20 Φεβρουαρίου 2018
Ασιατική αλαζονεία, ελληνική νέμεσις
Η Ελλάδα, από τις ημέρες που αποφασιζόταν η
πολεμική εκστρατεία του Δαρείου κι έπειτα εκείνη του Ξέρξη εναντίον των
Αθηνών, αποτελεί την εμπροσθοφυλακή της Δύσης
Γράφει ο Παναγιώτης Λιάκος
"Αν συντρίψουμε τους Αθηναίους και τους γείτονές τους, που ζουν στην χώρα του Φρύγα Πέλοπα, θα επεκτείνουμε τόσο την Περσία, ώστε τα σύνορά της θα φτάνουν στον ουρανό του Δία και ο ήλιος δεν θα βλέπει παρά μόνο χώρες που μας ανήκουν. Με την βοήθειά σας, θα διασχίσω ολόκληρη την Ευρώπη και θα την κάνω μία μοναδική χώρα. Γιατί, αν αληθεύουν όσα μου λένε, δεν υπάρχει ούτε μία πόλη ή έθνος στον κόσμο που είναι ικανό να μας αποκρούσει, μόλις βγάλουμε τα Ελληνικά έθνη από τη μέση. Ετσι, αθώοι και ένοχοι θα υποστούν όλοι τον ζυγό της δουλείας".
Ηροδότου «Ιστορία 7 - Πολύμνια», κεφ. 8, Αθήνα: 1992, εκδόσεις Κάκτος, σελ. 47
Μια κεντρική ιδέα που διαπερνούσε το σύνολο του αρχαίου αλλά και του νεότερου ελληνικού κόσμου ήταν η σκληρή τιμωρία που επιφύλασσαν οι θεοί για όλους όσοι ξεπερνούσαν το μέτρο.
Η αλαζονεία του ισχυρού και η περιφρόνηση του άγραφου νόμου για αυτοκυριαρχία θεωρείτο ότι οδηγούσαν στον όλεθρο. Στο 7ο βιβλίο της Ιστορίας του Ηροδότου ο Ξέρξης και ο Μαρδόνιος, με τους λόγους τους, αναδεικνύονται σε πρωταθλητές της έπαρσης. Ο Ξέρξης επιθυμεί, καταλαμβάνοντας την Ελλάδα, να ενώσει την Ευρώπη σε μία χώρα, της οποίας τα σύνορα θα φτάνουν «στον ουρανό του Δία», ενώ «αθώοι και ένοχοι θα υποστούν τον ζυγό της δουλείας». Κάτι σαν την παγκοσμιοποίηση που κηρύσσουν σήμερα οι λύκοι που μεταμφιέζονται με την προβιά του δικαιωματισμού.
Σε αυτό το κρίσιμο για την Ιστορία της ανθρωπότητας σημείο της εξέλιξης της σύγκρουσης Ασίας και Ευρώπης βλέπουμε, τουλάχιστον όσον αφορά την ηροδότεια αφήγηση, ότι η μεγαλομανία του Ξέρξη συνοδεύεται και από μια αποδοχή και διά των λόγων προαγωγή του «δικαίου» της ισχύος.
Ο Ξέρξης, παραδομένος στο μεθύσι της δύναμης, δεν ενδιαφέρεται αν ένα πρόσωπο ή σύνολο έχει «ενοχή» ενώπιον της αυτοκρατορίας του. Τον απασχολεί μόνον η επιβολή - ακόμα και στους δικαίους.
Ο Μαρδόνιος, προσπαθώντας να πείσει τον Ξέρξη και τους υπόλοιπους Πέρσες να εκστρατεύσουν κατά των Ελλήνων, κινείται στο ίδιο λεκτικό μοτίβο με τον βασιλιά του και υπερθεματίζει: «Κάθε σου λέξη είναι σωστή κι εξαίρετη και ξέρω ότι δεν θα επιτρέψεις στους αχρείους Ιωνες της Ευρώπης να μας γελοιοποιούν» λέει στον Ξέρξη, ενώ ποντάρει επιπλέον και στην απληστία του. Αναφέρει στη δημηγορία του ότι οι Πέρσες, που είναι οι καλύτεροι πολεμιστές στον κόσμο, πάταξαν χωρίς καμία αφορμή αλλά λόγω της βούλησης για επέκταση σπουδαία έθνη, όπως οι Ινδοί, οι Σάκες, οι Ασσύριοι και οι Αιθίοπες, και δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από τους Ελληνες.
Στο 7ο βιβλίο γίνεται μια σειρά από αναγγελίες από την πλευρά των Περσών, φιλόδοξες και γεμάτες αυτοπεποίθηση.
Ο αναγνώστης γνωρίζει ότι ούτε μία θετική για τους Πέρσες πρόβλεψη δεν πρόκειται να επαληθευτεί. Η ύβρις των Περσών -και του Μεγάλου Βασιλέα προσωπικά-, το ξεπέρασμα κάθε μέτρου και η προοικονομία για ό,τι επρόκειτο να υποστούν είναι στοιχεία που παραπέμπουν στην τραγωδία, μια ελληνική επινόηση, η οποία χρησίμευσε στην ανθρωπότητα και για να διδάξει τις δεινές συνέπειες που φέρει στον αλαζόνα η υπέρβαση του μέτρου.
Εκεί που διαφαίνεται πλέον ως αναπόφευκτη η τιμωρία για την ύβρη των Περσών είναι το τέλος του 7ου βιβλίου του Ηροδότου, όπου διαπράττεται η ατίμωση του πτώματος του βασιλιά της Λακεδαίμονος Λεωνίδα από τον Ξέρξη έπειτα από τη Μάχη των Θερμοπυλών.
Η παραβίαση των θεϊκών νόμων από την πλευρά των επηρμένων επιτιθεμένων δεν μπορούσε παρά να προκαλέσει την καταστροφή.
Επίσης αξιοσημείωτο είναι το γεωπολιτικό απαράλλαχτο που συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα με το νήμα του πολιτισμού. Ο,τι υπάρχει πέραν του Αιγαίου θέλει να επεκταθεί προς τη Δύση και σε βάρος της. Η Ελλάδα, από τις ημέρες που αποφασιζόταν η πολεμική εκστρατεία του Δαρείου κι έπειτα εκείνη του Ξέρξη εναντίον των Αθηνών, αποτελεί την εμπροσθοφυλακή της Δύσης. Εμείς το γνωρίζουμε, η Ασία το γνωρίζει και οι υπάρχουσες δυνάμεις που συναπαρτίζουν αυτό που λέμε «Δύση» καμώνονται ότι το αγνοούν.
Σε κάθε περίπτωση, το σύνολο της ιστορικής εμπειρίας μας πρέπει να μας νουθετεί και να καθοδηγεί τα βήματά μας. Οπως και τότε έτσι και σήμερα στο βάρος των δοκιμασιών μας δεν πρόκειται να βρούμε αρωγούς άλλους από εμάς τους ίδιους.
πηγή
Γράφει ο Παναγιώτης Λιάκος
"Αν συντρίψουμε τους Αθηναίους και τους γείτονές τους, που ζουν στην χώρα του Φρύγα Πέλοπα, θα επεκτείνουμε τόσο την Περσία, ώστε τα σύνορά της θα φτάνουν στον ουρανό του Δία και ο ήλιος δεν θα βλέπει παρά μόνο χώρες που μας ανήκουν. Με την βοήθειά σας, θα διασχίσω ολόκληρη την Ευρώπη και θα την κάνω μία μοναδική χώρα. Γιατί, αν αληθεύουν όσα μου λένε, δεν υπάρχει ούτε μία πόλη ή έθνος στον κόσμο που είναι ικανό να μας αποκρούσει, μόλις βγάλουμε τα Ελληνικά έθνη από τη μέση. Ετσι, αθώοι και ένοχοι θα υποστούν όλοι τον ζυγό της δουλείας".
Ηροδότου «Ιστορία 7 - Πολύμνια», κεφ. 8, Αθήνα: 1992, εκδόσεις Κάκτος, σελ. 47
Μια κεντρική ιδέα που διαπερνούσε το σύνολο του αρχαίου αλλά και του νεότερου ελληνικού κόσμου ήταν η σκληρή τιμωρία που επιφύλασσαν οι θεοί για όλους όσοι ξεπερνούσαν το μέτρο.
Η αλαζονεία του ισχυρού και η περιφρόνηση του άγραφου νόμου για αυτοκυριαρχία θεωρείτο ότι οδηγούσαν στον όλεθρο. Στο 7ο βιβλίο της Ιστορίας του Ηροδότου ο Ξέρξης και ο Μαρδόνιος, με τους λόγους τους, αναδεικνύονται σε πρωταθλητές της έπαρσης. Ο Ξέρξης επιθυμεί, καταλαμβάνοντας την Ελλάδα, να ενώσει την Ευρώπη σε μία χώρα, της οποίας τα σύνορα θα φτάνουν «στον ουρανό του Δία», ενώ «αθώοι και ένοχοι θα υποστούν τον ζυγό της δουλείας». Κάτι σαν την παγκοσμιοποίηση που κηρύσσουν σήμερα οι λύκοι που μεταμφιέζονται με την προβιά του δικαιωματισμού.
Σε αυτό το κρίσιμο για την Ιστορία της ανθρωπότητας σημείο της εξέλιξης της σύγκρουσης Ασίας και Ευρώπης βλέπουμε, τουλάχιστον όσον αφορά την ηροδότεια αφήγηση, ότι η μεγαλομανία του Ξέρξη συνοδεύεται και από μια αποδοχή και διά των λόγων προαγωγή του «δικαίου» της ισχύος.
Ο Ξέρξης, παραδομένος στο μεθύσι της δύναμης, δεν ενδιαφέρεται αν ένα πρόσωπο ή σύνολο έχει «ενοχή» ενώπιον της αυτοκρατορίας του. Τον απασχολεί μόνον η επιβολή - ακόμα και στους δικαίους.
Ο Μαρδόνιος, προσπαθώντας να πείσει τον Ξέρξη και τους υπόλοιπους Πέρσες να εκστρατεύσουν κατά των Ελλήνων, κινείται στο ίδιο λεκτικό μοτίβο με τον βασιλιά του και υπερθεματίζει: «Κάθε σου λέξη είναι σωστή κι εξαίρετη και ξέρω ότι δεν θα επιτρέψεις στους αχρείους Ιωνες της Ευρώπης να μας γελοιοποιούν» λέει στον Ξέρξη, ενώ ποντάρει επιπλέον και στην απληστία του. Αναφέρει στη δημηγορία του ότι οι Πέρσες, που είναι οι καλύτεροι πολεμιστές στον κόσμο, πάταξαν χωρίς καμία αφορμή αλλά λόγω της βούλησης για επέκταση σπουδαία έθνη, όπως οι Ινδοί, οι Σάκες, οι Ασσύριοι και οι Αιθίοπες, και δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από τους Ελληνες.
Στο 7ο βιβλίο γίνεται μια σειρά από αναγγελίες από την πλευρά των Περσών, φιλόδοξες και γεμάτες αυτοπεποίθηση.
Ο αναγνώστης γνωρίζει ότι ούτε μία θετική για τους Πέρσες πρόβλεψη δεν πρόκειται να επαληθευτεί. Η ύβρις των Περσών -και του Μεγάλου Βασιλέα προσωπικά-, το ξεπέρασμα κάθε μέτρου και η προοικονομία για ό,τι επρόκειτο να υποστούν είναι στοιχεία που παραπέμπουν στην τραγωδία, μια ελληνική επινόηση, η οποία χρησίμευσε στην ανθρωπότητα και για να διδάξει τις δεινές συνέπειες που φέρει στον αλαζόνα η υπέρβαση του μέτρου.
Εκεί που διαφαίνεται πλέον ως αναπόφευκτη η τιμωρία για την ύβρη των Περσών είναι το τέλος του 7ου βιβλίου του Ηροδότου, όπου διαπράττεται η ατίμωση του πτώματος του βασιλιά της Λακεδαίμονος Λεωνίδα από τον Ξέρξη έπειτα από τη Μάχη των Θερμοπυλών.
Η παραβίαση των θεϊκών νόμων από την πλευρά των επηρμένων επιτιθεμένων δεν μπορούσε παρά να προκαλέσει την καταστροφή.
Επίσης αξιοσημείωτο είναι το γεωπολιτικό απαράλλαχτο που συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα με το νήμα του πολιτισμού. Ο,τι υπάρχει πέραν του Αιγαίου θέλει να επεκταθεί προς τη Δύση και σε βάρος της. Η Ελλάδα, από τις ημέρες που αποφασιζόταν η πολεμική εκστρατεία του Δαρείου κι έπειτα εκείνη του Ξέρξη εναντίον των Αθηνών, αποτελεί την εμπροσθοφυλακή της Δύσης. Εμείς το γνωρίζουμε, η Ασία το γνωρίζει και οι υπάρχουσες δυνάμεις που συναπαρτίζουν αυτό που λέμε «Δύση» καμώνονται ότι το αγνοούν.
Σε κάθε περίπτωση, το σύνολο της ιστορικής εμπειρίας μας πρέπει να μας νουθετεί και να καθοδηγεί τα βήματά μας. Οπως και τότε έτσι και σήμερα στο βάρος των δοκιμασιών μας δεν πρόκειται να βρούμε αρωγούς άλλους από εμάς τους ίδιους.
πηγή
Κατηγορία Θέματος
Γεωστρατηγικές Αναλύσεις,
Ειδήσεις-Πολιτική,
Θέματα Παιδείας,
Ιστορικά θεματα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου