Τόσες ευχές μόνο μέσα σε ένα 24ωρο!!
Λίγες μέρες πριν στις 20. 01.2014 ο Matthew Bryza πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στο Αζερμπαϊτζάν με συμμετοχή στο διοικητικό συμβούλιο της Turcas Energy Group AS, η οποία στηρίζει έναν αγωγό φυσικού αερίου Ισραήλ-Τουρκία σε άρθρο του στο http://www.bloomberg.com/ αναλύει τι προτίθεται κάνει το Ισραήλ σε σχέση με την μεταφορά και εξαγωγή των ποσοτήτων του φυσικού αερίου από την περιοχή Λεβιάθαν της Μεσογειακής Λεκάνης.
Αφου αναλύει όλες τις εναλλακτικές διαδρομές μέσω αγωγών και τερματικών σταθμών προς την Ερυθρά Θάλασσα μέσω Ιορδανίας , αλλά και προς την Αίγυπτο αναδεικνύει τον βαθμό επικινδυνότητας αυτών των λύσεων λόγω των γνωστών προβλημάτων των περιοχών αυτών.
Επίσης θεωρεί ότι η κατασκευή εγκαταστάσεων υγροποίησης του φυσικού αερίου στο έδαφος του Ισραήλ ενέχει μεγαλύτερους κινδύνους ως αναφορά θέματα ασφαλείας και περιβάλλοντος.
Τελικά επικεντρώνεται σε δυο λύσεις.
Α. Στην μεταφορά του φ.α στο τερματικό σταθμό υγροποίησης που θα κατασκευασθεί στο Βασιλικό Κύπρου σαν λύση επείγουσας προτεραιότητας. Όμως αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο των δυσκολιών ως αναφορά το κόστος κατασκευής , λειτουργίας και απόσβεσης των εγκαταστάσεων σε σχέση με τις ποσότητες φ.α που μπορεί να δεχθεί αλλά και την μελλοντική διαμόρφωση της τιμής του φ.α.
Β. Στην μεταφορά του φ.α από το πεδίον του Λεβιάθαν μέσω υποθαλάσσιου αγωγού που θα διασχίζει την Κυπριακή υφαλοκρηπίδα και θα καταλήγει στην Τουρκία.
ΚΑΙ ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΨΑΧΝΟ..
Αναρωτιέται για να γίνει αυτό εφικτό πρέπει να λύθουν τα από 40 ετίας προβλήματα της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Τουρκία αφ ενός μεν και αφετέρου να αναθερμανθούν οι παγωμένες σχέσεις Ισραήλ- Τουρκίας και σε αυτό πρέπει να συμβάλλουν ΗΠΑ και ΕΕ.
Ο πρώην πρέσβυς και νύν dealer για το πρώτο είχε καλή πληροφόρηση όπως φάνηκε από το κοινό ανακοινωθέν για το δεύτερο όμως μάλλον είχε αδύναμες πληροφορίες.
Γιατί ο γεωπολιτικός παίκτης που λέγεται κράτος του Ισραήλ ένα 24ωρο μετά το κοινό ανακοινωθέν έκανε μία κίνηση ματ και έφερε στους γείτονες κρύο ιδρώτα αλλάζοντας τα γεωπολιτικά δεδομένα στην περιοχή ως αναφορά την μεταφορά και εξαγωγή του φ.α
ΟΧΙ που θα καθόταν να ¨παρακαλάει¨ τον Σουλτάνο η να περιμένει πότε θα λυθεί το Κυπριακό;
Τι έκανε λοιπόν;
Η τεχνολογία CNG (Compressed Natural Gas - Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο) είναι ανταγωνιστική της τεχνολογίας LNG (Liquified Natural Gas - Υγροποιημέμο Φυσικό Αέριο).
Σύμφωνα με χθεσινή ανάρτηση στην ισραηλινή ιστοσελίδα ενεργειακών θεμάτων GLOBES, οι εταίροι του ενεργειακού κοιτάσματος Ταμάρ, από το οποίο ήδη από τον περασμένο Μάρτιο γίνεται άντληση φυσικού αερίου, συζητούν την πώληση φυσικού αερίου αξίας 15 εκατ. δολαρίων προς τις αγορές, μεταξύ άλλων, της Κύπρου, της Ελλάδας και της Τουρκίας, μέσω της εταιρείας Edeltech, με χρήση της τεχνολογίας CNG.
Για το Ισραήλ, τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης τεχνολογίας είναι προφανή: δεν απαιτείται αγωγός για τη μεταφορά του φυσικού αερίου ούτε σταθμός υγροποίησης, εξέλιξη που επηρεάζει άμεσα τους ενεργειακούς σχεδιασμούς Αθήνας και Λευκωσίας.
Η Eλληνική πλευρά παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις εξελίξεις, τις εδώ και μερικούς μήνες διαπραγματεύσεις των εταιρειών που εκμεταλλεύονται το κοίτασμα Ταμάρ προς την κατεύθυνση του CNG και κυβερνητικά στελέχη κάνουν λόγο για παράγοντα που μπορεί να αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού στην ευρύτερη περιοχή, με το σχέδιο για διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας μέσω αγωγού, που επιθυμεί η Αθήνα, να μπαίνει στο περιθώριο.
Οσον αφορά την Κύπρο, που προσβλέπει στα κοιτάσματα του Ταμάρ για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της μέχρι να αρχίσει η άντληση φυσικού αερίου από το κοίτασμα «Αφροδίτη», έχει επίσης επενδύσει στην προσέλκυση ισραηλινού φυσικού αερίου στον σταθμό υγροποίησης που προγραμματίζει να κατασκευάσει στο Βασιλικό, έργο του οποίου τη βιωσιμότητα πολλοί αμφισβητούν στην περίπτωση που θα πρέπει να βασίζεται μόνο στο Kυπριακό φυσικό αέριο.
Από την πλευρά του Ισραήλ έχει καταστεί σαφές εδώ και καιρό ότι προτιμά μια λύση αξιοποίησης των ενεργειακών κοιτασμάτων του που θα του επιτρέπει αυτονομία.
H αξιοποίηση της τεχνολογίας CNG δίνει ακόμα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα, δεδομένο που εξηγεί τη στροφή προς τα εκεί. Οσον αφορά τους αγωγούς, το βασικό τους μειονέκτημα είναι η εξάρτηση, σ’ ένα βαθμό, της χώρας παραγωγής από τις χώρες διέλευσης και ο περιορισμός στον αριθμό των τελικών αγοραστών, που συνδέεται με την προσβασιμότητά τους στους αγωγούς αυτούς. Η μεταφορά του CNG με δεξαμενόπλοια δίνει μεγαλύτερη ευχέρεια στην αναζήτηση αγοραστών και περιορίζει την ανάγκη δέσμευσης σε μακροχρόνια συμβόλαια με λίγους πελάτες.
Πηγή: kathimerini.gr http://www.polispost.com/Πέμπτ
Πίσω όμως από αυτές τις κινήσεις τι διαφαίνεται;
Ότι κάποιοι προεξοφλούν την γεωπολιτική αστάθεια που θα υπάρχει στην ευρύτερη αυτή περιοχή της Μεσογείου και δεν θα ήθελαν να διακινδυνεύσουν τον υποθαλάσσιο πλούτο τους.
Τελικά ποιοί αγωγοί και πράσινα άλογα ανάπτυξης;
Και μάλιστα τώρα που ακριβώς μετά την έκδοση του κοινού ανακοινωθέντος για την Κύπρο οι Κούρδοι προχώρησαν σε δηλώσεις για την δημιουργία ανεξάρτητου κουρδικού κράτους μέσω του αρχηγού του φιλοκουρδικού κόμματος της Τουρκίας, BDP, (Κόμμα Δημοκρατίας και Ειρήνης), Σελαχατιν Ντεμιρτάς.
Τα αιώνια παζάρια των Τούρκων κάποια στιγμή τελειώνουν και τα αδιέξοδα που έφτιαξαν για άλλους λαούς θα τους γίνουν θηλειά στο λαιμό.
Τότε με αυτούς μπορείς να διαπραγματευθείς;
Άραγε οι Έλληνες και οι Κύπριοι ηγέτες τα λαμβάνουν υπ όψη τους;
Ένα πράγμα φόβιζε τους Τούρκους κατακτητές το 74…
Η μυρωδιά του ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΜΠΑΡΟΥΤΙΟΥ.
Δρ. Κωνσταντίνου Βαρδάκα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου