22 Μαρτίου 2020
Η Θεία Κοινωνία: σημείον αντιλεγόμενον; (εξαιρετικό)
Γράφει η Δρ. Χρύσα Δαμιανάκη*
Έφτασε λοιπόν η ώρα για τον αταλάντευτο ορθόδοξο χριστιανό, τον στερεωμένο γερά στη πίστη Του Χριστού, να δώσει την μαρτυρία του.
Έφτασε η ώρα να υπερασπιστεί την πίστη του διαφωτίζοντας εκείνους που αμφιταλαντεύονται. Και είναι πολλοί, στην πλειονότητα επιστήμονες - μάλιστα ιατροί-, αυτοί που αμφιταλεύονται ή αρνούνται την δωρεά του Θεού. Γιατί;
Γιατί στην καλύτερη περίπτωση η πίστη τους είναι ζήτημα εθίμου και παραδόσεως, και όχι υπαρξιακού μυστηρίου ζωής˚ ή γιατί μοναδικό έρεισμα της πίστης τους είναι η αναζήτηση βοηθείας ή θαύματος από τον Θεό.
Βέβαια οι ολιγόπιστοι, ακόμα και όταν τους παραχωρηθεί από θεία οικονομία το θαύμα, κατόπιν επιστρέφουν -αν και ευεργετημένοι -, σε θέση απόστασης από τον ευεργέτη, ως ανίκανοι να αναλογιστούν τον Λόγο της δωρεάς Του Θεού.
Παραβλέπουν έτσι ό,τι είναι υπερβατικό, ό,τι θα μπορούσε να τους οδηγήσει στη συμμετοχή τους στο έργο της Θείας Οικονομίας Του για τον σύμπαντα κόσμο κατά τη σκέψη του αγίου Σωφρονίου Ζαχάρωφ, και του Μητροπολίτου Κάλλιστου Ware.
Και τούτο φανερώνεται με την πρώτη κοινωνική κρίση, όταν οι άνθρωποι αυτοί γίνονται παθητικοί αποδέχτες εσφαλμένων αντιλήψεων.
Λέω έφτασε η ώρα γιατί η παρούσα κρίση της Ανθρωπότητας με την φοβερή μολυσματική ασθένεια του Covid-19 οδήγησε τον αδαή, ακατήχητο και «χλιαρό» Έλληνα ορθόδοξο να διερωτηθεί αν η θεία κοινωνία μπορεί να μεταδώσει τον ιό, και μαζί την Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος να αντικρούσει την ορθή γνώμη της λοιμωξιολόγου Ελένης Γιαμαρέλλου, καταθέτοντας ότι «η μετάδοση των τρεχουσών εποχικών ιώσεων αναπνευστικού -κορωνοϊού και γρίπης- γίνεται με σταγονίδια που εκπέμπονται από την στοματοφαρυγγική κοιλότητα και την μύτη πασχόντων.
Γι’ αυτό συνιστώνται τα αναγκαία προφυλακτικά μέτρα», και συνιστώμενο μέτρο είναι η αποφυγή της θείας κοινωνίας!
Λογισμός που μόνο να τον εκφράσει κανείς είναι βλασφημία, όπως ορθά αποφάνθηκαν ιερείς, αρχιερείς, λαϊκοί, αλλά και ιατροί, όπως η κα Γιαμαρέλλου, και η αναισθησιολόγος Ιωάννα Τζιβρά από το Herne Γερμανίας.
Η τελευταία δήλωσε με ενθουσιασμό την συνταύτισή της με το επιστημονικό πόρισμα -ομολογία πίστεως-, του ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ Ιωάννη Κουντουρά, το οποίο καταλήγει ως εξής: «Δεδομένης: α) της αναφερόμενης εντόπισης του HBV και του nCoV σε εκκρίσεις του ξενιστή που περιλαμβάνουν και τον σίελο, β) της κατάλυσης της εναπομείνασας συνήθως μεγάλης ποσότητας Θείας Μεταλήψεως μετά την Θεία Κοινωνία των πιστών από τους λειτουργούς και γ) της αναμενόμενης υψηλής συχνότητας ιοφορίας από HBV ή αναλογικά από nCoV στους ιερείς ως μολυσματικής δεξαμενής λόγω Θείας Κοινωνίας, απεδείχθη στατιστικώς ότι δεν ισχύει. (Βλ. Ιωάννης Κουντουράς: “Ατελή επιστημονικά δεδομένα coronavirus με conflict εμπλοκή Θείας Κοινωνίας”, 13 Μαρ 2020).
Αξιολύπητη όμως είναι η στάση απέναντι στο ζήτημα της θείας κοινωνίας μερικών που θεωρούν τους εαυτούς τους πολιτικούς, οι οποίοι άδραξαν αμέσως την ευκαιρία για να ανακοινώσουν ότι «Το πρόβλημα δεν είναι τι λέει η Ιερά Σύνοδος, αλλά τι λέει η Πολιτεία και συγκεκριμένα ο ΕΟΔΥ και το Υπουργείο Υγείας, που έχουν και την αποκλειστική κοινωνική ευθύνη για τη μη εξάπλωση του ιού και την προστασία των πολιτών».
Και ακόμη από την Κουμουνδούρου: «σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με εξίσου μεγάλο σεβασμό στη Χριστιανική πίστη και στο θρησκευτικό συναίσθημα, τα μυστήρια της Εκκλησίας είτε αναστέλλονται είτε τροποποιούν το τελετουργικό τους».
Μπορούμε να τους πληροφορήσουμε, ως κάτοικοι Ιταλίας, ότι αν και η εφαρμογή του κρατικού κανονισμού κρατά κλειστές τις Ιταλικές εκκλησίες, κανένα τελετουργικό της Καθολικής εκκλησίας δεν τροποποιήθηκε, και το μυστήριο της θείας ευχαριστίας παραμένει ως έχει.
Αλλά δεν έφτασε αυτό. Ο κος Τσίπρας στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ της 17ης Μαρτίου εκδήλωσε ζωηρά την ανησυχία του γιατί «επί δύο Κυριακές στις εκκλησίες τελέστηκε η θεία λειτουργία, και οι ιερείς καλούσαν τον κόσμο να μεταλαμβάνει», πράγμα που θεώρησε αποτρόπαιο, καθότι ευχήθηκε, συνεχίζοντας την κατάθεσή του, «να μην έχουμε πάθει ζημιά από αυτό (!)».
Όλα τούτα αποδεικνύουν ότι οι συνειδητοί και ασύνειδοι εχθροί της Ορθοδοξίας εγκαταβιώνουν και πολιτεύονται, ή παραπαίουν θλιβερά, μέσα στην ίδια την Ελλάδα.
Η δημοσιογράφος κα Αλεξάνδρα Δουβαρά, στο μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ της 15ης Μαρτίου (από το δορυφορικό κανάλι που βλέπουμε στην Ιταλία), αν και όφειλε να μην εκφράσει προσωπική γνώμη, όμως εκδήλωσε την ανησυχία της (σε συνάδελφό της που κάλυπτε εκκλησιαστικό ρεπορτάζ) αποδοκιμάζοντας το γεγονός ότι «ο κόσμος προσέρχεται στην θεία λειτουργία της Κυριακής και μεταλαμβάνει!».
Και ο Έλληνας Καθολικός Επίσκοπος Τήνου και Σύρου, ερωτηθείς από δημοσιογράφο του Πρώτου Προγράμματος του ραδιοφώνου της ΕΡΤ την 10η Μαρτίου για το αν η θεία κοινωνία μπορεί να μεταδώσει ιώσεις, έδωσε την εσφαλμένη απάντηση ότι, ναί μεν η θεία μετάληψη δεν μεταδίδει μικρόβιο, αλλά το σάλιο από το στόμα στο κουταλάκι, αυτό ναί είναι επίφοβο!
Και συμπλήρωσε ευθύς αμέσως ότι τούτο δεν μπορεί να συμβεί με την όστια που δίδεται ως θεία κοινωνία στην Καθολική Εκκλησία. Αναρωτήθηκα αν οι ανυπόστατοι αυτοί λόγοι απέκρυπταν πρόθεση προσηλυτισμού...
Βέβαιο είναι ότι ο προκαθήμενος της Καθολικής Εκκλησίας της Ελλάδος αγνοεί τις στρατιές των Ορθοδόξων ιερέων ανά τους αιώνες που έκαναν και κάνουν κατάλυση από το ίδιο ποτήριο.
Αν ίσχυε αυτό που υπέθετε, τότε αναρίθμητοι από τους ιερείς θα είχαν πεθάνει. Ποιός δεν γνωρίζει την ιστορία του αείμνηστου κρητικού παπά Χρύσανθου Κουτσουλογιαννάκη, που επί δέκα χρόνια μεταλάμβανε τους λεπρούς της Σπίναλόγκα, κάνοντας κατάλυση μετά το πέρας της θείας λειτουργίας. Και μένοντας στο νησί μετά την αποχώρησή τους, για να μνημονεύει όσους η λέπρα είχε αφανίσει...
Αλλά ας συναιτισθούν τα πνεύματα αντιλογίας ενθυμούμενοι τις ευχές με τις οποίες ο Ορθόδοξος ιερέας επικαλείται το Άγιο Πνεύμα για την μετατροπή των δώρων.
Ο άρτος και ο οίνος αγιάζονται από το Άγιο Πνεύμα και μετατρέπονται σε σώμα και αίμα Χριστού, ουσία θεϊκή, υπεράνω της ύλης και της φθοράς που δεν μεταδίδει τίποτα το γήινο, ούτε μικρόβια, ούτε αρρώστιες, αλλά μας ενώνει με το σώμα Του Χριστού (Ιωάννης, 6, 53-56).
Αν παρόλα αυτά κάποιος σήμερα (υπό το κράτος της παράνοιας που επέφεραν ανυπόστατες ιδέες και φαύλες σκοπιμότητες), θεωρεί ότι η θεία κοινωνία μπορεί να μεταδώσει μολυσματικές νόσους, τότε θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι έτσι ομολογεί την αντίθεσή του σχετικά με την φύση της θείας κοινωνίας, ως Σώμα και Αίμα Χριστού, απορρίπτοντας τους λόγους του Ίδιου Του Χριστού (Ιωάννης, 6, 53-59).
Σε αυτόν λοιπόν θα απαντούσαμε ότι αν αμφιταλαντεύεται ή ολογοπιστεί, είναι καλύτερα να μην κοινωνεί, γιατί εκείνος που «μεταλαμβάνει αναξίως σώμα και αίμα Χριστού», ἡ μετάληψις τῶν αχράντων καὶ ζωοποιών Μυστηρίων γίνεται «εἰς κρῖμά [αυτού]», και ο άνθρωπος αυτός καθίσταται «ἀσθενὴς ψυχῇ τε καὶ σώματι, ἐκ τοῦ ἀναξίως μεταλαμβάνειν».
Οι σθεναροί λόγοι του Μεγάλου Βασιλείου από την ευχή της Ακολουθίας της Θείας Μεταλήψεως, που παραθέτουμε εδώ, αποβλέπουν στο να κάνουν τον πιστό να συναισθανθεί ότι η θεία κοινωνία είναι το Μυστήριο των Μυστηρίων, γιατί ενώ στα άλλα μυστήρια παρέχεται η χάρη του Παναγίου Πνεύματος, στην θεία ευχαριστία παρέχεται ο Ίδιος ο Χριστός, το πανάγιο Σώμα και το Αίμα Του, δια των οποίων οι πιστοί αγιάζοντα και ενώνονται με το Σώμα της Εκκλησίας, που είναι Σώμα Χριστού.
Η γενικότερη εκτίμηση του ζητήματος όμως αποκαλύπτει, ή αν θέλετε, επιβεβαιώνει κάτι βαθύτερο και πολύ οδυνηρό: ότι η κρίση της ελληνικής κοινωνίας είναι πνευματική, και αφορά την πίστη μας.
Φαίνεται πράγματι ότι το ζήτημα της θείας κοινωνίας θα καταστεί στις μέρες μας «σημεῖον ἀντιλεγόμενον [...] ὅπως ἂν ἀποκαλυφθῶσιν ἐκ πολλῶν καρδιῶν διαλογισμοί» (Λουκά, 2, 34-35).
Και αυτό θα πρέπει να το αναλογιστούν οι Έλληνες Ορθόδοξοι, θρησκευόμενοι και μή, με μέγιστη ευθύνη και σύνεση επειδή η απάντηση στο θέμα αυτό είναι η μόνη που μπορεί να προσδώσει ή να μήν προσδώσει την ιδιότητα του ‘νικητή’ της παρούσας, αλλά και της πέραν του τάφου ζωής, καθώς προοιωνίζεται στην Αποκάλυψη του Ιωάννη (2, 11): «Ο νικῶν οὐ μὴ ἀδικηθῇ ἐκ τοῦ θανάτου τοῦ δευτέρου».
Όλα τούτα που συμβαίνουν στη πατρίδα μου με κάνουν να θλίβομαι βαθιά. Και μαζί μου θλίβονται αμέτρητοι σώφρονες και γνήσιοι Ορθόδοξοι Έλληνες ομογενείς που ζούν εδώ στην Ιταλία, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, κρατώντας ως θείο μαργαρίτη τα ιερά και τα όσια της Ορθόδοξης πίστης.
*Dr. Chrysa Damianaki, Professor of History of Art, University of Salento, Depart. of Fine Arts | (Καθηγήτρια Ιστορίας της Νεότερης Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Σαλέντο (Ιταλία)
πηγή
Έφτασε λοιπόν η ώρα για τον αταλάντευτο ορθόδοξο χριστιανό, τον στερεωμένο γερά στη πίστη Του Χριστού, να δώσει την μαρτυρία του.
Έφτασε η ώρα να υπερασπιστεί την πίστη του διαφωτίζοντας εκείνους που αμφιταλαντεύονται. Και είναι πολλοί, στην πλειονότητα επιστήμονες - μάλιστα ιατροί-, αυτοί που αμφιταλεύονται ή αρνούνται την δωρεά του Θεού. Γιατί;
Γιατί στην καλύτερη περίπτωση η πίστη τους είναι ζήτημα εθίμου και παραδόσεως, και όχι υπαρξιακού μυστηρίου ζωής˚ ή γιατί μοναδικό έρεισμα της πίστης τους είναι η αναζήτηση βοηθείας ή θαύματος από τον Θεό.
Βέβαια οι ολιγόπιστοι, ακόμα και όταν τους παραχωρηθεί από θεία οικονομία το θαύμα, κατόπιν επιστρέφουν -αν και ευεργετημένοι -, σε θέση απόστασης από τον ευεργέτη, ως ανίκανοι να αναλογιστούν τον Λόγο της δωρεάς Του Θεού.
Παραβλέπουν έτσι ό,τι είναι υπερβατικό, ό,τι θα μπορούσε να τους οδηγήσει στη συμμετοχή τους στο έργο της Θείας Οικονομίας Του για τον σύμπαντα κόσμο κατά τη σκέψη του αγίου Σωφρονίου Ζαχάρωφ, και του Μητροπολίτου Κάλλιστου Ware.
Και τούτο φανερώνεται με την πρώτη κοινωνική κρίση, όταν οι άνθρωποι αυτοί γίνονται παθητικοί αποδέχτες εσφαλμένων αντιλήψεων.
Λέω έφτασε η ώρα γιατί η παρούσα κρίση της Ανθρωπότητας με την φοβερή μολυσματική ασθένεια του Covid-19 οδήγησε τον αδαή, ακατήχητο και «χλιαρό» Έλληνα ορθόδοξο να διερωτηθεί αν η θεία κοινωνία μπορεί να μεταδώσει τον ιό, και μαζί την Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος να αντικρούσει την ορθή γνώμη της λοιμωξιολόγου Ελένης Γιαμαρέλλου, καταθέτοντας ότι «η μετάδοση των τρεχουσών εποχικών ιώσεων αναπνευστικού -κορωνοϊού και γρίπης- γίνεται με σταγονίδια που εκπέμπονται από την στοματοφαρυγγική κοιλότητα και την μύτη πασχόντων.
Γι’ αυτό συνιστώνται τα αναγκαία προφυλακτικά μέτρα», και συνιστώμενο μέτρο είναι η αποφυγή της θείας κοινωνίας!
Λογισμός που μόνο να τον εκφράσει κανείς είναι βλασφημία, όπως ορθά αποφάνθηκαν ιερείς, αρχιερείς, λαϊκοί, αλλά και ιατροί, όπως η κα Γιαμαρέλλου, και η αναισθησιολόγος Ιωάννα Τζιβρά από το Herne Γερμανίας.
Η τελευταία δήλωσε με ενθουσιασμό την συνταύτισή της με το επιστημονικό πόρισμα -ομολογία πίστεως-, του ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ Ιωάννη Κουντουρά, το οποίο καταλήγει ως εξής: «Δεδομένης: α) της αναφερόμενης εντόπισης του HBV και του nCoV σε εκκρίσεις του ξενιστή που περιλαμβάνουν και τον σίελο, β) της κατάλυσης της εναπομείνασας συνήθως μεγάλης ποσότητας Θείας Μεταλήψεως μετά την Θεία Κοινωνία των πιστών από τους λειτουργούς και γ) της αναμενόμενης υψηλής συχνότητας ιοφορίας από HBV ή αναλογικά από nCoV στους ιερείς ως μολυσματικής δεξαμενής λόγω Θείας Κοινωνίας, απεδείχθη στατιστικώς ότι δεν ισχύει. (Βλ. Ιωάννης Κουντουράς: “Ατελή επιστημονικά δεδομένα coronavirus με conflict εμπλοκή Θείας Κοινωνίας”, 13 Μαρ 2020).
Αξιολύπητη όμως είναι η στάση απέναντι στο ζήτημα της θείας κοινωνίας μερικών που θεωρούν τους εαυτούς τους πολιτικούς, οι οποίοι άδραξαν αμέσως την ευκαιρία για να ανακοινώσουν ότι «Το πρόβλημα δεν είναι τι λέει η Ιερά Σύνοδος, αλλά τι λέει η Πολιτεία και συγκεκριμένα ο ΕΟΔΥ και το Υπουργείο Υγείας, που έχουν και την αποκλειστική κοινωνική ευθύνη για τη μη εξάπλωση του ιού και την προστασία των πολιτών».
Και ακόμη από την Κουμουνδούρου: «σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με εξίσου μεγάλο σεβασμό στη Χριστιανική πίστη και στο θρησκευτικό συναίσθημα, τα μυστήρια της Εκκλησίας είτε αναστέλλονται είτε τροποποιούν το τελετουργικό τους».
Μπορούμε να τους πληροφορήσουμε, ως κάτοικοι Ιταλίας, ότι αν και η εφαρμογή του κρατικού κανονισμού κρατά κλειστές τις Ιταλικές εκκλησίες, κανένα τελετουργικό της Καθολικής εκκλησίας δεν τροποποιήθηκε, και το μυστήριο της θείας ευχαριστίας παραμένει ως έχει.
Αλλά δεν έφτασε αυτό. Ο κος Τσίπρας στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ της 17ης Μαρτίου εκδήλωσε ζωηρά την ανησυχία του γιατί «επί δύο Κυριακές στις εκκλησίες τελέστηκε η θεία λειτουργία, και οι ιερείς καλούσαν τον κόσμο να μεταλαμβάνει», πράγμα που θεώρησε αποτρόπαιο, καθότι ευχήθηκε, συνεχίζοντας την κατάθεσή του, «να μην έχουμε πάθει ζημιά από αυτό (!)».
Όλα τούτα αποδεικνύουν ότι οι συνειδητοί και ασύνειδοι εχθροί της Ορθοδοξίας εγκαταβιώνουν και πολιτεύονται, ή παραπαίουν θλιβερά, μέσα στην ίδια την Ελλάδα.
Η δημοσιογράφος κα Αλεξάνδρα Δουβαρά, στο μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ της 15ης Μαρτίου (από το δορυφορικό κανάλι που βλέπουμε στην Ιταλία), αν και όφειλε να μην εκφράσει προσωπική γνώμη, όμως εκδήλωσε την ανησυχία της (σε συνάδελφό της που κάλυπτε εκκλησιαστικό ρεπορτάζ) αποδοκιμάζοντας το γεγονός ότι «ο κόσμος προσέρχεται στην θεία λειτουργία της Κυριακής και μεταλαμβάνει!».
Και ο Έλληνας Καθολικός Επίσκοπος Τήνου και Σύρου, ερωτηθείς από δημοσιογράφο του Πρώτου Προγράμματος του ραδιοφώνου της ΕΡΤ την 10η Μαρτίου για το αν η θεία κοινωνία μπορεί να μεταδώσει ιώσεις, έδωσε την εσφαλμένη απάντηση ότι, ναί μεν η θεία μετάληψη δεν μεταδίδει μικρόβιο, αλλά το σάλιο από το στόμα στο κουταλάκι, αυτό ναί είναι επίφοβο!
Και συμπλήρωσε ευθύς αμέσως ότι τούτο δεν μπορεί να συμβεί με την όστια που δίδεται ως θεία κοινωνία στην Καθολική Εκκλησία. Αναρωτήθηκα αν οι ανυπόστατοι αυτοί λόγοι απέκρυπταν πρόθεση προσηλυτισμού...
Βέβαιο είναι ότι ο προκαθήμενος της Καθολικής Εκκλησίας της Ελλάδος αγνοεί τις στρατιές των Ορθοδόξων ιερέων ανά τους αιώνες που έκαναν και κάνουν κατάλυση από το ίδιο ποτήριο.
Αν ίσχυε αυτό που υπέθετε, τότε αναρίθμητοι από τους ιερείς θα είχαν πεθάνει. Ποιός δεν γνωρίζει την ιστορία του αείμνηστου κρητικού παπά Χρύσανθου Κουτσουλογιαννάκη, που επί δέκα χρόνια μεταλάμβανε τους λεπρούς της Σπίναλόγκα, κάνοντας κατάλυση μετά το πέρας της θείας λειτουργίας. Και μένοντας στο νησί μετά την αποχώρησή τους, για να μνημονεύει όσους η λέπρα είχε αφανίσει...
Αλλά ας συναιτισθούν τα πνεύματα αντιλογίας ενθυμούμενοι τις ευχές με τις οποίες ο Ορθόδοξος ιερέας επικαλείται το Άγιο Πνεύμα για την μετατροπή των δώρων.
Ο άρτος και ο οίνος αγιάζονται από το Άγιο Πνεύμα και μετατρέπονται σε σώμα και αίμα Χριστού, ουσία θεϊκή, υπεράνω της ύλης και της φθοράς που δεν μεταδίδει τίποτα το γήινο, ούτε μικρόβια, ούτε αρρώστιες, αλλά μας ενώνει με το σώμα Του Χριστού (Ιωάννης, 6, 53-56).
Αν παρόλα αυτά κάποιος σήμερα (υπό το κράτος της παράνοιας που επέφεραν ανυπόστατες ιδέες και φαύλες σκοπιμότητες), θεωρεί ότι η θεία κοινωνία μπορεί να μεταδώσει μολυσματικές νόσους, τότε θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι έτσι ομολογεί την αντίθεσή του σχετικά με την φύση της θείας κοινωνίας, ως Σώμα και Αίμα Χριστού, απορρίπτοντας τους λόγους του Ίδιου Του Χριστού (Ιωάννης, 6, 53-59).
Σε αυτόν λοιπόν θα απαντούσαμε ότι αν αμφιταλαντεύεται ή ολογοπιστεί, είναι καλύτερα να μην κοινωνεί, γιατί εκείνος που «μεταλαμβάνει αναξίως σώμα και αίμα Χριστού», ἡ μετάληψις τῶν αχράντων καὶ ζωοποιών Μυστηρίων γίνεται «εἰς κρῖμά [αυτού]», και ο άνθρωπος αυτός καθίσταται «ἀσθενὴς ψυχῇ τε καὶ σώματι, ἐκ τοῦ ἀναξίως μεταλαμβάνειν».
Οι σθεναροί λόγοι του Μεγάλου Βασιλείου από την ευχή της Ακολουθίας της Θείας Μεταλήψεως, που παραθέτουμε εδώ, αποβλέπουν στο να κάνουν τον πιστό να συναισθανθεί ότι η θεία κοινωνία είναι το Μυστήριο των Μυστηρίων, γιατί ενώ στα άλλα μυστήρια παρέχεται η χάρη του Παναγίου Πνεύματος, στην θεία ευχαριστία παρέχεται ο Ίδιος ο Χριστός, το πανάγιο Σώμα και το Αίμα Του, δια των οποίων οι πιστοί αγιάζοντα και ενώνονται με το Σώμα της Εκκλησίας, που είναι Σώμα Χριστού.
Η γενικότερη εκτίμηση του ζητήματος όμως αποκαλύπτει, ή αν θέλετε, επιβεβαιώνει κάτι βαθύτερο και πολύ οδυνηρό: ότι η κρίση της ελληνικής κοινωνίας είναι πνευματική, και αφορά την πίστη μας.
Φαίνεται πράγματι ότι το ζήτημα της θείας κοινωνίας θα καταστεί στις μέρες μας «σημεῖον ἀντιλεγόμενον [...] ὅπως ἂν ἀποκαλυφθῶσιν ἐκ πολλῶν καρδιῶν διαλογισμοί» (Λουκά, 2, 34-35).
Και αυτό θα πρέπει να το αναλογιστούν οι Έλληνες Ορθόδοξοι, θρησκευόμενοι και μή, με μέγιστη ευθύνη και σύνεση επειδή η απάντηση στο θέμα αυτό είναι η μόνη που μπορεί να προσδώσει ή να μήν προσδώσει την ιδιότητα του ‘νικητή’ της παρούσας, αλλά και της πέραν του τάφου ζωής, καθώς προοιωνίζεται στην Αποκάλυψη του Ιωάννη (2, 11): «Ο νικῶν οὐ μὴ ἀδικηθῇ ἐκ τοῦ θανάτου τοῦ δευτέρου».
Όλα τούτα που συμβαίνουν στη πατρίδα μου με κάνουν να θλίβομαι βαθιά. Και μαζί μου θλίβονται αμέτρητοι σώφρονες και γνήσιοι Ορθόδοξοι Έλληνες ομογενείς που ζούν εδώ στην Ιταλία, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, κρατώντας ως θείο μαργαρίτη τα ιερά και τα όσια της Ορθόδοξης πίστης.
*Dr. Chrysa Damianaki, Professor of History of Art, University of Salento, Depart. of Fine Arts | (Καθηγήτρια Ιστορίας της Νεότερης Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Σαλέντο (Ιταλία)
πηγή
Κατηγορία Θέματος
Θέματα Παιδείας,
Θέματα Υγείας,
Θρησκευτικά θέματα,
Λόγος Ορθοδοξίας,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
4 σχόλια:
Aναγνωστες και αναγνώστριες του αρθρου , στη photo διακρίνεται o T ι μ ι ο ς και Z ω ο π ο ι ο ς Σταυρος , και το π ο τ η ρ ι ο της Z Ω H Σ των A χ ρ α ν τ ω ν του Xριστου μ υ σ τ η ρ ι ω ν , το π ο τ η ρ ι ο της Z Ω H Σ του E σ φ α γ μ ε ν ο υ A ρ ν ι ο υ .
O υ δ ε π ο τ ε ακούστηκε η δημοσιεύτηκε είδηση για μετάδοση νοσηματος από τη θεία ευχαριστια , στη θεία ευχαριστια βρίσκεται ο I δ ι ο ς ο Χριστός , ο I δ ι ο ς ο Θεός , ο οποίος είναι π υ ρ κ α τ α ν α λ ι σ κ ο ν όπως γράφει στην επιστολή προς Eβρ. ο Aποστολος των εθνών . Ο άρτος και ο οίνος μ ε τ α β α λ λ ο ν τ α ι από το Aγιο Πνεύμα σε μ α τ ω μ ε ν ε ς σ α ρ κ ε ς του Kυριου και Θεού και Σωτήρος ημών Iησου Xριστου , είναι μ υ σ τ η ρ ι ο A σ υ λ λ η π τ ο για την A v θ ρ ω π ι ν η λογική , δ ε το κατανοεί το π ε π ε ρ α σ μ ε ν ο μυαλό μας . O μ ω ς από τη σ υ γ κ ε ν τ ρ ω σ η ανθρώπων - O π ο υ δ η π ο τ ε - είναι δυνατή η μετάδοση νοσημάτων .
Είμαι 89 ετών ιερέας.Κατά τη διάρκεια της ιερατικής μου διακονίας κοινώνησα πολύ κόσμο και με σοβαρές μεταδιδόμενες ασθένειες.Τον καιρό που το ειτς ήταν στο αποκορύφωμά του,μια Κυριακή ήλθε ένας νέος στο Ιερό και μου είπε:πάτερ έχω έιτς και θέλω να κοινωνήσω,έφερα και κουταλάκι.Εγώ του είπα,φύλαξε το κουταλάκι και να πάς να σταθείς τελευταίος στη σειρά και θα σε κοινωνήσω όπως τους άλλους.Έτσι έγινε και εγώ κατελυσα το περίσευμα της Θείας Κοινωνίας και όπως βλέπετε όχι μόνο δεν έπαθα τίποτα,άλλά ζω και πλησιάζω τα 90 με καθαρό νου και διαύγεια πνεύματος.
Αυτός ο θόρυβος που γίνεται τώρα με τον κορονοϊό είναι αποτάλεσμα άγνοιας και απιστίας το λιγότερο που θα πω.
Η Θεία Κοινωνία είναι το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου,είναι η τροφή της ψυχής για να ζήσει,σύμφωνα με τον ίδιο τον Κύριο.Διαβάστε το έκτο κεφάλαιο του κατά Ιωάννου για να καταλάβετε την αλήθεια.Oσοι δε κοινωνούν έχουν ψυχή νεκρή όχι ζωντανή,γιατί από ζωντανό οργανισμό όταν λείψει η τροφή πεθαίνει δεν είναι έτσι;
ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν , ὁ π ι σ τ ε ύ ω ν εἰς ἐ μ ὲ ἔχει ζ ω ὴ ν α ἰ ώ ν ι ο ν . ἐ γ ώ ε ἰ μ ι ὁ ἄρτος τῆς ζ ω ῆ ς . οἱ πατέρες ὑμῶν ἔφαγον τὸ μάννα ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ ἀπέθανον · o ὗ τ ό ς ἐ σ τ ι ν ὁ ἄρτος ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβαίνων , ἵνα τις ἐξ α ὐ τ ο ῦ φάγῃ καὶ μ ὴ ἀποθάνῃ . ἐ γ ώ ε ἰ μ ι ὁ ἄρτος ὁ ζ ῶ ν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς · ἐ ά ν τις φάγῃ ἐκ τ ο ύ τ ο υ τοῦ ἄρτου , ζ ή σ ε τ α ι εἰς τὸν α ἰ ῶ ν α . καὶ ὁ ἄρτος δὲ ὃν ἐ γ ὼ δ ώ σ ω , ἡ σ ά ρ ξ μ ο υ ἐ σ τ ι ν , ἣν ἐ γ ὼ δ ώ σ ω ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζ ω ῆ ς . εμάχοντο οὖν πρὸς ἀλλήλους οἱ Ἰουδαῖοι λέγοντας · πῶς δύναται ο ὗ τ ο ς ἡμῖν δοῦναι τὴν σάρκα φαγεῖν ; εἶπεν οὖν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς · ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν , ἐ ὰ ν μ ὴ φάγητε τὴ σάρκα τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου καὶ πίητε αὐτοῦ τὸ αἷμα , ο ὐ κ ἔχετε ζ ω ὴ ν ἐν ἑαυτοῖς . ὁ τρώγων μου τὴ σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἔχει ζ ω ὴ ν αἰώνιον , καὶ ἐ γ ὼ ἀ ν α σ τ ή σ ω αὐτὸν ἐν τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ . ἡ γὰρ σ ά ρ ξ μου ἀ λ η θ ῶ ς ἐ σ τ ι β ρ ῶ σ ι ς , καὶ τὸ αἷμά μου ἀ λ η θ ῶ ς ἐ σ τ ι π ό σ ι ς . ὁ τρώγων μου τὴ σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἐν ἐ μ ο ὶ μ έ ν ε ι , κἀγὼ ἐν αὐτῷ .
Δημοσίευση σχολίου