24 Ιουλίου 2025

ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΛΗΜΝΙΩΝ ΚΑΙ ΜΙΝΥΩΝ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων 
 
Τα γεγονότα που θα σας εξιστορήσω ανάγονται στην προϊστορική εποχή γύρω στο +-7.000 π.Χ.  Οι Λήμνιες ήταν γηγενείς γυναίκες στην Λήμνου, και επειδή δεν τίμησαν την θεά Αφροδίτη για την απιστία της με τον θεό Ήφαιστο, εξόργισαν την θεά και ενέβαλε σ’ αυτές δυσοσμία του στόματος. Ήταν τόσο μεγάλη ώστε κανείς δεν μπορούσε τις πλησιάσει, τόσο οι άνδρες τις συζύγους των όσο και τα παιδιά τις μητέρες των. Άλλοι λένε ότι αυτό ήταν έργο της Μήδειας η οποία πέρασε από εκεί και έριξε φάρμακο στη νήσο, επειδή έτρεφε ζηλοτυπία προς τις γυναίκες. Και ότι αυτή έρριψε την δυσοσμία του στόματος στις Λήμνιες γυναίκες για να τις εκδικηθεί Μετά είπαν ότι αυτό συνέβαινε μια μέρα του έτους και δεν μπορούσαν να τις πλησιάσουν ούτε οι σύζυγοι των, ούτε τα παιδιά των. Πολεμώντας οι Λήμνιοι με τους Θράκες συνέλαβαν γυναίκες αιχμαλώτους και τις χρησιμοποιούσαν σαν συζύγους και ερωμένες, ενώ τις Λήμνιες γυναίκες τους σαν δούλες. Κατόπιν τούτου δεν μπορούσαν να υποφέρουν αυτή την ντροπή και συμφώνησαν μυστικά οι Λήμνιες να σκοτώσουν όλους ανεξαιρέτως τους άντρες. Προς τούτο μέθυσαν την ημέρα τους άνδρες και η εκτέλεση έγινε το βράδυ. Σκότωσαν τους πάντες: πατέρες, συζύγους, τέκνα και τις αιχμάλωτες γυναίκες από τη Θράκη. Είχαν τόσο πάθος ώστε έμεινε από τότε στο πανελλήνιο η παροιμία τα «Λήμνια κακά». Μόνον η Υψιπύλη κόρη του βασιλιά φυγάδευσε τον πατέρα της κρυφά στη Χίο. Επειδή στο εξής κήρυξαν γυναικοκρατία στο νησί έκαναν την Υψιπύλη βασίλισσα τους.
 
Όταν είδαν τα πλοία της Αργοναυτικής εκστρατείας να έρχονται προς τη Λήμνο νόμισαν ότι ήταν οι Θράκες εχθροί των και ετοιμάσθηκαν προς άμυνα για να εμποδίσουν την απόβαση των στην ακτή. Όταν όμως πληροφορήθηκαν ότι ήταν οι Αργοναύτες τους δέχθηκαν ευμενώς υπό τον όρο να μείνουν μονίμως στο νησί. Εκείνοι αρχικά αρνήθηκαν, αλλά μετά έδωσαν υπόσχεση να μείνουν δύο χρόνια. Πράγματι έτσι έγινε. Οι Λήμνιες όλες τεκνοποίησαν . Η Υψιπύλη γέννησε από τον Ιάσονα τον Εύηνον και την Νευροφόνο και άλλοι άλλα. Μόνο ο Ηρακλής δεν εξήλθε από την Αργώ διότι διαφώνησε για την καθυστέρηση της εκστρατείας. Αν έλλειπε δε αυτός ενδέχεται οι Αργοναύτες να έμεναν μονίμως στη Λήμνο και να ματαίωναν την εκστρατεία για το χρυσόμαλλο δέρας. Όταν πληροφορήθηκαν ότι η Υψιπύλη φυγάδευσε τον βασιλιά πατέρα της την έδιωξαν από την Λήμνο. 
 
Αυτούς τους Μινύες έδιωξαν από τη Λήμνο οι Πελασγοί και ήρθαν στην Λακεδαίμονα, και εγκαταστάθηκαν στο όρος Ταΰγετο. Όταν το βράδυ είδαν τη φωτιά οι Λακεδαιμόνιοι έστειλαν κήρυκα για να μάθουν ποιοι ήταν. Εκείνοι τους απάντησαν ότι ήταν απόγονοι των Αργοναυτών και διωχθέντες από τους Πελασγούς, έκριναν δε σκόπιμο να έλθουν στους προγόνους των, επειδή οι Διόσκουροι ήταν εκεί επίσημοι των Αργοναυτών. Πράγματι τους δέχθηκαν σαν πολίτες, τους διαίρεσαν σε φυλές και τους έδωσαν κλήρο προς καλλιέργεια και χώρο να εγκατασταθούν. Οι Μινύες άνδρες ζευγάρωσαν με Λακεδαιμόνιες γυναίκες και οι Λακεδαιμόνιοι άντρες με Μινύες γυναίκες και απέκτησαν παιδιά. Σε λίγο φάνηκαν αγνώμονες, απείθαρχοι και υβριστές προς τους Λακεδαιμονίους και ζήτησαν να πάρουν και την βασιλεία.  
 
Κατόπιν τούτου αποφάσισαν οι Λακεδαιμόνιοι να τους σκοτώσουν τη νύκτα σύμφωνα με το έθιμο εκεί. Πριν όμως όλους τους έκλεισαν στη φυλακή. Το μυστικό το πληροφορήθηκαν οι Μινύες γυναίκες και οι θυγατέρες των επισήμων Σπαρτιατών και όλες πήραν άδεια να επισκεφθούν στη φυλακή τους δικούς των. Κατά την επίσκεψη έβγαλαν τα φουστάνια τους και τα φόρεσαν οι άνδρες και αυτές ντύθηκαν τα ρούχα των ανδρών. Έτσι βγήκαν οι άντρες από τη φυλακή με τα γυναικεία φορέματα και οδηγήθηκαν στον Ταΰγετο. Στη φυλακή έμειναν οι γυναίκες. Τότε ο Θήρας ετοίμαζε αποικία και ζήτησε προσωπικό από τους Λακεδαιμονίους και αυτοί του έδωσαν Λήμνιους, δώσαντες σε αυτούς χάρη. Οι περισσότεροι όμως Μινύες διέρρευσαν προς την Ηλιδα προς τους Παρωρεάτες και Καύκωνες, τους οποίους έδιωξαν και έκτισαν δικές τους πόλεις: το Λέπρεον, Μάκιστον, Φρυξάς, Πύργον, Επιον και Νούδιον. Αυτές κατελήφθησαν κατά τους χρόνους του Ηροδότου από τους Ηλείους, ένα μέρος όμως είχε πάει στη νήσο Θήραν.
 
Σχολιασμός: 
 
1/Η Αργοναυτική Εκστρατεία είναι μία από τις πρώτες πολιτιστικές εκστρατείες του Ελληνισμού στον Εύξεινο Πόντο. Η συμμετοχή των Ελληνικών πόλεων ήταν καθολική και της εκστρατείας ηγούντο οι βασιλείς εκάστης πόλεως με αρχηγούς τον Ιάσωνα και Ορφέα. Στην Κολχίδα που έφθασαν βρήκαν Έλληνα βασιλιά, (τον Αιήτη, πρώην βασιλιά της Κορίνθου} αλλά και οι κάτοικοι αντίπαλοι τους, είχαν το ομόθρησκο, ομόγλωσσο και ομότροπο.
 
2/ Δυσοσμία Στόματος. Κατά τον διακεκριμένο οδοντίατρο Χρήστο Κωνσταντινίδη γιό μου η δύσοσμη αναπνοή (ΧΑΛΙΤΩΣΗ) συχνά προέρχεται από τις διαιτητικές συνήθειες, όπως κατανάλωση τσιγάρου, κρεμμυδιών, σκόρδου κλπ. Σημαντικός παράγοντας είναι η μικροβιακή χλωρίδα του στόματος. Τα υπολείμματα των τροφών καθώς (κυστείνη, αμινοξέα και μεθειονίνη). Αυτά από τη δράση των βακτηρίων δημιουργούν πτητικές ενώσεις, όπως διθειούχο κυστεϊνη και διθειούχο μεθειονίνη και τελικά H2S, CH3SH και (CH3)2SH. Η γλώσσα κατακρατά μεγάλη ποσότητα υπολειμμάτων. Το ίδιο συμβαίνει και με τα χαλασμένα δόντια κλπ [Σχετικό επιστημονικό άρθρο του ιδίου δημοσιεύεται χωριστά στην ιστοσελίδα’ ] 
 
3/ Οι Λήμνιες είναι οι πρώτες φεμινίστριες στον κόσμο. Στη Λήμνο έκτοτε επικρατούσε γυναικοκρατία.
 
4/ Στην Μυθολογία (Ελληνική Αρχαιολογία), η Μήδεια είναι κόρη του βασιλιά Αιήτη της Κολχίδας (Εύξεινος Πόντος) και της Ωκεανίδας Ιδυίας ή Εκάτης. Κατείχε την ύψιστη τέχνη της φαρμακίας και μαγείας, την οποία διδάχτηκε από την θεία της, Κίρκη, και ήταν σεβαστή από τον λαό της. Λάτρευε τους αρχαίους θεούς, προ του Δωδεκάθεου, αυτούς που οι Έλληνες τιμούσαν στα Ελευσίνια Μυστήρια και αλλού. 
 
5/ Στην τραγωδία «Μήδεια» του Ευριπίδη φέρεται να σκότωσε τα δύο τους παιδιά Φέρητα και Μέρμερο προκειμένου να εκδικηθεί τον άπιστο σύντροφο της Ιάσονα, ο οποίος την εγκατέλειψε για να νυμφευθεί την κόρη του βασιλιά της Κορίνθου. 
 
6/ Η Αφροδίτη κατά την Ελληνική μυθολογία και θρησκεία είναι η θεά του έρωτα, της ομορφιάς και της τεκνοποίησης. Σύμφωνα με τον ομηρικό μύθο γεννήθηκε, στον αφρό της θάλασσας στην Κύπρο. Ήταν σύζυγος του Ηφαίστου, αλλά και ερωμένη του Αρη θεού του πολέμου, με τον οποίο φέρεται ότι απέκτησε τον Ερωτα, Δείμο και Φόβο. Με τον Ποσειδώνα έφερε στη ζωή τον Ερυκα, που έδωσε το όνομά του στο ομώνυμο βουνό της Σικελίας. Οι Λήμνιες κατηγόρησαν τη Θεά για τους έρωτες της και αυτή τις εκδικήθηκε με την δυσοσμία του στόματος. Αυτό δείχνει ότι οι Έλληνες/νίδες δεν ήταν δογματικοί. Αν τολμούσε κάποιος Μωαμεθανός ακόμη και σήμερα να κρίνει τον Μωάμεθ θα σηκωνόταν σάλος μέγας και ίσως να έχανε και το κεφάλι του.
 
7/ Το Λέπρεο ήταν πόλη της Τριφυλίας κοντά στη Φιγαλεία χτισμένο στους πρόποδες του όρους Μίνθη. Κατοικήθηκε στα προϊστορικά χρόνια και έγινε από τις ισχυρότερες Ηλιακές πόλεις. Επώνυμος και ιδρυτής της πόλης ήταν ο Λεπρεύς ανιψιός του Αυγεία. 
 
8/Αξιοσημείωτος ο μύθος του ήρωα Λέπρεος ο οποίος τόλμησε να προκαλέσει τον Ηρακλή σε διαγωνισμό πολυφαγίας και οινοποσίας. Νίκησε τον Ηρακλή και ενθαρρύνθηκε να τον καλέσει σε μονομαχία στην οποία έχασε τη ζωή του. Λένε ότι αυτός συμβούλευσε τον Αυγεία να μην πληρώσει τα συμφωνηθέντα για την κάθαρση του στάβλου του Αυγεία. 
 
9/ Το Λέπρεο ήταν ξακουστό και για την περίφημη Σχολή Παγκρατίου (ένα είδος ατελούς πάλης και πυγμής). Από το Λέπρεο ήταν και ο παγκρατιστής Αρραχίων ο οποίος πέθανε αγωνιζόμενος και δεν παραδόθηκε στον αντίπαλο. Για πρώτη φορά μοιράσθηκε έπαθλο νίκης σε πεθαμένο νικητή. Στην αρχαία Ελλάδα οι πολεμικές τέχνες ήταν αναπόσπαστο στοιχείο της στρατιωτικής εκπαίδευσης των νέων. Οι λαοί της Άπω Ανατολής υιοθέτησαν και ενέταξαν τις πολεμικές τέχνες στη ζωή και στη κουλτούρα τους. Εμείς είμαστε αρνητές των προγόνων μας, ίσως γιατί αρνήθηκε η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή παρά τις προσπάθειες που έγιναν να εντάξει το Παγκράτιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αντίθετα έχει εντάξει μερικά σάχλα και ανόητα παιχνίδια.
(22/7/25)
 
Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
amphiktyon@gmail.com



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.