27 Απριλίου 2025
Πάπας Φραγκίσκος: Θα ψηφιστεί συνεχιστής των αντιλήψεών του;
Με τον θάνατο του Πάπα Φραγκίσκου έκλεισε ένας κύκλος ζωής της Παπικής Εκκλησίας και το ερώτημα που τίθεται είναι αν θα ψηφιστεί από το Κονκλάβιο συνεχιστής του έργου και των προθέσεών του. Ο Φραγκίσκος ήταν ο πρώτος Ιησουίτης Πάπας από την Αργεντινή της Λατινικής Αμερικής και τιμούσε ιδιαίτερα τον Ιγνάτιο Λογιόλα, ιδρυτή του Τάγματος των Ιησουιτών. Είχε πει: «Αισθάνομαι Ιησουίτης και σκέπτομαι ως Ιησουίτης. Όχι με υποκριτικό τρόπο, αλλά σκέπτομαι ως Ιησουίτης» (Γαλλικό Περιοδικό «Le Point», τευχ. 2666, 7 Σεπτεμβρίου 2023, σελ. 33).
Στους Iησουίτες εισήχθη το 1958, σε ηλικία 22 ετών, και ταχέως ανήλθε τις βαθμίδες του τάγματος. Αρχικά ήταν προϊστάμενος κοινότητας και μετά, από το 1973 έως το 1979, όλων των ιησουιτών της Αργεντινής. Η θέση του αυτή συνεπαγόταν τη λήψη αποφάσεων σε μια κατάσταση κοινωνικών και επαναστατικών εκρήξεων στη Λατινική Αμερική. Οι επαναστάσεις αυτές είχαν το χαρακτηριστικό πως παράλληλα με τις κομμουνιστικές πεποιθήσεις δρούσε «η πολιτική θεολογία της απελευθέρωσης», στην οποία εκ των κυρίων εκπροσώπων ήσαν ιησουίτες κληρικοί.
Ο αποθανών Πάπας Φραγκίσκος, νέος τότε, εντυπωσιάστηκε από τη θεολογία της απελευθέρωσης, η οποία δρούσε παράλληλα και σε συνεργασία με τους κομμουνιστές, οπαδούς του Μαρξ. Ο Ιησουίτης Φερνάντο Καρντενάλ (1934-2016) ήταν εκ των ηγετών της κομμουνιστικής επανάστασης των Σαντινίστας στη Νικαράγουα και όταν αυτή επικράτησε υπηρέτησε την επαναστατική κυβέρνηση ως Υπουργός Πολιτισμού. Σε συνέντευξή του στον Γάλλο δημοσιογράφο Θεόφιλο Καμπαστρέρο είπε πως η Θεολογία της Απελευθέρωσης συνδυάζει τον Χριστό με τον Μαρξ: «Ο Ιησούς με το Ευαγγέλιό του και ο Μαρξ με την επιστήμη του βρίσκονται σε δύο διαφορετικά επίπεδα. Δεν κάνω τη σκέψη ότι αυτό σημαίνει πως ανταλλάσσουμε το Χριστό με τον Γαλιλαίο, τον Νεύτωνα, τον Αϊνστάιν ή τον οποιονδήποτε διάσημο χημικό. Ο Μαρξ, από την πλευρά του βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με αυτούς…». ( Φερνάντο Καρντενάλ – Μιγκέλ Ντ’ Εσκότο – Ερνέστο Καρντενάλ «Και Χριστός και Μαρξ» Εκδ. «Παρατηρητής», Θεσσαλονίκη, 1986, σελ. 63-64).
Βάση της «Θεολογίας της Απελευθέρωσης» είναι «η προτίμηση των φτωχών και των καταπιεσμένων». Ο Ιγνάτιος Εγιακούρα, θεολόγος υποστηρικτής αυτής της θεολογία, εξηγεί: «Ο λόγος για τον οποίο πρέπει να προτιμηθούν οι φτωχοί και οι καταπιεσμένοι σαν χώρος θεολογίας και σωτηρίας βασίζεται στο γεγονός ότι σε αυτούς τους φτωχούς και τους καταπιεσμένους, έστω κατά τρόπο διακριτικό και κρυφό, είναι ο Ιησούς που σώζει». (Περιοδικό «Σύγχρονα Βήματα» των Ιησουιτών μοναχών στην Ελλάδα, αρ. τ. 53, Ιανουάριος – Μάρτιος 1985, σελ. 6). Αυτός ήταν, μεταξύ άλλων και ο σκοπός της παποσύνης του αποθανόντος Πάπα, όπως εκφράζεται και στον τίτλο του βιβλίου της συνέντευξης που έδωσε, ως Πάπας, στον ιησουίτη Αντόνιο Σπαντάρο: «Για μια Εκκλησία φτωχή και των φτωχών» (Σημ. Το βιβλίο έχει κυκλοφορηθεί και στα ελληνικά, από τις εκδόσεις «Πόλις»).
Ο πρώην ιησουίτης ιερομόναχος και τώρα Αρχιεπίσκοπος των Ρωμαιοκαθολικών στην Αθήνα Θεόδωρος Κοντίδης σημειώνει πως η «θεολογία της απελευθέρωσης» έχει γίνει αποδεκτή από την ρωμαϊκή ιεραρχία: «Ας έχουμε υπόψη μας, από τη μια πλευρά, τις απαντήσεις που δόθηκαν από τους θεολόγους και τις θετικές αξιολογήσεις που εκφράστηκαν από τη ρωμαϊκή ιεραρχία για τη Θεολογία της Απελευθέρωσης και, από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια αποστασιοποιείται όλο και περισσότερο από τα επαναστατικά και τα πολιτικοποιημένα κινήματα, μπορούμε να συμπεράνουμε πως η ουσία, το καλύτερο μέρος αυτής της Θεολογίας της Απελευθέρωσης, έχει γίνει κτήμα πλέον της σύγχρονης Καθολικής Θεολογίας» («Ο Καθολικισμός», Επιμέλεια Θεοδ. Κοντίδη, Εκδ. «Ελληνικά Γράμματα», Αθήνα 2000, σελ. 202).
Ο αποθανών Πάπας είναι εντυπωσιακό πώς παρέμεινε ισόβια οπαδός της θεολογίας της απελευθέρωσης ακόμη και όταν πλήρως απομυθοποιήθηκαν τα κομμουνιστικά καθεστώτα που επιβλήθηκαν στη Λατινική Αμερική με τη συνεργασία των ρωμαιοκαθολικών κληρικών με τους κομμουνιστές, ακόμη και όταν στη Νικαράγουα, χώρα που ήταν το πρότυπο της μεταξύ τους συνεργασίας, επιβλήθηκε αυταρχικό καθεστώς με σχεδόν ισόβιο πρόεδρο τον επικεφαλής των Σαντινίστας Ντανιέλ Ορτέγκα και «συμπρόεδρο» τη σύζυγό του Ροσάριο Μουρίγιο, ακόμα και όταν αποδείχθηκε πως η θεολογία της απελευθέρωσης ήταν μια θεολογική άποψη της μαρξιστικής – κομμουνιστικής επαναστατικής ιδεολογίας.
Απόδειξη της αδυναμίας του πάπα Φραγκίσκου προς τους επαναστάτες κληρικούς είναι πως τον ιερέα Ερνέστο Καρντενάλ, υπουργό πολιτισμού στην πρώτη επαναστατική κυβέρνηση των Σαντινίστας στη Νικαράγουα, στον οποίο ο Πάπας Ιωάννης Παύλος Β΄ είχε απαγορεύσει να εκτελεί τα ιερατικά του καθήκοντα, τον επανέφερε στα καθήκοντά του, το 2019, αφού απέσυρε όλες τις κανονικές ποινές, οι οποίες του είχαν επιβληθεί. Επίσης ο αποθανών Πάπας, το 2018, χαιρέτισε τη «θεολογική υπηρεσία και την αγάπη του προς τους πτωχούς και τους αποκλεισμένους της κοινωνίας» τον Περουβιανό δομινικανό ιερέα Γκουστάβο Γκουτιέρες, πατέρα της «θεολογίας της απελευθέρωσης», με την ευκαιρία των ενενηκοστών γενεθλίων του. Ο Γκουτιέρες απεβίωσε το 2024, σε ηλικία 96 ετών. Επίσης ο αποθανών Πάπας προχώρησε στην αγιοποίηση του εκ των ηγετών της «θεολογίας της απελευθέρωσης» Βραζιλιάνου Αρχιεπισκόπου Ρεσίφε Χέλντερ Καμάρα.
Δεν είναι λοιπόν καθόλου παράξενο, που με την ιδεολογική φόρτισή του από την «θεολογία της απελευθέρωσης» και την επίδραση της μαρξιστικής – κομμουνιστικής κοινωνικής θεωρίας, ο Πάπας Φραγκίσκος μιλούσε κυρίως για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, όπως για τους πτωχούς και για τους μετανάστες και επεξετάθη στη συνέχεια στα ζητήματα που θέτουν οι «προοδευτικοί κύκλοι» της Δύσης, όπως είναι η θέση των γυναικών, η κλιματική αλλαγή και η ευλογία των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Οι πρωτοβουλίες του αυτές επαινέθηκαν από τους αριστερούς πολιτικούς και διανοούμενους. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του σοσιαλιστή και γνωστού για τις ερωτικές του περιπέτειες πρώην προέδρου της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ, όταν μαθεύτηκε ο θάνατος του Πάπα: « Ο Πάπας Φραγκίσκος θέλησε να δώσει κατά τη θητεία του μια διάσταση αποφασιστικά κοινωνική στρέφοντας την προσοχή του και επικεντρώνοντας τις επισκέψεις του στις πιο φτωχές χώρες του πλανήτη».
Από την πλευρά του ο κομμουνιστής ηγέτης του Κόμματος «Ανυπότακτη Γαλλία» Ζαν Λυκ Μελανσόν επαίνεσε τον εκλιπόντα Πάπα για τις πολιτικές και ανθρωπιστικές του θέσεις: « Χωρίς να υποεκτιμώ όσα τον χώριζαν από το κίνημά μας αναγνωρίζω τη συμμετοχή του στη δύσκολη ηθική αντίσταση στη γενοκτονία των Παλαιστινίων στη Γάζα». Επίσης ο Γραμματέας του Γαλλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος Ολιβιέ Φορ σημείωσε ότι ο Πάπας Φραγκίσκος « κατενόησε πολύ καλύτερα από πολλούς πολιτικούς το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής». (Σημ. Οι δηλώσεις στο φύλλο της εφημερίδας «Le Figaro» 23ης Απριλίου 2025, σελ. 6). Εντυπωσιακή ήταν η δήλωση για τον Πάπα Φραγκίσκο της «Ιταλικής Συμβολικής Ιεροτελεστίας», μιας από τις μεγάλες τεκτονικές στοές της γειτονικής χώρας. Αφού δηλώνει ότι έθεσε μεσίστιο το λάβαρό της σημειώνει: «Οι σκέψεις και οι πράξεις του, τον καθιστούν ένα μεγάλο άνδρα, ανεξάρτητα αν συμμεριζόμαστε τη διδασκαλία του, την πίστη του και τις μεθόδους του. Το δόγμα μας χωρίζει, ο κοινός σκοπός της έρευνας του ανωτάτου Όντος μας φέρνει κοντά…».
Οι εκκρεμότητες που αφήνει ο Πάπας Φραγκίσκος είναι πολλές και σοβαρές. Δεν ολοκληρώθηκαν οι με βάση τη «θεολογία της απελευθέρωσης» και τις δικές του κοσμικές «προοδευτικές» κοινωνιολογικές και ηθικολογικές αντιλήψεις προτάσεις του. Θέλοντας να προετοιμάσει το έδαφος, ώστε να συνεχισθούν οι μεταρρυθμίσεις του και με τον νέο Πάπα «δημιούργησε» είκοσι ένα νέους καρδιναλίους, που όλοι είναι των απόψεών του και κάτω των 80 ετών - επομένως ψηφίζουν για τον νέο Πάπα, μαζί με τους άλλους εκλέκτορες καρδιναλίους, που τώρα συνολικά είναι 137. Όμως είναι αμφίβολο αν η πλειοψηφία του κονκλαβίου υποστηρίζει τις προτάσεις του αποθανόντος Πάπα. Εκκρεμούντα κεντρικά θέματα, που έχουν προκαλέσει ισχυρές διαφωνίες μεταξύ των καρδιναλίων είναι επίσης η αναγνώριση εγγάμου κλήρου, η θέση των γυναικών και η καθιέρωση διακονισσών, η υποβοηθούμενη αυτοκτονία (δολοφονία στην ουσία), και ο περιορισμός των εξουσιών των κατά τόπους επισκόπων.
Για να προωθήσει και να υλοποιήσει τις μεταρρυθμίσεις του ο Πάπας Φραγκίσκος, τον Οκτώβριο του 2023, συνεκάλεσε Συνέλευση (Σύνοδο την ονόμασε), στην οποία συμμετέσχον περίπου 400 σύνεδροι, Επίσκοποι και λαϊκοί – άνδρες και γυναίκες -, προερχόμενοι από όλο τον κόσμο. Κατά τη Συνέλευση αυτή υπήρξαν αντιδράσεις στα σχέδια του αποθανόντος Πάπα. Πέντε καρδινάλιοι έθεσαν το ερώτημα για την ευλογία των ομόφυλων ζευγαριών: «Είναι δυνατό ένας ιερέας να ευλογήσει ομόφυλα ζευγάρια, έχοντας υπόψη του ότι θα δώσει την εντύπωση πως η ομοφυλοφιλία δεν είναι αντίθετη προς τον Νόμο του Θεού;». (Εφ. «Λε Φιγκαρό», 4/10/2023, σελ. 9). Στο θέμα αυτό ο Πάπας βρήκε ισχυρή αντίσταση και το προχώρησε, τον Δεκέμβριο του 2023, μόνος του, αφού δεν υπήρξε συναίνεση. Απόλυτη διαφωνία για την ευλογία των ομοφυλόφιλων ζευγαριών εξέφρασε ο Αφρικανός καρδινάλιος Σαρά. Η δήλωσή του ήταν ιδιαίτερα αυστηρή: «Πρέπει να θυμίσουμε στη Δύση πως ο άνδρας χωρίς τη γυναίκα είναι ένα τίποτα, πως η γυναίκα χωρίς τον άνδρα είναι ένα τίποτα και οι δύο είναι ένα τίποτα, χωρίς παιδιά. Είναι αδύνατο η Αφρικανική Εκκλησία να δεχθεί απάνθρωπες ιδεολογίες, προωθούμενες από την αποχριστιανισμένη και παρακμιακή Δύση». Η δήλωση του Πάπα πως η ευλογία στα ομόφυλα ζευγάρια θα είναι άτυπη και δεν θα έχει μυσταγωγικό χαρακτήρα δεν έπεισε.
Επί πλέον ο αποθανών Πάπας κατηγορήθηκε ότι με τους χειρισμούς του στη Συνέλευση θέλησε να εγκριθούν τα θέματα που τον ενδιέφεραν, αγνοώντας τους κανόνες των έντιμων διαδικασιών. Ο καρδινάλιος Μύλερ χαρακτηριστικά αποκάλυψε ότι η Συνέλευση χρησιμοποιήθηκε έτσι ώστε να αποδεχθεί μια λανθασμένη διδασκαλία, όπως είναι αυτή για την ευλογία των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Ο καρδινάλιος Στανισλάβ Γκαντέσκι από την πλευρά του δήλωσε ότι ενδεικτικό του εκ μέρους του Πάπα χειρισμού της Συνέλευσης ήταν πως κάποιοι από τους μετασχόντες, σύμφωνοι με τις απόψεις του Πάπα, μίλησαν τρεις και τέσσερις φορές, ενώ ο ίδιος, «περιέργως», δεν μίλησε ούτε μία. (Από «Riposte Catholique», 14 Νοεμβρίου 2023).
Οι εκκρεμότητες που θα πρέπει να επιλύσει ο νέος Πάπας δεν είναι μόνο αυτές που άφησε η συνέλευση του 2023. Είναι επίσης τα οικονομικά του Βατικανού και η διαφθορά σε κύκλους της Τράπεζάς του, αλλά και περιφερειακά, όπως στην Ελλάδα. Είναι τα σοβαρά ηθικά ζητήματα, που αποκαλύφθηκαν τα πρόσφατα χρόνια, με αποκορύφωμα τα όσα συνέβησαν με τον γνωστό ανθρωπιστή αββά Πιέρ. Είναι επίσης η συνοδικότητα και οι χαώδεις διαφορές στις αντιλήψεις μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής – Ασίας. Το τελικό ερώτημα είναι το αν ο Πάπας που θα εκλεγεί θα θελήσει να συνεχίσει τις, χωρίς ερείσματα ηθικά και θεολογικά, μεταρρυθμίσεις του Πάπα Φραγκίσκου, ή θα ακολουθήσει διαφορετικό δρόμο.-
Κατηγορία Θέματος
Αρθρα κ. Γ. Παπαθανασόπουλου,
Εκκλησιαστικά,
Θρησκευτικά θέματα,
Κοινωνικά θέματα,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.








Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου