21 Μαΐου 2019

Οι τεράστιες θυσίες των Ιεραρχών της Ελληνορθοδοξίας το 1821

Ο Γρηγόριος ο Ε σύρεται από τους Τούρκους στην αγχόνη. Ποτέ δεν πίστεψαν το "δούλεμα" που τους έκανε με τον ψευτοαφορισμό των επαναστατών!!!
Του Ιωάννη Δ. Παπακωνσταντίνου

Σε προηγουμένη επετειακή δημοσίευση (24 Μαρτίου 2017), με τίτλο «Η παράδοση και η εθελοντική θυσία των προκρίτων και των ιερέων στις παραμονές του Αγώνα (Φεβρουάριος-Σεπτέμβριος 1821)», τα Θέματα Ελληνικής Ιστορίας ανέδειξαν μια σημαντική πτυχή τού Αγώνα τής Παλιγγενεσίας, ότι δηλαδή οι ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ τής Ελληνορθοδοξίας συμμετείχαν στην απελευθέρωση της Ελλάδος όχι απλώς ως ιεροεθνομάρτυρες αλλά και ως ΠΡΩΤΟΜΑΡΤΥΡΕΣ, στην πρώτη γραμμή του πυρός στην Επανάσταση του 1821, δεδομένου μεταξύ άλλων ότι έξι (6) ιεράρχες-μητροπολίτες τής Πελοποννήσου εθανατώθησαν κατά την πρώτη εξάμηνη περίοδο των εχθροπραξιών, μέχρι την απελευθέρωση της Τριπολιτσάς το 1821.

Εντούτοις, συνεχίζει να πλανάται ανά την Ελλάδα ένα διαχρονικό πλέον «παραϊστορικό» ή «περιιστορικό» μύθευμα (κατά το «περιαστικός» μύθος) σχετικά με τις τεράστιες θυσίες τού ΑΝΩΤΕΡΟΥ ΚΛΗΡΟΥ της Ελληνορθοδοξίας στον Αγώνα τής Παλιγγενεσίας. Αυτό τό μύθευμα πρεσβεύει ότι στην Επανάσταση του 1821 συμμετείχε (δήθεν) «μόνον ο κατώτερος κλήρος, εκτός ορισμένων περιπτώσεων που αποτελούν την εξαίρεση», και ότι (δήθεν) «η ηγεσία της επίσημης Εκκλησίας και στον ελλαδικό χώρο, όπως και το Φανάρι, ήταν εχθρός της Επανάστασης».

Χρονολογικώς, αυτό το μύθευμα, που έχει τις ρίζες του στην… Τριανδρία του βασιλέως Όθωνος (Τριμελή Βαυαρική Αντιβασιλεία, μη-υφισταμένη πλέον), διαδόθηκε «περιιστορικώς» ή προπαγανδιστικώς, λόγω πολιτικών σκοπιμοτήτων από τότε (1833), από τους συναυτουργούς της ξενοκίνητης δολοφονίας του Εθνάρχου και Απελευθερωτού της Ελλάδος Ιωάννου Καποδίστρια (Κωλέττης, Μαυροκορδάτος, Σ. Τρικούπης, Κουντουριώτης, Μαυρομιχαλαίοι, κ.ο.κ.), και έκτοτε από τούς πολιτικούς επιγόνους εκείνων τών συναυτουργών—ειδικά μάλιστα προς πολιτικο-οικονομική εξύφανση, μεταξύ άλλων, της «αυτοκεφαλίας» της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία «προϋπέθετε» και «προϋποθέτει» την συστηματική (προπαγανδιστική) υποβάθμιση ή και απόκρυψη τών τεραστίων θυσιών τού Οικουμενικού Πατριαρχείου στον Αγώνα τής Παλιγγενεσίας—και μάλιστα σε απόλυτο βαθμό συστημικής «κατασίγησης» σε σχολικά βιβλία τής Ελλαδικής εγκυκλίου παιδείας, σε Μ.Μ.Ε., και όχι μόνον. Πρόκειται δηλαδή περί αβάσιμου, ανιστόρητου και πολιτικο-ιδεοληπτικού (Βαυαρογενούς) μυθεύματος, που έχει παραπλανήσει πολλούς καλοπροαίρετους (μη επαρκώς όμως επιμελείς) φιλίστωρες αναγνώστες, ανυποψίαστους πολίτες τής Ελληνικής Πολιτείας, και εν γένει πλείστους όσους Έλληνες πατριώτες στη μετακαποδιστριακή εποχή.

Προκειμένου λοιπόν να «κλείσει» επί τέλους αυτό το θέμα ΟΡΙΣΤΙΚΑ, άπαξ δια παντός—ώστε να αποκατασταθεί, από τούδε και στο εξής, μία στοιχειώδης σοβαρότητα στην ιστοριογραφία τού κολοσσιαίου σε (τριηπειρωτική) έκταση και σε (γιγαντιαία) αποτελέσματα* 12ετούς Αγώνα της Παλιγγενεσίας, ειδικά μάλιστα εν όψει της προσεγγιζούσης Διακοσιετηρίδος—τα Θέματα Ελληνικής Ιστορίας καταχωρούν παρακάτω την συγκεντρωτική κατάσταση της «εκατόμβης» τών ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ της Ελληνορθοδοξίας, θανατωθέντων στον ιερό βωμό της Παλιγγενεσίας του Ελληνικού έθνους.

Συνολικά, στον Αγώνα τής Παλιγγενεσίας (1821-1833), εθυσιάσθησαν σαράντα-πέντε (45) ιεράρχες τής Ορθοδοξίας, επί συνόλου 190 αρχιερέων σε όλη την (τριηπειρωτική) επικράτεια της αχανούς Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ενώ δεκάδες άλλοι εδιώχθησαν, εφυλακίσθησαν ή εβασανίσθησαν. Επιπροσθέτως τών δύο πατριαρχών Αγίου Γρηγορίου Ε΄ (Οικουμενικός Πατριάρχης 1797-1798, 1806-1808, και 1818-1821), και Αγίου Κυρίλλου ΣΤ΄ (Οικουμενικός Πατριάρχης 1813-1818), στον Αγώνα τής Παλιγγενεσίας εξετελέσθησαν από τούς Οθωμανούς σαράντα-τρεις (43) ακόμη ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ, ήτοι ένας στους τέσσερις ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ τής Ελληνορθοδοξίας.

Επί πλέον, η συντριπτική πλειονότητα (90% ) τών Ελληνορθοδόξων ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ στις εμπόλεμες περιοχές, συμμετείχαν με τόν ένα ή άλλο τρόπο στον κοινό αγώνα τής απελευθερώσεως τού έθνους, και κατά συνέπεια υπέστησαν αρχικά μεν απηνείς διώξεις από τούς Μουσουλμάνους Οθωμανούς επικυριάρχους (δια φυλακίσεων, βασανισμών και θανατώσεων τότε), μετέπειτα δε υβριστική προσβολή τής ιεράς Τους μνήμης από Χριστιανούς Έλληνες ιστοριογράφους (δια μεθοδευμένης ιστορικής λήθης και προπαγανδιστικής παραχάραξης τής ιστορίας έκτοτε), όπως αναλυτικά τεκμηριώνεται στο ιστορικό άρθρο με τίτλο: «Οι Αρχιερείς στον Αγώνα του 1821» του διδάκτωρος Θεολογίας Πέτρου Α. Γεωργαντζή—το οποίο αποτελεί προσαρμοσμένο απόσπασμα από το βιβλίο του με τίτλο, «Οι Αρχιερείς και το Εικοσιένα (αντίδραση ή προσφορά;)» (Retsas Books: Ξάνθη 1985)—όπου συμπεραίνονται συγκεφαλαιωτικά επί λέξει τα εξής:

«Αν όμως ληφθεί υπόψη ότι οι πλείστοι αρχιερείς της Μ. Ασίας, της Συρίας, της Σερβίας ή Βουλγαρίας λόγω αδιαφο­ρίας ή αδυναμίας των χριστιανών των περιοχών αυτών, δεν έλαβαν μέρος στους αγώνες, τότε το ποσοστό των αρχιερέων της Ελληνικής χερσονήσου, δηλ. από τη Θράκη, τη Μακε­δονία και τα δυτ. παράλια της Μ. Ασίας και κάτω, είναι ασφαλώς πολύ υψηλότερο, που φθάνει οπωσδήποτε γύρω στα ενενήντα τοις εκατό (90% ) του συνολικού αριθμού των αρχιερέων. Σε τελική ανάλυση λοιπόν δεν θα πρέπει να αναζητούμε ποίοι αρχιερείς και πώς έλαβαν μέρος στον αγώνα, αλλά ποίοι είναι αυτοί οι ελάχιστοι αρχιερείς, δηλ. το υπόλοιπο 10%, που δεν έλαβαν μέρος στην εθνεγερσία του 1821 και γιατί.»

Ιδού λοιπόν, ενώπιον της Ελλάδος Ευγνωμονούσης, ως έδει, η πλήρης κατάσταση, κατ’ αλφαβητική σειρά, τών σαράντα-πέντε (45) θανατωθέντων ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ:

Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄
Πατριάρχης Κύριλλος ΣΤ΄

————————————————
Αγχιάλου Ευγένιος
Αδριανουπόλεως Δωρόθεος
Άργους και Ναυπλίου Γρηγόριος
Γάνου και Χώρας Γεράσιμος
Γηρομερίου Αγαθάγγελος
Δέρκων Γρηγόριος
Δημητσάνης Φιλόθεος
Διουπόλεως Καλλίνικος
Εφέσου Διονύσιος
Θεσσαλονίκης Ιωσήφ
Ιερισσού και Αγ. Όρους Ιγνάτιος
Κισάμου Μελχισεδέκ
Κιτίου Μελέτιος
Κίτρους Μελέτιος
Κνωσού Νεόφυτος
Κορώνης Γρηγόριος
Κρήτης Γεράσιμος
Κυδωνίας Καλλίνικος
Κύπρου Κυπριανός
Κυρηνείας Λαυρέντιος
Λάμπης Ιερόθεος
Λαρίσης Κύριλλος
Λαρίσης Πολύκαρπος
Μαρωνείας Κωνστάντιος
Μεθώνης Γρηγόριος
Μονεμβασίας Χρύσανθος
Μυριοφύτου και Περιστάσεως Νεόφυτος
Νικομηδείας Αθανάσιος
Νύσσης Μελέτιος
Πάφου Χρύσανθος
Πέτρας Ιωακείμ
Πλαταμώνος Γεράσιμος
Ρεθύμνης Γεράσιμος
Ρωγών Ιωσήφ
Σαλώνων Ησαΐας
Σαμμακοβίου Ιγνάτιος
Σητείας Ζαχαρίας
Σωζοπόλεως Παΐσιος
Τυρνόβου Ιωαννίκιος
Χερσονήσου Ιωακείμ
Χίου Πλάτων
Χριστιανουπόλεως Γερμανός
Ωλένης Φιλάρετος


Άπαντες υπήγοντο εις τό Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Αιωνία τους η Μνήμη. 


* ΠΗΓΗ (on-line):

Το παρόν άρθρο αποτελεί προσαρμοσμένο απόσπασμα από το ψηφιακό βιβλίο με τίτλο «Τό Φιλελληνικό Τελεσίγραφο Πολέμου τής Ρωσίας κατά τής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τό 1821: Τό γεωπολιτικό κοσμοϊστορικό επίτευγμα τού Καποδίστρια» (επισημείωση 21, σσ. 139-141), του John D. Pappas. Περί δε των γιγαντιαίων αποτελεσμάτων της Επαναστάσεως του 1821 σε εθνικό και γεωπολιτικό επίπεδο, ιδέ υποκεφάλαιο με τίτλο «αντί επιλόγου», σσ. 106-108.
[δωρεάν διαθέσιμο (freely downloadable e-book) στο ακαδημαϊκό site τού συγγραφέα εδώ: http://columbia.academia.edu/JohnDPappas%5D. 

αναδημοσίευση από τα Θέματα Ελληνικής Ιστορίας
ΑΒΕΡΩΦ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.