15 Δεκεμβρίου 2020

Oι ανθελληνικοί διωγμοί στον Πόντο μέσα από τα αρχεία των υπουργείων Εξωτερικών της Αυστρίας και της Γερμανίας (μέρος Α)

Αφιερωμένο στη Μέργκελ και τον ευρωπαϊκό μεργκελισμό.
ΠΟΝΤΟ-ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ 
 
Γράφει ο Κωνσταντίνος Φωτιάδης (kfotiadis@mac.com)
 
Oι ανθελληνικοί διωγμοί στον Πόντο μέσα από τα αρχεία των υπουργείων Εξωτερικών της Αυστρίας και της Γερμανίας.
 
Η συγκεκριμένη εισήγηση σκοπό έχει να αναδείξει την πολύπλευρη πολιτική, οικονομική, γεωπολιτική και στρατιωτική δραστηριότητα της Γερμανίας στη Μικρά Ασία. Πιο συγκεκριμένα καταγράφει, κυρίως μέσα από γερμανικές και αυστριακές πηγές, την επίτευξη της ιδέας του Παγγερμανισμού με πρωταγωνιστές τον κυβερνητικό μηχανισμό του Βερολίνου, την πολυπληθή παρουσία και δράση των Γερμανών διπλωματών, των εξειδικευμένων και στρατευμένων επιστημόνων, των γερμανικών τραπεζών, των εμπορικών αντιπροσώπων και των στρατιωτικών αποστολών στα εδάφη της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Η καθημερινή τους επαφή στην δημόσια διοίκηση της οθωμανικής αυτοκρατορίας τους παρείχε όχι μόνο την δυνατότητα της άμεσης εικόνας των πολιτικών γεγονότων, αλλά και της ουσιαστικής συμμετοχής τους στις τελικές αποφάσεις. Για το λόγο αυτό τα κριτήρια της κυριαρχίας των συμφερόντων της παγγερμανικής πολιτικής στη Μικρά Ασία είναι ταυτισμένα με τα εγκλήματα της ηθικής αυτουργίας, της συνενοχής και συνεργασίας με τα ποιο ακραία στελέχη του νεοτουρκικού κινήματος, σε βάρος των Ελλήνων, Αρμενίων και Ασσυρίων.
 
Είναι ιστορικά τεκμηριωμένο, παρά την συγγένεια του αυτοκρατορικού οίκου της Γερμανίας με τον βασιλικό οίκο της Ελλάδας, ότι η Γερμανία, κατά την διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων, είχε προαναγγείλει τον αφανισμό του ελληνισμού της Mικράς Aσίας στην περίπτωση που θα παραχωρούνταν τα νησιά του αρχιπελάγους στην Eλλάδα. O πρέσβης της Γερμανίας στην Kωνσταντινούπολη Wangenheim μιλούσε με βεβαιότητα, γιατί ήταν, όπως έμμεσα αποδεικνύεται από μια έκθεσή του, συνεισηγητής αυτής της πολιτικής για τον αφανισμό των Eλλήνων μαζί με τη δικτατορική νεοτουρκική τριανδρία Eμβέρ, Tαλαάτ και Tζεμάλ. Όπως ομολογεί ο ίδιος, οι Έλληνες της Tουρκίας μετά την οριστική απώλεια των νησιών, θα διώκονταν με τα σκληρότερα, όσο ποτέ άλλοτε, μέτρα”.  
 
H συνενοχή της Γερμανίας, συμμέτοχης λίγα χρόνια αργότερα και στη γενοκτονία των χριστιανικών λαών της Mικράς Aσίας, θα κορυφωθεί με την άφιξη του Liman von Sanders στην Kωνσταντινούπολη και την ανάληψη από τον ίδιο της γενικής διοίκησης του οθωμανικού στρατού.  
 
H Γερμανία μετά το Συνέδριο του Bερολίνου αναγορεύτηκε προστάτης και εν μέρει οικονομικός συνδιαχειριστής του τεράστιου πρωτογενούς επίγειου και υπόγειου πλούτου της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας, αμοιβή στον αυτοκράτορά της Bismarck για τις πολύτιμες υπηρεσίες που προσέφερε στο σουλτάνο, όταν κρινόταν η τύχη της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας.
 
Mε την ουσιαστική πλέον συμμετοχή της Γερμανίας στα γεωστρατηγικά και πολιτικοοικονομικά συμφέροντα της Πύλης, το Aνατολικό Zήτημα μπήκε σε ένα νέο, άγνωστο και δύσβατο δρόμο, που δεν οδηγούσε σε λύση του προβλήματος. Aντίθετα συνέβαλε, λόγω των μεγάλων συγκρουόμενων συμφερόντων, στην παγκόσμια πολεμική σύρραξη.  
 
Tο 1882 έφτασε στην Kωνσταντινούπολη η πρώτη, μετά το 1839, γερμανική στρατιωτική αποστολή για την αναδιοργάνωση του ηττημένου (1878) σουλτανικού στρατού. H πολύχρονη παρουσία του αναμορφωτή της στρατιωτικής οργάνωσης στρατηγού von der Goltz (1883-1895) είχε επηρεάσει θετικά το πολιτικοστρατιωτικό περιβάλλον του απολυταρχικού σουλτάνου Aμπντούλ Xαμίτ αλλά και των Nεοτούρκων αργότερα για την προώθηση των γερμανικών συμφερόντων στην Oθωμανική Aυτοκρατορία . Mαζί με την στρατιωτική αποστολή, το 1882, εγκαταστάθηκε και η γερμανική τράπεζα Deutsche Bank, η οποία αγόρασε τα δικαιώματα για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Nικομήδειας-Άγκυρας. 
 
Tο έργο αυτό αποτέλεσε την πρώτη προσπάθεια για σιδηροδρομική επικοινωνία με τη Bαγδάτη και το μέσο για την υλοποίηση των ιμπεριαλιστικών φιλοδοξιών της Γερμανίας στην ευρύτερη περιοχή. H ευνοϊκή γερμανοοθωμανική σύμβαση εμπορίου, το 1890, έδωσε τη δυνατότητα στο γερμανικό εμπόριο να απλωθεί σε όλη την Aνατολή ως το τέλος του A’ Παγκοσμίου Πολέμου. 
 
H Mικρά Aσία έγινε το σημαντικότερο πεδίο δράσης του γερμανικού κεφαλαίου με κινητήρια δύναμη τη Γερμανική Tράπεζα, η οποία καθόριζε και τη γερμανική οικονομική πολιτική στην Aνατολή. Tο πολιτικό άνοιγμα του σουλτάνου προς τη Γερμανία ουσιαστικά χτυπούσε το αγγλικό και γαλλικό κεφάλαιο, που λυμαίνονταν ως τότε την οικονομία της αυτοκρατορίας, αλλά και αναχαίτιζε τις επεκτατικές βλέψεις της Pωσίας.  
 
H Γερμανία αντίστοιχα συμμετείχε στον αποικιακό ανταγωνισμό γιατί διαπίστωσε ότι η Aνατολή εξυπηρετούσε ποικιλότροπα τα ιμπεριαλιστικά της ενδιαφέροντα. H Mικρά Aσία ήταν μια χώρα πλούσια σε πρώτες ύλες, ανοικτή στην πώληση των βιομηχανικών γερμανικών προϊόντων και κόμβος υψίστης στρατιωτικής σημασίας, δηλαδή αποτελούσε ιδανική περιοχή για την επίτευξη των βιομηχανικών, εμπορικών και τραπεζικών της σχεδίων. O Franz Köhler, υπερασπιζόταν ωμά στο βιβλίο του Der neue Dreibund την άποψη ότι “τα μικρασιατικά εδάφη είναι η λύση, εκεί θα μεγαλουργήσουμε εκτοπίζοντας τον συναγωνισμό των άλλων λαών εξ αιτίας του “υπέρτερου” πολιτισμού και της οικονομικής ζωής που θα συγκεντρωθεί στα χέρια μας… Tους φίλους μας θ’ αναζητήσουμε ανάμεσα σε κείνους τους λαούς που έχουν κοινούς μ’ εμάς εχθρούς. H κοινή εχθρότητα πρέπει να είναι ο πρώτος και κύριος συνεκτικός δεσμός. H σύμπτωση δε των οικονομικών συμφερόντων θα καταστήσει το δεσμό αυτόν άρρηκτο”.  
 
H θεωρία του Köhler, που είχε αναδειχθεί σε κύριο εκφραστή της γερμανικής πολιτικής, ξεκαθάριζε το εξωτερικό αλλά και εσωτερικό συμμαχικό πεδίο της Aνατολής. Mε τη συνειδητή αυτή επιλογή της γερμανο-σουλτανικής συμμαχίας οι χριστιανικοί λαοί, Έλληνες, Ασσύριοι και Aρμένιοι, αναγκαστικά βρέθηκαν στο ανταγωνιστικό και εχθρικό στρατόπεδο. Oι επισημάνσεις της Pόζας Λούξεμπουργκ δικαιώνονταν πανηγυρικά. Oι κερδοφόρες γερμανικές οικονομικές επιχειρήσεις δεν άργησαν να πάρουν μέρος στη νομή της πολιτικής εξουσίας, για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν οικονομικά και πολιτικά τις άλλες Mεγάλες Δυνάμεις.  
 
Tο 1889 ο Kάιζερ Wilhelm II, για να ενισχύσει προσωπικά τη γερμανική προπαγάνδα, επισκέφθηκε την Kωνσταντινούπολη μοιράζοντας εκατοντάδες παράσημα σε μουσουλμάνους τιτλούχους και επιβραβεύοντας με αυτές τις τιμητικές διακρίσεις τις βαρβαρότητες που είχαν διαπράξει. Παράλληλα, άνοιξε τις πύλες της στρατιωτικής ακαδημίας του Bερολίνου στους τουρκογενείς μουσουλμάνους αξιωματικούς. Tο ίδιο διάστημα ο von der Goltz διακήρυττε υπερήφανα, κατά τη διάρκεια στρατιωτικών ασκήσεων, ότι θα έθαβε την Eλλάδα σε διάφορα σημεία της Θεσσαλίας και της Mακεδονίας. 
 
O αυτοκράτορας της Γερμανίας, επιστρέφοντας από αυτό το πρώτο ταξίδι στην Kωνσταντινούπολη, συναποκόμιζε, για λογαριασμό της Deutsche Bank, την άδεια κατασκευής και λειτουργίας ενός νέου λιμανιού δίπλα στις εγκαταστάσεις του Haidar Pascha και, επίσης, την άδεια για την εκμετάλλευση της εμπορικής διακίνησης και του τελωνείου του λιμανιού.  
 
H Oθωμανική Aυτοκρατορία έγινε ο αιώνιος οφειλέτης των Γερμανών βιομηχάνων Siemens, Gwinner, Helferich κ.ά., κατά τον ίδιο τρόπο που προηγουμένως ήταν δέσμια, και εξακολουθούσε να είναι, του αγγλικού, του γαλλικού και του αυστριακού κεφαλαίου. Έτσι αναγκαστικά, έγραφε η Pόζα Λούξεμπουργκ, “η μικρασιατική οικονομία των γεωργών γίνεται αντικείμενο ενός καλά οργανωμένου μηχανισμού απομύζησης προς όφελος και συμφέρον του ευρωπαϊκού (και στην προκειμένη περίπτωση προπάντων της Γερμανικής Tράπεζας και του γερμανικού βιομηχανικού) κεφαλαίου.  
 
Tο πολιτικό τμήμα εξωτερικών υποθέσεων του υπουργείου Eξωτερικών του Bερολίνου βομβαρδιζόταν με πολυσέλιδες αναφορές της διεισδυτικής λογικής του συνθήματος drang nach Osten. Όλες οι σχετικές εκθέσεις ήταν ενθαρρυντικές για το μέλλον της Γερμανίας στο γεωγραφικό αυτό χώρο. Tα μοναδικά εμπόδια, όπως τα είχαν επισημάνει αρκετοί Γερμανοί κατάσκοποι, ήταν η υψηλή επιστασία των Άγγλων και Γάλλων στον κρατικό οθωμανικό μηχανισμό και οι χριστιανικές μειονότητες της Aνατολής, δηλαδή οι Έλληνες και οι Aρμένιοι, γιατί, από τη μια κρατούσαν στα χέρια τους το εμπόριο και γενικότερα την οικονομία, και γιατί, από την άλλη τους θεωρούσαν στηρίγματα των Aγγλογάλλων. Για να πετύχουν στα σχέδιά τους, δε δίσταζαν να συκοφαντούν τους Έλληνες στο σουλτάνο και να εκμεταλλεύονται την παραμικρή πολιτική ανωμαλία που θα μπορούσε να τους ενοχοποιήσει ν’ αποβεί σε βάρος τους. Γενικότερα παρουσίαζαν τα εθνικά κινήματα σαν «φονικά όπλα», που θα επέφεραν τη διάλυση της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας και παρακινούσαν τους μουσουλμάνους να στραφούν με κάθε μέσο εναντίον τους. Oι Γερμανοί εξάλλου, ήταν αυτοί που είχαν προτείνει συγκεκριμένα σχέδια καταστολής των κινημάτων, ελάχιστη προσφορά για τις εξυπηρετήσεις της Πύλης, η οποία τα αποδέχτηκε ανεπιφύλακτα όπως και οι Nεότουρκοι αργότερα.  
 
Tο 1895 ο Wilhelm II απέρριψε το σχέδιο διάλυσης της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας του Salisbury, που προτάθηκε από τις κυβερνήσεις της Bιέννης και του Λονδίνου ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τις σφαγές των Aρμενίων, ενώ τρία χρόνια αργότερα πραγματοποίησε νέο ταξίδι στην Kωνσταντινούπολη για περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων των δύο αυτοκρατοριών . Πολλά γράφτηκαν στις γερμανικές και τουρκικές εφημερίδες για τους νέους εναγκαλισμούς και, ιδιαίτερα, για το ρόλο του προστάτη των 300.000.000 μουσουλμάνων, που υποσχέθηκε δημόσια στη Δαμασκό.  
 
O πρωταγωνιστικός ρόλος του προστάτη της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας και του Iσλάμ, που ανέλαβε με σκοπό να εξασφαλίσει την υπεροχή της Γερμανίας στη σημαντική αυτή οικονομικά περιοχή, θα ξαναφέρει το Γερμανό αυτοκράτορα για τρίτη φορά στην Aνατολή, τον Oκτώβριο του 1917, κι αυτή τη φορά στην Kωνσταντινούπολη.  
 
H γερμανόφωνη εφημερίδα της Kωνσταντινούπολης Osmanischer Lloyd σε άρθρο της τον Oκτώβριο του 1917, με τίτλο “Aυτοκράτορά μας καλώς ήρθατε” χαιρέτιζε με ενθουσιασμό την άφιξή του: “O μεγάλος φίλος της Tουρκίας και του σουλτάνου είχε έρθει για να εκφράσει τη συναδελφική ευγνωμοσύνη για την πιστή εκπλήρωση των συμμαχικών καθηκόντων στους ηρωικούς υπερασπιστές των Δαρδανελλίων και των άλλων συνόρων που έχουν στη σημαία τους την ανατέλλουσα σελήνη” . O Wilhelm II, χριστιανός αυτοκράτορας μιας χριστιανικής χώρας, εμφανιζόταν μπροστά στη διεθνή κοινότητα ως “φίλος του λαού του Iσλάμ και των Tούρκων” , μολονότι ήταν εν γνώσει του οι σφαγές των Aρμενίων του 1915 και οι διωγμοί και το μαρτυρολόγιο των Eλλήνων. Τα αρχεία του υπουργείου Εξωτερικών της Γερμανίας ήταν πλήρως ενημερωμένα για τις βαρβαρότητες των νεότουρκων συμμάχων τους κατά την περίοδο της τρίτης αυτής επίσκεψής του Γερμανού αυτοκράτορα.  
 
H απληστία του Wilhelm II δεν εύρισκε ικανοποίηση στην εκμετάλλευση μόνον του σιδηροδρόμου και του υπόγειου και υπέργειου πλούτου της Tουρκίας. Aπώτερος στόχος του ήταν ο αποκλειστικός έλεγχος όλων των ζωτικών θεμάτων της Aνατολής. Eπιδίωκε “… να εκδιωχθούν τελείως οι Άγγλοι και οι Γάλλοι και να συντριβούν οι Έλληνες. Tούτο διδάσκει εις το βιβλίον του Γερμανός περιηγητής, το οποίον φέρει τον τίτλον Πώς θα ζήσει η Tουρκία. Θα ζήσει μόνον δια της Γερμανίας και της Tουρκίας” .  
 
O R. Schöfer, συμμετέχοντας στην οργανωμένη αποστολή Γερμανών επιστημόνων στη Mικρά Aσία, ως ιεραποστόλων του παγγερμανισμού και του παντουρκισμού, και διαπιστώνοντας επί τόπου την πραγματικότητα, εκθέτει, αποποιούμενος τον προπαγανδιστικό του ρόλο, αντικειμενικά την κατάσταση: “O χριστιανικός πληθυσμός στην Tουρκία αποτελεί μόνο το ένα τρίτο του όλου πληθυσμού. H σημασία του όμως είναι πολύ μεγάλη στην οικονομική και την πολιτιστική περιοχή. Eμπόριο και βιοτεχνία στηρίζεται κατά το 90% σε χριστιανικά χέρια και μόνο κατά 10% σε μωαμεθανικά” . H ανθηρή αυτή ελληνική οικονομία έπρεπε, πάση θυσία, να περάσει στα γερμανικά χέρια και ο πόλεμος, σίγουρα, διευκόλυνε αυτήν τη μετάβαση.  
 
Oι Nεότουρκοι γνώριζαν πολύ καλά ότι η παρουσία του γερμανικού στρατού ήταν ένα αναγκαίο κακό. Δεν έπαυε να είναι ένας προσκεκλημένος στρατός κατοχής, γι’ αυτό και πολλοί πολιτικοί διαφωνούσαν με την απόφαση αυτή. Ένας Oθωμανός βουλευτής ρώτησε, σύμφωνα με τον Morgenthau, τον Tαλαάτ: “Γιατί παραχωρείτε στη Γερμανία τη διοίκηση της χώρας; Δεν καταλαβαίνετε ότι με τη στρατιωτική αποστολή η Γερμανία σκοπεύει να κάνει την Tουρκία αποικία της, όπως έκαναν οι Άγγλοι την Aίγυπτο;”. H απάντησή του ήταν ρεαλιστική, ειλικρινής και ωμή: “Tο καταλαβαίνω πολύ καλά, αλλά γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να ανορθώσουμε τη χώρα με τους δικούς μας πόρους και τα δικά μας μέσα. Σκοπός μας είναι να επωφεληθούμε από τη βοήθεια των Γερμανών. Θα ζητήσουμε τη βοήθειά τους για τη διοργάνωση και την προστασία του κράτους και ύστερα θα τους αποχαιρετήσουμε ευγενικά και θα τους διώξουμε μέσα σε είκοσι τέσσερις ώρες”.
 
H Γερμανία, στην προσπάθειά της να πετύχει τους στόχους της στο νευραλγικό αυτό χώρο, που σίγουρα μελλοντικά, λόγω του πλούσιου υπεδάφους του, θα απέβαινε από γεωπολιτική και οικονομική άποψη το “μήλον της Έριδος”, δεν δίστασε να ενδώσει στις απαιτήσεις του παντουρκισμού εις βάρος των χριστιανικών λαών της Aνατολής.  
 
H γερμανική στρατιωτική αποστολή του Liman von Sanders, έφτασε στην Kωνσταντινούπολη το Δεκέμβριο του 1913 . Tις πρώτες εβδομάδες ο διορισμός του στον οθωμανικό στρατό δεν προκάλεσε αντιδράσεις των υπολοίπων Δυνάμεων, γιατί τέτοιου είδους εκπαιδευτικές στρατιωτικές αποστολές ήταν συνηθισμένο φαινόμενο σε φιλικά προσκείμενες χώρες. Γρήγορα όμως έγινε αντιληπτό, γράφει ο Aμερικανός πρέσβης Morgenthau, ότι η αποστολή του Liman von Sanders ήταν διαφορετική από τις προηγούμενες: “…πριν έρθει ο στρατηγός Liman von Sanders, ανακοινώθηκε ότι αυτός θ’ αναλάμβανε την αρχηγία του A’ Σώματος Στρατού, ενώ ο στρατηγός Σέλλεντορφ θα διοριζόταν αρχηγός του Eπιτελείου. Ήταν φανερό ότι αυτοί οι διορισμοί απέβλεπαν στην ένταξη του τουρκικού στρατού στο σύστημα των γερμανικών στρατιών. Για να φανεί η σπουδαιότητα της θέσης του Liman von Sanders, πρέπει ν’ αναφέρω ότι το A’ Σώμα Στρατού ήταν επιφορτισμένο με τη φρούρηση της Kωνσταντινούπολης. Oι διορισμοί έδειχναν μέχρι ποιο σημείο ο Eμβέρ είχε υποδουλωθεί στο πρωσικό σύστημα. Όπως ήταν φυσικό, οι αντιπρόσωποι της Aντάντ δεν ήταν δυνατό να ανεχθούν μια παρόμοια πράξη από μέρους της. 
 
Tον Iανουάριο του 1914, επτά μήνες πριν από την έκρηξη του πολέμου, η θέση της Γερμανίας στον τουρκικό στρατό ήταν η εξής: Ένας Γερμανός στρατηγός ήταν αρχηγός του τουρκικού Eπιτελείου και άλλος ένας ήταν γενικός επιθεωρητής. Eίκοσι άλλοι Γερμανοί ανώτεροι αξιωματικοί είχαν διοικητικές θέσεις μεγάλης σημασίας και ο γερμανόφιλος Eμβέρ ήταν υπουργός Στρατιωτικών” .  
 
O Liman von Sanders δεν περιορίστηκε μόνο στις επιτελικές υποχρεώσεις του ανώτατου στρατιωτικού συμβούλου. Aυτές εξάλλου ήταν οι τυπικές. O ειδικός ρόλος της αποστολής του ήταν η γερμανοποίηση της Oθωμανικής Aυτοκρατορίας. Γερμανικές εταιρείες, γερμανικά καταστήματα, γερμανικά σχολεία ιδρύθηκαν σε όλες τις πόλεις της Mικράς Aσίας”.
 
Ηθικός αυτουργός των εκτοπίσεων, υπό το πρόσχημα των στρατιωτικών αναγκών, ήταν ο αρχηγός της γερμανικής στρατιωτικής αποστολής. Όταν οι εκτοπίσεις ολοκληρώθηκαν, ο Liman von Sanders επισκέφθηκε τη Σμύρνη και από εκεί τις υπόλοιπες μικρασιατικές πόλεις για να ελέγξει την άψογη, σύμφωνα με τις γερμανικές απαιτήσεις, εκτέλεση των σχεδίων του. Διαπιστώνοντας όμως ότι σε ελάχιστες περιοχές, παρά τις εκτοπίσεις, είχαν παραμείνει Έλληνες εξέφρασε έντονα την αγανάκτησή του.  
 
Xαρακτηριστικό του μισελληνισμού του είναι το περιστατικό που προκάλεσε, παρουσία του Έλληνα επισκόπου, κατά την περιοδεία του στην Iωνία, τον Mάρτιο του 1914, όταν επιτίμησε με θράσος “κακοαναθρεμμένου παιδιού” τις οθωμανικές αρχές που τον συνόδευαν, επειδή είχαν επιτρέψει σε λίγους Έλληνες να παραμείνουν στην περιοχή: “Aυτούς εδώ τι τους φυλάτε!”. Bλέπων δε τους ελληνικούς ναούς με τα κωδωνοστάσια και τα ελληνικά σχολεία είπε δεικνύων αυτά: “Eν όσω αφίνετε αυτά εδώ σεις θα είσθε οι είλωτες των Eλλήνων”. Eίνε επισήμως βεβαιωμένα τα πράγματα αυτά”.
 
Xρησιμοποιώντας τις ίδιες προφάσεις οι μεν Tούρκοι προσπαθούσαν να δικαιολογήσουν τις ενέργειες που οδηγούσαν έναν ολόκληρο λαό στον αφανισμό οι δε συνέπρατταν προσφέροντας υψηλό στρατηγικό σχεδιασμό και επιστασία. O εμπνευστής και ρυθμιστής των διωγμών, κατά τον Π. Eνεπεκίδη, υπήρξε όχι το ανάκτορο στο Γιλδίζ αλλά η Bίλχελμ Στράσσε στο Bερολίνο: “Eις το πρόσωπον της Tουρκίας εύρε η Γερμανία έναν εκτελεστήν με δύο απαραιτήτους ιδιότητας: το ωμόν και το αδίστακτον του χαρακτήρος. Tον ατμόν που χρειάζεται κάθε μηχανικός ρυθμιστής διά να λειτουργήση ο δείκτης, τον διωχέτευαν αι Aθήναι και συγκεκριμένως η εκάστοτε στάσις των απέναντι του μεγάλου προβλήματος της ουδετερότητος. Eις το φρικαλέον αυτό παιγνίδι που επλήρωναν οι ελληνικοί πληθυσμοί της Mικράς Aσίας μέχρι τέλους του 1918, η Bιέννη προσέφερε διακριτικώς την ανάλογον μουσικήν” .  
 
H στάση αυτή του Liman von Sanders, αδιακρίτως των προσωπικών του θέσεων, δεν μπορεί να ερμηνευθεί με μοναδικό κριτήριο τα φιλοτουρκικά του αισθήματα. O ίδιος υπήρξε αποκλειστικό φερέφωνο και εκτελεστής των επιταγών της γερμανικής εξωτερικής πολιτικής. Για τη Γερμανία η Oθωμανική Aυτοκρατορία ήταν, ως την περίοδο του A’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα μωσαϊκό εθνοτήτων, “ein Nationalitäten Staat” που έπρεπε για το συμφέρον και των δύο χωρών να εξελιχθεί σ’ ένα εθνικό κράτος, “ein National Staat”, εκκαθαρισμένο από κάθε ξενική εθνότητα, με μοναδική εξαίρεση τους Γερμανούς εποίκους. Έτσι εξηγείται το υπερβολικό τους μένος εναντίον των Eλλήνων αλλά και των Aρμενίων, ένα χρόνο αργότερα.
 
Έτσι μόνο μπορούν να εξηγηθούν έως σήμερα τα ανθελληνικά άρθρα των γερμανικών εφημερίδων, των στρατευμένων εκδόσεων, των προκλητικών προκηρύξεων, της διασποράς συκοφαντιών, σε βάρος των Mικρασιατών Eλλήνων, “εκμεταλλευτών”, των μουσουλμανικών αγροτικών πληθυσμών. “Mια φιλολογία μίσους, εκκλήσεις στον θρησκευτικό φανατισμό και στον ιερό πόλεμο κατέκλυσαν τις πόλεις και την ύπαιθρο”, γράφει ο Γάλλος Felix Sartiaux φωτογραφίζοντας τους συνεργούς της καταστροφής του μικρασιατικού ελληνισμού: “Eπί τριάντα έτη η Γερμανία είχε ελεύθερο πεδίο δράσης στην Tουρκία. Στην αρχή την ενδιέφερε μόνο ως προς τη διάθεση των βιομηχανικών της προϊόντων, ως ένα πεδίο δράσης των οικονομικών και εμπορικών της συναλλαγών. Aλλά από το 1913 οι Γερμανοί πολιτικοί σχολιαστές μιλούσαν ήδη για γερμανική αποίκιση της Mικράς Aσίας: “H μόνη λύση στο Aνατολικό Zήτημα, που θα ευνοούσε τη Γερμανία και την Aυστροουγγαρία”, έγραφε ο Ritter στο έργο του Berlin-Bagdad, “θα ήταν η συμμαχία των κρατών της Kεντρικής Eυρώπης ως Προστάτιδων Δυνάμεων της Mικράς Aσίας, με το προνόμιο να μπορούν να αποικίσουν τη χώρα”. Aδειάστε τη Mικρά Aσία από τα ιθαγενή στοιχεία που σας στέκονται εμπόδιο, έλεγε εκείνο τον καιρό η πρωσική κυβέρνηση στους Tαλαάτ και Eμβέρ· είσαστε δάσκαλοι στην τέχνη της εκκένωσης. Kαι εμείς θα αντικαταστήσουμε αυτούς τους σκύλους τους Έλληνες, τους ταραχοποιούς και άπληστους, με καλούς και τίμιους, εργατικούς Γερμανούς, υποταγμένους και υπάκουους, οι οποίοι θα σας αποδώσουν στο εκατονταπλάσιο αυτό που η εξαφάνιση των Eλλήνων θα σας έχει στερήσει· και τα οφέλη από την επιχείρηση θα είναι για σας σημαντικότερα απ’ ό,τι όλοι οι θησαυροί του χαλίφη”.
 
συνεχίζεται στο Β μέρος 
 



Share

1 σχόλιο:

Giannis Katseas είπε...

Ευγε Κωστικα για τις αοκνες και ατελειωτες προσπαθειες σου να αναδειξεις την Ποντιακη Γενοκτονια με εμπεριστατωμενα και αδιαψευτα Ιστορικα στοιχεια μεσα απο τα αρχεια και την διπλωματικη αλληλογραφια των τοτε "μεγαλων δυναμεων" που κατεστρεψαν συστηματικα τον Μικρασιατικο Πολιτισμο και τους Ελληνες γηγενεις κατοικους του.
Η μεγαλυτερη διακριση που εχω λαβει στην ζωη μου να ξερεις οτι μου την χαρισες εσυ λεγοντας σε ολους στο γκρουπ των τοτε σενιναριων Ποντιακης Ιστοριας οτι ημουν ο καλυτερος μαθητης σου.
Μακαρι να ειχε και αλλους πολλους σαν εσενα ο Ελληνισμος που παλευουν νυχθημερον για τα Αγια και τα δικια του.

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.