Γράφει ο Γιάννης Δασκαρόλης
Στην τελευταία βιογραφία που έγραψα για τον Γενναίο Κολοκοτρώνη αναφέρομαι στα δραματικά γεγονότα των σφαγών της Τριπολιτσάς, τα οποία είχαν ήδη περιγραφεί από πολλούς άλλους ιστορικούς, ως ακολούθως:
«Εν τω μεταξύ, η Τριπολιτσά είχε αλωθεί από τους Έλληνες στις 23 Σεπτεμβρίου 1821 που εξόντωσαν πάνω από 8.000 Τούρκους[1] που βρήκαν εντός της πόλης, αδιακρίτως ηλικίας και φύλου,[2] εκδικούμενοι χωρίς έλεος τα εγκλήματα εις βάρους τους,[3] σύγχρονα[4] και παλαιότερα.[5] Οι στρατιώτες του Πάνου και του Γενναίου που βρέθηκαν στην πόλη εκ των υστέρων, επιτέθηκαν σε Τριπολιτσιώτες προσπαθώντας να τους αποσπάσουν λάφυρα και ακολούθησαν συμπλοκές ακόμη και μεταξύ Ελλήνων εντός της πόλης,[6] που είχαν 100 νεκρούς. Όλα τα λάφυρα και οι θησαυροί της πόλης λεηλατήθηκαν από τους Έλληνες ατάκτους οι οποίοι τα μετέφεραν στις επαρχίες τους, ενώ το δημόσιο ταμείο δεν έλαβε καμία ενίσχυση για τη δύσκολη συνέχεια.[7] Ένα ισχυρό τμήμα 2.000 ενόπλων Τουρκαλβανών αποχώρησε από την πόλη ανέπαφο και οδηγήθηκε από τον Πλαπούτα στον Ισθμό, λόγω της χωριστής συμφωνίας που είχαν κάνει οι ηγέτες του με τον Κολοκοτρώνη.«
Και δεν ήταν η μόνη σφαγή που έγινε κατά το 1821, αλλά έγιναν και μερικές άλλες πολύ μικρότερες σε κλίμακα, είτε ως αντίποινα είτε όχι, για τις οποίες μας έδωσε ένα λεπτομερές περίγραμμα ο ανθέλληνας Σκώτος ιστορικός Γεώργιος Φίνλεϋ Αλλά και στη σύγχρονη ιστορία μας έχουμε πολλές περιπτώσεις μεμονομένων ακροτήτων Ελλήνων στρατιωτών εις βάρος μουσουλμάνων αμάχων τόσο στους Βαλκανικούς πολέμους όσο και στη Μικρασιατική Εκστρατεία που έχουν αναδείξει με επιστημονική ακρίβεια οι παντώς είδους «ιοι», αλλά και το επισημονικό προσωπικό πολλών πανεπιστημίων μας που με κάτι τέτοια ασχολούνται κατά κόρον καθώς συμπτωματικά εμπίπτουν με τα επιστημονικά ενδιαφέροντά τους.
Μια πρώτη γρήγορη σκέψη θα ήταν να ζυγίζουμε τις εκατέρωθεν ακρότητες να ανακαλύψουμε σχετικά εύκολα ότι η αναλογία είναι υπέρ μας σε κλίμακα 1.000.000 προς 1 και να νιώσουμε καλά με τους εαυτούς μας. Αλλά και σε αυτό μας πρόλαβε η ντόπια πανεπιστημιακή κοινότητα που μας είπε γεμάτη ανθρωπισμό ότι οι νεκροί δεν ζυγίζονται. Εν τάξει, ίσως είναι και αυτό σωστό ειδικά στους καιρούς που ζούμε.
Προσωπικά πιστεύω ότι η βασική ειδοποιός διαφορά μεταξύ των ιστορικών μητρώων Ελλάδας και Τουρκίας είναι ότι οι ελληνικές ακρότητες σχεδόν ποτέ δεν διατάχθηκαν ή υποκινήθηκαν από την ηγεσία τους, ούτε αποτέλεσαν επίσημη κρατική πολιτική, ούτε καν κρυφή. Αντίθετα η Τουρκία και η Οθωμανική Αυτοκρατορία παλαιότερα, είχαν ως μόνιμη επίσημη κρατική πολιτική την συνολική εξόντωση των εθνικών τους μειονοτήτων, κάτι που έχει αποδειχθεί από έρευνες στα επίσημα κρατικά τουρκικά αρχεία, αλλά έχουν αποδεχθεί και πολλοί Τούρκοι ανώτατοι αξιωματούχοι, όπως ο Ταλαάτ Πασάς που όταν κατέφυγε στην Γερμανία είχε δηλώσει δημοσίως ότι ως μέγας Βεζύρης είχε οργανώσει την γενοκτονία των Αρμενίων.
Την Παιδεία και την βούληση ενός λαού δεν την φανερώνει η μεμονωμένη προσωπική συμπεριφορά κάθε κάφρου, αλλά η ηγεσία του. Και όχι μόνο οι ελληνικές ηγεσίες διαχρονικά δεν διέταξαν ακρότητες εις βάρος μουσουλμανικών πληθυσμών, αλλά σε πολλές περιπτώσεις τις τιμώρησαν παραδειγματικά. Ο Κωνσταντίνος τιμώρησε τους στρατιώτες που βιαιοπράγησαν στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο, το ίδιο ζήτησε ο Βενιζέλος τηλεγραφικά για τα γεγονότα κατά την απόβαση στη Σμύρνη.
Είμαι υπερήφανος για τους παλαιότερους και σύγχρονους προγόνους μου γιατί σε κορυφαίες δύσκολες στιγμές της ιστορίας τους, όταν πολέμησαν για να υπάρξουν ως ελεύθεροι άνθρωποι, επέδειξαν ανθρωπισμό και αλτρουισμό τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και έναντι των αντιπάλων τους. Και μόνο η αντιμετώπιση των αιχμαλώτων την περίοδο 1919-1922 από τις δύο πλευρές φτάνει και περισσεύει για να καταδειχτεί η διαφορά Παιδείας και Ήθους που χαρακτηρίζει διαχρονικά τους δύο λαούς.
Πηγές
Ιωάννης Β. Δασκαρόλης, Γενναίος Κολοκοτρώνης – ο έφηβος οπλαρχηγός του 1821, εκδόσεις Παπαζήση Αθήνα 2021.
Γιάννης Γκλαβίνας, Οι αιχμάλωτοι πολέμου στη Μικρά Ασία πριν από την κατάρρευση του μετώπου, Καθημερινή φύλλο 12.4.2021.
Σημειώσεις
[1] Οι εκτιμήσεις για τους Τούρκους που σκοτώθηκαν κατά την άλωση της Τριπολιτσάς ποικίλουν. Ο Gordon αναφέρει τουλάχιστον 8.000, ο Π. Παπατσώνης αναφέρει 30.000, ο Φίνλεϋ αναφέρει 10-15.000. Πλουμίδης Σπυρίδων, Η έννοια του «θανάτου» στην Ελληνική επανάσταση (1821-1832), περιοδικό Μνήμων, τεύχος 32, Αθήνα 2012, σελ. 80.
[2] «Το άλογό μου από τα τείχη έως τα σαράγια δεν επάτησε τη γη», Κολοκοτρώνης Θεόδωρος, Διήγησις, σελ. 82.
[3] Κρεμμυδάς Βασίλης, Η επανάσταση του 1821, σελ. 99.
[4] Στην Κωνσταντινούπολη μετά τον απαγχονισμό του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄ στις 10 Απριλίου 1821, είχαν προγραφεί και εξοντωθεί πάνω από 10.000 χριστιανοί. Σύμφωνα με τον Gordon, το θλιβερό αυτό άγγελμα είχε μαθευτεί στις τάξεις των επαναστατών και είχε εξάψει τη θέλησή τους για εκδίκηση. Παπακωνσταντίνου Ιωάννης, Ελληνικό έπος (1821-1824), (βιβλίο Α΄), σελ. 73.
[5] «Όταν εμβήκα εις την Τριπολιτζά με έδειξαν εις το παζάρι τον Πλάτανο όπου εκρέμαγαν τους ‘Ελληνας, αναστέναξα και είπα: άϊτε πόσοι από το σόγι μου και από το έθνος μου εκρεμάσθησαν εκεί, και εδιέταξα και το έκοψαν. Επαρηγορήθηκα και δια το σκοτομόν των Τούρκων…», Κολοκοτρώνης Θεόδωρος, Διήγησις, σελ. 83.
[6] Κόκκινος Διονύσιος, Η Ελληνική Επανάστασις (τόμος Α΄), σελ. 236.
[7] Σπηλιάδης Νικόλαος, Απομνημονεύματα (τόμος Α΄), σελ. 249-250. Γερμανός Παλαιών Πατρών, Απομνημονεύματα, σελ. 83.
2 σχόλια:
Αυτούς τους εγκληματίες βαρβάρους θα ανεχόταν ο Γέρος του Μωριά στο άντρο τους, των γενοκτονιών, των σκλαβοπάζαρων την Τριπολιτσά;
Αποσπάσματα συμβολικά από λαογραφικά ποιήματα της Κύπρου.
....να βλέπουν τ' άνομα σκυλιά τες ανομίες να κάμνουν,
να ποίσου στάβλους εκκλησιές, να καίουν τας εικόνας
να σχίζουν, να καταπατούν τα 'λόχρυσα βαγγέλια,
να καθυβρίζουν τους σταυρούς, να τους κατατσακίζουν,
να παίρνουσιν τ' ασήμια τους και τα μαργαριτάρια
και των αγίων τα λείψανα τα μοσχομυρισμένα
να καίουν, ν' αφανίζουσιν, στη θάλασσα να ρίπτουν,
να παίρνουν τα λιθάρια των και την ευκόσμησίν των
και στ' άγια δισκοπότηρα κούπες κρασί να πίνουν....
Ἐκείν᾿ ἡ μέρα σκοτεινή, ἀστραποκαϊμένη,
τῆς Τρίτης της ἀσβολερῆς, τῆς μαυρογελασμένης,
τῆς θεοκαρβουνόκαυτης, πουμπαρδοχαλασμένης,
ἔχασε ἡ μάννα τὸ παιδὶν καὶ τὸ παιδὶν τὴν μάνναν,
καὶ τῶν κυρούδων τὰ παιδιὰ ὑπᾶν ἀσβολωμένα,
δεμέν᾿ ἀπὸ τὸν τράχηλον καὶ τὸ οὐαὶ φωνάζουν
μὲ τὴν τρομάραν τὴν πολλήν, μὲ θρήνισμον καρδίας.
Τρέμουν ὡς φυλλοκάλαμον ἐξετραχηλισμένα,
γυμνά, χωρὶς πουκάμισον, ἐξάγκωνα δεμένα,
βλέπουν ἐπρὸς καὶ πίσω των, μὴ νὰ δοῦν τοὺς γονεῖς των,
καὶ βλέπουν τοὺς πατέρες των ἐξάγκωνα δεμένους.
Ὁ κύρης βλέπει τὸ παιδὶν καὶ τὸ παιδὶν τὸν κύρην,
ἄφωνοι, δίχως ὁμιλίαν, διαβαίνουν τὸ μαγκούριν.
Οἱ μάνες οἱ ταλαίπωρες ὑπᾶν ξεγυμνωμένες,
τῆς πόλης οἱ πολίτισσες ἐξανασκεπασμένες,
πλούσιες πτωχὲς ἀνάκατα, μὲ τὸ σκοινὶ δεμένες,
τῆς πόλης οἱ εὐγενικές, οἱ ἀστραποκαϊμένες.
Ὁ ἀδελφὸς τὸν ἀδελφὸν βλέπει σιδηρωμένον,
θωροῦν καὶ τὸν πατέρα των μὲ ἅλυσον δεμένον,
καὶ δυ᾿ ἀδερφάδες εὔμορφες, πολλὰ ὡραιωμένες,
ἐντροπιασμένα ἐπήγαιναν μὲ τὸ σχοινὶν δεμένες….
Νὰ πᾶτε ὅλοι κατ᾿ ἐχθρῶν, κατὰ τῶν Μουσουλμάνων,
καὶ δεῦτε εἰς ἐκδίκησιν, τρέχετε μὴ σταθῆτε,
τὸν Μαχουμέτην σφάξετε, μηδὲν ἀναμελεῖτε,
τὴν πίστιν των τὴν σκυλικὴν νὰ τὴν λακτοπατῆτε.
[...]
-Τούρκοι διαβήκαν. Χαλασμός, θάνατος πέρα ως πέρα. Β. Ουγκώ.
Ολόκληρη η ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της σημερινής Τουρκίας, είναι μια συνέχεια εγκληματικού ιμπεριαλισμού σφαγών και λεηλασιών και μιας ατελείωτης αιματοχυσίας και γενοκτονίας αδύναμων λαών, που είχαν την ατυχία να κατακτηθούν, από βαρβάρους εισβολείς, όπως πρόσφατα το 1974 συνέβη στην μικρή ανυπεράσπιστη και μόνη Ελληνική Κύπρο.
Και ...
Tα χώματα τα ιερά της Κύπρου της Ελληνικής/ και της Μικράς Ασίας της Βυζαντινής,/ που σήμερα μολύνουν βάρβαροι,/ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ανά τους αιώνες ήτανε και θάναι/ Αιματοποτισμένα από ατόφιο Ελληνικό αχνίζων αίμα,/ λασπωμένα και πυρακτωμένα / και τους βαρβάρους κάποια στιγμή/ θε να τους ρουφήξουν και τους κάψουν/ και σε κάποιους λάκκους από τις μυριάδες,/ που έσκαψαν θα πέσουν και θα τους θάψουν…./ Τι άλλο να γράψω και να λαλώ, ουκ οίδα,/ σκοτίζει μου τον λογισμό ο χαλασμός της Κύπρου,/ θεριεύει πόνος και θυμός και η καρδιά στερεύει,/μον΄ ελπίδα έχω στην Παναγιά/ και στην του Θεού Αγία Σοφία,/ τους εισβολείς Τούρκους, απ τα χώματα μας,/ να αποσείσουν αποδιώξουν και εξαφανίσουν …
Τύμμα τύμματι τίσαι.
Ο δίκαιος θέλει ευφρανθεί
όταν ιδεί την εκδίκηση,
και τους πόδας αυτού θέλει νίψει
εν τω αίματι του ασεβούς.
Παλαιά Διαθήκη (Ψαλμοί 58:10)
Για τους αρχαίους Έλληνες η λέξη dikaiosini, δικαιοσύνη, ήταν συχνά συνώνυμη με την ekdikisi, εκδίκηση.
Sidney Sheldon
Α.Α.
ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ ΕΜΑΘΑΝ ΝΑ ΣΦΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΛΕΜΕ ... ΣΦΑΞΕ ΜΕ ΑΓΑ ΜΟΥ ΓΙΑ Ν ΑΓΙΑΣΩ. ΑΥΤΟ ΕΙΧΕ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΛΗΞΗΣ.
ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ ΚΑΤΕΣΦΑΞΑΝ 5000 ΑΜΑΧΟΥΣ, 850 ΓΥΝΑΙΚΕ ΟΜΗΡΟΥΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΑΝ ΒΑΝΑΥΣΑ ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΕΣ ΔΟΛΟΦΟΝΗΣΑΝ, 550 ΕΚΚΛΗΙΕΣ ΙΣΟΠΕΔΩΣΑΝ, 300000 ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΥΠΡΙΟΥΣ ΕΚΔΙΩΞΑΝ ΑΠΟ Β. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ κλπ.
ΟΠΟΤΕ ΟΙ ΚΥΠΡΙΟΙ ΕΚΔΙΚΗΘΗΚΑΝ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥΣ ΚΑΙ ΒΙΑΣΤΕΣ ΣΕ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΧΩΡΙΑ ΑΝΤΡΑ ΒΑΡΒΑΡΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ π.χ.ΜΑΡΑΘΑ, ΣΑΝΤΑΛΑΡΗ, ΑΛΟΑ ΣΤΙΣ 14 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1974 ΠΟΥ ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΡΠΥΣΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΤΑΝΚΣ ΠΑΤΟΥΣΑΝ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΜΑΧΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ ΤΩΝ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΧΩΡΙΩΝ ΕΚΟΒΑΝ ΤΑ ΚΕΦΑΛΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΓΧΩΡΙΑΝΩΝ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΣΕ ΠΑΣΑΛΟΥΣ ΩΣ ΛΑΦΥΡΑ ΠΟΛΕΜΟΥ ΤΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΑΝ ΣΤΙΣ ΕΙΣΟΔΟΥΣ ΤΩΝ ΧΩΡΙΩΝ ΤΟΥΣ ... ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΕΚΔΙΚΗΤΕΣ ΗΤΑΝ ΣΥΖΥΓΟΙ ΚΑΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΤΩΝ ΣΦΑΓΙΑΣΘΕΝΤΩ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΘΡΑΣΥΤΑΤΑ ΕΠΙΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΤΗΝ...ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΤΚ ΧΩΡΙΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΟΡΙΟ ΑΕΡΟΣ ΣΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΣΕ ΣΥΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΜΥΡΙΑ ΑΠΕΧΘΗ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ...ΑΙΔΩΣ ΒΑΡΒΑΡΟΙ...
ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΣΥΝΤΟΜΑ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΤΕ ΓΙΑ ΟΛΑ...
Μ.Ρ. ΑΠΟ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΗ ΚΕΡΥΝΕΙΑ ΠΟΥ ΘΡΗΝΗΣΕ ΣΤΕΝΟΥΣ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΥΣ
Δημοσίευση σχολίου