25 Σεπτεμβρίου 2019

Τα σχολικά μαθήματα και οι γνώσεις

Υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών, προώθηση των μαρξιστικών θεωριών. Δύσκολη η ύλη της Θετικής Κατεύθυνσης

Από τη Δρ. Ελένη Παπαδοπούλου* 

Όλο και πιο συχνά ακούμε να λέγεται να συνδεθεί το σχολείο με την αγορά εργασίας, να μειωθούν οι ώρες των ανθρωπιστικών σπουδών και να αυξηθούν οι ώρες των θετικών μαθημάτων. 

Για πολλούς το σχολείο δεν είναι φορέας παιδείας, αλλά αντιμετωπίζεται ως επαγγελματική σχολή που θα έχει ως αποκλειστικό στόχο όχι την καλλιέργεια, αλλά την προετοιμασία για το επάγγελμα που θα κάνει ο μαθητής όταν αποφοιτήσει. 

Υπάρχει, δηλαδή, μια χρησιμοθηρική αντίληψη, βάσει της οποίας τα μαθήματα που δεν θα διδαχθεί ο μαθητής στο πανεπιστήμιο ή στην επαγγελματική εκπαίδευσή του θεωρούνται άχρηστα. 

Είναι παντελώς αδύνατο για πολύ κόσμο να κατανοήσει ότι το σχολείο δεν αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση, αλλά τη γενική παιδεία. Δεν είναι προθάλαμος του πανεπιστημίου, αλλά ο χώρος που θα δώσει στον μαθητή τα εφόδια που χρειάζεται ως αυριανός πολίτης.

Και ως αυριανός πολίτης, δεν χρειάζεται μια εξειδικευμένη και κατακερματισμένη γνώση σε έναν σωρό γνωστικά αντικείμενα, αλλά τις γνώσεις εκείνες που θα του επιτρέψουν να σκέφτεται, να κρίνει και να ενεργεί ως χρήσιμο μέλος στην κοινωνία όπου θα ζήσει. 

Με το σκεπτικό αυτό, σήμερα τα Αρχαία και τα Νέα Ελληνικά θεωρούνται περιττά και τα Λατινικά αντικαθίστανται από μαθήματα κοινωνιολογίας σε μία προσπάθεια να ερμηνεύσουμε τάχα την κοινωνία α λα Μαρξ.

Η Ιστορία σε λίγο θα γίνει μονόωρο μάθημα, αν δεν καταργηθεί κιόλας, λες και δεν είναι απαραίτητη η ιστορική γνώση για την πνευματική καλλιέργειά μας. Στη θέση της έχουν ενταχθεί στο λύκειο μαθήματα «πολιτικής παιδείας», από τα οποία οι μαθητές αποκομίζουν άχρηστες γνώσεις που αφορούν θέματα από τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος μέχρι τις ΜΚΟ. 

Τα Νέα Ελληνικά αποτελούν ένα ποτ πουρί της ελληνικής λογοτεχνικής δημιουργίας με αποσπάσματα από διάφορους συγγραφείς, σημαντικούς και ασήμαντους, αλλά χωρίς τη διδασκαλία ούτε ενός ολόκληρου λογοτεχνικού βιβλίου.

Η Γλώσσα αφορά κείμενα από εφημερίδες συγκεκριμένης πολιτικής τοποθέτησης, κεντροαριστερές φλυαρίες, αφίσες, διαφημίσεις, γενικά κειμενικό λόγο, που χαρακτηρίζεται από γλωσσική πενία. 

Οι θετικές επιστήμες φτάνουν σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο, καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολη την παρακολούθηση των μαθημάτων αυτών από μια μερίδα μαθητών. Θυμάμαι, φίλοι που σπούδασαν στο εξωτερικό μού έλεγαν ότι τα Μαθηματικά του λυκείου τα διδάσκονταν εκεί στο πρώτο έτος. 

Πρωτοτυπία  

Για τη Γυμναστική υπάρχει σχολικό εγχειρίδιο, που πρέπει να είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, η Μουσική αντί να διδάσκει νότες, διδάσκει κάτι τραγούδια της Αφρικής με τίτλο «Τσετσεκούλε», αφρικανικά μουσικά όργανα και μουσικές του κόσμου, τα Θρησκευτικά έγιναν στις περισσότερες τάξεις θρησκειολογία και μαθαίνουν το Ισλάμ καλύτερα και από τον χριστιανισμό, οι ξένες γλώσσες διδάσκονται με βιβλία προ δεκαπενταετίας, χωρίς επίπεδα γνώσης και χωρίς προοπτική πιστοποίησης.

Η Πληροφορική έχει παρωχημένα βιβλία, μαθαίνουν ακόμη για τα floppy discs και άλλα πράγματα που έχουν πλέον ξεπεραστεί.

Η ύλη των μαθημάτων δε είναι αχανής, δύσκολα προλαβαίνει να διδαχθεί σε ένα έτος με τις λίγες ώρες που διατίθενται, με αποτέλεσμα οι μαθητές να περνούν στην επόμενη τάξη με κενά.

Το αποτέλεσμα είναι ο κατακερματισμός της γνώσης, ζαλίζουμε το παιδί με έναν σωρό άχρηστες πληροφορίες, αλληλοεπικαλύπτονται μαθήματα και ειδικότητες, σπαταλιέται ένας σωρός χρήματα σε άχρηστα βιβλία.

Και αντί να καταλήξουμε σε έναν βασικό κορμό και σε μαθήματα που θα συντελέσουν στην καλλιέργεια της προσωπικότητας του αυριανού πολίτη, στοιχείο απαραίτητο για την εξέλιξή του μέσα στην κοινωνία, αλλάζουμε συνεχώς τα προγράμματα, μειώνουμε ώρες και αφαιρούμε μαθήματα από χρήσιμα γνωστικά αντικείμενα και προσθέτουμε άλλα, άχρηστα.

Αυτό γίνεται για δύο λόγους: είτε γιατί αυτή η προσθαφαίρεση μαθημάτων εξυπηρετεί συγκεκριμένες ιδεοληψίες, όπως έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ με την αθρόα εισαγωγή μαθημάτων κοινωνικών επιστημών, προκειμένου να εντρυφήσουν οι μαθητές στις μαρξιστικές θεωρίες και τις παραφυάδες τους, είτε γιατί εξυπηρετούνται συγκεκριμένοι κλάδοι εκπαιδευτικών, οι οποίοι αναλόγως των προσβάσεων που έχουν θα πιέσουν για αύξηση των ωρών του μαθήματός τους, ακόμη κι αν αυτό δεν θα έπρεπε καν να διδάσκεται στο σχολείο.

Προσωπικά, δεν γνωρίζω άλλη χώρα στον κόσμο όπου διδάσκεται η Κοινωνιολογία στους μαθητές ως βασικό μάθημα κορμού, όπως δεν γνωρίζω και χώρα με μάθημα την Οικιακή Οικονομία.

Λίγο απ’ όλα, πολλά και τίποτα, φαίνεται ότι είναι η φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματός μας.  

*Διδάκτωρ Διδακτικής Γλωσσών και Πολιτισμών του Πανεπιστημίου Paris III - Sorbonne Nouvelle

πηγή



Share

2 σχόλια:

Άκων είπε...

Το σχολείο,

επειδή από την αρχή
δεν έγινε
όπως το οραματίστηκε
ο Άγ. Κοσμάς ο Αιτωλός

στην αρχή έβαλε την
π ί σ τ η
κάτω
από την
πατρίδα,

όταν ωρίμασαν
τα πράγματα
άρχισε να διδάσκει τον
α γ ν ω σ τ ι κ ι σ μ ό

και στις μέρες μας που
ο αυθεντικος Έλληνισμός
έχει πια ξεθωριάσει

κρεμασμένος
από κόμματα,
γκατζετακια
και το λαίμαργο
σαρκίο του
ο ταλαίπωρος
νεοέλληνας
και
αποκομμένος
από την πίστη του

δείχνει έτοιμος
να ενταχθεί
στον παγκόσμιο
πολτό.

Κι έχει τη σημασία του,
να γίνει τώρα, η μεγάλη
ανατροπή για την οποία
μας προετοίμασαν
οι αγιασμένοι γέροντες
των ημερών μας
για να καταλάβουμε
ότι
μ ό ν ο ο Θ ε ό ς

μπορει να μας σωσει
από την
..."γλυκειά μαστούρα"
του άθεου
καταναλωτισμού.



ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ είπε...

Ολα σωστα φιλε μου Ακων.
Δυστυχως ζουμε καιρούς καταστροφής και εξαφανισης του ελληνισμου...
Και δεν βλεπω κανενα αναχωμα....

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.