8 Ιουλίου 2020
Το… σπαρταριστό καταστατικό του «Συλλόγου Πεθεροπαθών»
Οι προϋποθέσεις για την εγγραφής μελών και οι ηθικές αμοιβές τους…
Από τον Ελευθέριο Σκιαδά
«δημοκρατία»
«Θέλετε να παραδεχθώμεν τον γάμον ως κήπον με ρόδα; Η πενθερά είναι η άκανθα» έγραφε ο χαριτολόγος Μίμης Ψαθάς, σχολιάζοντας κάποτε το γεγονός ότι κάποιος γαμπρός είχε τραυματίσει την πεθερά του με μαχαίρι έπειτα από λογομαχία. Αυτά συνέβαιναν κατά την ενδιαφέρουσα δεκαετία του 1930 όταν βρέθηκε μάλλον στο αποκορύφωμά της και η φιλολογία περί πεθεράς. Η αφορμή δόθηκε από το γνωστό έγκλημα του Αθανασόπουλου που τον σκότωσαν η γυναίκα του και η πεθερά του. Το γεγονός προκάλεσε διάφορες μορφές σχολιασμού, όπως το γνωστό άσμα «Καημένε Αθανασόπουλε, τι σου ’μελλε να πάθεις / κι από κακούργα πεθερά τα νιάτα σου να χάσεις»!
Ανάμεσα στ’ άλλα συστήθηκε και «Σύλλογος Πεθεροπαθών». Είχε ως έμβλημα ένα ακάνθινο στεφάνι και εμφανίστηκε εκδίδοντας εγκύκλιο που υπέγραφε ο πρόεδρός του, ο οποίος θεωρείτο ότι είχε την πιο κακιά πεθερά. Γι’ αυτό καλούσε τους δεινοπαθούντες από τις πεθερές τους να σπεύσουν να εγγραφούν στον λαοσωτήριο σύλλογο, εφόσον πληρούσαν τα απαραίτητα προσόντα, τα οποία καταγράφονταν στην εγκύκλιο με τη μορφή ερωτήσεων:
1) Πόσων ετών είναι η πεθερά σου; (αν τολμάς να τη ρωτήσεις).
2) Πόσα χρόνια έχεις πεθερά;
3) Εχεις παραπεθερά (κουνιάδα);
4) Πόσες φορές μάλωσες άσχημα με τη γυναίκα σου λόγω της πεθεράς σου;
5) Πόσες φορές έφυγες νηστικός από το σπίτι λόγω της πεθεράς;
6) Πόσες φορές βρήκες την πόρτα κλειστή από την πεθερά;
7) Πόσες φορές σου πέταξε αντικείμενα στο κεφάλι η πεθερά σου;
8) Με ποιο θηρίο ταιριάζει η μορφή της πεθεράς σου;
9) Ο πεθερός σου μήπως άγιασε;
Αναλόγως με τις απαντήσεις που θα έδιναν οι ενδιαφερόμενοι, θα αποφασιζόταν αν θα εγγράφονταν ή όχι μέλη του συλλόγου. Υπήρχαν όμως και ηθικές αμοιβές οι οποίες απονέμονταν στα μέλη του. Οι ηθικές αμοιβές χωρίζονταν σε τέσσερις τάξεις.
Στην πρώτη τάξη κατατάσσονταν εκείνοι που έδερναν την πεθερά τους και οι οποίοι θεωρούνταν μεγάλοι ευεργέτες και αμείβονταν εφάπαξ. Στη δεύτερη τάξη όποιος καθιστούσε την πεθερά του ανίκανη να μιλήσει δικαιούτο ανέγερση του ανδριάντα του και, σε περίπτωση αδυναμίας, ανάρτηση της εικόνας του στα γραφεία του συλλόγου. Στην τρίτη τάξη καταγραφόταν όποιος δεν υπολόγιζε την πεθερά του. Θεωρείτο ότι δεν φοβόταν τον διάβολο και ανακηρυσσόταν «κληρονόμος του επίγειου παραδείσου». Στην τέταρτη και τελευταία τάξη κατατάσσονταν όλα τα μέλη ως ανταμοιβή για την ψυχική τους οδύνη.
Οπως όλα τα καταστατικά, έτσι και αυτό του «Συλλόγου Πεθεροπαθών» προέβλεπε τους λόγους που δεν γίνονταν δεκτά μέλη ή μπορούσαν να διαγραφούν τα εγγεγραμμένα. Στην τελευταία περίπτωση υπάγονταν τα μέλη που πέθαινε η πεθερά τους, οπότε διαγράφονταν έπειτα από ένα εξάμηνο, δηλαδή μέχρι να τη λησμονήσουν. Στον σύλλογο δεν γίνονταν δεκτά μέλη που είχαν κωφάλαλη πεθερά, ενώ στα πάθη δεν συγκαταλέγονταν οι ύβρεις της πεθεράς θεωρούμενες ως συνήθης διασκέδαση!
Αυτά ανέφερε το καταστατικό του «Συλλόγου Πεθεροπαθών» και έκανε τον Μ. Ψαθά να γράφει πως το δεύτερο συνθετικό της ονομασίας του προέρχεται από μία θεομηνία. Δηλαδή όπως πλημμυροπαθείς, πυροπαθείς, σεισμοπαθείς, έτσι και πεθεροπαθείς!
Η εξαίρεση του κανόνα που δεν επαληθεύτηκε!
Η πεθερά θεωρείτο λοιπόν το πρόσωπο που πρωταγωνιστούσε στη δραματική πλευρά του γάμου. Την ίδια περίοδο καταγράφηκε και η περίπτωση ενός άνδρα που απέκτησε αγαθή πεθερά. Μοναδική εξαίρεση στον μεγάλο κανόνα και γι’ αυτό τη λάτρευε. Πέθανε όμως γρήγορα, κι εκείνος από τον καημό του έφτιαξε μια πεθερά από πηλό, ένα ομοίωμά της. Την επισκεπτόταν κάθε μέρα και της έκανε λιβανωτό. Αλλά η πεθερά δεν μπορούσε να είναι καλή επ’ αόριστον. Και μια μέρα το ομοίωμά της έπεσε και τον καταπλάκωσε. Από τότε λένε ότι βγήκε επιγραμματικά και το όνειρο των πεθεροπαθών: Ούτε καλή ούτε κακιά / ούτε πηλένια πεθερά»!
πηγή
Από τον Ελευθέριο Σκιαδά
«δημοκρατία»
«Θέλετε να παραδεχθώμεν τον γάμον ως κήπον με ρόδα; Η πενθερά είναι η άκανθα» έγραφε ο χαριτολόγος Μίμης Ψαθάς, σχολιάζοντας κάποτε το γεγονός ότι κάποιος γαμπρός είχε τραυματίσει την πεθερά του με μαχαίρι έπειτα από λογομαχία. Αυτά συνέβαιναν κατά την ενδιαφέρουσα δεκαετία του 1930 όταν βρέθηκε μάλλον στο αποκορύφωμά της και η φιλολογία περί πεθεράς. Η αφορμή δόθηκε από το γνωστό έγκλημα του Αθανασόπουλου που τον σκότωσαν η γυναίκα του και η πεθερά του. Το γεγονός προκάλεσε διάφορες μορφές σχολιασμού, όπως το γνωστό άσμα «Καημένε Αθανασόπουλε, τι σου ’μελλε να πάθεις / κι από κακούργα πεθερά τα νιάτα σου να χάσεις»!
Ανάμεσα στ’ άλλα συστήθηκε και «Σύλλογος Πεθεροπαθών». Είχε ως έμβλημα ένα ακάνθινο στεφάνι και εμφανίστηκε εκδίδοντας εγκύκλιο που υπέγραφε ο πρόεδρός του, ο οποίος θεωρείτο ότι είχε την πιο κακιά πεθερά. Γι’ αυτό καλούσε τους δεινοπαθούντες από τις πεθερές τους να σπεύσουν να εγγραφούν στον λαοσωτήριο σύλλογο, εφόσον πληρούσαν τα απαραίτητα προσόντα, τα οποία καταγράφονταν στην εγκύκλιο με τη μορφή ερωτήσεων:
1) Πόσων ετών είναι η πεθερά σου; (αν τολμάς να τη ρωτήσεις).
2) Πόσα χρόνια έχεις πεθερά;
3) Εχεις παραπεθερά (κουνιάδα);
4) Πόσες φορές μάλωσες άσχημα με τη γυναίκα σου λόγω της πεθεράς σου;
5) Πόσες φορές έφυγες νηστικός από το σπίτι λόγω της πεθεράς;
6) Πόσες φορές βρήκες την πόρτα κλειστή από την πεθερά;
7) Πόσες φορές σου πέταξε αντικείμενα στο κεφάλι η πεθερά σου;
8) Με ποιο θηρίο ταιριάζει η μορφή της πεθεράς σου;
9) Ο πεθερός σου μήπως άγιασε;
Αναλόγως με τις απαντήσεις που θα έδιναν οι ενδιαφερόμενοι, θα αποφασιζόταν αν θα εγγράφονταν ή όχι μέλη του συλλόγου. Υπήρχαν όμως και ηθικές αμοιβές οι οποίες απονέμονταν στα μέλη του. Οι ηθικές αμοιβές χωρίζονταν σε τέσσερις τάξεις.
Στην πρώτη τάξη κατατάσσονταν εκείνοι που έδερναν την πεθερά τους και οι οποίοι θεωρούνταν μεγάλοι ευεργέτες και αμείβονταν εφάπαξ. Στη δεύτερη τάξη όποιος καθιστούσε την πεθερά του ανίκανη να μιλήσει δικαιούτο ανέγερση του ανδριάντα του και, σε περίπτωση αδυναμίας, ανάρτηση της εικόνας του στα γραφεία του συλλόγου. Στην τρίτη τάξη καταγραφόταν όποιος δεν υπολόγιζε την πεθερά του. Θεωρείτο ότι δεν φοβόταν τον διάβολο και ανακηρυσσόταν «κληρονόμος του επίγειου παραδείσου». Στην τέταρτη και τελευταία τάξη κατατάσσονταν όλα τα μέλη ως ανταμοιβή για την ψυχική τους οδύνη.
Οπως όλα τα καταστατικά, έτσι και αυτό του «Συλλόγου Πεθεροπαθών» προέβλεπε τους λόγους που δεν γίνονταν δεκτά μέλη ή μπορούσαν να διαγραφούν τα εγγεγραμμένα. Στην τελευταία περίπτωση υπάγονταν τα μέλη που πέθαινε η πεθερά τους, οπότε διαγράφονταν έπειτα από ένα εξάμηνο, δηλαδή μέχρι να τη λησμονήσουν. Στον σύλλογο δεν γίνονταν δεκτά μέλη που είχαν κωφάλαλη πεθερά, ενώ στα πάθη δεν συγκαταλέγονταν οι ύβρεις της πεθεράς θεωρούμενες ως συνήθης διασκέδαση!
Αυτά ανέφερε το καταστατικό του «Συλλόγου Πεθεροπαθών» και έκανε τον Μ. Ψαθά να γράφει πως το δεύτερο συνθετικό της ονομασίας του προέρχεται από μία θεομηνία. Δηλαδή όπως πλημμυροπαθείς, πυροπαθείς, σεισμοπαθείς, έτσι και πεθεροπαθείς!
Η εξαίρεση του κανόνα που δεν επαληθεύτηκε!
Η πεθερά θεωρείτο λοιπόν το πρόσωπο που πρωταγωνιστούσε στη δραματική πλευρά του γάμου. Την ίδια περίοδο καταγράφηκε και η περίπτωση ενός άνδρα που απέκτησε αγαθή πεθερά. Μοναδική εξαίρεση στον μεγάλο κανόνα και γι’ αυτό τη λάτρευε. Πέθανε όμως γρήγορα, κι εκείνος από τον καημό του έφτιαξε μια πεθερά από πηλό, ένα ομοίωμά της. Την επισκεπτόταν κάθε μέρα και της έκανε λιβανωτό. Αλλά η πεθερά δεν μπορούσε να είναι καλή επ’ αόριστον. Και μια μέρα το ομοίωμά της έπεσε και τον καταπλάκωσε. Από τότε λένε ότι βγήκε επιγραμματικά και το όνειρο των πεθεροπαθών: Ούτε καλή ούτε κακιά / ούτε πηλένια πεθερά»!
πηγή
Κατηγορία Θέματος
Ανέκδοτα και Αστεια,
Κοινωνικά θέματα,
Λογοτεχνία,
Χιουμοριστικές ειδήσεις
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου