24 Νοεμβρίου 2018

Στα ίχνη της κοινής ελληνικής λαλιάς

Στις χαλεπές περιόδους η γλώσσα και η θρησκεία εξασφάλισαν την πνευματική συνέχεια και αποτέλεσαν τους σταθερούς πυλώνες για την ανάπτυξη και την υιοθέτηση νέων ιδεών

Από τον Νίκο Παπουτσόπουλο* 

Στις χαλεπές περιόδους η γλώσσα και η θρησκεία εξασφάλισαν την πνευματική συνέχεια, στήριξαν την ιδεολογία του Γένους, θεμελίωσαν ουσιαστικά το οικοδόμημα της ανεξαρτησίας και αποτέλεσαν τους σταθερούς πυλώνες για την ανάπτυξη και την υιοθέτηση νέων ιδεών, μορφών τέχνης, πολιτισμού και κοινωνικής οργάνωσης. «Η χριστιανική θρησκεία», σύμφωνα με τον Ιωάννη Καποδίστρια, «εσυντήρησεν εις τους Ελληνας και γλώσσα και πατρίδα και αρχαίας ένδοξους αναμνήσεις και εξαναχάρισεν εις αυτούς την πολιτικήν ύπαρξιν της οποίας είναι στύλος και εδραίωμα».

Ο πρώτος κυβερνήτης της μικρής χώρας, η οποία αντιμετώπιζε τις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου ύστερα από σκοτεινή περίοδο μακράς δουλείας, αποφάσισε να συστήσει τη Γραμματείαν των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίου Παιδείας, όπου, όπως υποστήριζε, «συνηνώθησαν δύο υπηρεσίαι αχώριστοι, και προς ένα συντρέχουσαι σκοπόν, την ηθικήν των πολιτών μόρφωσιν, ήτις είναι η βάσις της κοινωνικής και πολιτικής του έθνους ανορθώσεως».

Αλλωστε, η Εκκλησία είχε υιοθετήσει την «κοινή ελληνική» των Ευαγγελίων και των κειμένων των ιερών συγγραφέων, των πατέρων της Εκκλησίας, γλώσσα που απέδωσε και ερμήνευσε -και εξακολουθεί να ερμηνεύει- με απόλυτη ακρίβεια φιλοσοφικές έννοιες, που έδωσε νόημα και έκφραση ακόμη και στον υπερβατικό Λόγο, που «εκπαίδευε με την ακρόαση της τελετουργίας τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα των ελληνοφώνων πληθυσμών», επειδή «διαδιδόταν εύκολα στους ομόθρησκους αλλά αλλόγλωσσους πληθυσμούς και συνάμα προσηλύτιζε τους αλλόθρησκους που μιλούσαν ελληνικά ή τα μάθαιναν υπό την επίδραση του θρησκευτικού συναισθήματος, με την πρακτική του εκκλησιασμού και με την προτροπή του κλήρου. Επί δέκα τέσσερις αιώνες άλλωστε όλοι οι ορθόδοξοι κληρικοί των βυζαντινών και αργότερα των οθωμανικών επαρχιών διορίζονταν από το Πατριαρχείο και ήταν ελληνόφωνοι» (Γ. Β. Δερτιλής).

Στην ευρύτερη πολιτική του Καποδίστρια εντάσσονται η ίδρυση εκκλησιαστικής σχολής στον Πόρο για την εκπαίδευση του κλήρου, ο σχεδιασμός της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας, η αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, καθώς και η αποκατάσταση των ναών. Ωστόσο, σε θέματα Εκκλησίας και Παιδείας, οι μετέπειτα ελληνικές κυβερνήσεις ακολούθησαν την πολιτική της Αντιβασιλείας των Βαυαρών: υποτίμηση της γλώσσας, της Παιδείας -με τις συνεχείς εκπαιδευτικές και γλωσσικές μεταρρυθμίσεις- και και της παράδοσης, απαξίωση του κλήρου, δήμευση και διαρπαγή της εκκλησιαστικής περιουσίας, λεηλασία ιερών κειμηλίων.

Αντιθέτως, τα θεσμικά όργανα του ελληνικού κράτους, αντί να προασπίσουν με μεθόδους διάδοσης και διδασκαλίας τον ανεκτίμητο και ανεξάντλητο γλωσσικό θησαυρό, παρείχαν ασμένως διευκολύνσεις σε οργανισμούς διδασκαλίας γλωσσών της αλλοδαπής, καθώς και σε αλλοεθνείς αρχαιολογικές, θρησκευτικές και πολιτιστικές αποστολές.
«... και τ’ ακρογιάλι γεμάτο θρύψαλα παλιά πιθάρια. / Ασήμαντες οι κολόνες· μονάχα ο Αγιος Επιφάνιος / δείχνοντας μουντά, χωνεμένη τη δύναμη τής / πολύχρυσης αυτοκρατορίας» (Γ. Σεφέρης).


Η «κοινή ελληνική», η μοναδική γλώσσα, που έδεσε σφικτά με την πρωτοτυπία και τις διάφορες όψεις του κάλλους του ελληνικού τόπου, καθώς και η πολυμορφία της μικρής σε έκταση χώρας και η πολλαπλότητα των στιγμών του -όπως αποτύπωσαν υπέροχα μεγάλοι καλλιτέχνες-, είναι στοιχεία σύμφυτα της πρωτοτυπίας και της ωραιότητας της ποιητικής έκφρασης, της εξήγησης των εννοιών, της ελληνικής λαλιάς.

Από τον Ρωμανό τον Μελωδό, «που ούτε καν Ελληνας δεν ήταν», στη «μαγεία του Παπαδιαμάντη». Ο Ρωμανός, «Σύρος ή, κατά τον Maas, Εβραίος», σύμφωνα με τον Ελύτη, «έγραψε στην κοινή του καιρού του, μια μεταβατική φάση της ελληνικής, που -υπάρχουνε πολλά δείγματα- τη χειρίσθηκε με δισταγμούς και τα παραπατήματα ενός ξένου. Κάτι περίπου σαν τους μεγάλους σύγχρονους ποιητές μας που δεν ήξεραν ελληνικά, όπως έλεγε ο Σεφέρης για τον Σολωμό, τον Κάλβο και τον Καβάφη, και που ωστόσο -ίσως γι’ αυτό- αναπαρθενεύσανε, από ένα δρόμο απροσδόκητον ο καθένας τους, τον ποιητικό λόγο»: «Εσύ θαυμάσιε Ομηρε / εξένισας τας Μούσας / και του Διός οι κόραι / εις τα χείλη σου απέθηκαν / το πρώτον μέλι» (Α. Κάλβος).

Και ενώ ο νεαρός διάκονος της Βηρυτού «επέτυχε να διατηρήσει και ν’ ανανεώσει τους εκφραστικούς πυρήνες που πρέπουν στο ήθος του ελληνικού λόγου», στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, όπως σημειώνει ο Οδυσσέας Ελύτης, «μυρμηκιούν οι λέξεις από την άκρα δεξιά ως την άκρα αριστερά της γλωσσικής του κλίμακας. / Εκεί όπου η μεγάλη τέχνη βρίσκεται οπουδήποτε ο άνθρωπος κατορθώνει ν’ αναγνωρίζει τον εαυτό του και να τον εκφράζει με πληρότητα μες στο ελάχιστο».

«Τη γλώσσα μού έδωσαν ελληνική. / το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου... / Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου... /Εκεί σπάροι και πέρκες/ ανεμόδαρτα ρήματα / ρεύματα πράσινα μες στα γαλάζια / όσα είδα στα σπλάχνα μου ν’ ανάβουνε / σφουγγάρια, μέδουσες / με τα πρώτα λόγια των Σειρήνων / όστρακα ρόδινα με τα πρώτα μαύρα ρίγη... / Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου με τα πρώτα-πρῶτα Δόξα Σοι!.. / Εκεί δάφνες και βάγια / θυμιατό και λιβάνισμα / τις πάλες ευλογώντας και τα καριοφύλια / στο χώμα το στρωμένο με τ’ αμπελομάντιλα, / κνίσες, τσουγκρίσματα / και Χριστός Ανέστη / με τα πρώτα σμπάρα των Ελλήνων! / Αγάπες μυστικές με τα πρώτα λόγια του Υμνου/ Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου, με τα πρώτα λόγια του Υμνου» (Οδ. Ελύτης).

Αλλά «τι εζήτει η Βενετία πέμπουσα τους στόλους τούτους εις το Αιγαίον; Ο,τι ζητεί ο σφαγεύς παρά του θύματος, τας σάρκας αυτού, ίνα κορέση την πείναν του. Διατί αι ιδιωτικαί αύται και κεκυρωμέναι με τα σήματα του Αγίου Μάρκου επιχειρήσεις; Διατί οι τοσούτοι εργολάβοι των κατακτήσεων, των ως δημοπρασίας εκτελουμένων; Η Βενετία προσηγόρευεν εαυτήν Πολιτείαν, και είχεν υιούς τυράννους. Τοις έδιδε το χρίσμα της και τους έπεμπεν ίνα κατακυριεύσωσι της γης» (Αλ. Παπαδιαμάντης, «Οι έμποροι των εθνών»). 

Θρήνοι και δάκρυα, απειλές και παρακλήσεις σβήνουν τα ίχνη του Οδυσσέα από τις αμμουδιές του Ομήρου.

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.