4 Απριλίου 2015

Ο ΤΕΤΡΑΗΜΕΡΟΣ ΛΑΖΑΡΟΣ.

Γράφει ο π. ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΒΑΔΡΑΧΑΝΗΣ 

Αν διαβάσουμε με προσοχή τους τέσσερις ευαγγελιστές, θα δούμε ότι μεταξύ των θαυμάτων του Χριστού υπάρχουν τρεις αναστάσεις νεκρών προσώπων. Η πρώτη είναι η ανάσταση της θυγατέρας του αρχισυναγώγου Ιαείρου (Λουκ. 8,41-56), η δεύτερη είναι του υιού της χήρας της Ναΐν (Λουκ.7,11-17) και η τρίτη είναι η ανάσταση του Λαζάρου (Ιω. 11,1-45). Η πρώτη είναι ανάσταση παιδιού, η δεύτερη είναι νέου και η τρίτη είναι άνδρα. Η πρώτη γίνεται στο σπίτι της νεκρής, η δεύτερη στο δρόμο προς το νεκροταφείο, η τρίτη μέσα στον τάφο. Η πρώτη συμβαίνει αμέσως μόλις πέθανε η κόρη, η δεύτερη μετά από λίγες ώρες, η τρίτη μετά από τέσσερις ολόκληρες μέρες. Γιατί όλες αυτές οι ποικιλίες και οι διαφοροποιήσεις του θαύματος; Διά ν’ αποδειχθεί ότι τίποτα δεν αδυνατεί στο Χριστό και ότι οιοσδήποτε θάνατος, με οποιεσδήποτε συνθήκες κι αν συμβαίνει, θα νικηθεί και θα κατατροπωθεί από το μεγάλο νικητή του θανάτου το Χριστό. 

Ας μελετήσουμε την τρίτη ανάσταση, του Λαζάρου, η οποία είναι και το πιο συνταρακτικό θαύμα του Χριστού. Ας δούμε τι απέβλεπε ο Χριστός με τη νεκρανάσταση αυτή. 

Ο Χριστός γνωρίζει ότι τα πάθη του πλησιάζουν· ο σταυρός πρόκειται να στηθεί γρήγορα. Πρέπει λοιπόν να προετοιμάσει τους μαθητές του, να τους προειδοποιήσει να μη αιφνιδιασθούν και καταρρεύσουν από το ξαφνικό και θλιβερό γεγονός. Να τους διδάξει με έργα, πρώτον, ότι ο σταυρός και ο θάνατος δεν είναι σημάδι αδυναμίας και καταπτώσεως αλλά σημάδι της αγάπης και της φροντίδας του για τον άνθρωπο, και δεύτερον, ότι ενώ είναι κύριος του θανάτου και τον εξουσιάζει, θεληματικά και σκόπιμα προγραμματίζει την ώρα και τη στιγμή που αυτός θέλει να πεθάνει ως άνθρωπος, για να τους σώσει, όχι από τη σκλαβιά των Ρωμαίων όπως αυτοί περίμεναν, αλλά από τη σκλαβιά του θανάτου. Γι’ αυτό ανασταίνει το Λάζαρο· για να προεικονίσει και τη δική του ανάσταση και να δώσει θάρρος στους δειλούς μαθητές του. Θέλει να τους ενημερώσει εμπράκτως ότι ολιγόχρονη θα είναι η παραμονή του στο χώμα κι ότι αυτός που έδιωξε το θάνατο από τους άλλους, θα τον διώξει και από τον εαυτό του. 

Επειδή λοιπόν θέλει να τους διδάξει όλα αυτά, μόλις μαθαίνει ότι αρρώστησε ο Λάζαρος, καθυστερεί επίτηδες δύο μέρες, κι ενώ θα μπορούσε να τον αναστήσει από μακριά, όπως θεράπευσε τον υπηρέτη του εκατόνταρχου και την κόρη της Χαναναίας, εν τούτοις δεν το κάνει. Αντίθετα χρονοτριβεί και άλλο, προλέγει καθ’ οδόν τον θάνατο του Λαζάρου στους μαθητές του, ώστε να φανερώσει την παγγνωσία του, και, κι όταν φθάνει επιτέλους στην Βηθανία τον βρίσκει ενταφιασμένο προ τεσσάρων ημερών. Εκεί βάζει τους ίδιους τους Ιουδαίους, που φερόταν εχθρικά απέναντι του, ν’ ανοίξουν τον τάφο, διότι ότι μπορεί να το κάνει ο άνθρωπος δεν το κάνει ο Θεός. Επίσης τους βάζει ν’ ανοίξουν αυτοί, για να δουν ότι πράγματι ο Λάζαρος, όχι μόνο πέθανε, αλλά άρχισε να σαπίζει και να βρωμάει. 

Και τότε, ενώ όλα έδειχναν το βέβαιο του θανάτου του και το ανεπίστρεπτο του μοιραίου γεγονότος, κι ενώ όλοι είχαν απελπισθεί και κλαίγανε για το χαμό του, εκείνος βροντοφώναξε· «Λάζαρε δεύρο έξω». Κι έτσι «αυτός που είχε πάθει αποσύνθεση σηκώθηκε, αυτός που είχε σαπίσει αισθάνθηκε, αυτός που ήταν νεκρός υπάκουσε, αυτός που ήταν δεμένος βάδισε, αυτός που τον μοιρολογούσανε χοροπηδούσε»! Με την ίδια ευκολία που μια μητέρα ξυπνά το παιδί της από τον ύπνο και το επαναφέρει στην εγρήγορση και τη δράση, παρόμοια κι ο Χριστός φώναξε το Λάζαρο από τον Άδη να γυρίσει πίσω. Γι’ αυτό, οι πατέρες θεωρούν ότι ο θάνατος είναι ένας μεγάλος ύπνος και ο ύπνος ένας μικρός θάνατος. Γι’ αυτό και τα νεκροταφεία, μετά την επικράτηση του χριστιανισμού, ονομάζονται κοιμητήρια Παρόμοια ο Χριστός θα μας φωνάξει να ξυπνήσουμε την ημέρα της Β΄ παρουσίας του και εμείς θα εγερθούμε από τα μνημεία αποκτώντας πλέον άφθαρτα και αθάνατα σώματα. 

Αυτό ήταν το θεολογικό μέρος της περικοπής. Δεν αρκεί όμως να σταματήσουμε σ’ αυτό. Δεν φθάνει μόνο η θεολογία, το δόγμα, για να μας σώσει. Χρειάζεται και το ήθος, η πράξη, η ζωή. 

Τι πρακτικό δίδαγμα έχει να μας δώσει η περικοπή αυτή; Τι μας συμβουλεύει, τι μας νουθετεί; Πολλά και διάφορα. Και, επειδή είναι μεγάλη και είναι αδύνατο να ερμηνευθεί ολόκληρη, θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας μόνο σ’ ένα σημείο. Το σημείο που ενώ ο Ιησούς μαθαίνει από τους απεσταλμένους της Μάρθας και της Μαρίας, των αδελφών του Λαζάρου, ότι ο φίλος του ο αγαπημένος ασθενεί, αυτός, αντί να τρέξει, καθυστερεί δύο μέρες, περιμένει να πεθάνει, και μετά πορεύεται προς τις αδελφές. 

Τι περίεργη αλήθεια η στάση αυτή του Ιησού; Ο φίλος του ο Λάζαρος ν’ ασθενεί, να έχει ανάγκη της βοηθείας του, κι αυτός να καθυστερεί. Να παραμένει ατάραχος, ν’ αδιαφορεί και τέλος να πηγαίνει προς αυτόν, όταν πλέον εκείνος είχε πεθάνει. Είναι σαν να πνίγεται κάποιος δικός μας σε μια λίμνη και να φωνάζει, να κραυγάζει, να ζητά απεγνωσμένα βοήθεια· κι ενώ στην άκρη της λίμνης υπάρχει ένας ψαράς φίλος του με τη βάρκα του, να μη δίνει σημασία, ν’ αγνοεί τις κραυγές του, να συνεχίζει να ψαρεύει και, αφού εκείνος πνιγεί, τότε να πλησιάζει και να περισυλλέγει το πτώμα του. 

Τι εξοργιστικό και παράλογο και απάνθρωπο θα μας φαινόταν. Το ίδιο θα αισθανόμασταν και με τη στάση του Ιησού. Κι όμως, αν σκεφθούμε σε τι απέβλεπε ο Χριστός, ποιο ήταν το σχέδιο του, και ότι αποσκοπούσε να δείξει τη δύναμή του ακόμη και στη προχωρημένη κατάσταση της σήψεως, όπως και πόσο ένδοξος και φημισμένος έγινε ο Λάζαρος ανά τους αιώνες μετά το συγκλονιστικό αυτό θαύμα, τότε κατανοούμε και βρίσκουμε πολύ λογική τη στάση του. 

Κι αν ανατρέξουμε στην ιερά ιστορία, θα δούμε πολλές τέτοιες παράξενες και ακατανόητες περιπτώσεις της ενεργείας του Θεού. Έτσι αφήνει τον πάγκαλο Ιωσήφ να τον πουλήσουν τ’ αδέλφια του ως δούλο, να τον συκοφαντήσει η γυναίκα του Πετεφρή, να φυλακισθεί, για να τον κάνει στο τέλος αντιβασιλέα της Αιγύπτου. 

Αφήνει τον Ιωνά να τον καταπιεί το κήτος, για να τον κάνει πρώτο κήρυκα και απόστολο του στα έθνη. 

Αφήνει τον Αβραάμ να περιμένει είκοσι πέντε χρόνια για ν’ αποκτήσει υιό, του τον δίνει, όταν έχει χάσει κάθε ελπίδα να τον αποκτήσει, και, αφού περάσουν αρκετά χρόνια, ζητά να τον θυσιάσει σ’ αυτόν, ώστε ο Αβραάμ να γίνει το πρότυπο της πίστεως και της αφοσιώσεως στο Θεό και εμείς να καταλάβουμε ότι όταν αγαπούμε το Θεό παραπάνω από τον εαυτό μας τότε και κείνος μας αγαπά παραπάνω από τον εαυτό του. 

Ας τα θυμόμαστε λοιπόν όλα αυτά, όσες φορές έχουμε απόλυτη ανάγκη της θείας βοηθείας, και ο Θεός φαίνεται ότι την αναβάλλει, ότι την καθυστερεί, ότι μας έχει ξεχάσει. Όχι τίποτα απ’ αυτά δεν συμβαίνει· απλώς ο Θεός ενεργεί έτσι από αγάπη, διότι θέλει να μας δοξάσει περισσότερο ή διότι το συμφέρον της Εκκλησίας του απαιτεί κάτι διαφορετικό από το δικό μας θέλημα.

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.