22 Δεκεμβρίου 2020

Η χρησιμότητα και η ηθική μιας δολοφονίας

By George Friedman 
Geopolitical Futures
 
Ο επικεφαλής του ιρανικού προγράμματος πυρηνικών όπλων σκοτώθηκε την Παρασκευή (27 Νοεμβρίου) κοντά στην Τεχεράνη. Η υπόθεση είναι ότι σκοτώθηκε από τους Ισραηλινούς, των οποίων το κίνητρο ήταν να παραλύσει το ιρανικό πρόγραμμα πυρηνικών όπλων σκοτώνοντας έναν άντρα που ήταν σημαντικός για την επιτυχία του. Ίσως να ήταν οι Ισραηλινοί, αλλά υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός άλλων χωρών που δεν θέλουν να δουν το Ιράν με πυρηνικά όπλα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι μια τέτοια χώρα, αλλά και αρκετές αραβικές χώρες αισθάνονται το ίδιο. Οι Ρώσοι επίσης μπορεί να μην είναι ενθουσιασμένοι με ένα πυρηνικό οπλισμένο Ιράν στα νότια τους. Η Τεχεράνη και η Μόσχα είναι φιλικά διακείμενες αυτή τη στιγμή, αλλά οι ισορροπίες αλλάζουν και τα πυρηνικά όπλα αποτελούν αιώνια απειλή. Τούτου λεχθέντος, είναι λογικό να υποθέσουμε ότι ήταν οι Ισραηλινοί, δεδομένου ότι, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις του Ιράν, είχαν το μεγαλύτερο κίνδυνο.  
 
Μια δολοφονία δεν είναι εύκολη υπόθεση. Διατρέχει τον κίνδυνο αποτυχίας και αντιποίνων. Είναι μια ορθολογιστική κίνηση μόνο σε δύο περιπτώσεις: ως προληπτικό χτύπημα προκειμένου να τρομάξεις έναν οργανισμό ή ένα κράτος να μεταβάλλει τη πολιτική του, ή όταν η δολοφονία ενός ατόμου είναι καθοριστική για τον αποκλεισμό μιας ανεπιθύμητης ανάπτυξης. Θα επικεντρωθώ στη δεύτερη κατηγορία, η οποία φαίνεται να περιγράφει την επίθεση στο Ιράν. Ο επικεφαλής ενός προγράμματος πυρηνικών όπλων μπορεί να είναι μια ιδιοφυΐα, ή μπορεί απλώς να είναι ένας placeholder, που ο θάνατός του δεν μπορεί να επιτύχει τίποτα. Για να αποτελεί αξιόλογο στόχο, πρέπει κατά κάποιο τρόπο να είναι και αναντικατάστατος. Δεν πρέπει να υπάρχει πίσω από αυτόν μια ομάδα νέων ιδιοφυών που ο στόχος έχει αναπτύξει με τα χρόνια, έτοιμη να πάρει τη θέση του. Η δολοφονία πρέπει να έχει σημαντικό αντίκτυπο σε μια απειλή που αξίζει τον κόπο, τους κινδύνους και τις συνέπειες της αποτυχίας και των αντιποίνων.  
 
Το στρατηγικά σημαντικό άτομο είναι αρκετά σπάνιο, αλλά η σωστή αναγνώρισή του είναι ακόμη πιο σπάνια. Για να τον βρουν, οι πράκτορες πληροφοριών πρέπει να συλλέγουν άπιαστες πληροφορίες και οι αναλυτές πρέπει να καθορίσουν εάν οι πληροφορίες αυτές είναι έγκυρες, και δενπρόκειται για έναν ένδοξο θρύλο που απλά επινοήθηκε. Ο εντοπισμός του απαραίτητου ατόμου δεν είναι εύκολος, καθώς μπορεί απλά να μην υπάρχει.
 
Υποθέτοντας ότι υπάρχει ο κατάλληλος στόχος, οι κινήσεις του πρέπει συνέχεια να παρακολουθούνται. Με τα κινητά τηλέφωνα η παρακολούθηση μπορεί να είναι ευκολότερη, αλλά υπάρχουν και άλλες συσκευές που ενδέχεται, με δυσκολία και κίνδυνο, να χρησιμοποιηθούν για παρακολούθηση. Ένα μοτίβο πρέπει να αποκαλυφθεί έτσι ώστε η ομάδα δολοφονίας να μπορεί να επιτεθεί. Το πιο σημαντικό είναι ότι πρέπει να εντοπιστούν μελλοντικές κινήσεις του στόχου και όχι παρελθοντικές. Επιπλέον, ο στόχος δεν πρέπει να προστατεύεται μαζικά και αποτελεσματικά ανά πάσα στιγμή. Στην ιδανική περίπτωση, προστατεύεται ελάχιστα και ακολουθεί μια πολύ προβλέψιμη ρουτίνα κίνησης σε περιοχές όπου οι δολοφόνοι ενδέχεται να περιμένουν χωρίς να ανιχνευθούν. Οι δολοφόνοι χρειάζεται να έχουν μελετήσει ώστε να μπορούν να σχεδιάσουν πού θα είναι πιο ευάλωτος ο στόχος.
 
Μια άλλη πρόκληση που ενέχει η δολοφονία είναι η απειλή εκδίκησης. Το Ιράν δεν μπορεί να εισβάλει στο Ισραήλ και ο βομβαρδισμός του Ισραήλ ανοίγει την πόρτα σε αντίποινα. Το αναλογικό βήμα, εάν πράγματι το Ισραήλ πραγματοποίησε τη δολοφονία, είναι η αντι-δολοφονία – ή, πιθανότατα στην περίπτωση αυτή, μια τρομοκρατική επίθεση. Μια τρομοκρατική επίθεση είναι αδιάφορη για το ποιος σκοτώνεται αρκεί να σκοτωθεί κάποιος και επομένως είναι πιο εύκολο να πραγματοποιηθεί.  
 
Ο κίνδυνος, ωστόσο, είναι ότι οι δολοφονίες και οι αντεπιθέσεις μπορούν πολύ εύκολα να ξεφύγουν από τον έλεγχο. Μόλις συμβεί αυτό, οτιδήποτε – ακόμη και ο ολοκληρωτικός πόλεμος – είναι δυνατό. Δεν έχει καν σημασία αν η πρώτη επίθεση πραγματοποιήθηκε από το Ισραήλ ή κάποια άλλη χώρα – ίσως μια χώρα που ελπίζει να προκαλέσει στρατιωτική αναμέτρηση θέτοντας το Ιράν σε θέση όπου πιστεύει ότι πρέπει να αναλάβει στρατιωτική δράση. Σε αυτό το σημείο, αυτό που είναι σημαντικό είναι ποιος πιστεύει ότι το Ιράν είναι υπεύθυνο.  
 
Τα «τι θα γινόταν εάν» είναι ατελείωτα. Το θέμα είναι ότι, ενώ η δολοφονία προορίζεται να είναι ένα αυτόνομο γεγονός, οι παραλλαγές της είναι ατελείωτες και δυνητικά απροσδόκητες. Επομένως, η μόνη περίπτωση υπό την οποία η δολοφονία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ορθολογικά είναι όταν η χρήση της είναι αποφασιστική έναντι ενός εξαιρετικά σημαντικού προγράμματος. Το ιρανικό πρόγραμμα πυρηνικών όπλων φαίνεται να ταιριάζει σε αυτήν την προϋπόθεση, αλλά δεν είναι ακόμη σαφές ότι ο επιστήμονας που σκοτώθηκε ήταν πραγματικά σημαντικός ή ότι ο θάνατός του δεν θα δημιουργήσει τεράστια ασφάλεια.  
 
Το ηθικό ερώτημα είναι, κατά τη γνώμη μου, απλούστερο από τις πρακτικές δυσκολίες. Είναι αλήθεια ότι η δολοφονία ενός πολίτη μιας χώρας με την οποία δεν υπάρχει κήρυξη πολέμου είναι προβληματική. Ωστόσο, οι δηλώσεις πολέμου έχουν σταματήσει από το 1945 και έπειτα. Υπήρξαν πολλοί πόλεμοι και λίγοι είχαν επίσημες δηλώσεις. Έτσι, αυτό το χαρακτηριστικό του διεθνούς δικαίου έχει καταστεί άνευ σημασίας, το οποίο θεωρώ μια δυσάρεστη πραγματικότητα. Εάν πρόκειται να γίνουν πόλεμοι, δεν μπορώ να φανταστώ γιατί είναι πιο νόμιμο να σκοτώνεις χιλιάδες ανθρώπους από το να σκοτώνεις έναν, απλώς και μόνο επειδή δηλώνεις επίσημα την πρόθεσή σου εκ των προτέρων. Πράγματι, εάν σκοτώντας κάποιον μπορεί να αποτρέψεις χιλιάδες να πεθάνουν, τότε δεν είναι μόνο ηθικό αλλά και ηθικά επιτακτικό. 
 
Αν λοιπόν το Ισραήλ φοβόταν νόμιμα τον αφανισμό του έθνους του σε περίπτωση που το Ιράν είχε αναπτύξει πυρηνικά όπλα, τότε οι επιλογές του υποτάσσονται στην καταστροφή του Ισραήλ, σε ένα προληπτικό χτύπημα στο Ιράν ή στο θάνατο του απαραίτητου ατόμου. Υπάρχει μια ισχυρή ηθική υπόθεση που μπορεί να γίνει ενάντια στον πόλεμο, αλλά κατά τη διάρκεια των χιλιετιών τέτοια επιχειρήματα δεν έχουν αποτέλεσμα. Ο ηθικός ισχυρισμός μπορεί να σταθεί, αλλά αγνοείται διαρκώς, καθώς δεν μπορεί να καθοδηγήσει τη δράση των εθνών. Τα έθνη φοβούνται το ένα το άλλο, συχνά με πολύ καλό λόγο. Οι φόβοι είναι συνήθως αμοιβαίοι.
 
Έχω δυσκολία στη κατανόηση του ηθικού επιχειρήματος κατά της δολοφονίας ή του πρακτικού σκοπού του ειρηνισμού. Αλλά μπορώ να καταλάβω γιατί η δολοφονία είναι σπάνια: Είναι πολύ δύσκολο να γίνει και έχει πιθανές συνέπειες που ζαλίζουν. Αλλά όταν ένα χειρουργικό χτύπημα εναντίον ενός ατόμου μπορεί να αυξήσει την ασφάλεια του έθνους που δολοφονεί, φαίνεται να είναι τουλάχιστον εξίσου νόμιμο με μια εισβολή. Αλλά οι συνθήκες υπό τις οποίες μπορείτε να προσδιορίσετε την απαραίτητη φιγούρα και να τον σκοτώσετε είναι τόσο σπάνιες όσο και εξαιρετικά δύσκολες. Το πρόβλημα ουσιαστικά δεν είναι ηθικό αλλά πρακτικό. 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.