αυτές οι ιδέες των προγόνων μας σήμερα ηχούν σαν άκρως ρατσιστικές αλλά κατά βάθος σκοπό είχαν την ηθική βελτίωση των ανθρώπων 
 
Ο πολιτικός και ρήτωρ Δημοσθένης στον (Ερωτικό 1.403,25) γράφει: 
«Τους ευγενείς και τους ωραίους άνδρες αδήριτη η ανάγκη τους υποχρεώνει να διατηρούν πάντοτε στο σώμα τους το κάλλος, στην ψυχή τη σωφροσύνη, στο σώμα και στην ψυχή την ανδρεία και στα λόγια τους τη χάρη» 
 
Του Μενάνδρου 
Δεν ταιριάζει στον ελεύθερο ηδονή που να συνοδεύεται από Ύβρι (Η Αλαζονεία, Πλεονεξία, Κουφότητα και Αφροσύνη ήταν Υβρις και ακολουθείτο από τη Νέμεση) 
 
Ενώ ο Διογένης όταν κάποιος του ζήτησε να μάθει ποιοι είναι οι πιο ευγενείς είπε: «Όσοι καταφρονούν τον πλούτο, τη δόξα, την ηδονή τη ζωή και δεν λογαριάζουν τ’ αντίθετα, δηλαδή τη φτώχεια, την αδοξία, τον πόνο, τον θάνατο». Τέτοιοι ήταν οι ήρωες και όσοι έδωσαν τη ζωή τους για την πατρίδα.
 
Τα σύγχρονα ηγεμονικά γένη της Ελλάδος 
 
Τα πρόσφατα ηγεμονικά γένη: Μητσοτάκη. Παπανδρέου και το νεοεμφανισθέν γένος Τσίπρα, αυτά δε φημίζονται για την αρετή, ούτε για τον υπερβολικό πλούτο, αλλά για την πολιτική επιρροή που άσκησαν και μερικά ασκούν ακόμα. Το μεν γένος Παπανδρέου έσβησε άδοξα λόγω προσκλήσεως του ΔΝΤ από τον GAP( 3η γενιά), το γένος Τσίπρα (1η γενιά) ήταν θνησιγενές και δεν έδωσε διαδοχή λόγω παραδόσεως της Μακεδονίας, (ονόματος, εθνότητας, γλώσσας) στα Σκόπια, ενώ το γένος Μητσοτάκη (2η γενιά) είναι στην εξουσία και θα κριθεί η διάρκεια του από τους χειρισμούς αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις με την Τουρκία για το Αιγαίο και την Κύπρο. Αν παραδώσει κυριαρχικά δικαιώματα στην Τουρκία η συνέχεια του γένους Μητσοτάκη θα σβήσει άδοξα, όπως των άλλων. Αν όμως επιτύχει τότε θα έχει διάρκεια και στους επιγόνους.
 
(24/7/23). 
Αμφικτύων 
 
* Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης 
Συγγραφεύς, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών 
amphiktyon@gmail.com 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.