28 Απριλίου 2025

Ο άνθρωπος στις κακές του πράξεις ζητά πάντα του να 'χει και συνένοχο

Ευγενίου Βούλγαρη: «ΑΔΟΛΕΣΧΙΑ ΦΙΛΟΘΕΟΣ» (Απόδοση: Θ. Σπεράντσα)
 
Δεν ξέρω γιατί πάντα σχεδόν ο άνθρωπος θέλει να 'χει στις κακές του πράξεις και κάποιον άλλον σύντροφο και συνένοχο; Και μόνο σ' εκείνες τις ενέργειες που η συμμετοχή κι ενός τρίτου κάνει τον άλλο ή να στερηθεί αυτό που λαχταρά ή και να το χαρεί λιγότερο και πιο περιορισμένα είτε και γιατί κάθε συνεργασία είναι αδύνατη ή έχει σαν άμεση συνέπειά της να λιγοστέψει το δικό του κέρδος, σ' αυτές μονάχα επιδιώκει ο άνθρωπος να 'ναι μόνος του.
 
Ο φιλάργυρος θέλει ο άλλος να 'ναι ανοιχτοχέρης. Ο ακατάδεκτος θέλει τον άλλο ταπεινό. Κι αυτός που αγαπά σαν τρελός, θέλει να 'ναι συγκρατημένοι και φρόνιμοι οι άλλοι. Και ζηλεύει και τον στενότερό του ακόμα φίλο.
 
Εκείνα όμως τα πάθη που η συμμετοχή κι ενός τρίτου ούτε καταστρέφει ούτε και μειώνει την δική του απόλαυση, ο άνθρωπος θέλει να 'χει κι έναν τρίτο συμμέτοχο και συνυπεύθυνο στα λάθη του και στις παραλείψεις του και αισθάνεται χαρά, όταν βλέπει πως τον μιμείται και πως τον ακολουθεί.
 
Γιατί τάχα; Ίσως γιατί νομίζει πως η ζημιά του γίνεται μικρότερη, όταν βλάπτεται μαζί του κι ένας άλλος; Ή επειδή πιστεύει πως γίνεται λιγότερο φταίχτης, αν πέσει μαζί του στο ίδιο λάθος κι ένας άλλος; Γι' αυτό λοιπόν και τον σέρνει στον ίδιο γκρεμνό, γιατί νομίζει πως έτσι γίνεται το πέσιμό του ελαφρότερο! Ή γιατί πιστεύει πως ξεσκεπάζοντας κάποιον άλλον, κρύβει τις δικές του πομπές; Ή μήπως γιατί προσδοκά πως θα καταπραΰνει κάπως την οργή του Θεού, αν του παρουσιάσει κι άλλον συνένοχο;
 
Αν κάνει τέτοιους λογαριασμούς, λαθεύει και γελιέται πέρα ως πέρα. Γιατί και η βλάβη του θα 'ναι μεγαλύτερη και βαρύτερο το πταίσμα του και βαρύτερος ο γκρεμνός του και μεγαλύτερη η ντροπή του. Και η ενοχή του ακόμη πιο αξιοκατάκριτη και περισσότερο υπεύθυνη. Το απέδειξε αυτό η προμητόρισσά μας, όταν «άπλωσε το χέρι της και έφαγε από τον καρπό και ύστερα έδωσε και στον άνδρα της, που ήτανε κοντά της κι έφαγαν και οι δυο τους» (Γεν. γ,6).
 
Εφάγανε κι οι δυο. Κι όμως η αμαρτία της γυναίκας επιάστηκε για βαρύτερη. Γι' αυτόν τον λόγο, έπειτα από το φίδι, πρώτη η γυναίκα επιτιμήθηκε και σε τιμωρία αυστηρότερη υποβλήθηκε (Γεν. γ,16). Και ο Απόστολος, συγκρίνοντας το λάθος του Αδάμ μ' εκείνο της Εύας, το θεωρεί ελαφρότερο' "ο Αδάμ δεν ξεγελάστηκε"(Τιμ. β,14). Και ο Σεβηριανός κατά τον εξής τρόπο εξηγεί το πράγμα' «Η επιθυμία να γίνει ίση με τον Θεό ξεγέλασε την γυναίκα. Εκείνη όμως τον άνδρα της δεν τον ξεγέλασε, αλλά τον έπεισε και το μαρτυρεί ο θείος Παύλος, που λέει' «ο Αδάμ δεν εξαπατήθηκε».
 
Γιατί λοιπόν καταδικάστηκε; Να, πού βρίσκεται το φοβερό της παράπτωμα. Η γυναίκα έφαγε, αφού ξεγελάστηκε κι έπειτα, για να μην κατακριθεί μονάχη της, έπεισε και τον άνδρα της να φάει. Δεν τον εξαπάτησε λοιπόν, αλλά τον έπεισε.
 
Αντιγραφή - Επιμέλεια: 
 
Σάββας Ηλιάδης
Κιλκίς, 25-4-2025



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.