25 Μαΐου 2025

Δερβίσηδες και Τουρκομάνοι – Πως εκτουρκίστηκε η Μικρά Ασία

Γράφει ο Μάριος Νοβακόπουλος – 15/05/2025 – SLPRESS
 
 
Τον 13ο αιώνα, την περίοδο της φραγκικής κατοχής της Κωνσταντινούπολης, το σουλτανάτο των Σελτζούκων του Ικονίου γνώριζε ημέρες ακμής. Η διάλυση της βυζαντινής διοίκησης επέτρεψε στους Σελτζούκους να καταλάβουν σημαντικά λιμάνια όπως η Αττάλεια και η Σινώπη. Παράλληλα η δυναστεία του Ικονίου βρήκε ένα αμοιβαία επωφελές modus vivendi με την Αυτοκρατορία της Νίκαιας, οι οποίοι ναι μεν στηρίζονταν στην Μικρά Ασία αλλά κοιτούσαν δυτικά για την απελευθέρωση της Βασιλεύουσας. 
 
Η σχετική ειρήνη που επικράτησε στην Μικρά Ασία έδωσε ένα πολύτιμο διάλειμμα ειρήνης στους χριστιανικούς πληθυσμούς, οι οποίοι αποδεκατίζονταν από την προσφυγοποίηση και τις σφαγές. Η ανάπτυξη του εμπορίου έφερε την άνθηση πόλεων όπως το Ικόνιο, η Καισάρεια και η Σεβάστεια. 
 
Ένα μέρος της βυζαντινής αριστοκρατίας προσαρμόστηκε στις νέες συνθήκες, ασπαζόμενο το Ισλάμ και κερδίζοντας υψηλές θέσεις. Το κράτος του Ικονίου, ενώ είχε επίσημη γλώσσα την περσική, διατηρούσε μόνιμη ελληνόγλωσση υπηρεσία για την επικοινωνία με τους χριστιανούς υπηκόους του. Πολλοί σουλτάνοι είχαν χριστιανές μητέρες ή συζύγους. 
 
Η Μικρά Ασία υπό το πέλμα των Τουρκομάνων 
 
Από τον 11ο αιώνα και ύστερα, η ελληνορθόδοξη Μικρά Ασία γνώρισε μία διαδικασία εξισλαμισμού και εκτουρκισμού. Πρώτον, ο χριστιανικός πληθυσμός αποψιλώθηκε από τις σφαγές και το δουλεμπόριο. Οι βυζαντινές αντεπιθέσεις και οι πόλεμοι μεταξύ των Τούρκων, προκάλεσε την αλλεπάλληλη καταστροφή των ίδιων περιοχών για πολλούς αιώνες. Η μογγολική εισβολή και η αποχαλίνωση των Τουρκομάνων επιδείνωσε την κατάσταση στο δεύτερο μισό του 13ου αιώνα. Από τον εκτοπισμό δεν έμεναν πλέον γεωργοί για να καλλιεργήσουν τη γη, και τις επιδρομές ακολουθούσε η πείνα. Καταστρέφοντας την οικονομική και κοινωνική ζωή, οι Τουρκομάνοι επέβαλαν ολική αλλαγή του τρόπου ζωής, με κυρίαρχο τον νομαδισμό και την κτηνοτροφία. 
 
Η στρατολόγηση χριστιανών δούλων για τους τουρκικούς στρατούς (gulam) ενέτεινε τους εξισλαμισμούς, όπως και οι μεικτοί γάμοι. Από τις ενώσεις αυτές προέκυπταν οι λεγόμενοι μειξοβάρβαροι, που κατά κανόνα έκλιναν προς τους Τούρκους και το Ισλάμ. Η δημογραφική αλλαγή στην Μικρά Ασία προχωρούσε και με την διαρκή ροή τουρκομανικών φύλων από την Κεντρική Ασία προς την δύση. 
 
Η Ορθόδοξη Εκκλησία ολοένα και έφθινε. Η τουρκική κατάκτηση έφερνε την αρπαγή της περιουσίας των μητροπόλεων και μοναστηριών, χωρίς την οποία δεν μπορούσαν να εκτελέσουν το φιλανθρωπικό έργο τους. Οι καταστροφές και οι μαζικοί εξισλαμισμοί, βίαιοι ή εκούσιοι, άφηναν τις περισσότερες επαρχίες δίχως επισκόπους και με ελάχιστους ιερείς. 
 
Αντίθετα οι μουσουλμάνοι μπορούσαν να οικοδομούν μεγαλοπρεπή τζαμιά, ιεροδιδασκαλεία και νοσοκομεία. Η φορολογική ελάφρυνση, η επιθυμία ταύτισης με τον κυρίαρχο, η διάχυτη αίσθηση ότι ο Θεός είχε εγκαταλείψει τους χριστιανούς, οδηγούσαν στην αύξηση των προσηλυτισμών. Τότε εμφανίζονται στην ανατολή και πολλοί νεομάρτυρες, οι οποίοι προτίμησαν τα βασανιστήρια και τον θάνατο από την απάρνηση της ορθόδοξης πίστης, όπως οι Κρυπτοχριστιανοί. 
 
Η επικράτηση του Ισλάμ 
 
Κεντρικός υπήρξε ο ρόλος των ισλαμικών αδελφοτήτων (tarikat), οι οποίες καλλιεργούσαν την ιδιόμορφη πνευματικότητα του σουφισμού (από το περσικό tasawwuf, η διαδικασία απόκτησης της σοφίας), που πρεσβεύει πως η απόλυτη αλήθεια του Θεού μπορεί να προσληφθεί από όλες τις παραδόσεις. Έτσι, η ισλαμική βάση αναμείχθηκε με χριστιανικές αντιλήψεις, ελληνιστικές δοξασίες, την κουρδική αγγελολατρεία και τον τουρκικό σαμανισμό. Συχνά οι αδελφότητες δέχονταν τα σιιτικά δόγματα της διαδοχής του Μωάμεθ από τον γαμβρό του Αλί (εξ ου και ονόματα Αλεβίτες και Αλαουίτες). 
 
Τιμούσαν χριστιανικά ιερά και αγίους, όπως η Παναγία και ο Άγιος Γεώργιος. Οι μοναχοί των αδελφοτήτων, γνωστοί ως δερβίσηδες, ασκούνταν σε μοναστήρια (τεκέδες), επιδιώκοντας την εκστατική και ερωτική ένωση του ανθρώπου με το Θεό, απηχώντας αντιλήψεις της μυστικής ορθόδοξης θεολογίας. Η ανεκτικότητα, οι φιλικές σχέσεις με τους χριστιανούς και τον κλήρο τους, η προσφορά φιλανθρωπικού έργου χωρίς διακρίσεις και το ηθικό ανάστημα μεγάλων σούφι, επιτάχυνε τον εξισλαμισμό των μικρασιατικών πληθυσμών. 
 
Σημαντικότερες προσωπικότητες του κινήματος των αδελφοτήτων ήταν ο Τζελαλεντίν Ρουμί (1207-1273) και ο Χατζή Μπεκτάς Βελή. Ο Ρουμί, ο Βυζαντινός δηλαδή, ονομάστηκε έτσι επειδή μετοίκησε από το Χορασάν της Περσίας στα εδάφη των Σελτζούκων του Ρουμ. Άνθρωπος μεγάλης μόρφωσης και υψηλών ευαισθησιών, ο Ρουμί υπήρξε από τους σημαντικότερους ποιητές του Μεσαίωνα. Οι μαθητές του τον αποκαλούσαν mevlana, δάσκαλο δηλαδή, και έλαβαν το όνομα Μεβλεβήδες δερβίσηδες. Οι Μεβλεβήδες υπήρξαν δημοφιλείς στους αστικούς πληθυσμούς, έχουν μείνει δε γνωστοί για τον περίφημο περιστρεφόμενο χορό των δερβίσηδων. 
 

Ο Χατζή Μπεκτάς (1209-1271), μαθήτευσε στο τάγμα του Μπαμπά Ισχάκ. Η ομάδα του, οι Μπεκτασήδες δερβίσηδες, απευθύνονταν κυρίως στους αγροτικούς πληθυσμούς. Ο θάνατος του Χατζή Μπεκτάς θρηνήθηκε από χριστιανούς, μουσουλμάνους και Ιουδαίους, ενώ ταυτίστηκε με τον Άγιο Χαράλαμπο. Σύμφωνα με τον θρύλο, ο Χατζή Μπεκτάς είχε ιδιαίτερες σχέσεις με την ανερχόμενη οθωμανική δυναστεία. Το στρατιωτικό σώμα των Γενιτσάρων ακολουθούσε τον μπεκτασισμό, και η αδελφότητα ακολούθησε τις οθωμανικές κατακτήσεις στην Ευρώπη. 
 
Από την άλλη όμως, η ετερόδοξη θρησκευτικότητα των αδελφοτήτων και η σύνδεσή τους με τα απείθαρχα τουρκομανικά φύλα, μπορούσαν να τις καταστήσουν παράγοντα αποσταθεροποίησης. Το 1240-41 η εξέγερση του Μπαμπά Ισχάκ συντάραξε την ηγεμονία των Σελτζούκων, θεωρείται δε ότι συνέβαλε στην ήττας του το 1243 από τους Μογγόλους. Η δυναστεία των Σελτζούκων μπόρεσε να διατηρήσει μία στοιχειώδη τάξη μέχρι το 1275. Τον επόμενο χρόνο οι Τουρκομάνοι κατέλαβαν το Ικόνιο, ενώ οι Μαμελούκοι εισέβαλαν στην Μικρά Ασία και νίκησαν τους Μογγόλους στην Καισάρεια (1277). Οι Μογγόλοι τελικά επέβαλαν την άμεση διοίκησή τους στην Μικρά Ασία και αφαίρεσαν κάθε εξουσία από τον Σελτζούκο σουλτάνο. Ο τελευταίος πέθανε το 1308. 
 
Τα εμιράτα και η πτώση της ανατολής 
 
Στα ερείπια του κράτους των Σελτζούκων συστάθηκαν τα τουρκομανικά εμιράτα. Πρώτο ήταν εκείνο του Καραμάν στην κεντρική Μικρά Ασία. Οι Καραμανίδες πρώτοι χρησιμοποίησαν την τουρκική αντί της περσικής γλώσσας στην διοίκηση, το όνομά τους δε πήρε η περιοχή και οι τουρκόφωνοι Έλληνες κάτοικοί της (Καραμανλήδες). Στην Φρυγία βρισκόταν το εμιράτο Γερμιγιάν, με έδρα το Κοτύαιον (Κιουτάχεια). Ύστερα από την πτώση της δυτικής Μικράς Ασίας, στις ακτές του Αιγαίου και της Προποντίδος δημιουργήθηκαν νέα εμιράτα, που είχαν σημαντικό ρόλο στην τελική κατάπτωση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Νοτιοδυτικά στην Καρία βρισκόταν το εμιράτο Μεντεσέ. 
 
Βορειότερα, στην Λυδία και την κοιλάδα του Μαιάνδρου, βρισκόταν η ηγεμονία του Αϊντίν, ναυτική δύναμη που απειλούσε όλο το Αιγαίο. Ο ιδρυτής του έδωσε το όνομα Αϊδίνι στις Τράλλεις. Στην κοιλάδα του Έρμου βρισκόταν το εμιράτο Σαρουχάν, με πρωτεύουσα την Μαγνησία. Στην Μυσία, με έδρα το Παλαιόκαστρο και μετά την Πέργαμο, κυριαρχούσε ο οίκος Καρασί. Φυσικά τα τουρκομανικά εμιράτα ήταν εξαιρετικά πολυάριθμα, με μεταβαλλόμενα όρια και εφήμερα, οπότε το ένα διαδεχόταν το άλλο. 
 
Την ίδια στιγμή ο Μιχαήλ Παλαιολόγος, έχοντας ανακαταλάβει την Πόλη (1261) κοίταζε στην δύση, προσπαθώντας να αποκρούσει τις φραγκικές προσπάθειες ανακατάληψης της Κωνσταντινούπολης. Η έκθρόνιση και τύφλωση του μικρού Ιωάννη Δ’ Λάσκαρη προκάλεσε κύμα οργής στην Εκκλησία και ειδικά τους μικρασιατικούς πληθυσμούς. 
 
Οι εξεγέρσεις κατεστάλησαν από τον αυτοκράτορα, ο οποίος κατήργησε τις ατέλειες των ακριτών, επέβαλε δε βαριά φορολογία για να καλύψει την άμυνα της Ευρώπης. Το αμυντικό σύστημα της αυτοκρατορίας της Νίκαιας διαλύθηκε. Οι Τούρκοι προωθούνταν προς τις εύφορες κοιλάδες του Μαιάνδρου, του Ερμού και του Σαγγάριου, απειλώντας τα τελευταία βυζαντινά προπύργια. 
 
Παρόλα αυτά, ο Μιχαήλ Παλαιολόγος δεν εγκατέλειψε αμαχητί την ασιατική πτέρυγα του Βυζαντίου. Το 1264 ο αδελφός του Ιωάννης, αναχαίτισε τους Τούρκους στον Μαίανδρο και ενίσχυσε την άμυνα των Τραλλέων. Μόλις όμως αποχώρησε, οι Τούρκοι επέστρεψαν και κατέστρεψαν την πόλη. Το 1278 ήταν σειρά του διαδόχου του Μιχαήλ, Ανδρόνικου Παλαιολόγου να εκστρατεύσει στον Μαίανδρο. Ανοικοδόμησε τις Τράλλεις και μετέφερε εκεί πολλές χιλιάδες νέων κατοίκων. 
 
Το μόνο αποτέλεσμα όμως ήταν η πόλη να πέσει λίγο αργότερα και οι άποικοι να συρθούν στην αιχμαλωσία. Τα τελευταία χρόνια της βασιλείας του (1280-82), ο ίδιος ο αυτοκράτορας Μιχαήλ πέρασε την Προποντίδα, για να ενισχύσει τις άμυνες του Σαγγάριου και να αποκρούσει τους Τούρκους, οι οποίοι όμως απέφευγαν να δώσουν μάχη. Κάθε φορά όμως που ο Μιχαήλ εκστράτευε στην Μικρά Ασία, κάποια κακή είδηση από την δύση (τότε βρισκόταν στο αποκορύφωμά της η απειλή των Γάλλων της Σικελίας) τον ανάγκαζε να επιστρέψει στην Κωνσταντινούπολη, και όλα τα επιτεύγματά του εξανεμίζονταν. Στα χρόνια του Ανδρονίκου Β’ Παλαιολόγου (1282-1328) η πολύπαθη βυζαντινή Μικρά Ασία, τελικά εξέπνευσε.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.