17 Οκτωβρίου 2022

ΗΡΩΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΗΡΩΕΣ

Γράφει ο Απόστολος Παπαδημητρίου
 
Ως ήρωας και ηρωίδα ορίζονται στη μυθολογική παράδοση αλλά και στις παραδοσιακές κοινωνίες πρόσωπα με ικανότητες, που υπερβαίνουν σημαντικά αυτές του μέσου ανθρώπου. Χάρη σ’ αυτές εκτελούν παράτολμες πράξεις υπέρ του κοινωνικού συνόλου, που φορές οδηγούν στη θυσία της ζωής τους. Συνέπεια αυτών είναι να τιμώνται τα πρόσωπα αυτά διαχρονικά και τα κατορθώματά τους να διδάσκονται στις επόμενες γενιές. Στις σύγχρονες πάντως κοινωνίες έχει αλλοιωθεί δραματικά η έννοια του όρου, καθώς ήρωας-ηρωίδα θεωρείται και ο πρωταγωνιστής ενός λογοτεχνικού ή κινηματογραφικού έργου χωρίς να εξετάζεται το ηθικό ποιόν αυτού και να αξιολογούνται με βάση κώδικα ηθικής οι ενέργειές του. Αν αυτές απάδουν προς τις γενικά αποδεκτές ηθικές αξίες, τότε γίνεται, προς αντιδιαστολή, χρήση του όρου αντιήρωας-αντιηρωίδα.
 
Στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες μείζον πρόβλημα αποτελεί η αποδοχή από κοινού ηθικών αξιών. Γι’ αυτό και υπάρχει μεγάλη σύγχυση μεταξύ ηρώων και αντιηρώων. Τί είναι πράγματι οι δημαγωγοί πολιτικοί, σαγηνευτές του πλήθους, οι «αστέρες» του θεάματος, ποδοσφαιρικού ή της τέχνης; Με βάση την κάποτε γενικά αποδεκτή ως προϋπόθεση να θέτουν τον εαυτό τους στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου είναι αντιήρωες. Οι δημαγωγοί πολιτικοί θυσιάζουν τους λαούς και δεν θυσιάζονται για την υπεράσπιση των δικαίων τους. Οι «αστέρες» δεν έχουν ως έγνοια παρά την ατομική τους προβολή, την μετατροπή τους σε ίνδαλμα και τα οικονομικά οφέλη, που η αναγνώριση τους συνεπάγεται. Το θλιβερότερο είναι ότι ως ήρωες προβάλλονται στα μάτια των αθώων παιδιών υπανθρώπινα όντα ή τέρατα, τα οποία κυριολεκτικά λατρεύονται!  
 
Ασφαλώς και διακρίνονται όλοι αυτοί από τον μέσο άνθρωπο λόγω των ταλάντων τους. Είναι όμως τα τάλαντα η απαραίτητη προϋπόθεση για να αναγνωρισθεί κάποιος ως ήρωας ή οι πράξεις του; Μήπως ήρωες υπήρξαν και απλοί άνθρωποι του λαού, μάλιστα ατάλαντοι, οι οποίοι σε κρίσιμη στιγμή έλαβαν γενναία απόφαση θυσίας υπέρ του κοινωνικού συνόλου; Είναι φανερό ότι πολλές φορές οι ορισμοί πάσχουν, πάσχουν οικτρά.  
 
Βέβαια σε περιόδους παρακμής χρησιμοποιείται ο όρος ήρωας αντί αντιήρωας εκ του πονηρού. Αισθανόμενοι πολλοί την ανωτερότητα των αναγνωρισθέντων, κατά το παρελθόν, ηρώων, επιχειρούν να τους απαξιώσουν, να τους μειώσουν ακόμη και να τους συκοφαντήσουν, διεπόμενοι από πνεύμα φθόνου, αν όχι μίσους, καθώς αυτοί με την λαμπρότητα των έργων τους και τη συνέπειά τους, τους προκαλούν. Τους προκαλούν αποκαλύπτοντας την ιδιοτέλειά τους, τη δειλία τους, την εν γένει μικρότητά τους. Σε περιόδους παρακμής οι πράγματι ήρωες καθίστανται ανυπόφοροι. 
 
Η αρχαία ελληνική μυθολογία μας δίνει χαρακτηριστικότατο παράδειγμα ήρωα στο πρόσωπο του βασιλιά της Αθήνας Κόδρου. Αυτός επιδίωξε τον θάνατό του, ώστε να σωθεί η πόλη του, που απειλείτο από τους Πελοποννήσιους. Ο χρησμός του μαντείου των Δελφών όριζε ότι οι επιτιθέμενοι θα έχαναν τον πόλεμο, αν σκότωναν τον βασιλιά των Αθηναίων. Στην ιστορία μας έχουμε αρκετούς ηγέτες ήρωες. Τους πρωταγωνιστές στους περσικούς πολέμους με κορυφαίους τους Μιλτιάδη και Λεωνίδα. Ο πρώτος πέθανε τραυματισμένος στη φυλακή, κατηγορηθείς από δημαγωγούς πολιτικούς του αντιπάλους. Ο δεύτερος μας άφησε απαράμιλλο δείγμα ανδρείας περιφρονώντας στο έπακρο την αριθμητική υπεροχή των Περσών. 
 
Σήμερα στα λόγια αναγνωρίζουμε τη θυσία τους τονίζοντας ότι σε περίπτωση νίκης των Περσών η ιστορία της Ευρώπης θα ήταν τρομακτικά διαφορετική. Ο από πολλούς επικρινόμενος Αλέξανδρος ο μέγας προκάλεσε τους συναγωνιστές του να μετρήσουν τα τραύματα που ο καθένας έφερε στο σώμα του και όταν διέσχιζαν την έρημο της Γεδρωσίας αρνήθηκε να ξεδιψάσει, ενώ ο στρατός του υπέφερε. Μέγας αποκλήθηκε και ο Ναπολέων Βοναπάρτης, ο οποίος εγκατέλειψε δύο στρατιές κατά αποτυχημένες τυχοδιωκτικές εκστρατείες, στην Αίγυπτο και στη Ρωσία, που παρακολούθησε εκ του μακρόθεν. Και αυτά, μετά τη γαλλική επανάσταση της ισότητας και αδελφότητας! Η απάντηση του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στην απαίτηση του Μωάμεθ να του παραδώσει την Κωνσταντινούπολη αποτελεί διαχρονικό μήνυμα μεγάλης ψυχής. 
 
Ο ιστορικός μας Νικόλαος Σβορώνος τονίζει το αντιστασιακό φρόνημα του λαού μας διαχρονικά και ιδιαίτερα σε περιόδους κατάκτησής του από άλλους λαούς γράφοντας: «Η αντίσταση γίνεται ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της ελληνικής ιστορίας, γιατί ο Ελληνισμός είχε αυτή την πορεία για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα». Θλίψη προκαλεί η χρήση ρήματος στον παρατατικό «είχε»! Μήπως έπαψε να έχει; Μήπως η περίδοξη κλεφτουριά της τουρκοκρατίας, το αντάρτικο του Πόντου και η εθνική, αν και όχι τόσο καθαρή, εθνική αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής διαρκούντος του Β΄ μεγάλου πολέμου δεν πρόκειται να επαναληφθούν στο μέλλον; Και θα είχαν συντελεστεί αυτά, αν δεν υπήρχαν πραγματικοί ήρωες, ικανοί να εμπνεύσουν και άλλους δίδοντας το παράδειγμα ανιδιοτέλειας και αυτοθυσίας; 
 
Θα αποτελούσε ύβρι για έναν πιστό να αποκαλέσω τον Ιησού Χριστό ήρωα, αν και διαθέτει όλα τα γνωρίσματα: Ανιδιοτέλεια, συμπόνια προς τον πονεμένο λαό, θάρρος μπροστά στην κοσμική εξουσία, μεγαλοκαρδία έναντι των δημίων του. Και όμως ακόμη και σήμερα πολεμείται με φοβερό πάθος από πλήθος εχθρών του χωρίς να εξηγείται «ορθολογικά» η στάση τους. Ουδείς φιλόσοφος, κοινωνικός μεταρρυθμιστής, τύραννος ή αιματοκυλιστής λαών, ακόμη και κατά τη σύγχρονη ιστορία, όπως ο Χίτλερ, αντιμετωπίζεται με τη φοβερή εμπάθεια, που χαρακτηρίζει τους εχθρούς του Χριστού! Ο Χριστός στέκεται ζωντανός και προκαλεί με το ερώτημα: Τι έχετε να μου προσάψετε; Και επειδή δεν μπορούν να του προσάψουν τον απαξιώνουν, τον ειρωνεύονται, τον λοιδορούν, τον βλασφημούν. Η άκρα συνέπεια λόγων και έργων τους είναι ανυπόφορη. Αυτοί είναι έρμαια ποταπών παθών, γι’ αυτό και προβάλλουν το πλήθος των αντιηρώων ως ήρωες. Και προχωρούν στην πλήρη απαξίωση των με ηρωικό φρόνημα μαρτύρων της πίστεως, των πρώτων και των εσχάτων αιώνων. Είναι και οι μάρτυρες προκλητικοί, καθώς δεν πτοήθηκαν από απειλές της κοσμικής εξουσίας, η οποία καταδίκασε πολλούς από αυτούς σε βασανιστικό θάνατο. Και δεν ήταν όλοι οι μάρτυρες, ίσως ούτε η πλειοψηφία αυτών, προικισμένοι με ιδιαίτερα τάλαντα, ώστε να ξεχωρίζουν από τους λοιπούς ανθρώπους. Είχαν όμως μέσα τους τη φλόγα της πίστης, που τους έδινε φτερά. Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός ως μόνη του περιουσία είχε ένα ράσο και ένα σκαμνί. Η προσφορά του στο Γένος, κατά την τουρκοκρατία, υπήρξε εξαιρετικά σημαντική! Στην εκπαίδευση προβάλλεται σήμερα πληθωρικά ο Βολταίρος, ο άπληστος αστός πλουτοκράτης και τοκογλύφος, ο φίλος «ευγενών» και αποστασιοποιημένος από τον «χυδαίο όχλο». Όσο για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας ήρωας είναι ο πλουτοκράτης Σκρούτζ, που εκδηλώνει την ασπλαχνία του ακόμη και σε συγγενικά του πρόσωπα! 
 
Ζούμε σε άκρως αντιηρωική εποχή, κατά την οποία οι αντιήρωες έχουν υποκαταστήσει τους ήρωες και τους έχουν απωθήσει στο μουσείο της ιστορίας. Δεν τους χρειαζόμαστε πλέον, δεν θέλουμε να μας καθοδηγούν και να μας παρακινούν να τους μιμηθούμε. Υποταγμἐνοι πλήρως, άβουλοι και μοιραίοι, προτιμούμε τους αντιήρωες, καθώς τους μοιάζουμε και τους μιμούμαστε! Είναι τραγικός ο Μπέρτολ Μπρέχτ, ο αυστηρός κριτής του συστήματος εξουσίας, που έγραψε: «Αλίμονο στη χώρα που έχει ανάγκη από ήρωες»! Αλλά οι ήρωες οδηγούν, διαχρονικά, τους λαούς στον θρίαμβο και στο μεγαλείο. Αν οι λαοί δεν εμπνέονται από αυτούς, τότε το σύστημα εξουσίας, που πολέμησε ο Μπρέχτ, προβάλλει στους λαούς πλήθος αντιηρώων, που οδηγούν τους λαούς σε παρακμή. Μήπως αυτή βιώνουμε σήμερα;
 
«ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ»





Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.