3 Δεκεμβρίου 2018

Αυτόνομη οδήγηση: Ποιος θα πληρώνει τη ζημιά;

Η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης στα αυτοκίνητα δεν εξελίσσεται μόνο στις ΗΠΑ αλλά και στη Γερμανία. Ωστόσο, οι επιφυλάξεις για το νέο τεχνολογικό επίτευγμα είναι σημαντικές.

Πράγματι, η θεωρία ακούγεται εξαιρετικά πρακτική: Αυτοκίνητα που μπορούν να κινηθούν μόνα τους, παραλαμβάνουν τους ανθρώπους κατά παραγγελία και δεν χρειάζονται κανέναν οδηγό να κρατάει το τιμόνι και να πρέπει να τα κατευθύνει σωστά. Ακόμη και τα μποτιλιαρίσματα στους δρόμους θα αποτελέσουν παρελθόν χάρη σε έξυπνα συστήματα κυκλοφοριακού ελέγχου. Αυτό θα προστάτευε το περιβάλλον και θα ελαχιστοποιούσε τα τροχαία ατυχήματα. Άλλωστε το 90% αυτών των ατυχημάτων σήμερα οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος.

Μετά τις πρώτες δοκιμές της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης ο αρχικός ενθουσιασμός για τις θεωρητικές δυνατότητες έχει όμως εξανεμιστεί. Πολλές φορές φάνηκε πόσο δυσλειτουργική είναι ακόμη η νέα τεχνολογία.

Επίσης δεν έχουν απαντηθεί πολλά ερωτήματα ηθικής φύσης. Τι θα συνέβαινε, για παράδειγμα, εάν ένα όχημα με τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης προκαλούσε θανατηφόρο δυστύχημα;

Ξεκίνημα στη Γερμανία από το 2019

Επιφυλάξεις για τη νέα τεχνολογία υπάρχουν και στους κόλπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία πάντως ασχολείται εντατικά με το ζήτημα, όπως λέει ο Μάρκο Γκούστκε από τον Σύνδεσμο Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA). «Εξετάζουμε βεβαίως και την πτυχή της κυκλοφοριακής ασφάλειας. Προς το παρόν οι πελάτες δαπανούν λίγα χρήματα για συστήματα ασφαλείας», επισημαίνει. Ο Μάρκο Γκούστκε εκτιμά ότι το 2019 θα διατεθούν στη γερμανική αγορά τα πρώτα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, αρχικά για τους αυτοκινητοδρόμους. «Χρειαζόμαστε γενικές παραμέτρους, χρειαζόμαστε κατάλληλες λωρίδες με καλό επίπεδο συντήρησης προκειμένου τα οχήματα να μπορούν να προσανατολιστούν και να τοποθετηθούν καταλλήλως», λέει ο ίδιος. Σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος ο υπολογιστής θα αναλαμβάνει να κατευθύνει τα οχήματα με ταχύτητα έως 60 χλμ. την ώρα. Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν κι άλλα προγράμματα υποβοήθησης, έτσι ώστε από το 2022 στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους να μπορούν να κινούνται αυτόνομα τα οχήματα που διαθέτουν τη σχετική τεχνολογία.

Σήμερα υπάρχουν πέντε επίπεδα αυτοματισμού στα οχήματα με σύστημα αυτόνομης οδήγησης στις ΗΠΑ, οι οποίες εξελίσσουν τη σχετική τεχνολογία εδώ και χρόνια. Το τελευταίο επίπεδο «5» αφορά οχήματα που κινούνται πλήρως αυτοματοποιημένα, χωρίς ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης –κάτι που παραμένει προς το παρόν στη σφαίρα της φαντασίας.

Σε ένα όχημα με υψηλό βαθμό αυτοματοποίησης οι αρμοδιότητες του οδηγού δεν είναι σαφώς προσδιορισμένες, επισημαίνει ο Μαρκ Φόλρατ, μηχανικός-ψυχολόγος στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μπράουνσβαϊγκ. «Ξέρει ο άνθρωπος τι κάνει το αυτοκίνητο και τι πρέπει να κάνει ο ίδιος; Μπορεί να κάνει όσα θα πρέπει να κάνει ή είναι πέρα των δυνατοτήτων του;» διερωτάται ο Γερμανός ειδικός.

Το ζήτημα απασχολεί και τη Γερμανική Επιτροπή Βιοηθικής, η οποία διατύπωσε το 2017 είκοσι παραμέτρους που πρέπει να ισχύουν για την αυτόνομη οδήγηση. Σύμφωνα με αυτές, σε κάθε συνθήκη θα πρέπει να είναι σαφέστατο ποιος είναι υπεύθυνος για την οδήγηση: ο άνθρωπος ή ο υπολογιστής; Αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί και είναι βασικό και για την απόδοση ευθυνών σε περίπτωση ατυχημάτων.  

DW 
το είδαμε ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.