8 Νοεμβρίου 2024

Πως οι Τούρκοι μετατρέπουν τις ελληνικές αρχαιότητες σε ρωμαϊκές

Γράφει η ΜΑΥΡΟΥ ΟΛΓΑ
 
 
Οι Τούρκοι προβάλλουν πάντα τις “ρωμαϊκές” αρχαιότητες στα εδάφη τους με πάθος, όμως ο ιστορικός χρόνος για αυτούς είναι κάτι παράδοξο. Ο τουρισμός τους ζει από ό,τι έπλασαν Έλληνες στη Μικρά Ασία, εντούτοις οι αρχαιολόγοι τους μεταπηδούν από το 3.000 π.Χ. στον φερόμενο από αυτούς ως “ρωμαϊκό” πολιτισμό με ένα άλμα που δεν σχολιάζει σχεδόν κανείς στην Ελλάδα.
 
Θυμάμαι με θλίψη ότι βρέθηκαν αρχαίες ελληνικές επιγραφές στην Ιωνία προ ετών και τηλεφώνησα στο υπουργείο Πολιτισμού επειδή κάτω από το αρχαίο κείμενο οι Τούρκοι έγραφαν στη λεζάντα ότι ήταν λατινικά. Έψαχνα κάποιον επιγραφολόγο στην Αθήνα γιατί δεν μπορούσα να διαβάσω όλο το κείμενο της επιγραφής. Μου απάντησαν «δεν μπορούμε να ασχολούμαστε με ό,τι βρίσκουν εκεί».
 
Ό,τι ελληνικό ανασκάπτεται στην Τουρκία, βαφτίζεται “αρχαίο”, έργο του… κανενός ή “αρχαίου γλύπτη” γενικώς. Το έκαναν και με προτομή του Απόλλωνα που τον αναφέρουν γενικώς ως “πιθανόν αρχαίο θεό” τον περασμένο Αύγουστο. Το έκαναν και με το θέατρο της Πέργης, με αφορμή το οποίο γράφουμε το παρόν κείμενο. Η λέξη “ελληνικό” σπάνια έως ποτέ δεν αναφέρεται στις ανακοινώσεις των αρχαιολόγων τους που είναι μεν σοβαροί επιστήμονες, όμως πρωτίστως είναι Τούρκοι. Το άρθρο αυτό δεν γράφεται για εκείνους, αλλά για εμάς. Έχουμε μεγάλο μερτικό σε αυτό το παραμύθι που αφανίζει το ελληνικό στοιχείο από τους ελληνορωμαϊκούς χρόνους και από το ελληνικότατο Βυζάντιο. 
 
Οι Τούρκοι έμμεσα στηρίζονται στους εθνοφοβικούς Έλληνες και σε μια ελληνική(;) Βικιπαίδεια που αναφέρεται σωρηδόν σε “Ρωμαίους” αυτοκράτορες του Βυζαντίου. Οι Ρωμιοί κατά τη γνώμη τους δεν ήταν Έλληνες και τα ελληνιστικά χρόνια, όπως και τα βυζαντινά αιωρούνται σε ένα λυκόφως εθνικότητας. Οι Τούρκοι εν προκειμένω προέβαλαν το στάδιο της Πέργης στην Αττάλεια και κομπάζουν για την πλήρη ανασκαφή ενός “περίφημου ρωμαϊκού σταδίου”.
 
Το στάδιο αυτό όντως είχε οικοδομηθεί γύρω στο 100 μΧ με τα λεφτά μιας ζάπλουτης τύποις Ρωμαίας. Ήταν η Μάγνα Πλανκία που όμως είχε μητέρα Αρμένισα, παππού Αριστόβουλο και αδελφό ονόματι Αλέξανδρο. Ρωμαίος ήταν ο πατέρας της που είχε παντρευτεί την Αρμένισα. Όταν χτιζόταν το στάδιο, στα νομίσματα που κυκλοφορούσαν αναγράφονταν ελληνικά στοιχεία, όπως εξάλλου ελληνικά ήταν τα νομίσματα και όταν ήταν έπαρχος της Παμφυλίας ο πατέρας τής χορηγού. Οπότε ναι μεν χρηματοδοτήθηκε το στάδιο από μια κεφαλαιούχο που είχε Ρωμαίο πατέρα, αλλά αυτό το χρήμα, πληρώθηκε με ελληνικά λεφτά. Επίσης, το 80% των επιγραφών που έχουν βρεθεί στην Πέργη από ποικίλες εποχές είναι στα ελληνικά. 
 
Η ίδια ανήκε στην ρωμαϊκή αριστοκρατία της περιοχής, όμως μόνον μια λατινική επιγραφή έχει βρεθεί για αυτήν. Πάνω από τέσσερις επιγραφές για τις ευεργεσίες της ήταν γραμμένες στα ελληνικά και αναφέρεται ως “πόλεως θυγατέρα”. «Η Βουλή καί ό δήμος Πλανκίαν Μάγναν Μ. Πλανκίου Ούάρου καί Πόλεώς Θυγατέρα ίέρειαν τής ’Αρτέμιδος καί δημιουργόν ίέρειαν Μητρός Θεών διά Βίου πρώτην καί μόνην, εύσεβή καί φιλόπατριν» αναφέρει μια από τις ελληνικές επιγραφές.
 
Η ύπουλη στάση που κρατούν οι Τούρκοι
 
Η Πέργη ήκμασε ως οικισμός και πόλη όχι ως χωριό Χετταίων ή Λυδών ή Κίλίκων, αλλά Ελλήνων οικιστών στην Παμφυλία, που όντως είχε πολλές φυλές. Υπήρξε ελληνόγλωσση επί μιάμιση και πλέον χιλιετία (1100 π.Χ. μέχρι ίσως το 450 μ.Χ), αλλά κατά τον μεσαίωνα σταδιακά παρήκμασε και όταν καταλήφθηκε από τους Τούρκους ήταν πια μια πολύ μικρή κοινότητα. Μετά τον 14ο αιώνα εξαφανίζεται από τις αναφορές και πολλοί θεωρούν ότι ίσως ερημώθηκε από μεγάλο σεισμό. Κανένα στοιχείο δεν δείχνει εκλατινισμό της. 
 
Η δε θεωρία ότι η Πέργη ή και όλο το Βυζάντιο δεν ήταν στην ουσία ελληνικό αλλά «απλώς ελληνόγλωσσο», είναι μια εθνοφοβική προσέγγιση της ιστορίας εκ μέρους των Ελλήνων, λες και όποιος βλέπει ελληνικότητα στη Μικρά Ασία θέλει να ξαναπάρει την Πόλη και είναι θερμοκέφαλος εθνικιστής. Δηλαδή όποιος λέει ότι οι Συρακούσες ή η Μασσαλία ήταν ελληνικές αποικίες, θέλει να τις ξαναπάρει από τους Ιταλούς και τους Γάλλους; Οι Τούρκοι πάντως μνημονεύουν την Τριπολιτσά, που τους ανήκε συνολικά για μόλις 240 χρόνια και αναφέρονται με νοσταλγία στα ελληνικά νησιά του Αιγαίου, στα οποία επίσης επιβλήθηκαν για απίστευτα πολύ μικρό χρονικό διάστημα σε αναλογία προς την επικράτηση του ελληνικού στοιχείου. Και αν οι Ρωμιοί δεν ήταν Έλληνες, τότε γιατί οι Τούρκοι ονόμαζαν την Ελλάδα Rumelia;
 
Το επιχείρημα ότι το ελληνόγλωσσος δεν σημαίνει απαραιτήτως Έλληνας, θα ευσταθούσε αν στις περιοχές αυτές δεν κυριαρχούσε και ο ελληνικός πολιτισμός και η ελληνική θρησκεία: τα θέατρα, οι τραγωδίες, οι εορτές, οι Δελφικοί και Κορινθιακοί αγώνες στην Μικρά Ασία, τα πάντα στον πολιτισμό και στο εμπόριο ήταν ή εντελώς ελληνικά ή είχαν αφομοιώσει και κάποια καθαρά ντόπια έθιμα, αλλά με την ελληνικότητα κυρίαρχη. Το γιατί δεν αυτοαποκαλούνταν ‘Έλληνες παρά προτιμούσαν το Ρωμιοί, οφείλεται σε πολιτικούς και θρησκευτικούς παράγοντες: πρώτον, η λέξη ” Έλληνας” ήταν πλέον βρισιά σε όλες αυτές τις περιοχές μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού, ως συνώνυμο του ειδωλολάτρη. Δεύτερον, υπήρχε πλέον αυτοκράτορας και οι κυβερνήτες δεν ήθελαν επ΄ουδενί να ανακινούνται δημοκρατικές διαδικασίες, η δε λέξη “δημοκράτης” ήταν κι αυτή συνώνυμο του Έλληνα.
 
Τρίτον, ίσως και βασικότερο, ο Έλληνας είχε ταυτιστεί με μια σειρά από συντριπτικές ήττες και “αλληλοφαγωμάρα”. Οι Ρωμιοί ήθελαν να μείνουν ενωμένοι και να νιώθουν νικητές. Όμως αν δεν ήταν Έλληνες, τότε κάποιοι πρέπει να μας απαντήσουν τι στην ευχή ήταν – σίγουρα όχι Λατίνοι ή Λυδοί ή Σύροι και “Μαυροθαλασσίτες”. Απλά ο Ρωμιός ήταν μια υβριδική έκφραση του Έλληνα, που από το Αθηναίος ή Σπαρτιάτης ή Σάμιος δεν πρόλαβε να περάσει στο “Έλληνας” εγκαίρως.
 
Στο επιχείρημα ότι μιλούσαν τα ελληνικά αναγκαστικά, ακόμα και αν ίσχυε αυτό, τότε θα σήμαινε ότι είχε κυριαρχήσει πλέον το ελληνικό στοιχείο έστω και κατακτητικά. Αν πάλι ένιωθαν Ρωμαίοι όπως πολλοί προπαγανδίζουν, τότε γιατί δεν μιλούσαν ούτε έγραφαν λατινικά; Σημειωτέον ότι τα λατινικά ήταν εξαιρετικά πιο εύκολη γλώσσα από τα ελληνικά. Ήταν δηλαδή απάτριδες Λατίνοι που είχαν αποκηρύξει τη γλώσσα τους αλλά και αργότερα την κεφαλή της εκκλησίας τους (τον Πάπα) αλλά και τα “πατρώα” εδάφη στη βησιγοτθική Ιταλία; 
 
Διαβάζοντας ένας Έλληνας το κείμενο για την ολοκλήρωση της ανασκαφής του μεγάλου σταδίου της Πέργης, η περιγραφή του Τούρκου αρχαιολόγου μοιάζει τόσο “αθώα”: μιλάει για τους κατοίκους του 3000 π.Χ. στην περιοχή και για τους Ρωμαίους. Για το “εν τω μεταξύ” όμως σιγή ιχθύος: πουθενά δεν βρίσκεις τους οικιστές από το Άργος, τους Δελφούς, τους μετανάστες από την Τροία, τους Ροδίους εποίκους του 7ου π.Χ. ή έστω και τους Πέρσες, τον Μέγα Αλέξανδρο, τους Σελευκίδες, τους Πτολεμαίους, τους χριστιανούς άρχοντες, τους Έλληνες μητροπολίτες κ.λπ.). 
 
Ελληνική αποικία 
 
Η Πέργη ουσιαστικά οικίστηκε γύρω στο 1100 π.Χ όπως χονδρικά υπολογίζεται, καθώς τα θεμέλιά της ως σημαίνουσας κοινότητας και όχι ως άσημου οικισμού, τέθηκαν μετά την άλωση της Τροίας από νεοφερμένους στην περιοχή. Η ακρόπολη της πόλης απείχε από τη θάλασσα όσο η Ακρόπολη των Αθηνών από τον λιμένα του Πειραιά και οι νεοφερμένοι ήταν Έλληνες μετανάστες κατά κύριο λόγο. 
 
Στην διατριβή “Η Πέργη της Παμφυλίας. Συμβολή στην πολιτική και εκκλησιαστική ιστορία της Αρχαίας Πόλεως” ο μητροπολίτης Πέργης Ευάγγελος Γαλάνης αναφέρει ως οικιστές ή ιδρυτές της πόλης άνδρες από την Αθήνα, την Θεσσαλία, τον Ορχομενό, το Άργος και τους Δελφούς. Τα ονόματά τους αναφέρονταν στις βάσεις επτά αγαλμάτων που αποκάλυψε η σκαπάνη το 1959 στην πύλη της πόλης (βρέθηκαν αργότερα και δύο στήλες αφιερωμένες σε Λατίνους οικιστές, γραμμένες στα λατινικά, ως “ανανεωτές” της πόλης):
 
«Τα επτά βάθρα των Κτιστών της Πέργης με την σειρά που είναι τοποθετημένα σήμερα στον ανιστορούμενο χώρο της Αυλής και φέρουν τις ακόλουθες επιγραφές» (σελ. 29-32).: κτίστης, Ρίξος Λύκου τοῦ Πανδείονος Ἀθηναΐος ἀφ’ οὗ Ρίξου πούς… /κ(τ)ίσ(τ)ης Λάβος Δαε(…Δ)ελφός ἀφ’ οὗ Λα(…) /κτίστης Κάλχας Θέστορος Ἀργεῖος… /(κτίσ)της (Μαχ)άων Ἀσκλη(πιοῦ) Θεσσαλό(ς) ἀφ’ οὗ ἱερόν Διός Μαχαονίου ἐν τῇ ἀκροπόλει /κτίστης (Λ)εοντεύς Κορ(ώνου) Λαπίθης /κτ(ί)στης (Μι)νύας Ἰαλμένο(υ) του Ἄρεως Ὀρχομένιος / (κτίστης) Μόψος Ἀπόλλωνος Δελφός.
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.