29 Οκτωβρίου 2025

Το μήνυμα των Τεμπών σήμερα

Γράφει ο Ηλίας Σταμπολιάδης 
 
Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας των σιδηροδρόμων υπήρχε μία γραμμή ανόδου και καθόδου των τραίνων και, παρά την έλλειψη εξελιγμένων μέσων ασφαλείας όπως σήμερα, οι χειριστές και οι σταθμάρχες είχαν όχι μόνο την απαιτούμενη εκπαίδευση αλλά το άγχος και την συνείδηση ευθύνης για την δουλειά που επιτελούσαν και το τραίνο έγινε ασφαλές μέσον μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων και συνέβαλε στην οικονομική ανάπτυξη και επικοινωνία.
 
Με την αύξηση των αναγκών οι σιδηροδρομικές γραμμές έγιναν δύο, μία για την άνοδο και μία για την κάθοδο, ώστε να αυξηθεί και η δυνατότητα μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων με μεγαλύτερες ταχύτητες και ασφάλεια, ενώ με τον χρόνο και τα τραίνα διαφοροποιήθηκαν σε εμπορικά και επιβατικά για λόγους διαχείρισης αλλά και ασφάλειας. Προφανώς η ύπαρξη δύο γραμμών χαλάρωσε το άγχος διακίνησης των τραίνων αλλά όχι και την ευθύνη.
 
Για διάφορους τεχνικούς λόγους, πολλές φορές σε κάποια τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου η μία γραμμή μπορεί να μην λειτουργεί οπότε στο συγκεκριμένο τμήμα ο συντονισμός του πότε η γραμμή θα λειτουργεί ως άνοδος ή κάθοδος είναι απαραίτητος, πράγμα που πρέπει να εντείνει την προσοχή και το άγχος των χειριστών και των σταθμαρχών.
 
Επειδή τέτοιοι τεχνικοί λόγοι, που αναγκάζουν την χρήση τμήματος μιας γραμμής συγχρόνως για άνοδο και κάθοδο, δεν εκλείπουν και για να μειωθεί η πιθανότητα λάθους εκ μέρους των σταθμαρχών και χειριστών έχουν αναπτυχθεί διάφορα σύγχρονα μέσα πρόληψης ατυχημάτων που απαιτούν κάποιο κόστος επένδυσης που στην περίπτωση των ελληνικών σιδηροδρόμων δεν έγινε. 
 
Αντιθέτως αυτό που έγινε ήταν ο οργανισμός σιδηροδρόμων να χωριστεί σε δύο εταιρείες, μία υπεύθυνη για το σιδηροδρομικό δίκτυο υπό δημόσια διαχείριση και η άλλη για τα τραίνα υπό ιδιωτική διαχείριση με αμοιβαίες υποχρεώσεις να γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις για την βελτίωση της ασφάλειας των μεταφορών που είχαν επισημάνει οι εργαζόμενοι. 
 
Ο διαχωρισμός έγινε στα πρότυπα της ΔΕΗ που χωρίστηκε στην ΔΕΔΗΕ για την διανομή ηλεκτρικής ενέργειας και τους διάφορους παρόχους ρεύματος που αγόρασαν τα δικαιώματα τους αντί πινακίου φακής. Η ληστεία αυτή δικαιολογήθηκε για να καλυφθούν τάχα οι οικονομικές ανάγκες του κράτους που επέβαλαν τα μνημόνια που υπέγραψαν, πρώτοι αυτοί που έλεγαν ότι λεφτά υπάρχουν και διαδοχικά αυτοί της ελεύθερης αγοράς αλλά και αυτοί που θα τα έσχιζαν παίζοντας τον ζουρνά για να χορέψουν οι οργανωμένοι λήσταρχοι ξένοι και ντόπιοι.
 
Υπάρχει βέβαια και το θέμα εύφλεκτων υλών που κουβαλούσε παράνομα η εμπορική αμαξοστοιχία κατά το δυστύχημα των Τεμπών. Στο παράνομο αυτό φορτίο μετατέθηκε η αντιπαράθεση των ανωτέρων συνενόχων για να επισκιάσουν την βασική αιτία του δυστυχήματος που ήταν τα 120 χιλιόμετρα /ώρα που έτρεχαν τα δύο τραίνα με αντίθετες κατευθύνσεις στην ίδια γραμμή και για την οποία είναι όλοι συνυπεύθυνοι. 
 
Για αυτό φταίει η κομματική αυθαιρεσία και στελέχωση του δημοσίου, στην οποία μοιράζουν τα ποσοστά τους όλα τα κόμματα, και η κατάχρηση δημοσίου χρήματος που στην περίπτωση των Τεμπών την πληρώσαμε με 57 ζωές ανθρώπων, κυρίως νέων αλλά αυτό δεν έχει και τόση σημασία, και συνεχίζουμε να το πληρώνουμε καθημερινά με το ακριβότερο ρεύμα στην ΕΕ.
 
Προφανώς εάν δεν υπήρχαν παράνομες εύφλεκτες ύλες στο εμπορικό τραίνο οι απώλειες θα ήταν λιγότερες αλλά όπως και να έχει το θέμα δεν ήταν η αιτία του ατυχήματος αλλά παράπλευρη ατυχία . Η ύπαρξη εύφλεκτων ουσιών δείχνει την κακή λειτουργία του εμπορίου που διακινεί λαθραία προϊόντα που διαφεύγουν τον έλεγχο του Δημοσίου και είναι μικρότερης σημασίας από καταχρήσεις δημόσιου χρήματος που γίνονται με την έγκριση του Δημοσίου π.χ. ΟΠΕΚΕΠΕ.
 
Όσον αφορά τις ψυχές των νεκρών δημιουργείται ακόμη μία αφορμή διχασμού αυτού του πολυπαθούς έθνους. Όσον αφορά το μπάζωμα συνιστά μία ασέβεια προς τους νεκρούς διότι έπρεπε να περισυλλεγούν οι σωροί με κάθε ευλάβεια και να ταφούν ως είθισται. Ο Σοφοκλής στην τραγωδία της Αντιγόνης υπερασπίζεται το ανθρώπινο δικαίωμα σεβασμού και ταφής των νεκρών ασχέτως εάν αυτοί ήταν ακόμη και προδότες της πατρίδος, πολύ περισσότερο που στα Τέμπη αυτοί ήταν αμέριμνοι πολίτες.
 
Όσον αφορά την δικαίωση των ψυχών αυτό κατά την Ορθοδοξία γίνεται από τον Θεό μετά θάνατον για όλους τους ανθρώπους σύμφωνα με τα έργα του καθενός και όχι με την αιτία θανάτου. Η δικαιολογημένη θλίψη των συγγενών θα βρει δικαίωση και παρηγοριά αφενός με την απόδοση δικαιοσύνης εκ μέρους του κράτους για τις παραλήψεις αυτών που θα μπορούσαν εμμέσως ή αμέσως να αποτρέψουν το δυστύχημα αλλά κυρίως να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα από το κράτος για να αποφευχθεί άλλο δυστύχημα στο μέλλον.
 
Την 28η Οκτωβρίου τιμάμε τους πεσόντες στους αγώνες του έθνους και η τιμή είναι για αυτούς που έπεσαν οικειοθελώς στον αγώνα υπέρ της πατρίδος. Ο σεβασμός στους νεκρούς που έχασαν την ζωή τους από παραλήψεις ή κακή διαχείριση των κοινών, που εμφανώς προσπάθησαν ή προσπαθούν να συγκαλύψουν ή και να εκμεταλλευτούν κυβέρνηση και αντιπολίτευση, συνιστά άλλου ήθους ανθρώπινη συμπόνια. 
 
Το πρόβλημα βαρύνει το σύνολο του πολιτικού μας συστήματος που διχάζει τον λαό και αυτό είναι ευθύνη όλων μας όταν εκλέγουμε τους αντιπροσώπους μας στην Βουλή και την Κυβέρνηση με κριτήριο το προσωπικό και όχι το κοινό συμφέρον.
 
Ηλίας Σταμπολιάδης 
Μηχανικός Μεταλλείων Μεταλλουργός
τ. Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης
28 Οκτωβρίου 2025



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.