2 Ιανουαρίου 2024

Η ανατομία μίας τραγωδίας

Από το 2000 η Αεροπορία ζητούσε αντικατάσταση του «μουσειακού» Τ-2 Buckeye, αλλά ποιος ενδιαφέρθηκε για την εκπαίδευση ουσίας
 
 
Του Γιώργου Σιδέρη
 
Στην αυγή της δεκαετίας του 2000 είχε τεθεί για πρώτη φορά το αίτημα, τα εκπαιδευτικά αεροσκάφη Τ-2 Buckeye να αντικατασταθούν με νεότερο και πιο σύγχρονο τύπο.
 
Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα με την μελέτη εκείνης της εποχής, οι νέοι αεροπόροι θα μπορούσαν πολύ πιο γρήγορα να ενταχθούν στο τακτικό- επιχειρησιακό σκέλος της πολεμικής αεροπορίας και μόνο από την εκπαίδευσή τους στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος στην Καλαμάτα.
 
Εκείνο το αίτημα προφανώς και χάθηκε κάπου ανάμεσα στους διαδρόμους του αεροπορικού επιτελείου και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, καθώς προκρίνονταν τότε άλλες επενδύσεις στα εξοπλιστικά, ιδίως στην Πολεμική Αεροπορία. 
 
Το ίδιο σκηνικό επαναλήφθηκε και τις επόμενες δεκαετίες. Άλλα προγράμματα έκοβαν το νήμα των προτιμήσεων και οι πολιτικοί τόνιζαν την ενίσχυση της εξοπλιστικής φαρέτρας της χώρας, ενώ από την πλευρά της στρατιωτικής ηγεσίας το θέμα «εκπαίδευση» θιγόταν μεν, αλλά έως ενός σημείου.
 
Έτσι το Τ-2 παρέμενε ως η «μάνα» της Καλαμάτας που έδινε αεροπόρους στις πολεμικές μοίρες, πλην όμως με το σταγονόμετρο: Ιπτάμενους που εκπαιδεύονταν στο «μουσειακό» Buckeye, για να περάσουν με χρονοκαθυστέρηση, σε μαχητικά 4ης γενιάς. 
 
Πολλοί μάλιστα αεροπόροι που έχουν περάσει από τα Τ-6 Texan και μετά στα Τ-2 Buckeye που τους μυούσαν στον κόσμο του jet αεροσκάφους, σχολιάζουν ότι η μετακίνησή τους αυτή, φαίνονταν ως πισωγύρισμα, διότι το ελικοφόρο Texan διαθέτει πολύ πιο προηγμένα συστήματα στο cockpit από το Buckeye.
 
Το πέρασμα των ετών και η είσοδος στη δημοσιονομική κρίση, έριξε βαθιά στον βάλτο το θέμα της εκπαίδευσης ιπταμένων και την επιλογή σύγχρονου εκπαιδευτικού αεροσκάφους που θα ήταν ικανό να υποστηρίξει το μέλλον της πολεμικής αεροπορίας, το πέρασμα δηλαδή στην 4,5 και 5η γενιά αεροσκαφών.
 
Η ιστορία της χρονοκαθυστέρησης…
 
Αλλά και πάλι η ιστορία έδειξε ότι στην Ελλάδα, πρώτα ήρθαν τα Rafale F-3R , παραδίδονται τα F-16 Viper- και για τα δυο αυτά σοβαρά εξοπλιστικά προγράμματα το κλίμα και η επικοινωνία ήταν πανηγυρική-, ενώ όσον αφορά τα Μ-346, ακόμη δεν έχουν πιάσει δουλειά ως νέα εκπαιδευτικά!
 
Και με τις επιλογές αυτές ή καλύτερα την απραξία, η ελληνική πολεμική αεροπορία παρέμεινε με τα Τ-2 Buckeye, που όμως στέρευαν από διαθεσιμότητες και ανταλλακτικά.
 
Βεβαίως όσα από τα «μουσειακά» Buckeye πετούν, συνεχίζουν και περνούν από τα σχολαστικά χέρια των μηχανικών και τεχνικών της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος, οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά, ότι έχουν να κάνουν με έμπειρους εκπαιδευτές, όπως ήταν και ο Επισμηναγός Επαμεινώνδας Κωστέας, αλλά κυρίως με νέους Ανθυποσμηναγούς που βρίσκονται στο στάδιο της εκμάθησης.
 
Θίγοντας πιο πάνω την απόδοση ιπταμένων με το «σταγονόμετρο», σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, υπάρχουν τρία στάδια εκπαίδευσης. Το αρχικό, το βασικό και το επιχειρησιακό.
 
Από τα παραπάνω, προκύπτει πως στο επίπεδο του σχεδιασμού δημιουργήθηκαν ελλείψεις. Και μόνο όταν έφτασε ο κόμπος στο χτένι, ξεκίνησε η προσπάθεια μέσω της Ισραηλινής εταιρείας που μας νοικιάζει τα Μ-346 και ασχολείται επίσης με τη συντήρηση των Τ-6 Texan.
 
Άλλωστε η μικρή διαθεσιμότητα στα Τ-2 Buckeye είχε δημιουργήσει το φαινόμενο πως οι νέοι αεροπόροι πρέπει να ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους στον jet τύπο (προκεχωρημένο- επιχειρησιακό) ως Υποσμηναγοί…
 
Οι ίδιες πηγές εξηγούσαν ότι Ανθυποσμηναγοί πήγαιναν σε πολεμικές μοίρες δίχως να πετούν αεροσκάφος και ήταν εκεί ως «παρατρεχάμενοι» μέχρι να τους καλέσουν εκ νέου από την 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος στην Καλαμάτα, ώστε να ολοκληρώσουν τον κύκλο εκπαίδευσης στον τύπο του εκπαιδευτικού αεροσκάφους.
 
Αυτό είχε οδηγήσει κάποιες φορές να φτάνουν οι αεροπόροι στο Σμήνος Μετεκπαίδευσης των μοιρών, ιπτάμενοι στο βαθμό του Υποσμηναγού και σε μια ηλικία περίπου 27-28 ετών…
 
Και αφού έχουμε φτάσει στο σημείο αυτό ας μην προχωρήσουμε στον παραλληλισμό με την εκπαίδευση στην TuAF και την ανάπτυξη του τουρκικού εκπαιδευτικού αεροσκάφους που υποστηρίζεται εξ ολοκλήρου από την τουρκική αεροπορική βιομηχανία…
 
ΠΗΓΗ: Hellas Journal



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.