17 Ιουνίου 2018

Η "ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ"

Γράφει η Μαίρη Καρά

     Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ κατέκτησε την ΑΝΑΤΟΛΗ ή…. Η Ανατολή άρχισε να τον κατακτά επικίνδυνα; Το ερώτημα ανακύπτει απ' την στάση του στους υπηκόους του. Η αναλγησία την οποία επέδειξε για την ζωή των Αξιωματικών του και η αδιαφορία της καταδίκης τους, είναι θέμα για το μικροσκόπιο της ΙΣΤΟΡΙΑΣ.
     Επίσης η ευκολία με την οποία ασπάστηκε τις παραδοσιακές συνήθειες των κατακτημένων λαών, όπως η περιβολή του και η "θεοποίησή του", δηλώνουν καταφανώς, την μεγάλη μεταβολή στον χαρακτήρα του. Αρχισε να γίνεται δεσποτικός και επιδεκτικός στις κολακείες των Αυλικών και των Ευγενών Περσών κι αυτή η στάση διαμορφώθηκε με πολιτικά ΚΡΙΤΗΡΙΑ.
     Οι βάρβαρες πράξεις του φόνου του ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑ και του ΚΛΕΙΤΟΥ δηλώνουν κατά την φράση του Αρριανού, την «ες το βαρβαρικότερον μετακίνησιν του Αλεξάνδρου». Αλλά και η απαίτησή του να τον προσκυνούν οι υπήκοοί του ως διάδοχο του Δαρείου, αύξανε την δυσαρέσκεια στο Στράτευμα και τον έκανε ολοένα λιγότερο αγαπητό και συμπαθή, με συνέπεια το 327 να ξεσπάσει εναντίον του η ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ.
     Υποκινητής της αντιπειθαρχικής κίνησης ήταν ο ΕΡΜΟΛΑΟΣ του ΣΩΠΟΛΙ, μέλος στο "ΣΩΜΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΩΝ", που ήταν υπεύθυνα για την φύλαξη του Βασιλιά, την ώρα του ύπνου. Μαζί του θεωρήθηκε ύποπτος και ο ΚΑΛΛΙΣΘΕΝΗΣ, λογω της εναντίωσής του στην προσκύνηση του "ΒΑΣΙΛΙΑ-ΘΕΟΥ"
     Το "Σώμα των Παίδων" το είχε καθιερώσει ο Φίλιππος Β΄ και αποτελείτο από παιδιά επιφανών Μακεδόνων, τα οποία έμπαιναν στην υπηρεσία του Βασιλιά, μόλις εισέρχονταν στην εφηβεία. Καθήκοντά τους ήταν να τον φροντίζουν, να τον φρουρούν, να είναι ιπποκόμοι του βοηθώντας τον να ιππεύει και να συμμετέχουν στους Βασιλικούς κυνηγετικούς ΑΓΩΝΕΣ.
     Απώτερος σκοπός του Σώματος ήταν τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις και να αποκομίσουν εμπειρίες πολιτικές και στρατιωτικές στο Βασιλικό περιβάλλον. Σαν ένα φυτώριο δηλαδή για μελλοντικούς Αξιωματούχους του Μακεδονικού Κράτους κι ένα «Σώμα Ομήρων» του Βασιλιά. Δεν είναι τυχαίο ότι καθιερώθηκε απ' τον Φίλιππο, που υπήρξε και ο ίδιος όμηρος και γνώριζε άμεσα την χρησιμότητα των ΟΜΗΡΩΝ.
     Όταν ο Φίλιππος το καθιέρωσε, το Κράτος δεν ήταν ισχυρό και οι Αριστοκράτες δεν ήταν φιλικοί προς την Δυναστεία του. Παραδίδοντας τους διαδόχους τους ως ομήρους στον Βασιλιά, υποχρεώνονταν να τον υποστηρίζουν. Ετσι εξασφαλιζόταν η υπακοή τους και η συνέχιση της Βασιλικής ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ
     Ένα άτυχο περιστατικό ανάμεσα στον Ερμόλαο και τον Αλέξανδρο έγινε η αιτία να γεννηθεί στο μυαλό του νεαρού η ιδέα για εκδίκηση. Σε ένα Βασιλικό κυνήγι αγριόχοιρου ο Ερμόλαος πρόλαβε και σκότωσε το θήραμα, πριν απ' τον Αλέξανδρο. Αυτό θεωρήθηκε ανυπακοή στον Βασιλιά κι εκείνος θυμωμένος τού πήρε το άλογο και ενώπιον των παιδιών διέταξε να τον μαστιγώσουν. Ο Ερμόλαος ένοιωσε ΤΑΠΕΙΝΩΜΕΝΟΣ.
     Πικραμένος εξομολογήθηκε στον συνομήλικό του Σώστρατο του Αμύντα, ότι θέλει να πάρει εκδίκηση. Ο Σώστρατος που αγαπούσε τον Ερμόλαο δέχτηκε αμέσως να τον στηρίξει. Μαζί έπεισαν τον Αντίπατρο του Ασκληπιόδωρου, τον Επιμένη του Αρσαίου, τον Αντικλή του Θεόκριτου, τον Φιλώτα του Κάρσι, συμφωνώντας να σκοτώσουν τον Αλέξανδρο στον ύπνο του, μια νύχτα που θα είχε νυχτερινή βάρδια ο ΑΝΤΙΠΑΤΡΟΣ.
     Μα δεν υπολόγισαν την παρουσία μιάς Σύριας Μάντισσας, που είχε αποδείξει, ότι όσα αποκάλυπτε στην έκστασή της, έβγαιναν αληθινά κι αποτελούσε μέλος της προσωπικής ακολουθίας του Βασιλιά. Γι' αυτό το βράδυ που οι παίδες σχεδίαζαν να δολοφονήσουν τον Αλέξανδρο, τα σχέδιά τους ανατράπηκαν και πιάστηκαν οι ίδιοι στον… ύπνο!
     Εκείνο το βράδυ η Μάντισσα είχε πέσει σε έκσταση κι όταν ο Αλέξανδρος γύρισε στην σκηνή του μετά από οινοποσία, τον συμβούλεψε να ξαναφύγει. Έτσι η απόπειρα των παίδων έπεσε στο κενό. Το πρωί ο Επιμένης ενημέρωσε τον Χαρικλή του Μενάνδρου για την αποτυχία του σχεδίου, αυτός τα είπε στον αδελφό του Επιμένη τον Ευρύλοχο, που αδιαφορώντας για τον αδελφό του, τα μαρτύρησε στον ΠΤΟΛΕΜΑΙΟ του ΛΑΓΟΥ.
     Ετσι έφτασαν και στ' αυτιά του Αλέξανδρου κι αμέσως διέταξε να συλληφθούν οι συνωμότες που κατέδωσε ο Ευρύλοχος και να βασανισθούν, για να ομολογήσουν την συνωμοσία. Όταν ο Ερμόλαος οδηγήθηκε στο δικαστήριο, ομολόγησε: "ότι κανείς ελεύθερος άνθρωπος δεν θα ανεχόταν αυτή την προσβολή του Βασιλιά και συνέχισε με ένα βαρύτατο ΚΑΤΗΓΟΡΩ:
     "Αναφέρθηκε στην εκτέλεση του Φιλώτα, στην δολοφονία του Παρμενίωνα, στον φόνο του Κλείτου, στην προσκύνηση, στην βαρβαρική συμπεριφορά του απ' το ποτό ομολογώντας πως αυτά δεν τα υπέφερε κι αποφάσισε να απαλλάξει τον εαυτό του και τους Μακεδόνες απ' τον Αλέξανδρο". Συνεπώς όλοι οι συνωμότες καταδικάσθηκαν σε θάνατο κι εκτελέστηκαν δια λιθοβολισμού, όπως προβλεπόταν για το ΕΓΚΛΗΜΑ ΤΟΥΣ.
     Οι κατηγορίες του Ερμόλαου κι από ασήμαντη αφορμή, οδηγούν στο συμπέρασμα, πως οι σχέσεις του Βασιλιά με την Αριστοκρατία των Μακεδόνων ήταν τεταμένες. Ο Αλέξανδρος σαφώς δεν πίεσε για να καταδικαστούν, για να φοβηθούν οι στρατιώτες. Ηταν αναμενόμενη δικαστική απόφαση, καθώς οι παρεκτροπές του Βασιλιά κρίνοναν μόνο απ' "την Εκκλησία των Μακεδόνων" κι όχι από μεμονωμένα ΑΤΟΜΑ.
     Στην συνέχεια η συνωμοσία οδήγησε στον ΚΑΛΛΙΣΘΕΝΗ, επειδή ο Ερμόλαος ήταν μαθητής και θαυμαστής του, λόγω της κλίσης του στην Φιλοσοφία. Αυτή ήταν μια μοναδική ευκαιρία για τους κόλακες, να βγάλουν απ' την μέση τον πολέμιο της προσκύνησης. Ο Καλλισθένης συνελήφθη κατηγορούμενος ως ο ιθύνων νους της συνωμοσίας, αφού οι παίδες ομολόγησαν, πως ήταν ο πρωταίτιος για την ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ.
     Κατά τον Αριστόβουλο και Πτολεμαίο που υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες σε τέτοια περιστατικά, η άποψή τους έχει θεωρηθεί ως απολογία και απερρίφθη απ' τους Ιστορικούς. Κανείς άλλος δεν πίστεψε την ανάμιξη του Καλλισθένη κι όλοι αντιλέγουν ότι, όσο κι αν βασανίστηκαν ο Ερμόλαος και οι συνεργάτες του, αρνήθηκαν να τον αναμίξουν. Μάλιστα ο Πλούταρχος λέει ότι αυτό το παραδέχτηκε κι ο ίδιος ο Αλέξανδρος αργότερα, σε επιστολές του προς τους Αλκέτα, Κρατερό και Άτταλο.
     Δεν έχει καταγραφεί απολογία του Καλλισθένη, αφού δεν ήταν Μακεδόνας, αλλά Χαλκιδέας απ' την Όλυνθο και συνεπώς δεν εδικαιούτο να συμμετάσχει στην "Εκκλησία των Μακεδόνων", που συνεδρίαζε ως Δικαστήριο. Για τον τρόπο θανάτωσής του υπάρχει διαφωνία στις αρχαίες πηγές. ΄Η τον βασάνισαν στον τροχό, ή τον κρέμασαν, ή πέθανε στην φυλακή από φθειρίαση, πάντως δεν επρόκειτο να Ζήσει. Οσον αφορά τον Αλέξανδρο ένα είναι βέβαιο: ανεξάρτητα απ' τις διαφωνίες των Ελλήνων, η Ανατολή είχε αρχίσει να υποτάσσει τον ΚΑΤΑΚΤΗΤΗ ΤΗΣ.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.