1 Νοεμβρίου 2019

Ο φιλέλληνας Ιταλός ζωγράφος που αγνόησε την εντολή του Μουσολίνι να μην φωτογραφίζονται νεκροί Ιταλοί στρατιώτες!!!

Ο Αρμένο Ματιόλι, είναι ο Ιταλός ζωγράφος που αγνόησε την εντολή του Μουσολίνι, φωτογράφησε τη φρίκη του πολέμου στο μέτωπο της Αλβανίας, παντρεύτηκε Ελληνίδα παρά τις αντιρρήσεις της οικογένειάς της και έζησε στο κέντρο της Αθήνας ζωγραφίζοντας ελληνικά τοπία. 

Τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου του 1940 οι Ιταλοί εξαπέλυαν σφοδρές χερσαίες επιθέσεις και βομβαρδισμούς εναντίων των Ελλήνων και σύμφωνα με τις πληροφορίες τους πίστευαν ότι θα έκαναν έναν περίπατο στην Ελλάδα με αφετηρία τα βουνά της Ηπείρου. 

Για το λόγο αυτό, ο Μουσολίνι είχε δώσει διαταγή στον 20χρόνο τότε ζωγράφο Αρμένο Ματιόλι, που υπηρετούσε στη πρώτη γραμμή του μετώπου, να φωτογραφίσει την εποποιία των Ιταλών, για λόγους προπαγάνδας. Άλλωστε ο Μουσολίνι όπως και ο Χίτλερ λάτρευαν τις κάμερες και τις φωτογραφικές μηχανές. Τις κατευθυνόμενες ραδιοφωνικές εκπομπές και ταινίες που ξεχείλιζαν από τη δύναμη της ιδεολογίας τους. 

Ο Ματιόλι όμως, ήταν μια ξεχωριστή περίπτωση καλλιτέχνη, που άκουσε την εσωτερική του φωνή και ακολούθησε το ένστικτό του. Όταν στο μέτωπο είδε πτώματα να σαπίζουν στη φύση, να έχουν καεί από το κρύο και ακρωτηριασμένα κορμιά, αγνόησε την εντολή του Μουσολίνι. Κατέγραψε το αληθινό πρόσωπο του πολέμου και όχι την προπαγάνδα του ιταλικού στρατού.... 

Τα σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα του Αρμένο Ματιόλι καταγράφουν τη φρίκη του πολέμου. 

Μόλις δύο εβδομάδες μετά την επιτυχή απόκρουση του ιταλού εισβολέα, ο ελληνικός στρατός αντεπιτέθηκε, απώθησε τους Ιταλούς σε αλβανικό έδαφος, κατέλαβε την Κορυτσά, το Αργυρόκαστρο, τη Χειμάρρα και άλλες περιοχές και πραγματοποίησε επέλαση μέσα στην Αλβανία έως και 80 χιλιόμετρα. 

Το τίμημα όμως της ελληνικής αντεπίθεσης ήταν βαρύ. Συνολικά πάνω από 13.000 Έλληνες αξιωματικοί και οπλίτες σκοτώθηκαν στο αλβανικό μέτωπο. Οι Ιταλοί από την πλευρά τους έχασαν και αυτοί στις μάχες πάνω 12.000 στρατιώτες. 

Τα σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα του νεαρού ζωγράφου από τη Φλωρεντία αποκάλυπταν σκληρές εικόνες με πτώματα παρατημένα σε σωρούς και τραυματίες πάνω στα χιονισμένα βουνά της Αλβανίας.

Ο Αρμένο Ματιόλι αποτύπωσε τη φρίκη του πολέμου χωρίς ιδεολογικά «φίλτρα» – Νεκροί Ιταλοί στις χαράδρες της Αλβανίας.

Το αληθινό πρόσωπο του πολέμου.

Ο Ματιόλι φωτογράφιζε τις σκηνές που έβλεπε χωρίς να τις διαστρεβλώνει. « Η φρίκη του πολέμου τον σημάδεψε, ήθελε πάντα να είναι ελεύθερος στη δημιουργία του, θεωρούσε τον εαυτό του εργάτη στο εργοστάσιο της τέχνης» τονίζει ο γιος του, Κώστας Ματιόλι. 

Ο «έρωτας» με την Αθήνα 

Μετά το τέλος του πολέμου, ο Ματιόλι βρέθηκε με το τάγμα του το Μάιο του 1941 στην κατεχόμενη Αθήνα. Από την πρώτη στιγμή την αγάπησε την πόλη. Κυκλοφορούσε στο ιστορικό κέντρο, εξερευνούσε τη συνοικία της Πλάκας και ζωγράφιζε με πάθος τα νεοκλασικά κτίρια.

Ο Ματιόλι γοητεύτηκε από την Πλάκα, την οποία αποτύπωνε συχνά στα έργα του. 

Με την ιδιότητα του φωτογράφου, έκανε φιλίες με καλλιτέχνες της εποχής όπως τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, που είχε πολεμήσει στην πρώτη γραμμή, τον μουσικό Νίκι Γιάκοβλεφ, τον φιλόσοφο Τζούλιο Καΐμι, τον κινηματογραφιστή Αχιλλέα Μανδρά και τον φωτογράφο Βαγγέλη Ευαγγελίδη. Την ίδια περίοδο γνώρισε και την Αδαμαντία Βρανά, δασκάλα ιταλικών που μετέπειτα θα γινόταν η σύζυγος του. 

Η αιχμαλωσία από τους Γερμανούς.

Το 1943 οι Γερμανοί συνέλαβαν δεκάδες Ιταλούς στην Αθήνα, καθώς ο στρατηγός Μπαντόλιο επιδίωξε την αποκοπή της Ιταλίας από τον Άξονα μετά την απόβαση των συμμάχων στη Σικελία και τη σύλληψη του Μουσολίνι στις 25 Ιουλίου. Ένας από αυτούς ήταν και ο Ματιόλι. Μεταφέρθηκε μαζί με άλλους Ιταλούς αιχμαλώτους στο αρχηγείο της Γκεστάπο. Οι Γερμανοί σχεδίαζαν να τους στείλουν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ο Ματιόλι όμως σώθηκε χάρη στην καλλιτεχνική του ιδιότητα. Ένας υπεύθυνος της γερμανικής μυστικής κρατικής αστυνομίας λάτρευε τη ζωγραφική και έστελνε με τον οδηγό του τον Ματιόλι στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά για να παρατηρήσει τα καράβια. 

Όταν επέστρεφε, καθόταν και τα ζωγράφιζε στην αυλή του κτιρίου στην οδό Μέρλιν. Τον βοηθούσε κρυφά και η Βρανά, καθώς του πήγαινε χρώματα για τους πίνακες του. Ο Ματιόλι κατάφερε να δραπετεύσει και οι φίλοι του τον βοήθησαν να κρυφτεί για να μην τον εντοπίσουν οι Γερμανοί. «Φοβόταν πολύ μην τον αναγνωρίσουν οι Γερμανοί, μεταμφιεζόταν ντυμένος Έλληνας πολίτης και κυκλοφορούσε στο δρόμο με μεγάλη προσοχή» διηγείται ο Κώστας Ματιόλι. 

Η εχθρική αντιμετώπιση.

Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Γερμανούς τον Οκτώβριο του 1944, ο Ματιόλι ήθελε να παντρευτεί την Αδαμαντία, αλλά η οιγονένειά της αντιδρούσε. Οι μνήμες του πολέμου ήταν νωπές. «Το κλίμα ήταν εχθρικό από την πρώτη στιγμή, Οι γονείς της τον θεωρούσαν ως ένα ξένο στρατιώτη που αντιπροσώπευε τον κατακτητή. Έψαχναν διαρκώς στοιχεία για τον πατέρα μου. Για το λόγο αυτό ζήτησαν πληροφορίες από έναν ιδιοκτήτη γκαλερί στο κέντρο της Αθήνας που τον γνώριζε» αφηγείται ο γιος του. 

Τελικά ο έρωτας και η δύναμη της ελληνίδας κόρης, έκαναν στην άκρη τις ενστάσεις της οικογένειας. ‘Ομως και πάλι τα πράγματα δεν ήταν απλά. Ο Ματιόλι εγκαθίσταται οικογενειακώς το 1953 στην Αθήνα αλλά συναντά εχθρική αντιμετώπιση από τις αρχές. «Είχαμε πάντα προβλήματα με το τμήμα αλλοδαπών της αστυνομίας, δεν υπήρχε τότε η αναγνώριση της διπλής εθνικότητας και η μητέρα μου έδινε μάχη για να μας ανανεώσουν την άδεια» αναφέρει ο γιος του Ιταλού ζωγράφου. Το 1967 η ελεύθερη καλλιτεχνική του φύση δεν μπόρεσε να αποδεχτεί την δικτατορία των Συνταγματαρχών και ο Ματιόλι επέστρεψε στη Φλωρεντία.

Ελλάδα, η δεύτερη πατρίδα του 

Το 1974 όταν έπεσε η χούντα η οικογένεια Ματιόλι εγκαταστάθηκε πάλι στην Αθήνα. Ο Ιταλός ζωγράφος, αγάπησε το λαό που τον έστειλαν να πολεμήσει και δεν αισθάνθηκε ποτέ ξένος. Λάτρεψε τα ελληνικά τοπία επειδή του θύμιζαν την Τοσκάνη. Γι αυτό ήθελε να μεταφέρει με τόση ευτυχία τα τοπία της Ελλάδας στους πίνακες του.

Ο Ματιόλι μετέφερε στους πίνακες του την αγάπη του για τις θάλασσες, τη φύση και τα ελληνικά νησιά. 

Ταξίδεψε σε αμέτρητες περιοχές της χώρας και μετέφερε στους πίνακες την αγάπη του για τη θάλασσα, τη φύση και τα ελληνικά νησιά. Συγκλονισμένος από το Άγιο Όρος, απέδωσε στον καμβά του το εσωτερικό των μοναστηριών και φωτογράφισε την πνευματική ζωή των μοναχών.

Πίνακας του Αρμένο Ματιόλι από το Άγιο Όρος.

Ο Αρμένο Ματιόλι διοργάνωσε δεκάδες εκθέσεις στην Ιταλία με θέμα τα ελληνικά τοπία, συμβάλλοντας στην προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό. Ζωγράφιζε μέχρι και το τέλος της ζωής του σε ηλικία 90 ετών πίνακες με θέματα από τα νησιά του Αιγαίου, τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα. 

Έρευνα: Ηλίας Αντωνιάδης Πηγή φωτογραφιών: Πολεμικό Μουσείο, Κώστας Ματιόλι. 

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.