19 Δεκεμβρίου 2024

Μακριά από το πνεύμα του χριστιανισμού και του Ελληνισμού

Γράφει ο Γιώργος Βενετσάνος
 
Μέρες γιορτινές, μέρες που γιορτάζουμε την γέννηση του θεανθρώπου, είναι όμως έτσι; Γιατί αν πάρω ως παράδειγμα το Πεδίον του Άρεως, που είναι καταστόλιστο με λαμπάκια και με μικρά παραπήγματα, όπου μπορείς να βρεις διάφορα στολίδια, τρόφιμα κ.α καθώς και την κεντρική πλατεία της καρδιάς της Ελλάδος αυτή του Συντάγματος, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η εορτή αφορά το δέντρο, το οποίο το βλέπουμε όμορφο, στολισμένο, λαμπερό, αλλά δεν βλέπω όμως πουθενά, μα πουθενά αυτόν που τιμούμε την γέννηση του, δεν βλέπω πουθενά να απεικονίζεται ο Χριστός και η Θεοτόκος, δεν βλέπω όπως παλαιότερα κάτω από το δέντρο να υπάρχει μια φάτνη με τα πρόσωπα που προαναφέραμε, λάθος, επίτηδες, παράληψη, άγνωστο, ας το απαντήσουν οι αρμόδιοι που έχουν την ευθύνη τέτοιων εκδηλώσεων. Όσο για το έθιμο του δέντρου, που όντος είναι μια όμορφη συνήθεια και που πολλοί πιστεύουν ότι προέρχεται από την Γερμανία, θα τους διαψεύσω αποδεικνύοντας το μέσα από μια μικρή ιστορική αναδρομή.
 
Το έθιμο του στολίσματος έρχεται από την αρχαιότητα. Ο προγονός του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην αρχαία Ελλάδα δεν ήταν έλατο, ούτε κυπαρίσσι, αλλά ένα κλαδί είτε ελιάς, είτε αγριελιάς. Το στόλισμα γίνονταν με γιρλάντες από μαλλί κόκκινες και λευκές, επίσης κρεμούσαν διάφορα φρούτα και καρπούς όπως: σύκα, αμύγδαλα, κάστανα, καρύδια κ.α, (ακόμη και σήμερα σε μερικές περιοχές της Ελλάδος θα δούμε να στολίζουν με αμύγδαλα και καρύδια) καθώς και μικρές φιάλες με μέλι και λάδι. Το κλαδί της ελιάς που στόλιζαν ονομαζόταν “Ειρεσιώνη” (έριον=μαλλί) και το κρατούσαν μέχρι την επόμενη χρονιά. Την “Ειρεσιώνη” περιέφεραν στους δρόμους των Αθηνών, την έβδομη ημέρα του Πυανεψίωνος μηνός, με τα σημερινά δεδομένα 22 Σεπτεμβρίου έως 20 Οκτωβρίου, από παιδιά που ήταν “αμφιθαλή”, δηλαδή ζούσαν και οι δύο γονείς τους και τα οποία έψαλλαν “τις καλένδες” (κάλαντα) πηγαίνοντας από σπίτι σε σπίτι, ενώ ο νοικοκύρης ή η κυρά τους έδιναν το αντίστοιχο φιλοδώρημα. 
 
Στην διάρκεια της βυζαντινής αυτοκρατορίας, θεωρήθηκε το έθιμο ως ειδωλολατρικό και το καταδίκασαν απαγορεύοντας την τέλεση του. Οι Έλληνες όμως εκείνης της εποχής ταξιδεύοντας είχαν αναπτύξει επαφές με τους βόρειους λαούς, στους οποίους μεταλαμπάδευσαν το έθιμο του στολίσματος του δέντρου, και εκείνοι λόγο του ότι δεν είχαν ελαιόδενδρα άρχισαν να στολίζουν κλαδιά δέντρων από τα μέρη τους, όπως είναι τα έλατα που υπάρχουν σε αφθονία σε εκείνες τις περιοχές.
 
Ένα αμιγώς ελληνικό έθιμο χάθηκε λοιπόν στην διάρκεια των βυζαντινών χρόνων. Είναι έτσι όμως; Σαφέστατα όχι, γιατί αρκετούς αιώνες μετά, το ίδιο έθιμο επανέρχεται στα πατρικά του εδάφη μέσα από τους Βαυαρούς που συνόδευαν τον Όθωνα πρώτο βασιλιά της απελευθερωμένης Ελλάδος, σαν δικό τους πλέον Χριστουγεννιάτικο έθιμο. Με αυτόν τον τρόπο έγινε η μετάβαση από την αρχαία Ελληνική “Ειρεσιώνη της Ελιάς” στο Ελατό ή κυπαρίσσι της σύγχρονης εποχής. Τα έθνη ευτυχώς έχουν ιστορικές μνήμες στα ήθη και έθιμα τους που όσοι αιώνες και να περάσουν δεν σβήνουν, έτσι και σε μας τους Έλληνες υπήρχαν κατάλοιπα από την "Ειρεσιώνη", για αυτό και αγκαλιάσαμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο, εγκαταλείποντας το καραβάκι της ναυτικής Ελλάδος που όμως ακόμη εξακολουθεί να συνυπάρχει σε πολλά νησιά μας. 
 
Ας επανέλθουμε όμως στο κύριο θέμα μας που δεν είναι άλλο από την αφαίρεση των θρησκευτικών συμβόλων από τα μέρη όπου γίνεται δημόσια ο εορτασμός των Χριστουγέννων, και να ήταν μόνο αυτό; Υπάρχουν εξαιρετικά παραδοσιακά και σύγχρονα τραγούδια που αναφέρονται στα Χριστούγεννα κι όμως αν επισκεφθείτε τις δύο κύριες εκδηλώσεις της πρωτεύουσας, είτε στο Σύνταγμα, είτε στο Πεδίον του Άρεως οι ήχοι της μουσικής που θα ακούσετε απέχει παρασάγγας από το να είναι Ελληνική, ξενόφερτη μουσική κουλτούρα καταλαμβάνει αυτούς τους χώρους δυστυχώς. 
 
Αν ο κος δήμαρχος Αθηναίων και κος περιφερειάρχης Αττικής θέλουν να απομονώσουν και να αποξενώσουν τους πολίτες τους από το θρησκευτικό πνεύμα των εορτών και από τα ελληνικά ακούσματα τους αξίζουν συγχαρητήρια, γιατί τα καταφέρνουν περίφημα, να κάνουν γιορτές απρόσωπες, μακριά από το πνεύμα του χριστιανισμού και των Ελληνικών ηθών και εθίμων.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.