1 Μαΐου 2020

Το μέλλον των social media είναι οι «ψηφιακές πλατείες»

Στους ψηφιακούς δημόσιους χώρους στο μέλλον οι άνθρωποι θα συζητούν παραμένοντας ανώνυμοι. Αν το θελήσουν, θα μπορούν να είναι απλά πρόσωπα ενός πλήθους και όχι σύνολα δεδομένων κατάφορτα με προσωπικές πληροφορίες. 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δηλητηριάσει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και ταυτόχρονα έχουν υπονομεύσει τη δημοκρατική διαδικασία. Πολλοί θέλουμε να απέχουμε, αλλά η αλήθεια είναι ότι αδυνατούμε να φανταστούμε τον κόσμο χωρίς αυτά. Μπορεί να συζητούμε για την αναδιαμόρφωση και τη ρύθμισή τους, την «επιδιόρθωσή τους». 

Αλλωστε, όσοι μεγαλώσαμε στην εποχή του Διαδικτύου, γνωρίζουμε ότι κανένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης δεν ζει για πάντα. Το Τwitter και το Facebook αποσυντίθενται με αργούς ρυθμούς. Ωστόσο, προτού εκπνεύσουν ολοκληρωτικά, πρέπει να αναλογιστούμε πώς θα είναι το μέλλον μετά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να προετοιμαστούμε γι’ αυτό που θα έρθει. Οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι για ό,τι τα υποκαταστήσει, όπως το Διαδίκτυο αντικατέστησε την τηλεόραση, μεταμορφώνοντας συνολικά τον πολιτισμό μας. 

Οι επαΐοντες της διαδικτυακής πραγματικότητας επισημαίνουν ότι η μεγαλύτερη τραγωδία του μέλλοντος δεν θα είναι η απώλεια της ιδιωτικότητας του βίου μας, αλλά η απώλεια μιας ανοικτής δημόσιας σφαίρας. Yπάρχουν πολλά μονοπάτια πέρα από την κόλαση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ομως, όλα ξεκινούν με το όραμα δημιουργίας δημοσίων βημάτων, όπου όλοι οι άνθρωποι θα μπορούν να αναζητήσουν το κοινό έδαφος.

Eνα βασικό ερώτημα το οποίο προσπάθησα να απαντήσω ήταν τι θα συνέβαινε στο Ιντερνετ του μέλλοντος αν παραδίδαμε στους αλγορίθμους τον πλήρη έλεγχο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Γι’ αυτό επικοινώνησα με την Τζανέλ Σέιν, σχεδιάστρια αλγορίθμων, που χρησιμοποιεί τον αλγόριθμο GPT-2, ένα νευρωνικό δίκτυο πρόβλεψης της επόμενης λέξης μιας πρότασης, αφού «διδάχθηκε» από οκτώ εκατομμύρια ιστοσελίδες. Τη ρώτησα αν οι αλγόριθμοί της θα μπορούσαν να μας δώσουν μία ιδέα του μέλλοντος, όπως αυτό θα διαμορφωθεί μετά τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Αυτή εισήγαγε στον αλγόριθμο δεδομένα για τους όρους χρήσης του Second Life, ενός κοινωνικού δικτύου εικονικής πραγματικότητας και το νευρωνικό σύστημα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ακόμα και στο απώτερο μέλλον θα εξακολουθούμε να ανησυχούμε για τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε στους άλλους στη δημόσια σφαίρα και θα συνεχίσουμε να δημιουργούμε κανόνες που θα προστατεύουν τα παιδιά και θα αποτρέπουν τις δυσάρεστες καταστάσεις.

Πιο σημαντικό από όλα, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι το νευρωνικό σύστημα της Σέιν καθιστά σαφές ότι τα μέσα που διοικούνται από αλγορίθμους είναι καταδικασμένα σε αποτυχία. Χρειαζόμαστε ανθρώπους να συντηρούν και να φροντίζουν την ψηφιακή δημόσια σφαίρα που θέλουμε.

Το πρόβλημα

Ακόμα και αν οι αλγόριθμοι αποκτήσουν υπέρμετρη ευφυΐα, δεν πρόκειται να μπορέσουμε να επιλύσουμε το πρόβλημα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αν δεν αλλάξουμε τις αναχρονιστικές μεταφορές που χρησιμοποιούμε όταν τα σκεπτόμαστε. 

Δεν υπάρχει στον πραγματικό κόσμο κάτι ανάλογο με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και αυτό δυσχεραίνει τους χρήστες να κατανοήσουν από πού προέρχεται το πλήθος δημόσιων πληροφοριών και πού καταλήγουν τα προσωπικά τους στοιχεία.

Διαθέτουμε εμπειρία αιώνων στον σχεδιασμό δημόσιων χώρων στην πραγματική ζωή, χώρων όπου οι άνθρωποι συναθροίζονται και ανταλλάσσουν απόψεις με ασφάλεια. Οταν παρέλθει η εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα έχουμε την ευκαιρία να οικοδομήσουμε εκ νέου την κατεστραμμένη δημόσια σφαίρα, δημιουργώντας ψηφιακούς δημόσιους χώρους που στην πραγματικότητα θα μιμούνται τα πραγματικά δημαρχεία ή τις πλατείες, τους χώρους συνάθροισης και τους πεζόδρομους. Εκεί οι άνθρωποι θα αναπτύσσουν κοινωνικές συναναστροφές ή θα συζητούν παραμένοντας, ωστόσο, ανώνυμοι.

Αν το θελήσουν, θα μπορούν να είναι απλά πρόσωπα ενός πλήθους και όχι σύνολα δεδομένων κατάφορτα με προσωπικές πληροφορίες. 

Στην πραγματική ζωή, άλλωστε, ελέγχουμε καλύτερα ποιος θα μπει στην ιδιωτική μας ζωή, και ποιος θα μάθει λεπτομέρειες για το πρόσωπό μας. Τα μέσα, που θα ελέγχονται από τον άνθρωπο, θα αντικατοπτρίζουν καλύτερα τους τρόπους διαπροσωπικής επικοινωνίας σε μία λειτουργική δημοκρατική κοινωνία.

Οπως, άλλωστε, διδαχθήκαμε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η ανώνυμη επικοινωνία μπορεί να εκφυλιστεί εύκολα. Τι, όμως, θα αποτρέψει τους ψηφιακούς δημόσιους χώρους του μέλλοντος από το να βρίθουν ύβρεων και παραπληροφόρησης και τελικά να καταστούν πολύ χειρότεροι από σήμερα;

Η κληρονομία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας κόσμος που διψά για νέα είδη δημόσιων εμπειριών. Προκειμένου να οικοδομήσουμε εξαρχής τη δημόσια σφαίρα, οφείλουμε να εφαρμόζουμε όλες τις γνώσεις που συγκεντρώσαμε από κοινωνικά πειράματα δισεκατομμυρίων δολαρίων, όπως το Facebook, αλλά και περιθωριοποιημένες κοινότητες, όπως το Μαύρο Twitter. Πρέπει να οικοδομήσουμε και ιδιωτικούς χώρους τους οποίους θα επιμελούνται άνθρωποι που γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε.

Η δημόσια σφαίρα μεταβλήθηκε αμετάκλητα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εχει, όμως, έρθει το πλήρωμα του χρόνου για κάτι διαφορετικό. Οφείλουμε να πάψουμε να μεταβιβάζουμε την ευθύνη των δημόσιων χώρων σε αλγορίθμους και επιχειρήσεις και να την επωμιστούν και πάλι άνθρωποι. Ισως πρέπει να επιβραδύνουμε λίγο τις προσπάθειές μας, αλλά δεν θα είναι η πρώτη φορά που δημοκρατίες γεννήθηκαν από το χάος. Σίγουρα μπορούμε να το ξανακάνουμε.

Το πρόβλημα του Διαδικτύου σήμερα 

Η Ερικα Χολ, ιδρύτρια της εταιρείας σχεδιαστών Μule, αποπειράθηκε να μου αποκαλύψει το μέλλον του Διαδικτύου, εξηγώντας ότι «μπορεί εύκολα να σχεδιάσει κανείς επαφές που δημιουργούν πιο ασφαλείς χώρους αλληλεπίδρασης, όπως ακριβώς γνωρίζουμε πώς να σχεδιάζουμε δρόμους που είναι ασφαλείς». Επισήμανε ότι σήμερα το πρόβλημα των social media δεν είναι τεχνολογικό, αλλά αφορά τον τρόπο που λειτουργεί η Σίλικον Βάλεϊ. Tο θέμα, είπε, είναι ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί θέλουν να συγκεντρώσουν παρά πολλά προσωπικά στοιχεία από τους πελάτες τους, χωρίς να τους αποκαλύπτουν τον λόγο.

Πρόκειται για ένα σχεδιαστικό λάθος εις βάρος των χρηστών, που τους αφήνει ευάλωτους σε παραβιάσεις όπως το σκάνδαλο της Cambridge Analytica. Επίσης εταιρείες, όπως το Twitter και το Facebook, δεν έχουν κίνητρο να συμβάλουν στη δημιουργία καλύτερων σχέσεων μεταξύ των χρηστών και πληρέστερης κατανόησης των ειδήσεων «επειδή κερδοσκοπούν από τις προσβολές και την παραπλάνηση», αφού εκεί εστιάζεται η σκέψη μας και αυτά τονώνουν τις διαφημίσεις. 

Πηγή: Καθημερινή
id-ont.org

ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.