18 Αυγούστου 2023
Αθανάσιος Διάκος μάρτυρας πίστεως και πατρίδας
Τον Φεβρουάριο του 2022, σε κείμενό μου στον ΕΤ, είχα υποστηρίξει την προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος εμπεριστατωμένη πρόταση του αείμνηστου Μητροπολίτου Φθιώτιδος Νικολάου, με την οποία ζητούσε ο Αθανάσιος Διάκος να αναγνωρισθεί Άγιος της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Αυτό διότι, όπως έγραψε ο αείμνηστος Μητροπολίτης, ο Αθανάσιος Διάκος δεν απέθανε πολεμώντας, αλλά έσχε μαρτυρικό θάνατο με ανασκολοπισμό* για την Πίστη του και για την Πατρίδα.
Στις παραινέσεις των αλλοθρήσκων και αλλοεθνών δημίων του, να ασπασθεί το Ισλάμ για να σώσει τη ζωή του και να απολαύσει τιμές και δόξες, έμεινε η απάντησή του στην Ιστορία: «Εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός θε να πεθάνω». Ο Αθανάσιος Διάκος δεν απέθανε στη μάχη πολεμώντας τους εχθρούς της Πατρίδας. Πέθανε μετά από φρικτά βασανιστήρια, που υπέστη. Για αυτό είναι λάθος το επιχείρημα του Κων. Καλλινίκου, ότι υπήρξε μαχητής του Έθνους και επομένως δεν μπορεί να τεθεί στην ίδια μοίρα με τον Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε΄ και τους συναρχιερείς του, οι οποίοι κρεμάστηκαν από τους Τούρκους.
Η περίπτωση του Αθανασίου Διάκου δεν είναι η περίπτωση του Αρχιμανδρίτη Γρηγορίου Δικαίου ή Παπαφλέσσα, ούτε του Επισκόπου Σαλώνων Ησαΐα, ούτε του ιερομονάχου Σαμουήλ στο Κούγκι, ούτε του Επισκόπου Ρωγών Ιωσήφ. Ο Αθανάσιος Διάκος δεν έπεσε στη μάχη, ούτε ανατινάχθηκε μαζί με τους εχθρούς. Ο Αθανάσιος Διάκος συνελήφθη και μαρτύρησε. Το μαρτύριο που υπέστη για την Πίστη του και για την αγάπη του στην Πατρίδα αποτελεί ισχυρότατο επιχείρημα για την αγιοποίησή του.
Η περίπτωση του Αθανασίου Διάκου δεν είναι η πρώτη. Είναι πλήθος οι Αξιωματικοί και οι στρατιώτες, που ενεπλάκησαν σε πολέμους και αιματοχυσίες μέχρις ότου έγιναν χριστιανοί, υπέστησαν βασανιστήρια και μαρτύρησαν για τον Χριστό. Μεταξύ αυτών οι Μεγαλομάρτυρες Γεώργιος και Δημήτριος, ο Θεόδωρος ο Στρατηλάτης, ο Θεόδωρος ο Τήρων, οι 42 Μάρτυρες οι εν Αμορίω και οι 40 Μάρτυρες οι εν Σεβαστεία.
Η κατ’ εξοχήν όμως περίπτωση ομολογίας πίστεως στον Χριστό είναι ο μετανοημένος ληστής, ο οποίος ήταν στον διπλανό σταυρό, σε εκείνον του Κυρίου. Δεν γνωρίζομε για ποια εγκλήματα καταδικάστηκε. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς, που περιγράφει τη Σταύρωση, σημειώνει πως αφού ομολόγησε ότι «άξια τιμωρείται για όσα έπραξε» και ότι «ο Χριστός ουδέν το παράνομο έπραξε», Του ζητεί να τον θυμηθεί όταν έρθει η βασιλεία Του. Τότε ο Ιησούς του λέγει ότι θα είναι μαζί Του στον Παράδεισο. Για τον ίδιο λοιπόν τον Κύριο και Σωτήρα του κόσμου η ομολογία του εγκληματία ληστή της προς Αυτόν πίστεως και η εκ μέρους του ικεσία να είναι μαζί Του, όταν έρθει η βασιλεία Του, τον καθιστούν πρώτο κάτοικο του Παραδείσου. Ποιός λοιπόν μπορεί να αμφισβητήσει την προς τον Θεό πίστη του Αθανασίου Διάκου, όταν για αυτή την πίστη υφίσταται τα ανυπόφορα μαρτύρια και τελικά τον ανασκολοπισμό του;
Η δικαιολογία πως η Εκκλησία αποφεύγει να ανακηρύττει αγίους στρατιωτικούς αποδυναμώνεται, όχι μόνο από την ύπαρξη πολλών στρατιωτικών αγίων, όπως ορισμένοι αναφέρθηκαν προηγουμένως, αλλά και από την ανάδειξη ως αγίων δεκάδων αυτοκρατόρων, που αναμίχθηκαν σε σφαγές αμάχων και σε πολυαίμακτους πολέμους. Είναι, κατ’ άνθρωπο, άδικο λοιπόν ο Αθανάσιος Διάκος να μην αναγνωρίζεται ως Άγιος επειδή δεν έχει την υποστήριξη των κάθε δικαιοδοσίας υπευθύνων Επισκόπων...
*Ο Ανασκολοπισμός είναι βάρβαρος τρόπος εκτελέσεως κατά τον οποίο οι δήμιοι διαπερνούσαν το σώμα του εκτελούμενου με πάσαλο. Στον λαό επικράτησε η αντίληψη ότι είναι του σούβλισμα ζωντανού του εκτελούμενου.
Σύντομο βιογραφικό του Αθανασίου Διάκου
Ο Αθανάσιος Διάκος γεννήθηκε το 1788. Δωδεκαετή η μητέρα του τον οδήγησε στην Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Αρτοτίνας, για να μάθει γράμματα και «του Θεού τα πράγματα». Από νωρίς έδειξε φιλομάθεια και αγάπη προς το αγγελικό σχήμα του μοναχού. Το 1805, σε ηλικία 17 ετών εκάρη μοναχός και χειροτονήθηκε διάκονος. Και ενώ ζούσε στη Μονή το 1818 έφτασε εκεί ο άνεμος του αγώνα υπέρ της ελευθερίας της Πίστεως και της Πατρίδας. Τότε μυήθηκε στην Φιλική Εταιρεία. Το 1820 είχε εγκαταλείψει το Μοναστήρι και έγινε αρματολός στη Λιβαδειά. Στις 24 Απριλίου 1821 υπεράσπισε το γεφύρι της Αλαμάνας, απέναντι πολύ περισσότερων και καλά εξοπλισμένων εχθρών. Συνελήφθη και προτίμησε τον μαρτυρικό θάνατο, από το να προδώσει Πίστη και Πατρίδα. Όπως έγραψε ο Παναγιώτης Μυργιώτης «ο δι’ ανασκολοπισμού μαρτυρικός θάνατος του, σε ηλικία μόλις 33 ετών, υπήρξε το “γνησιώτερον βάπτισμα”, όπως χαρακτηρίζουν οι Διαταγές των Αποστόλων τον θάνατο του Μάρτυρος, το οποίο εξάλειψε κάθε αμαρτία και τον παρέδωσε καθαρόν και άγιον εις τον Θεόν».
Αυτοκράτορες Άγιοι της Εκκλησίας μας
Πέραν των πολλών στρατιωτικών Αγίων, που προφανώς είχαν αναμιχθεί εις πολέμους και είχαν σε αυτούς διακριθεί για την ανδρεία τους, η Εκκλησία έχει ανακηρύξει Αγίους και πολλούς Αυτοκράτορες και Αυτοκράτειρες, που επίσης είχαν ανάμιξη σε πολέμους, αλλά και σε εσωτερικές αιματηρές διαμάχες. Αναφέρονται ορισμένοι και ορισμένες από αυτούς, κατά ημερολογιακή σειρά.
17 Ιανουαρίου: Θεοδόσιος ο Μέγας
20 Ιανουαρίου: Λέων ο Θραξ
11 Φεβρουαρίου: Θεοδώρα, σύζυγος αυτοκράτορος Θεοφίλου.
17 Φεβρουαρίου: Μαρκιανός και Πουλχερία
21 Μαΐου: Μέγας Κωνσταντίνος και Ελένη
11 Ιουλίου: Όλγα Ισαπόστολος, σύζυγος του ηγεμόνος του Κιέβου. Συνέβαλε στον εκχριστιανισμό των Ρως
15 Ιουλίου: Βλαδίμηρος ο Μέγας, ηγεμών των Ρως στο Κίεβο, εγγονός της Όλγας.
2 Αυγούστου: Ιουστινιανός ο Μέγας
9 Αυγούστου: Ειρήνη η Αθηναία
13 Αυγούστου: Ειρήνη, σύζυγος Ιωάννου του Κομνηνού
13 Αυγούστου: Ευδοκία, η Αθηναΐς, θυγατέρα του Αθηναίου φιλοσόφου Λεοντίου και σύζυγος του Θεοδοσίου Β΄
27 Αυγούστου: Αρκάδιος, ο ανεχθείς σκάνδαλα της βασίλισσας Ευδοξίας και διώξεις σε βάρος του Ιωάννου του Χρυσοστόμου και ένεκα αυτού του λόγου προσωρινά αφορισθείς από τον (τότε Ορθόδοξο) Πάπα Ιννοκέντιο.
29 Αυγούστου: Βασίλειος ο Α΄, ο Μακεδών. Ανέλαβε τον θρόνο δολοφονήσας τον αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ΄, του οποίου ήταν ιπποκόμος και ύστερα υιοθετημένος υιός.
3 Σεπτεμβρίου: Κωνσταντίνος Β΄ ο νέος, υιός του αυτοκράτορα Ηρακλείου.
24 Σεπτεμβρίου: Στέφανος ο Β΄, ο πρώτος στεφθείς βασιλιάς της Σερβίας.
4 Νοεμβρίου: Ιωάννης Γ΄ Δούκας, ο Βατάτζης, αυτοκράτορας της Νικαίας.
11 Δεκεμβρίου: Νικηφόρος Β΄ ο Φωκάς
23 Νοεμβρίου: Αλέξανδρος Νιέβσκι, ηγεμών της Ρωσίας
16 Δεκεμβρίου: Θεοφανώ, σύζυγος Λέοντος Στ΄
Κατηγορία Θέματος
Αρθρα κ. Γ. Παπαθανασόπουλου,
Θέματα Παιδείας,
Ιστορικά θεματα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου