13 Δεκεμβρίου 2012

Άριστοι - Αριστοκρατία και σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα.

Γράφει ο Παναγιώτης Καρδαμίτσης

Τους γνησίως φιλομαθείς και φιλοσόφους ο Σωκράτης της πλατωνικής "Πολιτείας, 445.c" τους τοποθετεί άρχοντες στην άριστη πολιτεία και κρίνει σωστό να επιβλέπουν τα πάντα καθώς μόνο αυτοί αποβλέπουν στην έσχατη των όλων μάθηση που είναι το πλατωνικό Αγαθό ή Παρμενείδειο Ένα! ή ο Ορφικός Χρόνος. Κατ’ αυτήν την έννοια λέγει ότι όταν ένας άνθρωπος και δη άρχοντας στο αξίωμα είναι ανώτερος από τους άλλους – ως φιλόσοφος – τότε το πολίτευμα λέγεται Βασιλεία (σημερινή προεδρευομένη δημοκρατία), και άμα είναι πολλοί λέγεται  Αριστοκρατία (ουχί την  σημερινή ολιγαρχική πολιτική πλουτοκρατία).
Γιατί ούτε οι πολλοί ούτε ο ένας, αφού θα έχουν ανατραφεί και εκπαιδευτεί όπως εξηγεί  ο ίδιος ο Σωκράτης, δεν θα μεταβάλουν, άμα πάρουν την εξουσία, κανένα από τους αξιόλογους θεσμούς της πόλεως.

Ο ορισμός της φιλοσοφίας –φιλοσόφου είναι από μόνος του ένα φιλοσοφικό ερώτημα. Οι εκάστοτε φιλόσοφοι, σύμφωνα με το εννοιολογικό περιεχόμενο που προσάπτουν στη φιλοσοφία, δημιουργούν και το ανάλογο φιλοσοφικό ρεύμα. Γενικώς θα μπορούσε να διατυπώσει κανείς ότι φιλοσοφική σκέψη είναι η διανοητική διερεύνηση βαθέων ερωτημάτων για την σχέση του ανθρώπου με τον κόσμο και την θέση του σ’ αυτόν.

Η φιλοσοφία βέβαια δεν αρκείται στην ανάλυση της πραγματικότητας του εμπειρικού κόσμου, αλλά διατυπώνει προτάσεις για την αλλαγή του. Ένας φιλόσοφος δεν αρκείται στο να διατυπώσει πώς έχουν τα πράγματα, αλλά προχωρά και σε συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς θα μπορούσαν να είναι. Εύστοχα ο Bertrand Russell διατυπώνει πως φιλοσοφία είναι μια δεξαμενή γνώσεων που ακόμα είναι ανέτοιμες προς εξειδικευμένη επιστημονική διαπραγμάτευση. Επομένως, όπως έχει ιστορικά αποδειχθεί άλλωστε, η φιλοσοφία είναι η επιστήμη των επιστημών, ο κορμός της διεπιστημονικής γνώσης, ο άσβεστος πόθος αναζήτησης του ανθρώπου. Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι σύγχρονες θετικές επιστήμες (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Ιατρική, Αστρονομία κ.α.) αλλά και μεταγενέστερες θεωρητικές (Ψυχολογία, Κοινωνιολογία κ.α.) ξεπήδησαν από το φιλοσοφικό στοχασμό, πόσον μάλλον η πολιτική.

Δυστυχώς στην Ελληνική πολιτική πραγματικότητα, στο πολιτικό λειτουργείν, εκλείπουν οι θεμελιώδεις αυτές αρχές τόσον σε ηγετικό επίπεδο όσον και σε κομματικό (συλλογικό) τοιούτο.

Οι κατά καιρούς  πολιτικοί μας ταγοί στερούνταν του προαπαιτούμενου φιλοσοφικού υποβάθρου τόσον αναγκαίου για την ταλαιπωρημένη Ελλάδα την οποία εν πολλοίς αυτοί δημιούργησαν  από την έλλειψη φιλοσοφικής παιδείας και σκέψης. Αναρριχώμενοι στην εξουσία με ιδιοτελείς  κενές και αρχομανείς  φιλοδοξίες  κυβέρνησαν αυτοϊκανοποιημένοι από τον τίτλο και όχι από  την βασική αρχή ότι ο ηγέτης, ο κυβερνήτης  πρέπει να διακατέχεται εν πρώτοις από το συνειδητοποιημένο κριτήριο του υπηρετείν το κοινωνικό σύνολο και την τεράστια ευθύνη η οποία απορρέει από αυτό. Και αυτό διότι εκτός ελαχίστων περιπτώσεων αναρριχήθηκαν στην εξουσία όχι λόγω των προσωπικών τους προσόντων αλλά διότι τοποθετήθηκαν από τους ξένους παράγοντες-τοποτηρητές.

Στην προσπάθειά τους αυτή διατήρησης αυτών και των ιδεολογικών τους περιχαρακωμάτων, χρησιμοποίησαν το εργαλείο του μίσους όπως πολύ εύστοχα περιγράφει ο Έρασμος στο έργο του «Ουμανισμός». Δηλαδή ότι είναι απίθανο να ξεσηκώσεις μια κοινωνική ομάδα με γενικά συνθήματα όπως αγάπη, φιλανθρωπία κ.λ.π. ενώ είναι πολύ εύκολο εάν χρησιμοποιηθούν ερείσματα τα οποία καταφέρονται ενάντια σε μια συγκεκριμένη απτή ομάδα π.χ. χριστιανοί - μουσουλμάνοι η κατά κάποιας αντίπαλης εθνικής οντότητας η πολιτικής κοινότητας.

Αυτό το εργαλείο χρησιμοποίησαν οι πολιτικοί μας, χρησιμοποιώντας το συστηματικά ως cause belli για την υφαρπαγή οπαδών προς παγιοποίηση της ηγεμονίας τους. Δημιούργησαν τις αγεφύρωτες διαφορές αριστεράς και δεξιάς εκμεταλλευόμενοι άλλοτε την αντιπαλότητα Βασιλικών – αντιβασιλικών, Βενιζελικών - αντιβενιζελικών, αριστερών-δεξιών κ.ο.κ. Πάντα βέβαια συνεπικουρούμενοι από τους φίλους μας (συμμάχους) προς επιδίωξη άλλοτε των γεωπολιτικών τους επιδιώξεων (μικρασιατική εκστρατεία) και άλλοτε για την οικονομική απομύζησή μας. Αυτό χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από την δεξιά παράταξη (κομμουνιστικός κίνδυνος)  και από την αριστερά (καταπίεση της εργατικής τάξης, αντικομμουνισμός). Ενώ ο αγνός πατριωτικός πόλος δεν εξέγειρε την λαϊκή μάζα διότι δεν είχε την προαπαιτούμενη συνειδητή και γενεσιουργό  ευαισθησία όντας αόριστη και στερούμενη απτού προσωπικού συμφέροντος λόγω της μη καλλιέργειας  του ακρογωνιαίου και συνδετικού λίθου της παιδείας η οποία εντέχνως απομονώθηκε.

Οι σημερινοί κομματικοί αρχηγοί δεν έχουν το απαιτούμενο φιλοσοφικό εφόδιο. Οι περισσότεροι εξ’αυτών κληρονόμησαν τις ηγεσίες των κομμάτων τους εξ αγχιστείας, με μοναδικό εφόδιο  ένα πτυχίο εξειδίκευσης και μόνον, η συγκυριακών συνθηκών και συμφερόντων. Το ίδιο συμβαίνει και με τα υπάρχοντα κόμματα τα οποία πέραν του καταστατικού τους στερούνται ουσιαστικής και συγκεκριμένης ιδεολογικής πλατφόρμας, θεμελιωμένη φιλοσοφική άποψη.

Παναγιώτης Καρδαμίτσης



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.