18 Ιουλίου 2020
Ούτε με τους Ισλαμιστές, ούτε με τους Κεμαλιστές.
Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.
Λίγες ημέρες μετά την απόπειρα πραξικοπήματος κατά του Ερντογάν το 2016 έτσι ξεκινούσα το άρθρο μου για το «Πολιτικό Ισλάμ στην Τουρκία».
«Μετά τα πραξικοπήματα του 1960 (όταν εκτελέστηκε ο πρώτος δημοκρατικά εκλεγμένος πρωθυπουργός), 1971, 1980 και 1997, αντί να λέμε ότι τη φετινή απόπειρα την οργάνωσε ο ίδιος ο Ερντογάν, μάλλον θα έπρεπε να λέμε ότι καθυστέρησε».
Σημειώνω ότι η ελληνική δυσπιστία εκείνες τις ημέρες, αν θυμάστε, κυριαρχούσε στη δημόσια σφαίρα, και χρέωνε τα γεγονότα σε μία θεωρία συνωμοσίας που έπλασε ο Ερντογάν.
Δυστυχώς το πρόβλημα της κατανόησης της πραγματικότητας παραμένει. Η υπερπληφορόρηση το θολώνει ακόμα περισσότερο.
Επανέρχομαι λοιπόν και λέω ότι στην Τουρκία κυλούν δύο ορμητικά ποτάμια που άλλοτε κινούνται παράλληλα και άλλοτε συγκρούονται με μεγάλες αναταραχές (και πραξικοπήματα). Ο Κεμαλισμός και ο Ισλαμισμός.
Παρόλο που στην Ελλάδα, σε σοβαρές υποτίθεται φωνές, αναφύονται ενίοτε οι απόψεις ότι πρέπει να συνταχθούμε με τους μεν ή με τους δε.
Η μία άποψη λέει ότι οι Κεμαλιστές είναι «εκσυγχρονιστές», είναι υπέρ του κοσμικού κράτους και τα βάζουν με το σκληρό Ισλάμ, κάτι που μας συμφέρει, διότι καλύτερα μία εκδυτικισμένη Τουρκία παρά ισλαμική.
Η άλλη άποψη λέει ότι οι Ισλαμιστές μας καταλαβαίνουν καλύτερα, ότι οι Οθωμανοί δεν μας πείραζαν και πολύ, τουλάχιστον όσο η Τουρκία, και ότι θα μπορούσαμε να τα βρούμε.
Η πραγματικότητα είναι ότι όχι μόνο και οι δύο απόψεις είναι μειωπικές και βλαπτικές, δηλαδή υπονομεύουν και τα εθνικά μας συμφέροντα, αλλά και την επιβίωση μας, αλλά ότι και οι δύο αυτές απόψεις φανερώνουν μία τάση αυτόβουλης υποδούλωσης. Δηλαδή, γιατί θα πρέπει να είμαστε με τους μεν ή με τους δε;
Δεν είμαστε ούτε με τους Κεμαλιστές, ούτε με τους Ισλαμιστές.
Τις γενοκτονίες τις έκανε ο ίδιος ο Κεμάλ, πώς μπορούμε να είμαστε μαζί του;
Ο Μεντερές, παρότι ήταν δημοκρατικά εκλεγμένος και εν ενεργεία πρωθυπουργός, εκτελέστηκε από τον στρατό (Κεμαλιστές) κατά το πραξικόπημα του 1960 και μία κατηγορία εναντίον του ήταν ότι οργάνωσε τους διωγμούς των Ελλήνων στα γεγονότα του 1955. Δεν ήταν ανοιχτά ισλαμιστής, όμως διαβάζω πχ τα εξής στη wikipedia
«He was more tolerant towards traditional lifestyles and different forms of practice of Islam than Atatürk and his party had been – he campaigned in the 1950 elections on the platform of legalizing the Arabic Islamic call to prayer (adhan), which had been banned in order to wean Turkey from Arabic influences. He re-opened thousands of mosques across the country which had been closed down»
(Μετάφραση: Ηταν πιό ανεκτικός οσον αφορά τον παραδοσιακό τρόπο ζωής αλλά και της διαφορετικές μορφές του Ισλάμ από τον Ατατούρκ και το κόμμα του- έκανε προεκλογική εκστρατεία στις εκλογές του 1950 στηριζόμενος στην ατζέντα της νομιμοποίησης της Αραβικής πρόσκλησης για προσευχή κάτι το οποίο είχε απαγορευτεί στο πλαίσιο της απεξάρτησης της Τουρκίας από τις αραβικές επιρροές. Ξανά άνοιξε χιλιάδες τζαμιά σε ολόκληρη την χώρα τα οποία είχαν κλείσει".)
Ο στρατός, εκπροσωπώντας σαφώς τους Κεμαλιστές έκανε πραξικοπήματα και το 1971, όταν ο Ισλαμιστής Ερμπακάν (πολιτικός πρόγονος του Ερντογάν) έφτιαχνε πολιτικό κόμμα, ανοιχτά Ισλαμιστικό και το έθεσε εκτός νόμου και ξανά το 1980 εναντίον του Ντεμιρέλ, ο οποίος κυβερνούσε σε συνεργασία με τον Ερμπακάν και ξανά το 1997 εναντίον του Ισλαμιστή Ερμπακάν, ο οποίος είχε γίνει εκλεγεί πρωθυπουργός με δικές του δυνάμεις και πάλι ο στρατός τον υποχρέωσε σε παραίτηση, τον φυλάκισε και του αφαίρεσε τα πολιτικά δικαιώματα. Το ίδιο έκανε τότε και με τον Ερντογάν, ο οποίος ήταν Δήμαρχος Κωνσταντινούπολης.
Το πέμπτο μεγάλο πραξικόπημα του στρατού έγινε το 2016 εναντίον του Ερντογάν πια, του διαδόχου του πολιτικού Ισλάμ στην Τουρκία, το οποίο κυβερνάει από το 2002. Πράγμαι λοιπόν άργησε.
Ίσως τελικά οι Κεμαλιστές έχουν μικρότερη δύναμη εντός της Τουρκίας.
Το βέβαιο είναι ότι ο Ερντογάν με την απόφασή του περί Αγίας Σοφίας, γίνεται πλέον «κανονικός» Ισλαμιστής, χωρίς το επίθετο «μετριοπαθής» μπροστά. Καθίσταται, ταυτόχρονα, και κυρίαρχος στο εσωτερικό της Τουρκίας, διότι εκτός από την περιφρόνηση προς τους Έλληνες και τη Δύση, η απόφαση περιείχε και μήνυμα απόλυτης επικράτησης απέναντι στους Κεμαλιστές εντός της Τουρκίας.
Και είναι τρελό σε τέτοιες συνθήκες εμείς να είμαστε με τον έναν ή με τον άλλον. Με κανέναν δεν είμαστε
Το να βλάπτουν τους Έλληνες είναι το κοινό τους σημείο. Δεν είναι σημείο διαφοράς τους, για να το χρησιμοποιούμε υπέρ ή εναντίον του ενός ή του άλλου ρεύματος.
πηγή
Λίγες ημέρες μετά την απόπειρα πραξικοπήματος κατά του Ερντογάν το 2016 έτσι ξεκινούσα το άρθρο μου για το «Πολιτικό Ισλάμ στην Τουρκία».
«Μετά τα πραξικοπήματα του 1960 (όταν εκτελέστηκε ο πρώτος δημοκρατικά εκλεγμένος πρωθυπουργός), 1971, 1980 και 1997, αντί να λέμε ότι τη φετινή απόπειρα την οργάνωσε ο ίδιος ο Ερντογάν, μάλλον θα έπρεπε να λέμε ότι καθυστέρησε».
Σημειώνω ότι η ελληνική δυσπιστία εκείνες τις ημέρες, αν θυμάστε, κυριαρχούσε στη δημόσια σφαίρα, και χρέωνε τα γεγονότα σε μία θεωρία συνωμοσίας που έπλασε ο Ερντογάν.
Δυστυχώς το πρόβλημα της κατανόησης της πραγματικότητας παραμένει. Η υπερπληφορόρηση το θολώνει ακόμα περισσότερο.
Επανέρχομαι λοιπόν και λέω ότι στην Τουρκία κυλούν δύο ορμητικά ποτάμια που άλλοτε κινούνται παράλληλα και άλλοτε συγκρούονται με μεγάλες αναταραχές (και πραξικοπήματα). Ο Κεμαλισμός και ο Ισλαμισμός.
Παρόλο που στην Ελλάδα, σε σοβαρές υποτίθεται φωνές, αναφύονται ενίοτε οι απόψεις ότι πρέπει να συνταχθούμε με τους μεν ή με τους δε.
Η μία άποψη λέει ότι οι Κεμαλιστές είναι «εκσυγχρονιστές», είναι υπέρ του κοσμικού κράτους και τα βάζουν με το σκληρό Ισλάμ, κάτι που μας συμφέρει, διότι καλύτερα μία εκδυτικισμένη Τουρκία παρά ισλαμική.
Η άλλη άποψη λέει ότι οι Ισλαμιστές μας καταλαβαίνουν καλύτερα, ότι οι Οθωμανοί δεν μας πείραζαν και πολύ, τουλάχιστον όσο η Τουρκία, και ότι θα μπορούσαμε να τα βρούμε.
Η πραγματικότητα είναι ότι όχι μόνο και οι δύο απόψεις είναι μειωπικές και βλαπτικές, δηλαδή υπονομεύουν και τα εθνικά μας συμφέροντα, αλλά και την επιβίωση μας, αλλά ότι και οι δύο αυτές απόψεις φανερώνουν μία τάση αυτόβουλης υποδούλωσης. Δηλαδή, γιατί θα πρέπει να είμαστε με τους μεν ή με τους δε;
Δεν είμαστε ούτε με τους Κεμαλιστές, ούτε με τους Ισλαμιστές.
Τις γενοκτονίες τις έκανε ο ίδιος ο Κεμάλ, πώς μπορούμε να είμαστε μαζί του;
Ο Μεντερές, παρότι ήταν δημοκρατικά εκλεγμένος και εν ενεργεία πρωθυπουργός, εκτελέστηκε από τον στρατό (Κεμαλιστές) κατά το πραξικόπημα του 1960 και μία κατηγορία εναντίον του ήταν ότι οργάνωσε τους διωγμούς των Ελλήνων στα γεγονότα του 1955. Δεν ήταν ανοιχτά ισλαμιστής, όμως διαβάζω πχ τα εξής στη wikipedia
«He was more tolerant towards traditional lifestyles and different forms of practice of Islam than Atatürk and his party had been – he campaigned in the 1950 elections on the platform of legalizing the Arabic Islamic call to prayer (adhan), which had been banned in order to wean Turkey from Arabic influences. He re-opened thousands of mosques across the country which had been closed down»
(Μετάφραση: Ηταν πιό ανεκτικός οσον αφορά τον παραδοσιακό τρόπο ζωής αλλά και της διαφορετικές μορφές του Ισλάμ από τον Ατατούρκ και το κόμμα του- έκανε προεκλογική εκστρατεία στις εκλογές του 1950 στηριζόμενος στην ατζέντα της νομιμοποίησης της Αραβικής πρόσκλησης για προσευχή κάτι το οποίο είχε απαγορευτεί στο πλαίσιο της απεξάρτησης της Τουρκίας από τις αραβικές επιρροές. Ξανά άνοιξε χιλιάδες τζαμιά σε ολόκληρη την χώρα τα οποία είχαν κλείσει".)
Ο στρατός, εκπροσωπώντας σαφώς τους Κεμαλιστές έκανε πραξικοπήματα και το 1971, όταν ο Ισλαμιστής Ερμπακάν (πολιτικός πρόγονος του Ερντογάν) έφτιαχνε πολιτικό κόμμα, ανοιχτά Ισλαμιστικό και το έθεσε εκτός νόμου και ξανά το 1980 εναντίον του Ντεμιρέλ, ο οποίος κυβερνούσε σε συνεργασία με τον Ερμπακάν και ξανά το 1997 εναντίον του Ισλαμιστή Ερμπακάν, ο οποίος είχε γίνει εκλεγεί πρωθυπουργός με δικές του δυνάμεις και πάλι ο στρατός τον υποχρέωσε σε παραίτηση, τον φυλάκισε και του αφαίρεσε τα πολιτικά δικαιώματα. Το ίδιο έκανε τότε και με τον Ερντογάν, ο οποίος ήταν Δήμαρχος Κωνσταντινούπολης.
Το πέμπτο μεγάλο πραξικόπημα του στρατού έγινε το 2016 εναντίον του Ερντογάν πια, του διαδόχου του πολιτικού Ισλάμ στην Τουρκία, το οποίο κυβερνάει από το 2002. Πράγμαι λοιπόν άργησε.
Ίσως τελικά οι Κεμαλιστές έχουν μικρότερη δύναμη εντός της Τουρκίας.
Το βέβαιο είναι ότι ο Ερντογάν με την απόφασή του περί Αγίας Σοφίας, γίνεται πλέον «κανονικός» Ισλαμιστής, χωρίς το επίθετο «μετριοπαθής» μπροστά. Καθίσταται, ταυτόχρονα, και κυρίαρχος στο εσωτερικό της Τουρκίας, διότι εκτός από την περιφρόνηση προς τους Έλληνες και τη Δύση, η απόφαση περιείχε και μήνυμα απόλυτης επικράτησης απέναντι στους Κεμαλιστές εντός της Τουρκίας.
Και είναι τρελό σε τέτοιες συνθήκες εμείς να είμαστε με τον έναν ή με τον άλλον. Με κανέναν δεν είμαστε
Το να βλάπτουν τους Έλληνες είναι το κοινό τους σημείο. Δεν είναι σημείο διαφοράς τους, για να το χρησιμοποιούμε υπέρ ή εναντίον του ενός ή του άλλου ρεύματος.
πηγή
Κατηγορία Θέματος
Γεωστρατηγικές Αναλύσεις,
Εθνικά Θέματα,
Ειδήσεις-Πολιτική,
Ισλάμ,
Ιστορικά θεματα,
ΤΟΥΡΚΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου