«Η λεηλασία της Κωνσταντινουπόλεως από τους Φράγκους
δεν έχει το αντίστοιχό της στην Ιστορία»
Σερ Στήβεν Ράνσιμαν, “Ιστορία των Σταυροφοριών”
Ενώ τονίζεται η 29η Μαϊου 1453 ως το
τέλος της χιλιόχρονης αυτοκρατορίας μας, το κυριότερο γεγονός που
κλόνισε την ύπαρξή της ανεπανόρθωτα, και οδήγησε στον οριστικό
τερματισμό της υλικής και οικονομικής υπεροχής του κράτους μας σε όλη
την Ευρώπη, και τελικά στο 1453, δηλαδή η καταστροφή της Ρωμανίας από τη
Δύση, με την Άλωση της Νέας Ρώμης/Κωνσταντινούπολης την 13η Απριλίου
1204 από τους Σταυροφόρους, αποσιωπάται ή δεν του δίνεται η πρέπουσα
σημασία. Θα έλεγε κανείς, ότι επειδή ο προσανατολισμός του νεοελληνικού
κράτους ήταν προς τη Δύση, οι ηγέτες του σκέφτηκαν ότι αυτός ο
προσανατολισμός συνεπάγεται απαραίτητα και τη λήθη της ιστορίας, τη λήθη
του γεγονότος ότι εξαιτίας της Άλωσης του 1204 Η Ρωμηοσύνη στάθηκε
αδύναμη να αντιμετωπίσει τους Τούρκους.
Με άλλα λόγια, η Άλωση του 1204
οδήγησε στα 400-600 χρόνια Τουρκοκρατίας, αλλά αυτό το συμπέρασμα
απωθήθηκε, πιθανότατα λόγω του ιδεολογικού προσανατολισμού της ηγετικής
τάξης του Ελληνικού κράτους. Είναι σήμερα γενικά παραδεκτό, πως αυτή
ήταν η αιτία της επικράτησης των Τούρκων στη Μικρά Ασία και τα Βαλκάνια.
Ένα Ρωμαίικο Κράτος που δεν θα είχε υποστεί την Άλωση του 1204,
πιθανότατα θα ανέκαμπτε, όπως είχε κάνει πολλές φορές στο παρελθόν
άλλωστε, και θα αντιμετώπιζε τους Τούρκους νικηφόρα, όπως και τους
Άραβες. Αλλα αυτή η ευκαιρία δεν δόθηκε στην ρωμηοσύνη.
|
Βυζαντινός κλιβανάριος βαρύς ιππέας |
Η ευκαιρία να χτυπηθεί η Ρωμηοσύνη,
δεν άργησε να δοθεί στους Φραγκολατίνους. Ήδη από τον 12 αι πολλές
δεκάδες χιλιάδες από αυτούς υπήρχαν στην Κωνσταντινούπολη. Απολάμβαναν
προνόμια και ήταν προκλητικοί προς τους Ρωμηούς της Κωνσταντινούπολης. Ο
αυτοκράτορας Αλέξιος Α’ Κομνηνός παραχώρησε το 1082 υπέρμετρα
δικαιώματα που τους έκαναν μισητούς στους Ρωμαίους. Ο Ιωάννης ο Β’ έκανε
κάποιες προσπάθειες ώστε θα θέσει τέλος στα προνόμια αυτά. Αλλά η
ενέργεια του αυτή, είχε ως αποτέλεσμα εχθροπραξίες από μέρους τους τόσο
στο Αιγαίο, όσο και στο Ιόνιο και την Αδριατική. Αναγκάστηκε, ο
αυτοκράτορας να ξαναδώσει πίσω τα προνόμια, όταν ο στόλος των Βενετών
κινήθηκε εχθρικά προς τα εδάφη της Ρωμανίας. Οι Λατίνοι. είχαν αλλοιώσει
πολλές πλευρές της δημόσιας ζωής και οικονομικά διείσδυαν στον εμπορικό
/ επαγγελματικό ιστό συμβάλλοντας στην παρακμή της αυτοκρατορίας. Η
Ρωμαϊκή οικονομία, πλέον ήταν υποχείριο της δύσης.
|
Βυζαντινοί |
Ο λαός της Ρωμηοσύνης, αντιστάθηκε
στις προκλήσεις τους, με μεγάλες εξεγέρσεις, οι οποίες βάφτηκαν με αίμα.
Τον Μάιο του 1182, έγινε η πρώτη εξέγερση κατά των Λατίνων. Μια
επανάσταση που χαρακτηρίστηκε από σφαγές και εξανδραποδισμούς. Κάτω από
την πίεση της κατάστασης ο Ανδρόνικος ο Α’ αναγκάστηκε να υιοθετήσει την
αντιλατινική πολιτική. Όπως είναι φυσικό, οι Λατίνοι αντέδρασαν κατά
της Ρωμανίας. Η επεκτατική πολιτική τους εκφράστηκε με την επίθεση των
Ούγγρων στη βαλκανική το 1183 καθώς και με την επίθεση των Νορμανδών
κατά των Ρωμαϊκών εδαφών το 1185, με αποτέλεσμα την άλωση της
Θεσσαλονίκης. Ακολούθησε νέα επανάσταση του δυσαρεστημένου από τα
γεγονότα λαού στη την οποία σφαγιάστηκε ο Ανδρόνικος.
|
Φράγκοι και Ισπανοί σταυροφόροι |
Αυτοκράτορας έγινε ο Iσαάκιος ο B΄ ο
Άγγελος. Δυστυχώς, εκείνη την περίοδο, η Ρωμανία έπασχε από ελλιπή
ηγεσία Οι Άγγελοι ήταν ίσως η χειρότερη δυναστεία! Ο Παπαρρηγόπουλος
λέει (Δ΄ Β 237): “η ολεθρία των Αγγέλων γενεά”. ο Iσαάκιος προσπάθησε να
έρθει σε συνεννόηση με τους Λατίνους και να τους παραχωρήσει ξανά,
ευνοϊκή μεταχείριση. Το 1187 επαναφέρει τα προνόμια των Βενετών, οι
οποίοι έχουν πλέον την υποχρέωση να μην συνάπτουν συμμαχίες ενάντια στην
Αυτοκρατορία. Το 1195 ανατρέπεται ο Ισαακιος από τον Αδελφό του Αλέξιο
Γ΄, πράγμα το οποίο κάνει τους Βενετούς σκεπτικούς, αν και τα προνόμια
τους ανανεώνονται.
Ο Πάπας Ιννοκέντιος ο Γ’ ήταν ο
πνευματικός πατέρας της 4ης Σταυροφορίας. Υπήρχε σε αυτήν ένα ανάμεικτο
πνεύμα αρρωστημένης θρησκευτικότητας και «ιπποτικής» ιδεολογίας. Έστειλε
τους Λατίνους ιεροκήρυκες να προωθήσουν την υπόθεση του ιερού πολέμου
στην Δυτική Ευρώπη. την κήρυξη του ιερού πολέμου. Ο Θεοβάλδος ο Γ΄.,
κόμης της Καμπανίας , κήρυξε τελικά τον (ανίερο) πόλεμο. Οι Σταυροφόροι
“Ήταν ένα περίεργο ανακάτωμα από ευσεβείς και θρήσκους άνδρες, αλλά και
από αποβράσματα της κοινωνίας, από ανθρώπους, δηλαδή, που ήταν ικανοί
για κάθε έγκλημα” [Παντίτ Νεχρού “Παγκόσμιος Ιστορία”, επιστολή 62α].
Μυριάδες λαού έσπευσαν στο κάλεσμα των κηρύκων της Σταυροφορίας. Η
θρησκευτικότητα ήταν πρόσχημα και επικάλυψη της κατάκτησης. Οι
ελευθερωτές των Αγίων Τόπων έγιναν κατακτητές της Ανατολής, κοσμικοί και
πνευματικοί αφέντες και δυνάστες. Το φεουδαρχικό κλίμα της Φράγκικης
Δύσης μεταφυτεύτηκε στην Ανατολή.
|
Βυζαντινός σημαιοφόρος |
To συμβούλιο που αποτελείτο από τους
Φεουδάρχες οι οποίοι λάμβαναν μέρος στην σταυροφορία αποφάσισε πως η
συγκέντρωση θα γινόταν στην Βενετία και κατόπιν θα κατευθύνονταν είτε
στην Συρία, είτε στην Αίγυπτο. Οι σταυροφόροι έπασχαν τόσο από πλευράς
οργάνωσης και εξοπλισμού, όσο και στα οικονομικά. Γι’ αυτό συνάψανε
συμφωνία με τους Βενετούς, με την οποία θα παρείχετο τροφή και
υποστήριξη , έναντι 85.000 μάρκων. Επίσης προσέφεραν και τα μισά εδάφη
που θα κατακτούσαν οι σταυροφόροι. Οι περισσότεροι έφτασαν το 1202,
αργοπορημένα στην Βενετία. Η οργάνωση, ο εξοπλισμός και τα οικονομικά
τους ήταν σε άθλια κατάσταση. Μια και δεν μπορούσαν να τηρήσουν τις
υποχρεώσεις τους , οι σταυροφόροι αναγκάστηκαν να βοηθήσουν τους
Βενετούς χτυπώντας εχθρικές πόλεις, ως «πληρωμή». Κατέστρεψαν και
λεηλάτησαν την πόλη Ζάρα.
Ο Βολταίρος έλεγε ότι η “Αγία Ρωμαϊκή
Αυτοκρατορία του Γερμανικού Έθνους” δεν ήταν ούτε αγία, ούτε ρωμαϊκή
ούτε καν αυτοκρατορία! Η Βενετική “Serenissima Repubblica” (Γαληνότατη
Δημοκρατία) κατ’ αναλογία , ούτε γαλήνια, ούτε και Δημοκρατία ήταν. Ήταν
ένα κράτος βαθιά ιμπεριαλιστικό, πλουτοκρατικό, αποικιοκρατικό και
ρατσιστικό / αριστοκρατικό. Το Βενετικό κράτος ήταν «εμπορικό». Βεβαίως,
δεν γνωρίζουμε αν το να είσαι κλέπτης και κλεπταποδόχος είναι
«εμπόριο». Ο Φράγκος σταυροφόρος εντυπωσίασε, κλέβοντας και διαλύοντας
την Ρωμηοσύνη. Δεν είναι μόνο τα «ελγίνεια» μάρμαρα που ξέρουμε όλοι.
Όποιος έχει επισκεφθεί την Ιταλία, θαυμάζει , στην πλατεία του Αγίου
Μάρκου, τα τέσσερα χάλκινα άλογα που κοσμούν τον εξώστη του ναού, τα
οποία κάποτε στόλιζαν τον Ιππόδρομο της Κωνσταντινούπολης! Ακόμα και η
βαριά μεγαλοπρεπής χαλύβδινη πόρτα του ναού, κάποτε κοσμούσε την Αγία
Σοφία!
Η Βενετία, ξεκίνησε ως μία καθαρά Ρωμαίικη πόλη, αλλά τελικά
κατάληξε να αλωθεί πολιτισμικά από τους Φράγκους και να γίνει και αυτή
Φραγκική. Αυτό συνέβη, κυρίως, μετά την κατάληψη του Πατριαρχείου Ρώμης
από τους Φράγκους. Για παράδειγμα, ως τον 10ο αιώνα τα δημόσια έγγραφα
της Βενετίας άνοιγαν με το όνομα του Ρωμαίου αυτοκράτορα. Στα τέλη του
12ου αιώνα όλοι οι Δόγηδες έφεραν τίτλους Ρωμηών αυλικών αξιωματούχων.
Το σύστημα χρονολόγησης των εγγράφων παρέμεινε Ρωμαϊκό και συνέχισε να
χρησιμοποιεί το μεσαιωνικό Index, ενώ ως την ενθρόνιση του τελευταίου
βενετού Δόγη το 1789 το τελετουργικό ακολουθούσε αυστηρά τη Ρωμαίικη
παράδοση. [GHERARDO ORTALLI, «H Βενετία και τα ίχνη του Βυζαντίου», ΤΟ
ΒΗΜΑ , 24-10-2004] Μόνο μετά το 1797, οπότε και εγκαθιδρύθηκε η
«Γαληνότατη Δημοκρατία», η Βενετία απέταξε εντελώς τα σύμβολα της
Ρωμαίικης αυτοκρατορίας.
|
Βυζαντινοί Ελληνες της εποχής των Σταυροφοριών |
Στην πόλη Ζάρα στην Αδριατική Ακτή,
αρχές του 1203, οι σταυροφόροι δέχτηκαν τους αντιπροσώπους του Αλέξιου
Δ΄ Αγγελου , υιού του εκθρονισμένου και τυφλωμένου Ισάκιου Β΄ Αγγελου,. Η
αδελφή του Αλέξιου είχε παντρευτεί τον βασιλιά της Σουηβίας Φίλιππο. Ο
Αλέξιος Δ΄ έχει χαρακτηριστεί ο «Εφιάλτης» της Ρωμανίας! Αυτός έφερε
τους Λατίνους Σταυροφόρους στην Κωνσταντινούπολη. Ήθελε να
αποκαταστήσει, στον θρόνο, τον πατέρα του Ισαάκιο. Συνεργάστηκε όμως, με
τους εχθρούς της αυτοκρατορίας, για να πετύχει τον σκοπό του. Οι
Σταυροφόροι δεν μπόρεσαν αν αποφασίσουν, και απέπλευσαν προς Κέρκυρα,
όπου ο Αλέξιος επανέλαβε τις προτάσεις του.
Σημαντικό ρόλο έπαιξε ο δόγης της
Bενετίας Eρρίκος Δάνδολος, ο οποίος έτρεφε μίσος κατά των Ρωμηών. Ο
Δάνδολος έγινε Δόγης όταν ήταν 85 ετών. Είχε τυφλωθεί στην
Κωνσταντινούπολη , ενώ ήταν επικεφαλής μίας πρεσβείας των Βενετών στον
Μανουήλ Α΄ Κομνηνό. Το 1171, ο αυτοκράτορας, έχοντας απηυδήσει από την
“ανυπόφορη” συμπεριφορά των Βενετών εμπόρων, είχε συλλάβει μερικούς από
αυτούς. Ο Δάνδολος θα έλθει, τότε, σε σύγκρουση με τον Μανουήλ Α΄ και σε
μια συμπλοκή στην Πόλη, τραυματίστηκε και τυφλώθηκε, σύμφωνα με τον
Στήβεν Ράνσιμαν.
Έτσι, ο Δάνδολος μισούσε θανάσιμα τους Ρωμηούς και
ανέμενε κάποια ευκαιρία, για ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών. Επόμενο ήταν
να «αρπάξει την ευκαιρία» και να ασκήσει και αυτός επιρροή , ώστε η
εκστρατεία να κατευθυνθεί προς την Νέα Ρώμη / Κωνσταντινούπολη.
Τον Μάιο του 1203 ο στόλος των
σταυροφόρων έφυγε από την Κέρκυρα και έφθασε στην Βασιλεύουσα τον
Ιούνιο. O ιππότης Γοδεφρείδος Bιλλεαρδουΐνος, που μετείχε ο ίδιος στη
Σταυροφορία, έκπληκτος και αυτός, έγραψε χρονογραφία («Χρονικό της
Κατάκτησης της Κωνσταντινούπολης») που δίνει σαφή εικόνα των εντυπώσεων,
σχετικά με το μέγεθος του ρωμαϊκού πολιτισμού, που αντίκρισαν οι
στρατιώτες:
Παράγραφος 128.: «Τώρα μπορείτε να
μάθετε πως κοίταζαν επίμονα την Κωνσταντινούπολη εκείνοι που δεν την
είχαν δει ποτέ [σ.σ.: αναφέρεται στην στιγμή όπου τα δυτικά στρατεύματα
πρωτοαντίκρισαν την Πόλη, 24 Ιουνίου 1203]. Γιατί δεν μπορούσαν καθόλου
να σκεφτούν πως μπορεί να υπάρχει σε όλο τον κόσμο μια τόσο ΠΛΟΥΣΙΑ
πόλη, όταν είδαν αυτά τα ψηλά της τείχη και τους ΠΛΟΥΣΙΟΥΣ πύργους κι
αυτά τα ΠΛΟΥΣΙΑ παλάτια με τις ψηλές εκκλησίες, που ήταν τόσες πολλές
που κανείς δεν θα το πίστευε αν δε το έβλεπε με τα μάτια του, και ακόμα
το μήκος της πόλης που κυβερνούσε τις υπόλοιπες. Και μάθετε πως δεν
υπήρξε άνθρωπος, άνθρωπος τόσο ασυγκίνητος, που να μην ανατριχιάσει. Κι
αυτό δεν ήταν καθόλου περίεργο, γιατί ποτέ δεν ανέλαβαν άνθρωποι μια
τόσο μεγάλη επιχείρηση από τότε που χτίστηκε ο κόσμος.»
Τρομοκρατημένος ο σφετεριστής
αυτοκράτορας Αλέξιος Γ΄ διέφυγε στην Θράκη παίρνοντας μαζί του το
κρατικό θησαυροφυλάκιο. Με την βοήθεια των Φράγκων που παρέμειναν έξω
από την πόλη, ο τυφλωμένος πρώην αυτοκράτορας Ισαάκιος Β΄ Άγγελος
αποκαταστάθηκε στον θρόνο του. Συναυτοκράτορας έγινε ο υιός του Αλέξιος
Δ΄ Άγγελος.
Ο Iσαάκιος επικύρωσε με χρυσόβουλλο όλες τις υποχρεώσεις που
είχε αναλάβει απέναντι στους Σταυροφόρους ο Aλέξιος ο Δ΄. Η βασιλεία
τους, όμως, δεν κράτησε πολύ.
Ο λαός αντέδρασε στην υποδούλωση στους
δυτικούς, που ήταν εμφανής και ξέσπασε επανάσταση. Την αγανάκτηση του
πληθυσμού προκάλεσαν η επιβολή βαριάς φορολογίας και η ληστρική
συμπεριφορά των σταυροφόρων. Η επανάσταση είχε ως αποτέλεσμα ο Αλέξιος
Δ’ να χάσει τόσο το στέμμα, όσο και την ίδια τη ζωή του. Στο θρόνο
ανέβηκε ο γαμπρός του Αλέξιου Γ’, Αλέξιος Ε’ Δούκας Μούρτζουφλος τον
Ιανουάριο του 1204. Οι σταυροφόροι εκμεταλλεύθηκαν την ευκαιρία και
αποφάσισαν να επέμβουν, αυτή τη φορά όμως για να τοποθετήσουν όχι μια
Ρωμαίικη κυβέρνηση, αλλά μια δική τους. Με εισήγηση του δόγη της
Βενετίας Δάνδολου υπέγραψαν μπροστά στα τείχη της Κωνσταντινούπολης
συμφωνία διανομής των εδαφών της Ρωμανίας (Partitio Romaniae) και
άρχισαν την πολιορκία της πόλης που έπεσε στα χέρια τους στις 13
Απριλίου 1204. Η ειρωνεία της τύχης είναι πως ο Δάνδολος πέθανε στην
Κων/πολη και θάφτηκε στην Αγία Σοφία.
|
Οι Ελληνες της Πόλης αντιστάθηκαν όσο μπορούσαν... |
Η «βασιλίδα των πόλεων», απόρθητη από
την εποχή της ίδρυσής της υπέκυψε για πρώτη φορά στον εχθρό. Φοβερές
λεηλασίες και σφαγές ακολούθησαν την άλωση της Πόλης. Kύριοι της
Kωνσταντινούπολης οι σταυροφόροι και οι συνεργάτες τους Bενετοί επέβαλαν
το δίκαιο του κατακτητή. Οι σφαγές και η λεηλασία των δημόσιων κτηρίων
και των ιδιωτικών κατοικιών ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Άπληστοι και
ακόρεστοι οι ιππότες της Δύσης επέπεσαν πάνω στα θαυμαστά πλούτη και
τους θησαυρούς που είχαν συγκεντρώσει αιώνες πολιτισμού στη Bασιλεύουσα.
[«H Δ’ Σταυροφορία και η πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης», Nίκος
Γ.Mοσχονάς Iνστιτ. Bυζαντ. Eρευνών, ενθετο «Επτά Ημέρες» εφημ
«Καθημερινή», 1-11-98].
|
Βυζαντινοί Ελληνες πολεμιστές |
Ο Πάπας Ιννοκέντιος Γ’ (1198-1216), θα
απειλήσει, δήθεν, τους Σταυροφόρους με αφορισμό, αλλά θα φροντίσει να
λησμονήσει, εγκαίρως, την απειλή του. Μετά την καταστροφή της
Βασιλεύουσας, θα γράψει προς τον αυτοκράτορα της Νίκαιας Θεόδωρο Λάσκαρη
ότι «οι Λατίνοι υπήρξαν όργανο της Θείας Προνοίας, που τιμώρησε τους
‘Ελληνες για την άρνησί τους να δεχθούν την ηγεσία της Ρωμαϊκής
Εκκλησίας» [Αρχιεπισκόπου πρ. Θυατείρων και Μ. Βρεταννίας Μεθοδίου Γ.
Φούγια, Μητροπολίτου Πισιδίας, “’Ελληνες και Λατίνοι”, Α.Δ.Ε.Ε., Αθήνα ,
σ. 278,] Σε ολόκληρη την Δύση θα ψάλλουν ύμνους για να πανηγυρίσουν την
πτώση της «μεγάλης ανίερης (profana) πόλεως».
Στη θέση του αυτοκράτορα τοποθετήθηκε
νέα λατινική κυβέρνηση. Οι κληρονόμοι του Ρωμαϊκού θρόνου, από τις
επαρχίες της αυτοκρατορίας, επρόκειτο να συνεχίσουν τους αγώνες, μέχρι
την ανάκτησή της το 1261 από το Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγο.
συνεχίζεται
το είδαμε ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου