Βιογραφία
Ο
λαοφιλής Άγιος Γεώργιος ο μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος γεννήθηκε
περίπου το 275 μ.Χ. στην Καππαδοκία, από γονείς χριστιανούς. Ο πατέρας
του, μάλιστα, πέθανε μαρτυρικά για το Χριστό όταν ο Γεώργιος ήταν δέκα
χρονών. Η μητέρα του τότε τον πήρε μαζί της στην πατρίδα της την
Παλαιστίνη, όπου είχε και τα κτήματα της. Όταν έγινε 18 χρονών,
στρατεύθηκε στο ρωμαϊκό στρατό. Αν και νέος στην ηλικία, διεκπεραίωνε
τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις τέλεια. Όλοι τον θαύμαζαν για το
παράστημα του. Γι' αυτό, γρήγορα τον προήγαγαν σε ανώτερα αξιώματα και
του έδωσαν τον τίτλο του κόμη και ο Διοκλητιανός τον εκτιμούσε πολύ.
Ομολογητής
Από
την εποχή του αυτοκράτορα Δεκίου μέχρι την εποχή που ανέβηκε στον θρόνο
ο Διοκλητιανός, το 283 μ.χ., η Χριστιανική Εκκλησία μεγάλωσε πάρα πολύ,
γιατί επικρατούσε ειρήνη. Οι Χριστιανοί πήραν πολλές δημόσιες θέσεις,
έκτισαν πολλούς και μεγάλους ναούς, διάφορα σχολεία και οργάνωσαν την
διοίκηση και τη διαχείριση των εκκλησιών και της φιλανθρωπίας.
Ο
Διοκλητιανός αρχικά εργάστηκε για την οργάνωση του κράτους του.
Προσέλαβε στρατηγούς για βοηθούς του που τους ονόμασε αυτοκράτορες και
Καίσσαρες κι αφού πέτυχε να υποτάξει τους εχθρούς του κράτους και να
σταθεροποιήσει τα σύνορα του, στράφηκε στα εσωτερικά ζητήματα. Δυστυχώς,
στράφηκε εναντίον της Χριστιανικής Θρησκείας για να ανορθώσει την
ειδωλολατρία. Γι' αυτό το λόγο λοιπόν, κάλεσε τους βοηθούς του Καίσσαρες
το 303 μ.χ. και τους στρατηγούς στην πρωτεύουσα του ανατολικού Ρωμαϊκού
κράτους σε τρεις γενικές συγκεντρώσεις. Ανάμεσα τους βρισκότανε και ο
28χρονος Γεώργιος, που διακρίθηκε πολλές φορές στους πολέμους.
Συγκεντρώθηκαν
λοιπόν όλοι, για να πάρουν αποφάσεις για την εξόντωση και τον αφανισμό
της Χριστιανικής πίστης. Πρώτος μίλησε ο Διοκλητιανός και επέβαλε σε
όλους ν' αναλάβουν τον εξοντωτικό αγώνα εναντίον του Χριστιανισμού. Όλοι
υποσχέθηκαν ότι θα καταβάλουν κάθε προσπάθεια, για να εξαλείψουν την
Χριστιανική Θρησκεία από το Ρωμαϊκό κράτος. Τότε ο γενναίος Γεώργιος
σηκώθηκε και είπε: «Γιατί, βασιλιά και άρχοντες, θέλετε να χυθεί αίμα
δίκαιο και άγιο και να εξαναγκάσετε τους Χριστιανούς να προσκυνούν και
να λατρεύουν τα είδωλα»; Και διακήρυξε την αλήθεια της Χριστιανικής
Θρησκείας και την Θεότητα του Χριστού.
Μόλις τέλειωσε, όλοι
συγχυστήκανε μ' αυτή την ομολογία του και προσπάθησαν να τον πείσουν να
μετανοήσει για όσα είπε, καταπραΰνοντας έτσι και τον Διοκλητιανό. Αλλά ο
Γεώργιος ήταν σταθερός και με θάρρος διακήρυσσε την Χριστιανική του
πίστη.
Στη φυλακή
Οργισμένος ο Διοκλητιανός
διέταξε να τον κλείσουν στην φυλακή κα να του περισφίγξουν τα πόδια στο
ξύλο και αφού τον ξαπλώσουν ανάσκελα, να βάλουν πάνω στο στήθος του
μεγάλη και βαριά πέτρα.
Το άλλο πρωί ο Διοκλητιανός διέταξε να
του παρουσιάσουν τον Γεώργιο για να τον ανακρίνει . Και πάλι αυτός
έμεινε ακλόνητος στην ομολογία του και παρ' όλες τις κολακείες και τις
υποσχέσεις του αυτοκράτορα διακήρυττε την πίστη του και μιλούσε για τους
ουράνιους θησαυρούς. Ο Διοκλητιανός οργίστηκε από τα λόγια του και
διέταξε τους δήμιους να δέσουν τον Άγιο σε ένα μεγάλο τροχό για να
κομματιαστεί το σώμα του.
Μάλιστα ειρωνεύτηκε την ανδρεία του Αγίου και
τον κάλεσε να προσκυνήσει τα είδωλα.
Ο Γεώργιος ευχαρίστησε τον Θεό που
τον αξίωνε να δοκιμαστεί και δέχτηκε με ευχαρίστησε να υποστεί το φοβερό
αυτό μαρτύριο, που χώριζε σε μικρά λεπτά κομμάτια ολόκληρο το σώμα του,
επειδή γύρω γύρω από τον τροχό υπήρχαν μπηγμένα κοφτερά σίδερα, που
μοιάζανε με μαχαίρια. Πραγματικά μόλις ο τροχός κινήθηκε τα κοφτερά
σίδερα άρχισαν να κόβουν το σώμα του. Τότε ακούστηκε μια φωνή από τον
ουρανό που έλεγε : «Μη φοβάσαι, Γεώργιε, γιατί εγώ είμαι μαζί σου» και
αμέσως ένας άγγελος ελευθέρωσε τον Άγιο, λύνοντας τον από τον τροχό και
θεραπεύτηκε όλο το καταπληγωμένο σώμα του.
Ο Γεώργιος αφού
απέκτησε το θαυμάσιο παράστημα του, με όψη αγγελική, παρουσιάστηκε στον
Διοκλητιανό που είχε πάει με άλλους να κάνει θυσία. Μόλις τον είδαν
έμειναν όλοι έκθαμβοι και απορημένοι. Μερικοί δε ισχυριζόντουσαν ότι
είναι κάποιος που του μοιάζει και άλλοι ότι είναι φάντασμα. Καθώς όμως
σχολιάζανε το γεγονός, εμφανίστηκαν μπροστά στον βασιλιά δύο από τους
αξιωματικούς του, ο Πρωτολέοντας και ο Ανατόλιος (βλέπε 23 Απριλίου)
με χίλιους στρατιώτες και ομολόγησαν την πίστη τους στον Χριστό. Ο
Διοκλητιανός θύμωσε τόσο που έγινε έξαλλος και διέταξε να τους
σκοτώσουν, πράγμα που έγινε αμέσως.
Έπειτα διέταξε να γεμίσουν
αμέσως ένα λάκκο με ασβέστη και νερό και αφού ρίξουν μέσα τον Γεώργιο,
να τον αφήσουν μέσα τρεις μέρες και τρεις νύχτες έτσι που να διαλυθούν
και τα κόκκαλα του.
Πραγματικά οι δήμιοι ρίξανε τον Άγιο στον
ζεματιστό ασβέστη και κλείσανε το στόμα του λάκκου. Μετά από τρεις μέρες
ο Διοκλητιανός έστειλε στρατιώτες να ανοίξουν το λάκκο.
Με μεγάλη τους
έκπληξη όμως βρήκαν τον Γεώργιο όρθιο, μέσα στον ασβέστη και
προσευχόταν. Το γεγονός εντυπωσίασε και προκάλεσε θαυμασμό και
ενθουσιασμό στο λαό, που φώναζε: «Ο Θεός του Γεωργίου είναι μεγάλος». Ο
Διοκλητιανός ζήτησε εξηγήσεις από τον Γεώργιο, που έμαθε τις μαντικές
τέχνες και πως τις χρησιμοποιεί. Ο Γεώργιος τότε του απάντησε ότι τα
γεγονότα ήταν αποτέλεσμα της θείας χάρης και δύναμης και όχι μαγείας και
γοητείας.
Ο Διοκλητιανός οργισμένος διέταξε να του φορέσουν
πυρακτωμένα παπούτσια με σιδερένια καρφιά και τον εξαναγκάσουν να
περπατά. Ο Άγιος προσευχόταν και περπατούσε χωρίς να πάθει τίποτα. Πάλι
διέταξε να τον φυλακίσουν και σκέφτηκε να φωνάξει του άρχοντες για να
συσκεφτούν τι έπρεπε να κάμουν στον Γεώργιο. Και αφού τον δείρανε τόσο
πολύ με μαστίγια και καταπλήγωσαν ολόκληρο το σώμα του Αγίου, τον
παρουσίασαν στον Διοκλητιανό, που έμεινε έκπληκτος βλέποντας τον Γεώργιο
να λάμπει σαν Άγγελος. Σκέφτηκε, λοιπόν, ότι το φαινόμενο αυτό
οφειλόταν στις μαγικές του ικανότητες. Γι' αυτό κάλεσε τον μάγο Αθανάσιο
(βλέπε 23 Απριλίου), για να λύσει τα μάγια του Γεωργίου.
Αβλαβής από το δηλητήριο
Ήλθε,
λοιπόν ο μάγος Αθανάσιος, κρατώντας στα χέρια του δύο πήλινα αγγεία,
όπου υπήρχε δηλητήριο. Στο πρώτο αγγείο το δηλητήριο προξενούσε τρέλα,
ενώ στο δεύτερο τον θάνατο.
Αμέσως οδήγησαν τον Άγιο στον
Διοκλητιανό και στον μάγο Αθανάσιο. Ο βασιλιάς διέταξε να του δώσουν να
πιει το πρώτο δηλητήριο. Ο Άγιος χωρίς δισταγμό ήπιε το δηλητήριο του
πρώτου δοχείου, αφού προηγουμένως προσευχήθηκε , λέγοντας: «Κύριε Ιησού
Χριστέ, ο Θεός ημών, ο ειπών καν θανάσιμον τι πίωτιν, ου μη αυτούς
βλάψει, θαυμάστωσον νυν τα ελέη σου». Και δεν έπαθε απολύτως τίποτα!
Μόλις
είδαν ότι δεν έπαθε απολύτως τίποτα, ο βασιλιάς διέταξε να του δώσει ο
μάγος και το δεύτερο αγγείο. Το ήπιε και αυτό χωρίς να πάθει το
παραμικρό. Τότε όλοι έμειναν έκπληκτοι από αυτό το θαύμα. Ο Διοκλητιανός
εξακολουθούσε να επειμένει ότι για να μην πεθάνει ο Γεώργιος είχε δικά
του μάγια. Ο μάγος Αθανάσιος που ήξερε πόσο δραστικά ήταν τα δηλητήρια,
αφού γονάτισε μπροστά στον μάρτυρα, ομολόγησε την πίστη του στον αληθινό
Θεό. Τότε ο Διοκλητιανός διέταξε και φόνευσαν τον Αθανάσιο αμέσως.
Εκείνη την στιγμή έφθασε και η γυναίκα του Διοκλητιανού Αλεξάνδρα (βλέπε
21 Απριλίου),
που ομολόγησε την πίστη της στον αληθινό Θεό. Και ο σκληρός και άκαρδος
Διοκλητιανός διέταξε να την φυλακίσουν και την επομένη να της κόψουν το
κεφάλι. Η Αλεξάνδρα ενώ προσευχόταν στην φυλακή, παρέδωσε την ψυχή της
στα χέρια του Θεού.
Το μαρτυρικό τέλος του Αγίου
Ο
Άγιος Γεώργιος κλείστηκε στην φυλακή και την νύκτα είδε στ' όνειρο του
τον Χριστό, που του ανάγγειλε ότι θα πάρει το στεφάνι του μαρτυρίου και
θα αξιωθεί της αιωνίου ζωής. Σαν ξημέρωσε διατάχτηκαν οι στρατιώτες από
τον ο Διοκλητιανό να παρουσιάσουν μπροστά του τον Άγιο. Πραγματικά ο
Άγιος βάδιζε γεμάτος χαρά προς τον βασιλέα, επειδή προγνώριζε ότι έφτασε
το τέλος του. Μόλις λοιπόν τον αντίκρισε ο Διοκλητιανός, του πρότεινε
να πάνε στον ναό του Απόλλωνα για να θυσιάσει στο είδωλο του. Όταν μπήκε
ο Άγιος στον ναό, σήκωσε το χέρι και αφού έκανε το σημείο του σταυρού
διέταξε το είδωλο να πέσει. Αμέσως τούτο έπεσε και έγινε κομμάτια.
Ο
ιερέας των ειδώλων και ο λαός τόσο πολύ θύμωσαν, που φώναζαν στον
βασιλέα να θανατώσει τον Γεώργιο. Ο Διοκλητιανός έβγαλε διαταγή και του
έκοψε το κεφάλι.
Ο πιστός υπηρέτης του Αγίου, Πασικράτης,
εκτελώντας την επιθυμία του Αγίου, παρέλαβε το Άγιο λείψανο του Μάρτυρα
μαζί με αυτό της μητέρας του Αγίας Πολυχρονίας (βλέπε 23 Απριλίου)
και το μετέφερε στη Λύδδα της Παλαιστίνης. Από εκεί, όπως βεβαιώνουν οι
πηγές, οι Σταυροφόροι πήραν τα ιερά λείψανα της Αγίας Πολυχρονίας και
τα μετέφεραν στη Δύση.
Κατά την Εκκλησία μας, ο ένδοξος αυτός
μεγαλομάρτυρας είναι ο μαργαρίτης ο πολύτιμος, ο αριστεύς ο θείος, ο
λέων ο ένδοξος, ο αστήρ ο πολύφωτος, του Χριστού οπλίτης, της ουρανίου
στρατιάς ο συνόμιλος.
Θαυματουργικές εικόνες του Αγίου Γεωργίου στην ιερά μονή του Ζωγράφου στο Άγιο Όρος
α) Η εικόνα που μεταφέρθηκε από τη Μονή Φανουήλ
Κατά
την διάρκεια της βασιλείας του Λέοντα του Σοφού (886 - 912 μ.Χ.) ήσαν
τρεις γνήσιοι αδελφοί, ο Μωυσής, ο Ααρών και ο Βασίλειος και η καταγωγή
τους ήταν από την μεγαλύτερη Λιγχίδα, που μετονομάστηκε αργότερα σε
Αχρίδα. Αυτοί λοιπόν αποφάσισαν να εγκαταλείψουν το κόσμο, τον πλούτο,
τη δόξα και να πάρουν το αγγελικό σχήμα.
Έφτασαν στο Άγιο Όρος και αφού
βρήκαν ήσυχο τόπο, κατασκεύασαν σκηνές, όπου έμεναν για αρκετό διάστημα
και συναντιόνταν μόνο την Κυριακή. Διαδόθηκε, λοιπόν η φήμη της αρετής
τους και γι' αυτό πολλοί έρχονταν κοντά τους και δεν έφευγαν.
Βρήκαν
ένα χώρο όπου έκτισαν μοναστήρι. Αφού έκτισαν και τον ναό σκέπτονταν
πως να τον ονομάσουν. Άλλοι έλεγαν να τον αφιερώσουν στον Άγιο Νικόλαο,
άλλοι στον Άγιο Κλήμεντα, αρχιεπίσκοπο Αχρίδος που ήταν και συμπατριώτης
τους και ο καθένας γενικά ήθελε να δώσει στο ναό το όνομα του Αγίου,
που έτρεφε μεγαλύτερη ευλάβεια. Επειδή, λοιπόν, δεν συμφωνούσαν
αποφάσισαν να προσφύγουν στην προσευχή στο Θεό και να δεηθούν ώστε Αυτός
για να αποφασίσει για να διατάξει σε ποιο από τους Αγίους Του θα
αφιερώσουν το ναό και ποιαν εικόνα θα ζωγραφίσουν στο ξύλο που
ετοίμασαν.
Προσευχήθηκαν και οι τρεις, ο καθένας στο ησυχαστήριο του.
Στην διάρκεια που προσεύχονταν διαχύθηκε από τον νεόκτιστο ναό ένα
ασυνήθιστο φως, λαμπρότερο από τις ακτίνες του ήλιου γύρω από τα κελιά
των μοναχών. Οι μοναχοί κατελήφθησαν από φόβο και απορία και έμειναν
προσευχόμενοι όλη νύχτα.
Την επομένη το πρωί όταν κατέβηκαν οι
μοναχοί στην εκκλησία είδαν με θαυμασμό ότι στο ξύλο που ετοίμασαν να
ζωγραφίσουν, ζωγραφίστηκε η εικόνα του Αγίου Μεγαλομάρτυρα και
Τροπαιοφόρου Γεωργίου.
Απ' αυτή μάλιστα έβγαινε η λάμψη που
φώτιζε τα ταπεινά ησυχαστήρια. Έτσι λοιπόν, αφιερώθηκε η εκκλησία στον
Άγιο Γεώργιο και η μονή ονομάσθηκε Ζωγράφου.
Η θαυματουργή εικόνα
υπήρχε στην Μονή του Φανουήλ που βρίσκεται στην Συρία κοντά στη Λύδδα.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του καθηγούμενου της Μονής Φανουήλ, Ευστρατίου,
όταν κάποτε ο Θεός θέλησε, να τιμωρήσει τη Συρία και να την παραδώσει
στους Σαρακηνούς, η ζωγραφιά της εικόνας ξαφνικά αποχωρίσθηκε από το
ξύλο και αφού υψώθηκε κρύφτηκε σε άγνωστο μέρος. Οι μοναχοί τότε, επειδή
φοβήθηκαν και λυπήθηκαν από το θαύμα, αφού γονάτισαν, προσεύχονταν στο
Θεό θερμά και με δάκρυα και τον παρακαλούσαν να τους αποκαλύψει που
κρυβόταν το πρόσωπο του Αγίου Γεωργίου.
Ο πανάγαθος Θεός άκουσε την
δέηση των μοναχών και ο Άγιος παρουσιάστηκε στον ηγούμενο και του είπε:
«Μη λυπάστε για μένα. Εγώ βρήκα για τον εαυτό μου Μονή της Παναγίας στο
Άθω. Αν θέλετε πηγαίνετε και εσείς προς τα εκεί, γιατί η οργή του Κυρίου
είναι έτοιμη να πέσει πάνω στην διεφθαρμένη Παλαιστίνη και σχεδόν σ'
όλη την Οικουμένη, επειδή οι Χριστιανοί αμαρτάνουν».
Αφού
συγκέντρωσε όλους τους μοναχούς ο καθηγούμενος ανακοίνωσε τα συμβάντα.
Έπειτα κάλεσε και τους προύχοντες της πόλης Λύδδας και τους ανάγγειλε
όσα συνέβησαν σχετικά με την άγια εικόνα. Ύστερα του παράγγειλε τα εξής:
«Εμείς φεύγουμε, για την αγία πόλη των Ιεροσολύμων για να προσκυνήσουμε
τον Άγιο Τάφο του Κυρίου και ας γίνει το θέλημα Του. Σεις
εγκατασταθείτε στην Μονή για να την προφυλάξετε».
Με δάκρυα
ξεκίνησαν. Αφού έφτασαν στην Ιόππη βρήκαν πλοίο και αναχώρησαν για το
όρος Άθω. Ύστερα από αρκετές μέρες έφτασαν στην μονή Ζωγράφου. Όταν
μπήκαν στο ναό, με έκπληξη και θαυμασμό, είδαν την ζωγραφιά του Αγίου
Γεωργίου, που είχαν στην μονή Φανουήλ, νάνε προσκολλημένη χωρίς καμιά
αλλοίωση σ' ένα καινούργιο ξύλο. Τότε με συγκίνηση και δάκρυα γονάτισαν
μπροστά στην εικόνα και έλεγαν: «Γιατί μας προξένησες τόση λύπη,
Μεγαλομάρτυρα Γεώργιε;» Οι μοναχοί της Ζωγράφου απορούσαν, γιατί
συνέβησαν όλα αυτά τα παράξενα. Όμως εκείνοι τους διηγήθηκαν τα συμβάντα
και όλοι δόξαζαν ολόψυχα τον Κύριο και τον Άγιο Γεώργιο. Τον δε
καθηγούμενο Ευστράτιο τον έκαμαν Ηγούμενο τους.
Από τότε άρχισαν
να γίνονται από την αγία εικόνα πολλά θαύματα. Γι' αυτό ο κόσμος πήγαινε
στην μονή Ζωγράφου , να προσκυνήσει τον Τροπαιοφόρο Γεώργιο. Η φήμη των
θαυμάτων έφθασε μέχρι και τον βασιλέα Λέοντα τον Σοφό, που ήταν πολύ
ευσεβής.
Μάλιστα αποφάσισε να πάει προσωπικά στο Άγιο Όρος για να
προσκυνήσει και χαρεί πνευματικά με τις ψυχοφελείς συζητήσεις που θα
έκανε με τους ασκητές Μωυσή, Ααρών και Βασίλειο που έγιναν ξακουστοί για
την αρετή τους. Ύστερα από τον Λέοντα επισκέφτηκε τη Μονή και ο
βασιλιάς των Βουλγάρων Ιωάννης από το Τίρναβο. Με την πλούσια βοήθεια
του άρχισε να κτίζεται η μεγαλοπρεπής Μονή του Ζωγράφου. Αργότερα η ιερά
Μονή κατεδαφίστηκε από τους βαρβάρους και τους πειρατές. Η τωρινή Μονή
κτίστηκε από τον Ηγεμόνα της Μολδαβίας Στέφανο.
Η Αγία εικόνα
έχει μέχρι σήμερα το άκρο του δάκτυλου κάποιου ολιγόπιστου Επίσκοπου.
Αυτός καταγόταν, σύμφωνα με την παράδοση, απ' τα Βοδενά (Έδεσσα) και
όταν άκουσε για τα θαύματα της εικόνας θέλησε μαζί με την συνοδεία του
να πάει να διαπιστώσει αν πραγματικά ήσαν αληθινά αυτά που διαδίδονταν ή
ήσαν εφευρέσεις των μοναχών, για λόγους φιλοχρηματίας. Όταν έφτασε στο
Άγιο Όρος πήγε και στην Μονή του Ζωγράφου όπου οι μοναχοί εκεί τον
υποδέχτηκαν με την πρέπουσα τιμή. Στην συνέχεια τον οδήγησαν στο ναό για
να προσκυνήσει τον Άγιο Γεώργιο. Αλλά ο επίσκοπος αντί να φανεί
ταπεινός και σεμνός φάνηκε περήφανος και ολιγόπιστος. Αφού με αδιαφορία
είδε τον ναό στάθηκε μπροστά στην εικόνα του Αγίου Γεωργίου και με
αλαζονικό ύφος είπε προς τους μοναχούς: «Ώστε αυτή είναι η θαυματουργός
εικόνα του Αγίου». Αμέσως όμως το δάκτυλο του κόλλησε στην εικόνα και
μάταια προσπαθούσε να το ξεκολλήσει. Η αγωνία του και ο φόβος του
μεγάλωσαν όσο αγωνιζόταν να το ξεκολλήσει. Κάθε φορά που προσπαθούσε να
το ξεκολλήσει ένοιωθε πόνους γιατί αυτό ήταν κολλημένο πολύ γερά. Στο
τέλος ο δυστυχής επίσκοπος δέχτηκε, να του κόψουν το δάκτυλο του. Έτσι
πήρε μια γεύση της γνησιότητας των θαυμάτων του Αγίου Γεωργίου.
β) Το θαλάσσιο ταξίδι της εικόνας από την Αραβία
Υπάρχει κοντά στον κίονα του αριστερού χορού που βρίσκεται η εικόνα του Αγίου Γεωργίου η πιο κάτω χειρόγραφη διήγηση:
Η
αγία εικόνα ήρθε από την Αραβία και βρέθηκε στο λιμάνι της Μονής
Βατοπεδίου. Η απροσδόκητη άφιξη της εικόνας προκάλεσε ταραχή και θόρυβο
στο Άγιο Όρος. Γιατί η φήμη ξάπλωσε γρήγορα και οι μοναχοί ερχόντουσαν
απ' όλα τα μοναστήρια για να προσκυνήσουν την άγια εικόνα που με θαύμα
φανερώθηκε στο λιμάνι. Μάλιστα κάθε μοναστήρι επεδίωκε να αποκτήσει το
θησαυρό αυτό και οι γέροντες αρνούνταν να την δώσουν στη Μονή
Βατοπεδίου. Τελικά αποφάσισαν να βάλουν κλήρο και να δεχτούν την απόφαση
της άγιας εικόνας. Πραγματική πήραν ομόφωνα απόφαση όλοι οι γέροντες να
φορτώσουν την εικόνα σ' ένα ξένο και άγριο μουλάρι που δεν ήξερε τους
δρόμους και τα Μοναστήρια και αφού το αφήσουν ελεύθερο να το
ακολουθήσουν από μακριά. Εκεί που θα σταματούσε θα έπρεπε να μείνει η
εικόνα. Έτσι και έγινε. Αφού οδήγησαν το μουλάρι στο δρόμο Θεσσαλονίκης -
Αγίου Όρους το άφησαν στη θέληση του. Και το μουλάρι με αργό και
ισόμετρο περπάτημα σαν να ένοιωθε ότι μετέφερε ιερό φορτίο πέρασε από
δύσβατους τόπους, δάση και υψώματα και έφτασε στην Μονή Ζωγράφου και
στάθηκε ακίνητο σ' ένα πολύ ωραίο λόφο.
Με τον τρόπο αυτό
πληροφορήθηκαν όλοι ότι η θέληση του Αγίου Γεωργίου ήταν να μείνει η
ιερή εικόνα στη Μονή Ζωγράφου. Όλοι οι μοναχοί δέχτηκαν στη Μονή με χαρά
και με πνευματικό πανηγύρι την ιερή εικόνα και την τοποθέτησαν στον
κίονα του αριστερού χορού. Το μουλάρι που μετέφερνε την άγια εικόνα
πέθανε και το έθαψαν στον τόπο εκείνο. Σε ανάμνηση για τον ερχομό της
ιερής εικόνας του Αγίου Γεωργίου έκτισαν στον λόφο ένα κελί και μικρή
εκκλησία στο όνομα του Αγίου.
γ) Αφιέρωση της Άγιας εικόνας από τον Ηγεμόνα της Μολδοβλαχίας Στέφανο
Στο
βορειοδυτικό κίονα, που στηρίζεται και ο τρούλος, είναι αναρτημένη και
άλλη εικόνα του Αγίου Γεωργίου , που γι' αυτή υπάρχει η πιο κάτω
χειρόγραφη διήγηση στην Μονή Ζωγράφου.
Ο Ηγεμόνας της
Μολδοβλαχίας Στέφανος είχε, όπως είναι γνωστό, συνέχεια πολέμους με τους
Τούρκους. Κάποτε συγκεντρώθηκαν τα αναρίθμητα Τούρκικα ασκέρια, για να
τον αφανίσουν. Όταν είδε ο Στέφανος το πλήθος του εχθρού φοβήθηκε.
Αμέσως όμως συνήλθε και με θερμή προσευχή στο Θεό ζήτησε τη βοήθεια του.
Στον ύπνο του εμφανίστηκε ο Άγιος Γεώργιος που ήταν λουσμένος σ' ένα
λαμπρό θαυμάσιο φως και με μάτια που άστραφταν.
Ο Στέφανος αν και
κοιμόταν φοβήθηκε πολύ. Τότε ο Άγιος του είπε: «Έχε θάρρος στον Κύριο
σου και μη φοβάσαι το πλήθος αυτό. Αύριο συγκέντρωσε όλο το στράτευμα
σου και οδήγησε το εναντίον των εχθρών του Χριστού με φωνές πανηγυρικές
και σάλπιγγες και θα δεις την δύναμη του Θεού που πάντα σε βοηθά. Για το
λόγο αυτό στάθηκα εδώ για να σου αποκαλύψω ποιος θα νικήσει και να σου
αναφέρω ότι η δύναμη του Θεού είναι μαζί σου και ότι ακόμα και εγώ θα σε
βοηθήσω στην μάχη αυτή. Για όλα αυτά ανακαίνισε την Μονή Ζωγράφου που
είναι στο όνομα μου, και που ερημώθηκε. Στείλε μάλιστα και την δική μου
εικόνα που έχεις μαζί σου».
Ο Στέφανος πήρε θάρρος από την
εμφάνιση του Αγίου και ακόμη από την υπόσχεση που του έδωσε ότι θα τον
βοηθούσε με την βοήθεια της θείας χάρης. Αφού μάλιστα έφερε και την άγια
εικόνα μαζί του με την φωνή των σαλπίγγων κτύπησε ξαφνικά σαν λαίλαπας
τον όγκο των Οθωμανών και τους σύντριψε χωρίς χρονοτριβή.
Ύστερα
από λίγο καιρό έστειλε και την άγια εικόνα στο Άγιο Όρος και ανακαίνισε
την Μονή Ζωγράφου, σύμφωνα με την θέληση του Αγίου, αφού αφιέρωσε σ'
αυτή πολλά αφιερώματα.
Κάποιος Ρώσος συγγραφέας αναφερόμενος στην
άγια εικόνα του Αγίου Γεωργίου γράφει τα εξής: «Μέσα στο 15ο αιώνα
φάνηκε και άλλος ευεργέτης της Μονής Ζωγράφου, Ο Στέφανος που ήταν
επίσημος Ηγεμόνας της Μολδοβλαχίας, και αγωνίστηκε πολλές φορές εναντίον
των Οθωμανών νικηφόρα. Όταν τον περικύκλωσαν κάποτε αμέτρητα πλήθη
εχθρού σκεφτόταν με ποιο τρόπο θα μπορούσε να σώσει τους περίβολους του
φρουρίου.
Τότε φάνηκε πάνω στο τείχος η μάνα του που του είπε: «Δεν θα
επιτρέψω ποτέ στους εχθρούς σου ν' ανοίξουν τις πύλες του φρουρίου σου.
Αν δεν νικήσεις και δεν μπορέσεις να αντισταθείς σ' αυτούς στο πεδίο της
μάχης πολύ λίγη ελπίδα σου απομένει για τους περιβόλους».Εκείνο,
λοιπόν, το βράδυ φάνηκε ο Άγιος Γεώργιος στο συγχυσμένο Στέφανο και του
υποσχέθηκε ότι θα νικούσε. Επίσης τον διέταξε να αποστείλει την άγια
εικόνα που είχε πάντα μαζί του στην Μονή Ζωγράφου, και να την
ανακαινίσει γιατί ήταν ήδη ερημωμένη. Η νίκη έστεψε το Στέφανο που
εκπλήρωσε την εντολή του Αγίου Γεωργίου.
δ) Η θαυμαστή εικόνα του Αγίου Γεωργίου που βρίσκεται στην ιερά Μονή του Ξενοφώντα
Στο
Άγιο Όρος σώζεται η αρχαία προφορική παράδοση και για την άγια εικόνα
που υπήρχε στους χρόνους των ασεβών εικονομάχων, που με βασιλικά
διατάγματα καίονταν οι άγιες και σεβαστές εικόνες.
Στα χρόνια
εκείνα λοιπόν οι υπηρέτες του παράνομου βασιλιά ερευνούσαν και
προσπαθούσαν να βρίσκουν τις άγιες εικόνες για να τις συντρίψουν και να
τις ρίξουν στη φωτιά. Βρήκαν λοιπόν και την άγια αυτή εικόνα και την
έριξαν στην φωτιά για να καεί. Αλλά μάταια κοπίαζαν οι ανόητοι, διότι η
άγια εικόνα έμεινε άφλεκτος μέχρι που η φωτιά έσβησε τελείως. Οι
εικονομάχοι όταν είδαν ότι η φωτιά πολύ λίγο άρπαξε τα φορέματα του
Αγίου και το πρόσωπο του τίποτα δεν έπαθε απόρησαν. Ένας μάλιστα
περισσότερο ασεβής έμπηξε μαχαίρι στο πηγούνι του Αγίου και αμέσως
έτρεξε καθαρό αίμα. Τότε όλοι όσοι είδαν το θαύμα έφυγαν ο καθένας για
το σπίτι του. Ένας ευσεβής Χριστιανός αφού παράλαβε την άγια εικόνα και
ήλθε στην θάλασσα, προσευχήθηκε θερμά στον Κύριο για να σταματήσει η
φρικτή θύελλα της εικονομαχίας. Έπειτα αφού γύρισε προς την Άγια εικόνα
είπε: «Μεγαλομάρτυρα του Χριστού Τροπαιοφόρε Γεώργιε, συ που και στη ζωή
και μετά τον θάνατο έκαμες άφλεκτη την άγια εικόνα, διαφύλαξε την και
τώρα από την θάλασσα και μετέφερε την όπου εσύ γνωρίζεις και επιθυμείς
για να δοξασθεί ο Θεός μας». Και μόλις τελείωσε έβαλε την εικόνα στη
θάλασσα.
Ο Άγιος Γεώργιος φρόντισε ώστε η άγια εικόνα να φτάσει
στο Άγιο Όρος, όπου και άλλες εικόνες οδήγησε η θεία πρόνοια. Η εικόνα
τοποθετήθηκε κοντά στην Μονή Ξενοφώντα όπου έτρεχαν τα ιαματικά όξινα
νερά. Υπήρχε μάλιστα εκεί μια μικρή Μονή αφιερωμένη στο Μεγαλομάρτυρα
Δημήτριο. Ακόμα σώζεται ο μικρός αυτός ναός, όπου οι μοναχοί σαν είδαν
την εικόνα του Αγίου Γεωργίου την μετάφεραν εκεί γεμάτοι χαρά και
ευλάβεια.
Ύστερα έκτισαν ναό κοντά στο μικρό ναό. Όταν αυξήθηκαν οι
μοναχοί και μεγάλωσε και η Μονή ονομάσθηκε του Αγίου Γεωργίου. Οι
μοναχοί γιορτάζουν καθημερινά μαζί με τον Άγιο Γεώργιο και τον
Μεγαλομάρτυρα Δημήτριο και τους μνημονεύουν στις απολύσεις των
ακολουθιών.
Η άγια εικόνα βρίσκεται στο μεγάλο Καθολικό ναό του
Αγίου Γεωργίου στον ανατολικό κίονα του δεξιού χωρού και έχει
ζωγραφισμένο ολόσωμο τον Μεγαλομάρτυρα και σε ένδειξη του θαύματος
φέρνει και την πληγή στο πηγούνι και το αίμα του είναι πηγμένο σ' αυτή.
Μέχρι σήμερα το θαυμαστό φαινόμενο κηρύττει περίτρανα τα πάμπολλα
θαύματα που έκανε και κάνει ο Άγιος Μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος
Γεώργιος.
Σημείωση:
Η μνήμη του Αγίου γιορτάζεται στις 23 του Απρίλη. Εάν όμως το Πάσχα
πέφτει μετά τις 23 Απρίλη, τότε η μνήμη του Αγίου γιορτάζεται την
επόμενη μέρα του Πάσχα (Δευτέρα της Δικαινησίμου).
Ἦχος δ’.
Ὡς
τῶν αἰχμαλώτων ἐλευθερωτής, καὶ τῶν πτωχῶν ὑπερασπιστής, ἀσθενούντων
ἰατρός, βασιλέων ὑπέρμαχος, Τροπαιοφόρε Μεγαλομάρτυς Γεώργιε, πρέσβευε
Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
(διαβάστε στην πηγή τα θαύματα του Αγίου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου