Ακολουθούν στο τέλος και 3 διαφορετικές απόψεις από ανθρώπους του πνεύματος....
Υπ. Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, από την εισήγησή του στη Βουλή το βράδυ της 11ης Ιανουαρίου 1982.
«Κύριοι συνάδελφοι, επειδή η ώρα είναι προχωρημένη δεν θα επεκταθώ σ' ένα θέμα το οποίο αναμφισβήτητα κάτω από άλλες συνθήκες και με άλλο σκηνικό θα.... χρειαζόταν εκτεταμένη και πανηγυρική αντιμετώπιση. Εξ άλλου ζητώ να ενσωματωθεί στα πρακτικά η Εισηγητική Εκθεση στο σχέδιο νόμου περί κυρώσεως τής από 11.11.1981 πράξεως του Προέδρου της Δημοκρατίας "περί εγγραφής μαθητών στα λύκεια της γενικής, τεχνικής και επαγγελματικής εκπαιδεύσεως", για την ιστορία της μεταβολής και η οποία έχει ως εξής: «Αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ -και σε υλοποίηση εξαγγελίας του- μια από τις πρώτες πράξεις του υπουργού Παιδείας υπήρξε η με αριθμό Φ900.43/4/9/14145/2.12.1981 απόφασή του για την εισαγωγή του μονοτονικού στην Εκπαίδευση».
Την επιτροπή απετέλεσαν οι κ.κ. 1) Εμμανουήλ Κριαράς, 2) Φάνης Κακριδής, 3) Χρίστος Τσολάκης, 4) Βασίλειος Φόρης, 5) Δημήτρης Τομπαϊδης, 6) Αριστείδης Βουγιούκας, 7) Χρίστος Μιχαλές, 8) Απόστολος Κοτλίτσας, 9) Αλόη Σιδέρη. (...) Το μονοτονικό σύστημα είναι ένας τρόπος δραστικής απλοποίησης στο θέμα των τόνων και των πνευμάτων. Η ανάγκη για την καθιέρωση του μονοτονικού προέκυψε πρωταρχικά από τη διαπίστωση ότι τα πνεύματα και οι τόνοι, χωρίς να εξυπηρετούν κάποια πραγματική γλωσσική απαίτηση, γίνονται αιτία καταταλαιπώρησης όσων γράφουν την ελληνική, ιδιαίτερα των μαθητών, και τροχοπέδη στις προσπάθειές τους για κατάκτηση της γλώσσας και για ουσιαστική μόρφωση. (...)
Η ουσία της μεταρρύθμισης πράγματι βρίσκεται στο γεγονός, ότι μετά από δύο χιλιάδες χρόνια, με μια εξαίρεση παλαιότερα, της εποχής του Ελευθερίου Βενιζέλου, σε σχέση με τη δασεία, δεν έχει αποτολμηθεί μια τόσο δραστική μεταβολή και τονική απλοποίηση εις τα δεδομένα του τονισμού. Βεβαίως γνωρίζουμε αυτό το οποίο υποστήριξε ο κύριος Γλέζος, λέγοντας ότι ίσως το σωστότερο σύστημα θα ήταν το ατονικό. Δεν θα θελήσω να τοποθετηθώ πάνω σε αυτή τη θέση. Θα ήθελα πάντως να υπογραμμίσω το ότι, αυτή η δραστική μεταβολή πάνω στην τονική σήμανση είναι πράγματι -όπως δέχονται πολλοί και όχι από αυτούς που εισάγουν την μεταρρύθμιση αυτή- είναι πράγματι εξ αιτίας και της ιστορίας της μεταβολής, μια επανάσταση στα χρονικά και γλωσσικά δεδομένα της ελληνικής γλώσσας. Δεν θα αναφερθώ ειδικότερα στα πλεονεκτήματα ή και τις αντιρρήσεις ή επιφυλάξεις οι οποίες διατυπώνονται από τους όλο και λιγότερους "γλωσσαμύντορες" της ήδη δεδομένης οπτικής αποτύπωσης της νεοελληνικής γλώσσας. Αλλά, πράγματι όσο περνάει ο καιρός, διαπιστώνεται, ότι όλο και λιγότεροι επιμένουν στην αποτύπωση όπως την γνωρίζουμε και την έχουμε διδαχθεί εμείς οι παλαιότεροι. Και είναι γενικότερα αποδεκτή η αλήθεια ότι χωρίς μεταβολή στην πολιτιστική και γλωσσική κληρονομιά, μπορεί κανείς να προχωρήσει σε αυτήν την απλοποίηση την οποία εισάγει σήμερα η κυβέρνηση και κάνει δεκτή η Βουλή, ακόμη και από της πλευράς των απόντων, όπως διετυπώθει τουλάχιστον από τους αρχηγούς και εκπροσώπους της, και η οποία πραγματικά θα βελτιώσει σε όλους τους τομείς, σε όλα τα επίπεδα τα συναφή, τα γλωσσικά δεδομένα, χωρίς να βλάψει καθόλου την πολιτιστική και γλωσσική μας κληρονομιά για την οποία βεβαίως η κυβέρνηση έχει πρώτιστο ενδιαφέρον».
Από τα πρακτικά της Βουλής προκύπτουν σε σχέση με την ψήφιση του μονοτονικού τα εξής:
Δημήτρης Χορν - Υβρις και Νέμεσις
Οι ποιητές και οι λογοτέχνες δίνουν την φυσιογνωμία του έθνους. Αυτή λοιπόν τη φυσιογνωμία επιχειρούν σήμερα να την παραμορφώσουν. Δεν έχουμε φυσιογνωμία ελληνική. Υπάρχει μια νοοτροπία που θέλει να τα απλοποιήσει όλα. Κι αναρωτιέμαι γιατί; Γιατί οι άνθρωποι δεν πρέπει να μοχθούν; Γιατί ο καρπός του μόχθου περιφρονείται τόσο πολύ, ενώ τόσο ανάγκη τον έχουμε τώρα ειδικά που ανήκουμε στην Ευρώπη και χρειαζόμαστε όσο ποτέ άλλοτε τα πνευματικά όπλα; Αυτή η νοοτροπία της απλοποιήσεως μας έχει οδηγήσει στο σημείο να κακοποιούμε και να εκχυδαϊζουμε τα πάντα. Είναι απελπιστικό, οδυνηρό, για να μην πω θανατηφόρο. Αναρωτιέται λοιπόν κανείς τι θα παραλάβει και από ποιους η νέα γενιά με την οποία τόσο πολύ ασχολείται η παρούσα κατάστασις. Τι σκοπό έχουν άραγε οι υπεύθυνοι που μεταχειρίζονται τόσο άσχημα την γλώσσα; Τι τέλος πάντων θέλουν να παραδώσουν και από ποιούς το παρέλαβαν; Υβρις και τίποτε άλλο χαρακτηρίζει την παρούσα κατάσταση. Υβρις και δυστυχώς, της ύβρεως, πάντοτε έπεται η Νέμεσις. Τώρα βέβαια μιλάμε περί πολιτιστικού κόσμου, περί πολιτιστικών εκδηλώσεων. Τι θα πει πολιτιστικό; Παίζουμε με τις λέξεις. Λέμε λέξεις. Και βεβαίως πίσω απ' αυτές τις λέξεις δεν υπάρχει τίποτε άλλο παρά ένας μοναδικός σκοπός: Η ερείπωση της γλώσσας, η κατάργηση των εννοιών, ώστε οι άνθρωποι ούτε να συνεννοούνται, ούτε να μπορούν να σκέφτονται. Γιατί μόνον έτσι θα μπορούν ορισμένοι να κάνουν την δουλειά τους: Να θάψουν τον τόπο. (...) Είμαι Ελληνας, γι' αυτό πονώ και υποφέρω για ό,τι βλέπω μπροστά μου. Για ό,τι αισθάνομαι να έρχεται.
Νικηφόρος Βρεττάκος - Δεν διαβάζουμε σωστά
Υπερτιμήθηκε η άποψις ότι διευκολύνει τους μαθητές, κάτι που, ίσως, είναι αντιπαιδαγωγικό. Υπάρχει άλλωστε και μια παράδοση που εκφράζει την άποψη μεγάλων παιδαγωγών, οι οποίοι επιμένουν ότι το παιδί πρέπει να κοπιάζει για να γίνει άνθρωπος ικανός, ώστε στην ζωή του ν' αντιμετωπίσει όλες τις αντιξοότητες. Υποστηρίχτηκε, επίσης, υπέρ τού μονοτονικού και η άποψη ότι διευκολύνονται οι τυπογράφοι και οι στοιχειοθέτες, γενικά και ότι οι εκδόσεις, πάλι γενικά, γίνονται οικονομικότερες. Παραγνωρίστηκαν, όμως, οι λόγοι που επέβαλαν στους Αλεξανδρινούς χρόνους, την καθιέρωση των τόνων, οι οποίοι ισχύουν και σήμερα. Πολλές φορές, τα γραπτά μου δεν διαβάζονται σωστά όταν τυπώνονται στο μονοτονικό. Ας ελπίσουμε ότι θα επανεξεταστεί μελλοντικά το θέμα και ότι θα επικρατήσουν σωφρονέστερες απόψεις".
Κορνήλιος Καστοριάδης - Καταστρέφουμε ό,τι κτίσαμε
... Αν δεν θέλετε, κύριοι του υπουργείου, να κάνετε φωνητική ορθογραφία, τότε πρέπει ν' αφήσετε τους τόνους και τα πνεύματα, γιατί αυτοί που τους βάλανε ξέρανε τι κάνανε. Δεν υπήρχαν στα αρχαία ελληνικά, γιατί απλούστατα υπήρχαν μέσα στις ίδιες τις λέξεις. Αυτοί, οι Κριαράς και οι άλλοι, τα κτήνη τα τετράποδα που έκαναν αυτές τις μεταρρυθμίσεις - αυτό παρακαλώ να γραφεί στις εφημερίδες- δεν ξέρουν τι είναι γλώσσα. Δεν ξέρουν αυτό που γνώριζε η κόρη μου στα τρία της χρόνια. Μάθαινε μία λέξη και μετά έψαχνε για τις συγγενείς της. Αυτό είναι μια γλώσσα. Ενα μάγμα, ένα πλέγμα, όπου οι λέξεις παράγονται οι μεν από τις δε, όπου οι σημασίες γλιστράνε από τη μία στην άλλη, είναι μια οργανική ενότητα από την οποία δεν μπορείς να βγάλεις και να κολλήσεις πράγματα, δυνάμει μιας ψευτοκυβερνήσεως, καθισμένος σ' ένα γραφείο στο υπουργείο Παιδείας. Η κατάργηση των τόνων και των πνευμάτων είναι η κατάργηση της ορθογραφίας, που είναι τελικά η κατάργηση της συνέχειας. Ηδη, τα παιδιά δεν μπορούν να καταλάβουν Καβάφη, Σεφέρη, Ελύτη, γιατί αυτοί είναι γεμάτοι από τον πλούτο των αρχαίων ελληνικών. Δηλαδή, πάμε να καταστρέψουμε ό,τι κτίσαμε. Αυτή είναι η δραματική μοίρα τού σύγχρονου ελληνισμού.
Υ.Γ. Το επόμενο στάδιο ήταν τα greeklish! Αμφιβάλλει κανείς οτι νικηθήκαμε μόνοι μας;
6 σχόλια:
Κάποιοι ὅμως ἐξακολουθοῦν καὶ ἐπιμένουν εἰς τὴν ὀρθὴν πολυτονικὴν γραφήν καὶ θὰ ἐξακολουθήσουν ὡς φαίνεται εἰς τὸ διηνεκὲς. Ἀπορῶ ὅμως πῶς ἐσεῖς δὲν χρησιμοποιεῖτε πολυτονικὴν γραφὴν εἰς τὸ παρὸν ἱστολόγιον ἐφ' ὅσον μάλιστα κάμετε τὸν κόπον νὰ καταγγείλετε τὴν κατάργησίν του.
Φιλε μου το ερωτημα σου ειναι σωστο.
Θα επικαλεστω μονο ενα πραγμα. Οτι οι εφημεριδες για λογους συντομιας εγραφαν μονοτονικα χρονια πριν καθιερωθει επισημως...
Παρολα αυτα θεωρω οτι στο σχολειο πρεπει να διδασκεται το πολυτονικο.
Να με συγχωρεις αν σε συγχιζει η χρηση του μονοτονικου απο εμενα.
Απλα γραφω ταχυτερα κι ο χρονος μου ειναι περιορισμενος.
Οπως βλεπεις γραφω ακομα και ατονικα για λογους συντομιας στα σχολια....
Κύριε Θάνο, θεωρῶ μέ τήν σειρά μου ἄκρως ὑποκριτική τήν καταγγελία σας εἰδικῶς ἐπειδή ἐπικαλεῖσθε τόν ἴδιο φαρισαϊσμό μέ τίς ἐφημερίδες :''Απλα γραφω ταχυτερα κι ο χρονος μου ειναι περιορισμενος''.
Ἤ νομίζετε ὅτι εἰδικῶς ἐσεῖς δικαιοῦσθε γιά θέματα ἐλλείψεως -δῆθεν- χρόνου νά κάνετε κι ἕνα βῆμα ἐπί πλέον καί νά καταργῇτε ἀκόμα καί ἐκείνη τήν ρημάδα τήν ὀξεῖα πού ξέφυγε τοῦ ἀνελλήνιστου Βερυβάκη?
Κι ἐπειδή πολύ κόπτεσθε γιά τήν ἑλληνικότητα πού πρέπει νά κρατήσωμε ὡς κόρη ὀφθαλμοῦ νά ὑπενθυμήσω ὅτι ἕνα θεμελιῶδες μέγεθος αὐτῆς τῆς ἕρμης τῆς ἑλληνικότητας εἶναι κι ἡ συνέπεια λόγων -ἔργων κι ὄχι ἡ ἀμετροέπεια κι ἡ μεγαλοσχημοσύνη.
Ὁ δικός μας δηλαδή χρόνος ἔχει κάνει κάποια σύμβασι μέ τήν σαρανταποδαροῦσα καί εἶναι ἀπεριόριστος?
Κυρία Κουκουλά δεν εχω κατι άλλο να πω.
Συγνωμη ζητησα για τον ατονικό σχολιασμό μου.
Συγνωμη ζητησα και για τις αναρτησεις μου που τουλαχιστον εχουν μονο τονους...
Το να μην πιστεύετε οτι ο χρονος μου ειναι περιορισμενος το καταλαβαινω...
Τουλαχιστον δεχτείτε ακομα μια δικαιολογια μου.
Λογω ηλικιας το πολυτονικό το έχασα απο την εκπαιδευσή μου στο Γυμνάσιο....
Εχω πολυ καλες μνημες αλλα πολυ μικρη χρηση....
Ομως ουτε η κατηγορία σας για την υποκρισία μου, ουτε οτιδήποτε άλλο θα μπορουσε να με σταματήσει από το να μάχομαι ωστε το παιδί μου και το παιδί του παιδιού μου να εκπαιδευτεί απότ ο ελληνικό σχολείο στο πολυτονικό και στην σωστη ελληνική γραμματική.
Κυρία Κουκουλά πιστεύετε αλήθεια ότι π.χ. κάποιος που δεν γνωρίζει αρχαία ελληνικά δεν έχει δικαίωμα να απαιτεί το παιδί του να έχει εκπαίδευση πάνω στην πλουσια αρχαία μας γλώσσα;
Το οτι δίνω μαχη για ότι συμφέρει τον ελληνισμό και το κάθε τι που θεωρω καλο για την πατρίδα μου ειναι το σημαντικότερο από όλα.
Ποσο άραγε θα σας ενοχλούσε να έγγραφε ένας ομογενής Ελληνας (που δεν μιλα καλα τα ελληνικά) στα αγγλικά ένα κείμενο που θα καλούσε τους συμπατριώτες μας να γράφουν και να μαθαίνουν ελληνικά;
Θα τον θεωρουσατε υποκριτή;
Τελικά έχει σημασία το πως γραφουμε ή το τι υποστηριζουμε στην ουσια για την εκπαίδευση των παιδιών μας;
Το οτι εγω δεν γνωριζω καλα το πολυτονικο οφείλεται σαφέστατα σε ευθυνες που βαρυνουν την γενια σας (οχι εσας προσωπικά).
Θέλω λοιπόν να οφείλεται στην δική μου γενιά το ότι τα παιδιά μας και τα εγγονια μας αναγυρισαν στην σωστη πολυτονικη ελληνική γραφη μας.
Σας ευχαριστω για το σχολιο και πριν απαντησετε θυμηθειτε οτι σας εχω ηδη ζητησει συγνωμη για την μονοτονικη ή ατονικη χρηση του γραπτού λογου μου.
Κύριε Θάνο,
Ἤ δέν διδαχθήκατε τήν ἱστορική ὀρθογραφία ὁπότε δέν τήν χρησιμοποιεῖτε ἐπειδή δέν τήν ξέρετε ἤ δέν ἔχετε χρόνο νά τήν χρησιμοποιήσετε ἐπειδή εἶναι περιορισμένος ὁ χρόνος σας.
Εἶναι δυό ἐντελῶς διαφορετικά πράγματα.
Στό πρῶτο σχόλιο πού σᾶς παρετέθη ἐπικαλεῖσθε τήν δικαιολογία τῶν ἐφημερίδων.Αὐτή ἡ δικαιολογία συνιστᾷ ὑποκρισία. Στήν θέσι σας ἤ θά ἔλεγα ὅτι λυπᾶμαι πού δέν διδάχτηκα τήν ἱστορική ὀρθογραφία ἤ ὅτι λυπᾶμαι πού δέν βρῆκα χρόνο νά τήν μάθω μόνος μου. (Κι ἐγώ δέν διδάχτηκα Ἀριστοτέλη .Αὐτό δέν σημαίνει ὅτι διακιοῦμαι νά μήν τόν ξέρω)
Καί βεβαίως ὅσες φορές ὁμογενεῖς πού δέν ξέρουν ἑλληνικά καί χωρίς νά κάνουν προσπάθεια νά τά μάθουν , κάνουν ἐκκλήσεις γιά τήν Ἑλλάδα χαίρομαι , ἀλλά τούς θεωρῶ στήν καλλίτερη περίπτωσι φιλέλληνες ἤ
εκκολαπτόμενους Ποσειδωνιᾶτες. Ξέρετε φαντάζομαι τήν ποιητική ἀνάλυσι πού κάνει στόν ἱστορικό ἐκφυλισμό ὁ Καβάφης.
Καί βεβαίως , μιλώντας γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα πού τόσο νομίζετε ὁτι ὑπερασπίζεσθε, ἔχει σημασία τεράστια καί τό πῶς τήν γράφομε ὅταν ἀναφερόμαστε ''στην ουσια για την εκπαίδευση των παιδιών μας''. Τό αἰτιολογεῖ ἀπολύτως ἡ Βιρτζίνια Γούλφ στό ''on not knowing greek''πού τό ἔγραψε ἀγγλικά ἀκριβῶς ἐπειδή ἀπευθυνόταν σέ ἀγγλικό κοινό.
Κι ἐπειδή δέν κάνω δίκην προθέσεων,ἀλλά ἀναφέρομαι στά ἐπιχειρήματά σας, ὀφείλω νά σᾶς πῶ ὅτι καί μόνο πού ἀναφέρεσθε σέ ''εύθύνες πού βαρύνουν τήν γενιά μας '' μού δίνετε τό περιθώριο νά ὑπερθεματήσω ὅτι ἀμύνεσθε καί μόνον κι οὐδόλως μέ πείθετε. Ἡ ἑλληνική παιδεία εἶναι αὐτή πού πρώτη δίδαξε τήν ἀτομική εὐθύνη ἀπέναντι στόν ἑαυτό μας καί τήν ὁμάδα ἐν ἐλευθερίᾳ.
ὁ καλλίτερος τρόπος νά μαχεται κάποιος γιά τά παιδιά του εἶναι νά λειτουργῇ μέ συνέπεια λόγων -ἔργων καί χωρίς ἀμετροέπεια. Αὐτός εἶναι κι ὁ πρακτικός λόγος πού στίς ἀεροπορικές πτήσεις συστίνουν στίς μητέρες, σέ περίπτωσι πτώσεως τοῦ ἀεροσκάφους, νά βάλλουν πρῶτα τήν δική τους μάσκα ὀξυγόνου κι ἔπειτα τῶν παιδιῶν των!
Αγαπητή μου κ Κουκουλά δεν εχει νόημα να αντιπαρατεθόμαστε πλεον.
Οι δικαιολογίες που σας ειπα αφου ζητησα και συγνωμη για την χρηση του μονοτονικου ειναι υπαρκτες κι οχι αποκυηματα της φαντασίας μου.
Μπορει να ειναι 2 διαφορετικα πραγματα αλλα ειναι και τα δυο ισχυρα.
Η μορφωση μου δεν περιελάμβανε μετά το Γυμνάσιο χρήση του πολυτονικου.
Ως εκ τούτου η χρήση του από εμένα είναι πάρα πολύ δύσκολη και θα απαιτούσε παράλληλα ελεγκτή όλων των κειμένων μου που δεν εχω την πολυτελεια να έχω αλλα και το αναλογο πολυτονικο λογισμικο....
Μου λετε οτι επρεπε να πω οτι λυπαμαι που δεν διδαχθηκα επαρκώς την ιστορική ορθογραφία. Εσεις πιστευετε οτι αναρτωντας θεματα οπως αυτό και πολλα αλλα υπερ της εθνικης μας παιδείας που χανεται δεν εκφραζω εμμέσως αλλα σαφώς την λυπη μου ακομα και για την δικη μου ανεπάρκεια;
Νομίζω κ Κουκουλά ότι ακόμα και η δημιουργια απο μερους μου ενος τετοιου πατριωτικου ιστολογίου οπως αυτο που εχει την τιμη να φιλοξενει τα σχολια σας και τις αποψεις σας δειχνει και τις προθέσεις μου και τον αγωνα μου αλλα και την αγωνία μου για το μελλον της πατριδας μου και των παιδιών μας.
Η περαιτερω συζήτηση νομιζω για το πολυ σημαντικο θεμα της ορθογραφίας σε αυτον εδω τον σχολιασμό δεν εχει πλεον καποιο άλλο σκοπο.
Αν ψαξετε στο ιστολογιο μας θα βρειτε ενίοτε και πολυτονικα κειμενα απο διαφορα άλλα ιστολογια που ευτυχως κρατουν την σωστη ορθογραφία.
Θα ηταν ιδιαιτερη χαρα και τιμη για μενα αν καποια στιγμη αποφασιζατε να μας στείλετε ένα άρθρο σας με οποιοδήποτε θεμα επιθυμειτε μεσα από την τρεχουσα ή παλαιότερη αρθρογραφια να το αναρτησουμε.
Μπορειτε στο εμαιλ μας.
koukthanos@gmail.com
Μεσα από την αντιπαραθεσή μας κι οσο κι αν "τα ακουσα" από εσας εκτίμησα και τον λόγο σας και την πατριωτικη στάση σας αλλα και το αγωνιστικό φρόνημά σας για την Ελλάδα μας.
Ευχομαι να εχω τα σχολια σας και σε άλλες αναρτησεις μας κι οσο κι αν με επιπληξατε να γινετε μια αξιολογη αναγνωστριά μας με την ευγενεια αλλα και κριτικο πνευμα που σας χαρακτηριζει και που επιθυμουμε ολοι να εχουμε στα ιστολογια μας.
Να είστε καλα.
Δημοσίευση σχολίου