9 Ιανουαρίου 2025

Οἱ Ἅγιοι καὶ ὁ χρόνος

Γράφει η Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος-θεολόγος 
 
Στὰ παραδοσιακὰ κάλαντα Πρωτοχρονιᾶς «Καὶ νέον ἔτος ἀριθμεῖ, ἡ τοῦ Χριστοῦ περιτομὴ καὶ ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἱεράρχου Βασιλείου...» δὲν ἀναφέρεται μόνον τί ἑορτάζουμε τὴν πρώτη αὐτὴν ἡμέρα τοῦ χρόνου ἀλλὰ καὶ τί καλούμαστε νὰ κάνουμε τὴν νέα χρονιά. Ἔτσι, «ὁ Χριστὸς μᾶς προσκαλεῖ τὴν κακία ν’ ἀρνηθοῦμε, μ’ ἀρετὲς νὰ στολισθοῦμε, νὰ ζοῦμε βίο τέλειο, κατὰ τὸ Εὐαγγέλιο, μὲ ἀγάπη μὲ εἰρήνη καὶ μὲ τὴν δικαιοσύνη.»
 
Στὸ σύντομο αὐτὸ κάλαντο περιέχεται, μὲ ἁπλὸ τρόπο, ἡ ὀρθόδοξη θεώρηση τοῦ χρόνου. Τὸ νέο ἔτος, λοιπόν, εἶναι ἡ εὐκαιρία ποὺ μᾶς προσφέρει ὁ Χριστός μας νὰ κάνουμε μιὰ «καλὴ ἀρχή», ἕνα νέο ξεκίνημα στὴν ζωή μας, ὥστε νὰ τὴν εὐθυγραμμίσουμε ἐπὶ τέλους μὲ τὴν ζωὴ τοῦ Εὐαγγελίου. 
 
Αὐτὸ ἀκριβῶς ἔκαναν καὶ οἱ Ἅγιοί μας. Ἔζησαν βίο τέλειο, κατὰ τὸ Εὐαγγέλιο. Ἔζησαν μέσα στὸν παρόντα χρόνο, ἀλλὰ μὲ τὴν προοπτικὴ τοῦ μέλλοντος αἰῶνος. Ἔτσι, μὲ τὴν «τέλεια» ζωὴ καὶ πολιτεία των, ἐξαγίασαν τὸν φθαρτό, ὑλικὸ χρόνο καὶ μεταπήδησαν στὴν ἀφθαρσία, στὴν αἰωνιότητα. Ὁ Μέγας Βασίλειος, λ.χ., ποὺ προσφάτως ἑορτάσαμε, ἔκανε πράξη στὴν ζωή του τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, τὴν «καινή» ἐντολή Του: «Ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν Σου καὶ τὸν πλησίον Σου ὡς σεαυτόν.» (Ματθ., κβ’ 37-39). Ὑπηρέτησε, μάλιστα, ὅλες τὶς πτυχὲς τοῦ ὀρθοδόξου βίου, τὴν ὀρθὴ πίστη, «δογματίζοντας θεοπρεπῶς», τὴν ὀρθὴ ζωή, «κατακοσμῶντας τὰ ἤθη» τῶν συνανθρώπων του, ἀποτελῶντας ὁ ἴδιος, βεβαίως, πρότυπο ἤθους. Τέλος, προσέφερε τὴν γνώση καὶ τὴν σοφία του στὴν ὑπηρεσία τῆς κοινωνίας, «διατρανώνοντας - διασαφηνίζοντας- τὴν φύσιν τῶν ὄντων», μὲ τὴν περίφημη «Ἑξαήμερό» του, ἀλλὰ καὶ διακονῶντας τους συναδελφούς του, μὲ τὸ τεράστιο κοινωνικό του ἔργο. 
 
Ἡ μορφὴ τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, ποὺ προβάλλει ἡ Ἐκκλησία μας τὴν πρώτη τοῦ ἔτους, ἀποτελεῖ χαρακτηριστικὸ δεῖγμα ἁγιότητος. Ὅλοι οἱ Ἅγιοί μας ἔκαναν τὸ ἴδιο. Ὑπηρέτησαν τὸν Κύριο καὶ τὴν Ἐκκλησία Του, μὲ τὴν ὀρθὴ πίστη, τὸν συνετὸ βίο καὶ τὴν συνεπῆ μὲ τὰ διδάγματα τῆς πίστεως πολιτεία των. Συνεπῶς, οἱ Ἅγιοί μας εἶναι οἱ ὁδοδεῖκτες μας καὶ ἡ βεβαία ἐλπίδα μας, ὅτι, ἐφ’ ὅσον τὰ κατάφεραν ἐκεῖνοι, οἱ ὑλικοί, φθαρτοὶ καὶ γήϊνοι ἄνθρωποι, μποροῦμε νὰ τὰ καταφέρουμε κι ἐμεῖς, ἀρκεῖ νὰ τοὺς μιμηθοῦμε. Ἐξ ἄλλου, γι’ αὐτό τοὺς ἑορτάζουμε: «μνήμη Ἁγίου, μίμησις Ἁγίου». 
 
Ὁ Ἴδιος ὁ Κύριός μας, μάλιστα, μᾶς προτρέπει νὰ τὸν μιμηθοῦμε, νὰ γίνουμε καὶ μεῖς Ἅγιοι, ὅπως καὶ Ἐκεῖνος: «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγὼ ἅγιός εἰμι» (Α’ Πετρ., α’ 16). Μᾶς συμβουλεύει, δηλαδή, πρακτικά, νὰ θελήσουμε νὰ ζήσουμε μακρυὰ ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τὶς ἁμαρτίες μας, «νὰ ἀπαρνηθοῦμε τὴν κακία καὶ νὰ στολιστοῦμε μὲ ἀρετές.» Καὶ μεῖς τί κάνουμε; Ἀντὶ νὰ ἀκοῦμε τὸν Κύριο καὶ νὰ μιμούμαστε τοὺς Ἁγίους μας, στὸν τρόπο ζωῆς καὶ πολιτείας των, ὥστε νὰ γινώμαστε καὶ μεῖς ἅγιοι, ζῶντας πέρα καὶ ἔξω ἀπὸ τὸν χρόνο καὶ τὴν φθορὰ τοῦ θανάτου, ἐμεῖς ἐπιμένουμε νὰ διάγουμε «πάσας τὰς ἡμέρας τῆς ζωῆς μας» μέσα στὴν φθορὰ τοῦ χρόνου καὶ στὴν ἁμαρτία, ἡ ὁποία τελικά «ἀποκύει» τὸν θάνατο (Καθολικὴ Ἐπιστολὴ Ἰακώβου, α’ 16). 
 
Ἔτσι, βλέπουμε τὸν νέο χρόνο ὄχι ὡς μιὰ νέα πνευματικὴ εὐκαιρία γιὰ τὴν καλή μας ἀλλοίωση ἀλλὰ ὡς εὐκαιρία νὰ ζήσουμε περισσότερες ἐμπειρίες. Μὴν ἔχοντας ὅμως ἐμπειρία Χριστοῦ, ὅσες ἐμπειρίες καὶ ἐὰν γευτοῦμε, καμμία ἀπὸ αὐτὲς δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ μᾶς δώση τὴν γεύση τοῦ ἀγαθοῦ Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ, ποὺ εὐδόκησε νὰ γίνη γιὰ μᾶς χρονικὸς ἄνθρωπος, γιὰ νὰ μπορέσουμε ἐμεῖς νὰ κοινωνήσουμε μαζί Του στὴν αἰωνιότητα. 
 
«Κύριε, ὁ ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσίᾳ καιροὺς καὶ χρόνους θέμενος.» Μὲ αὐτὰ τὰ λόγια ξεκινάει ἡ ὑπέροχη εὐχὴ τοῦ Μεγάλου Βασιλείου γιὰ τὸ νέο ἔτος, ποὺ ἀκοῦμε τὴν Πρωτοχρονιά. Ζητάει, λοιπόν, ὁ μέγας καὶ τρανὸς τῆς σοφίας πλὴν ὅμως ταπεινὸς στὸ ἦθος Βασίλειος ἀπὸ τὸν «ἄναρχο καὶ ἀτελεύτητο» Κύριο, Αὐτὸν ποὺ βρίσκεται «ἐπέκεινα παντὸς χρόνου» ἀλλὰ πληροῖ, μὲ τὴν παρουσία Του, «τὸν πάντα χρόνον τόν τε γεγονότα τόν τε ὄντα καὶ τὸν ἐσόμενον -τὸν παρελθόντα, τὸν παρόντα καὶ τὸν μέλλοντα», νὰ εὐλογήση τὴν εἴσοδο τοῦ νέου ἐνιαυτοῦ -ἔτους- τῆς χρηστότητός Του, μὲ τὴν θεία Του χάρη, ἀφοῦ ὁ Ἴδιος εἶναι «ἐκτὸς πάσης μεταβολῆς καὶ ἀλλοιώσεως τῶν ὄντων». Πράγματι, μόνον ὁ ἄναρχος καὶ ἀναλλοίωτος Κύριος μπορεῖ νὰ εὐλογήση τὸν ὑποκείμενο στὴν φθορὰ καὶ στὴν ἀλλοίωση χρόνο, ποὺ ὁ Ἴδιος δημιούργησε ὡς εὐκαιρία γιὰ τὴν σωτηρία μας! 
 
«Ἰδοὺ νῦν καιρὸς εὐπρόσδεκτος, ἰδοὺ νῦν ἡμέρα σωτηρίας», μᾶς ὑπενθυμίζει συνεχῶς ἡ Ἐκκλησία μας, μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς εἰσαγωγῆς μας σὲ κάθε καινούργια πνευματικὴ περίοδο. Βεβαίως, ὁ κάθε καιρὸς καὶ ἡ κάθε ἡμέρα εἶναι εὐπρόσδεκτες εὐκαιρίες γιὰ τὴν σωτηρία. Οἱ ἀρχαῖοι ἕλληνες σοφοί, γνωρίζοντας τὴν ἀξία ποὺ ἔχει ὁ χρόνος ὡς μοναδικὴ εὐκαιρία, ἔλεγαν «χρόνου φείδου» καὶ «δράττομαι τῆς εὐκαιρίας», οἱ δὲ Λατῖνοι προέτρεπαν: «carpe diem» («ἅρπαξε» τὴν ἡμέρα, ἀξιοποίησε τὴν εὐκαιρία ποὺ σοῦ προσφέρει ἡ ἡμέρα). Καὶ οἱ σοφοὶ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, μὲ τὴν σειρά των, μᾶς καλοῦν, νὰ μὴν ἀφήνουμε τὶς εὐκαιρίες ποὺ μᾶς δίνονται νὰ ἀξιοποιοῦμε τὸν χρόνο, γιὰ νὰ κερδίσουμε τὴν σωτηρία, ὄχι μόνον διότι δὲν μποροῦμε νὰ τὶς ξαναβροῦμε, ἀλλὰ καὶ διότι δὲν γνωρίζουμε, ἐάν, ὡς ὑποκείμενοι στὴν φθορὰ καὶ στὴν ἀλλοίωση, θὰ εἴμαστε σὲ θέση νὰ «ἁρπάξουμε» τὶς νέες εὐκαιρίες ποὺ θὰ μᾶς παρουσιάζη ὁ καλὸς Θεός, - ἕως πότε, Ἐκεῖνος γνωρίζει -, ὁ Ὁποῖος θέλει «πάντας ἀνθρώπους σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν» (Α’ Τιμ., β’ 4). 
 
Νὰ λοιπὸν γιατί ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς καλεῖ «νὰ ζοῦμε βίο τέλειο, κατὰ τὸ Εὐαγγέλιο», ὅπως ἔζησαν καὶ οἱ Ἅγιοί μας﮲ διότι γνωρίζει ὅτι, ἐὰν οἱ Ἅγιοι ἀποτελέσουν τὰ ὁρόσημα καὶ τὶς κατευθυντήριες γραμμὲς γιὰ τὴν ζωή μας, τότε ὑπάρχει ἐλπίδα νὰ θεωρήσουμε καὶ μεῖς τὸν χρόνο ὑπὸ τὸ πρίσμα τοῦ Κυρίου καὶ τῶν ἁγιασμένων τέκνων τῆς Ἐκκλησίας μας, ὡς μιὰ μοναδική, ναί, μοναδικὴ εὐκαιρία, ποὺ θὰ τὴν ἀξιοποιήσουμε πρὸς ὄφελός μας. 
 
Αὐτὸ πρακτικὰ σημαίνει ὅτι θὰ θελήσουμε ἤδη «ἐν τῷ παρόντι βίῳ» νὰ ζήσουμε «εὐσεβῶς, σωφρόνως καὶ δικαίως» (Τίτ., β’ 12), μὲ ὀρθόδοξη πίστη, ἐνάρετη ζωή, δίκαιη καὶ ἀγαπητικὴ πολιτεία, ὥστε νὰ ἀξιωθοῦμε στὸν μέλλοντα βίο νὰ ἀπολαύσουμε τὰ αἰώνια ἀγαθά Του καὶ μάλιστα τὸ θεόσδοτο δῶρο τῆς σωτηρίας. 
 
Νὰ εὐχηθοῦμε, λοιπόν, νὰ εἶναι τὰ χρόνια τῆς ζωῆς μας ὄχι τόσο πολλὰ ἀλλὰ καλὰ καὶ ἀγαθὰ ἐν Κυρίῳ, μὲ πολλὲς εὐκαιρίες γιὰ μετάνοια καὶ μὲ τὴν συνείδηση ὅτι μόνον «μὲ ἀγάπη, μὲ ὑγεία, μὲ τὴν θεία εὐλογία» καὶ τὴν εὐλογία πάντων τῶν Ἁγίων Του θὰ μπορέσουμε νὰ οἰκονομήσουμε ἔτσι τὸν παρόντα χρόνο τῆς ζωῆς μας, ὥστε νὰ ζήσουμε καὶ μάλιστα νὰ συζήσουμε μὲ τὸν Κύριο καὶ μὲ τοὺς ἀγαθούς Του φίλους, τοὺς Ἁγίους, στὸν αἰῶνα τὸν ἅπαντα. Ἀμήν! Γένοιτο! Εὐλογημένος ὁ νέος χρόνος, καρπὸς τῆς χρηστότητός Του!
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.