28 Ιουνίου 2019

Επαναστάτησαν οι Έλληνες κατά των Βυζαντινών; Η απάτη της εξέγερσης του 727.

Γράφει ο Μάριος Νοβακόπουλος
διεθνολόγος 


Η Ανατολική Ρωμαϊκή (Βυζαντινή) ιστορία έχει υπάρξει από τις πλέον πολύπαθες, όσον αφορά το πόσες πολλές παρεξηγήσεις ανακύπτουν περί αυτής και πόσο συχνά έχει βρεθεί στη δίνη πολιτικών και ιδεολογικών αντιπαλοτήτων. Λόγω της μακραιώνου εχθρότητος της Δύσεως (τόσο της καθολικής όσο και της νεωτερικής), το κομμάτι αυτός της εθνικής μας κληρονομιάς άργησε να καταξιωθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα και στις συνειδήσεις διανοουμένων και απλών πολιτών, αφού συνδεόταν με το «σκοταδιστικό Μεσαίωνα», το «παπαδαριό» και την «Ανατολή». Ειδικά η περίπλοκη μετάβαση από τον αρχαίο Ελληνισμό προς την Ελληνορθοδοξία έχει στρεβλά προβληθεί ως μονόπλευρη καταστροφή του πρώτου από την Δευτέρα, με την Ρωμανία να παρουσιάζεται ως ένα μισελληνικό κράτος, που μισούσε κάθε τι είχε να κάνει με την αρχαιότητα και ουσιαστικά υποδούλωσε και καταπίεσε τους Έλληνες. 

Για θέματα όπως η παρακμή και δίωξη των αρχαίων θρησκειών (και όχι της «πατρώας» θρησκείας όπως βολικά αναφέρουν ορισμένοι), οι βανδαλισμοί εθνικών ιερών, ο μετασχηματισμός της ταυτότητος ανάμεσα στον «Ρωμαίο» και τον «Έλληνα», οι συγκρούσεις και συνθέσεις μεταξύ της αρχαίας φιλοσοφίας και των ορθοδόξων Πατέρων, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και ακόμη και σήμερα λόγιοι και φιλίστορες συζητούν και διαφωνούν. Τα τελικά συμπεράσματα διαφέρουν αρκετά, σε σημαντικό βαθμό επηρεασμένα από τις αντιλήψεις και την ταυτότητα του μελετητή. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν, για λόγους καθαρά συκοφαντικούς, εφευρίσκονται φανταστικές ιστορίες που στοχοποιούν το Ανατολικό Ρωμαϊκό κράτος και την Ορθοδοξία.

Συγκεκριμένοι κύκλοι έχουν προσπαθήσει να φτιάξουν ένα αφήγημα «καταπιεσμένων Ελλήνων» που υπέφεραν ή αντιστέκονταν στους «εβραιοχριστιανούς Ρωμαίους κατακτητές»… φτάνοντας στο σημείο να θεωρείται ξένος, δυνάστης και βάρβαρος ακόμη και ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. 

Ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους που έχουν αναπτυχθεί στο πλαίσιο αυτό είναι η εξέγερση των «Ελλήνων» κατά των «Ρωμαίων» το έτος 727, την εποχή της βασιλείας του Λεόντος Γ’ του Ισαύρου. Σύμφωνα με αυτήν την ιστορία, οι Έλληνες Εθνικοί ξεσηκώθηκαν ενάντια στους Ρωμαίους χριστιανούς κατακτητές, με τη βοήθεια των Ελλήνων της Ιταλίας, μέχρι ο στόλος τους να ηττηθεί και η εξέγερση να καταρρεύσει. Από εκεί και ύστερα 650.000 (!) Έλληνες άμαχοι συγκεντρώθηκαν στην Λάρισα, όπου κάηκαν ζωντανοί από αιμοβόρους «βαρβάρους μισθοφόρους» των Ρωμαίων υπό την καθοδήγηση φανατικών μοναχών. 
Τα παραπάνω βέβαια αποτελούν ιστορίες για αγρίους. 

Τα αίτια της εξεγέρσεως 

Η εξέγερση του Θέματος (στρατιωτικής περιφερείας) Ελλάδος και των Κυκλάδων νήσων εναντίον της Κωνσταντινουπόλεως αποτέλεσε σοβαρή απειλή κατά του θρόνου του Λέοντος, ο οποίος την δεν είχε ακόμη σταθεροποιήσει τα ανατολικά σύνορα και βρισκόταν σε μόνιμο πόλεμο με το αραβικό Χαλιφάτο. Υπό την ηγεσία του τουρμάρχη (ανώτερος αξιωματικός, κάτω από τον βαθμό του στρατηγού που διοικούσε ένα Θέμα) Αγαλλιανού και του Στεφάνου, οι Ελλαδικοί ανεκήρυξαν αυτοκράτορα κάποιον Κοσμά και έπλευσαν εναντίον της Κωνσταντινουπόλεως, έχοντας λάβει σημαντικές ενισχύσεις (ως και 25.000) από την Σικελία. Ο Λέων έστειλε τον στόλο, εξοπλισμένο με υγρό πυρ, να αναχαιτίσει τους στασιαστές πριν φθάσουν στην Βασιλεύουσα. Στη σύγκρουση που ακολούθησε (18 Απριλίου 727) οι Ελλαδικοί συνετρίβησαν, ο στόλος τους καταστράφηκε και η ηγεσία τους εξαλείφθηκε. Ο Κοσμάς και ο Στέφανος συνελήφθησαν και καρατομήθηκαν, ενώ ο τουρμάρχης Αγαλλιανός, μη θέλοντας να πέσει ζωντανός στα χέρια των εχθρών του, πήδησε στη θάλασσα φορώντας την πανοπλία του και πνίγηκε. 

Όσον αφορά τα αίτια της εξεγέρσεως, διαφορετικοί ιστορικοί έχουν δώσει διαφορετικές ερμηνείες. Η βασικότερη εξ αυτών είναι πως η εξέγερση κατά του Λέοντος υποκινήθηκε από τα εικονόφιλα αισθήματα των δυτικών (ελλαδικών/ιταλικών) επαρχιών, που υπό την καθοδήγηση του πάπα της Ρώμης Στεφάνου Β’ αντιδρούσαν στη θρησκευτική πολιτική της Κωνσταντινουπόλεως. Έναυσμα της εξεγέρσεως, συμβολικά τουλάχιστον, ήταν η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας το 726, δείγμα θείας οργής κατά του «σαρακηνόφρονος» Λέοντος. Ο χρονογράφος Θεοφάνης αναφέρει ότι οι Ελλαδικοί εξεγέρθηκαν «θείω κινούμενοι ζήλω», για να αποκαταστήσουν την Ορθοδοξίας. Την δε επαύριο της ναυμαχίας, ο Λέων επέτεινε τον «κατά της ευσεβείας διωγμόν». Καθώς ο πάπας θεωρήθηκε ταραχοποιό στοιχείο, ο αυτοκράτορας τον τιμώρησε αποσπώντας την εξαρχία του Ιλλυρικού (Ελλάς και δυτική χερσόνησος του Αίμου) από τον επισκοπικό θρόνο της Ρώμης, αποδίδοντας την στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. 

Δε συμφωνούν όλοι όμως με αυτή την άποψη. Η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ αποδίδει την εξέγερση αυτή όχι στα εικονόφιλα αισθήματα των κατοίκων, αλλά σε μία απόπειρα συνδιαλλαγής των με τους Άραβες, λόγω στενών εμπορικών και οικονομικών σχέσεων. Υπάρχουν επίσης διαφωνίες για το εάν επρόκειτο για στρατιωτικό κίνημα ή λαϊκή επανάσταση. Ο Τηλέμαχος Λουγγής (που ακολουθεί γενικώς μία μαρξιστική λογική στην ιστοριογραφία) βλέπει αντιθέτως την εξέγερση ως ένα ξέσπασμα της παρακμαζούσης παλαιάς συγκλητικής αριστοκρατίας, η οποία στο διαμορφούμενο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον υποσκελιζόταν από τους στρατιωτικούς των θεμάτων της Ανατολής, βασικό στήριγμα του Λέοντος. Ο στρατός της Ανατολής ήταν γενικά πιστός στην Εικονομαχία, ενώ στη Δύση η τίμηση των εικόνων ανθίστατο. Άρα η εξέγερση του 727 θα μπορούσε να είχε ως αφορμή (ή προκάλυμμα) και όχι ως αιτία τη θρησκευτική διένεξη. Μπορούμε να φανταστούμε πως καταγγελία της Εικονομαχίας από τους εξεγερμένους θα κέρδισε την ηθική υποστήριξη κλήρου και λαού. 

Έλληνες και Ελλαδικοί 

Στα συκοφαντικά κείμενα γίνεται σκόπιμα σύγχυση των όρων «Έλλην» και «Ελλαδικός». Εκείνη την εποχή, με νωπές τις μνήμες των θρησκευτικών συγκρούσεων, η λέξη Έλλην σήμαινε τον πολυθεϊστή και είχε καθαρά αρνητική χροιά. Οι εξεγερμένοι λοιπόν χαρακτηρίζονται ως Ελλαδικοί – του θέματος Ελλάδος, που περιελάμβανε την ανατολική Στερεά, τη Θεσσαλία, την Εύβοια και κάποια κυκλαδονήσια. Δεν είναι εθνικό αλλά γεωγραφικό όνομα (όπως έχουμε αργότερα τον Βασίλειο Α’ τον Μακεδόνα, από την Αδριανούπολη του Θέματος Μακεδονίας). Ο Θεοφάνης λέει για το πως οι Ελλαδικοί ηττήθηκαν από τους Βυζαντίους… όχι τους Βυζαντινούς, έναν όρο που ακόμη δεν είχε «εφευρεθεί». Πάντα αρχαιοπρεπείς οι Ρωμαίοι συγγραφείς, προσπαθούσαν να δίνουν τοπωνύμια και εθνωνύμια όσο περισσότερο κοντά στο ελληνικό παρελθόν γινόταν. Βυζάντιος σημαίνει Κωνσταντινουπολίτης. Με την ίδια ακριβώς λογική οι Ρωμαίοι αποκαλούσαν τους Τούρκους «Πέρσες» και «Αχαιμενίδες», ή τους Φράγκους «Κέλτες» και τους Ρώσους «Σκύθες». 

Εν κατακλείδει 

Έχουν γίνει και αλλού στο διαδίκτυο τεκμηριωμένες αντικρούσεις του μυθεύματος περί «ελληνικού απελευθερωτικού πολέμου κατά των Ρωμαίων χριστιανών» του 727. Τα λάθη δεν εξαντλούνται σε όσα εξηγήσαμε παραπάνω (είναι πολλά και ορισμένα ξεκαρδιστικά). Στόχος μας είναι, με στοιχεία από διάφορες πηγές, να ανασυγκροτήσουμε μία συνοπτική και διαυγή εικόνα του τι πράγματι συνέβη. Είναι πραγματικά θλιβερό το πως τέτοιες τερατολογίες διαδίδονται αστραπιαία στο διαδίκτυο και με την πάροδο των χρόνων έχουν υιοθετηθεί με απόλυτη βεβαιότητα από ανθρώπους δίχως περαιτέρω ιστορική γνώση για το «Βυζάντιο», μόνο και μόνο για να συντηρήσουν ένα ιδεολόγημα που κόβει βάναυσα την ιστορική συνέχεια του Ελληνισμού και ασχημονεί στους, εδώ και 17 αιώνες, Έλληνες Ορθοδόξους («Ρωμιούς», όσο και εάν ενοχλεί ο όρος) που έβλεπαν στην Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία την αγαπητή πατρίδα ή τον χαμένο παράδεισο, και στην Εκκλησία τη μάνα τους. 

Το παραληρηματικό αντιβυζαντινό κείμενο (θα το παραθέσουμε παρακάτω στις πηγές) κλείνει με τα εξής: 

«Τιμή και Μνήμη στους γενναίους Προγόνους που έπεσαν ηρωικώς για την Ελευθερία της Ελλάδος από τους Ρωμαίους (Βυζαντινούς) κατακτητές. Οι Θεοί τους εξασφάλισαν μία θέση κοντά Τους και εμείς οι σημερινοί Έλληνες μία θέση στην καρδιά μας ώστε να παραδειγματίζουμε τις νέες γενεές.» 

Εμείς πάλι να ευχηθούμε ο Κύριος των Δυνάμεων να κατατάξει στην δεξιά του, τους μαχητές που έδωσαν τη ζωή τους για τις σεπτές εικόνες. 

Πηγές
Βυζαντινών ιστορικά (με το πλήρες αντιβυζαντινό κείμενο)
ΟΟΔΕ
Κωνσταντίνος Αντ. Κατσουρός, Ιστορικός όμιλος Νάξου
Μηχανή του Χρόνου 


πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.