24 Δεκεμβρίου 2017

ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΓΑΖΑΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΧΗ ΣΤΟ ΙΣΡΑΗΛ

Γράφει η Μαίρη Καρά 

     O Αλέξανδρος απ' την Φοινίκη συνέχισε προς την Αίγυπτο τον Μεταγειτνιώνα, (τον δεύτερο μήνα του Αττικού ημερολογίου που αντιστοιχούσε στο χρονικό διάστημα από 24 Ιουλίου έως 22 Αυγούστου), τον αφιερωμένο στον Μεταγείτνιο Απόλλωνα. Όλες οι χώρες των μεσογειακών παραλίων ήταν στα χέρια του, εκτός από την ΓΑΖΑ. Μια σημαντική πόλη της παλαιστινιακής Συρίας, την οποία χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν οι Πέρσες Ηγεμόνες για τον έλεγχο της σατραπείας της ΑΙΓΥΠΤΟΥ.
     Η πόλη απείχε απ' την θάλασσα 20 στάδια κι ήταν κτισμένη σ' έναν λόφο με ψηλή πρόσχωση. Περιβαλλόταν από έλος και παχύ στρώμα άμμου και την προστάτευαν ισχυρά ΤΕΙΧΗ. Γι' αυτό ο Διοικητής της ΜΠΑΤΗ αν και ευνούχος ήταν γενναίος, σωματικά επιβλητικός κι αδίστακτος κι αρνήθηκε να παραδοθεί, θεωρώντας πως η πόλη ήταν απόρθητη με μισθοφόρους Αραβες και με προμήθειες για μακροχρόνια ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ. 
     Λόγω της ψηλής πρόσχωσης οι αρχιμηχανικοί βεβαίωσαν τον Αλέξανδρο, πως ήταν αδύνατη η προσβολή των τειχών. Μα εκείνος έδωσε εντολή στους χτίστες να επιχωματώσουν το πιο αδύναμο σημείο της στο νότιο τμήμα του τείχους. Γνώριζε πως για να επεκταθεί μέσα στην Ασία, έπρεπε να καθυποτάξει όλα τα παράλια της Ανατολικής Μεσογείου. Επρεπε η θεωρητικά απόρθητη Γάζα να κυριευτεί, για να ενισχυθεί ο αντίκτυπος της άλωσής της σε εχθρούς και συμμάχους των ΕΛΛΗΝΩΝ. Στο μεταξύ έφτασαν στην Γάζα οι μηχανές, που είχαν εκπορθήσει την Τύρο. Τις ανέβασαν στο ανάχωμα κι άρχισαν να κατεδαφίζουν τα τείχη, ενώ συγχρόνως υπέσκαπταν με υπονόμους τα θεμέλια του τείχους, το οποίο γκρεμιζόταν. Οι κινήσεις των μηχανικών καλύπτονταν από καταιγισμό βελών, που προξενούσε απώλειες στους πολιορκημένους, οι οποίοι άντεξαν σε τρία επιθετικά κύματα. Στο τέταρτο πρώτος πάτησε στα τείχη ο εταίρος ΝΕΟΠΤΟΛΕΜΟΣ απ' το γένος ΑΙΑΚΙΔΩΝ.
     Οι πολιορκητές πέρασαν τα τείχη κι άρχισαν να ανοίγουν τις πύλες. Μετά από τρεις ανεπιτυχείς επιθέσεις, το φρούριο τελικά κατελήφθη βίαια. Οι υπερασπιστές της Γάζας δεν εγκατέλειψαν τον αγώνα, έως ότου σκοτώθηκαν όλοι, περίπου 10.000. Τα γυναικόπαιδα πουλήθηκαν δούλοι και η πόλη έγινε ΦΡΟΥΡΙΟ. 
     Ο Αλέξανδρος την ημέρα της επίθεσης είχε κρατηθεί μακριά απ' τις βολές των υπερασπιτών, επειδή είχε προηγηθεί κάποιο θεικό σημάδι και ο Μάντης ΑΡΙΣΤΑΝΔΡΟΣ τον ενημέρωσε πως θα κινδύνευε η ζωή του.  Όταν όμως οι ΄Αραβες μισθοφόροι βγήκαν απ' τα τείχη, πυρπόλησαν τις μηχανές και απώθησαν τους Μακεδόνες, έσπευσε με τους υπασπιστές και απέτρεψε την υποχώρηση. Τότε τραυματίστηκε σοβαρά από βέλος καταπέλτη, που διαπέρασε την ασπίδα και τον ΘΩΡΑΚΑ ΤΟΥ. 
     Ο Αλέξανδρος στην περίπτωση της Γάζας αντίθετα με την γενικότερη συμπεριφορά του, αντέδρασε πολύ σκληρά στους κατοίκους της. Αυτός που θαύμαζε το θάρρος στους εχθρούς του και είχε την τάση να δείχνει έλεος στους γενναίους Πέρσες Στρατηγούς, εξοργίστηκε απ' την περιφρόνηση του εχθρικού Διοικητή της Μπάτη και την άρνησή του να γονατίσει μπροστά του. Του επεφύλασσε ατιμωτικό θάνατο, δένοντάς τον με ένα χοντρό σκοινί απ' τον αστράγαλο και τον τένοντα και τον έσερνε ζωντανό πίσω απ' το άρμα του κάτω απ' τα τείχη της ΠΟΛΗΣ.
     Η άλωση της Γάζας διήρκεσε δύο μήνες, τον Μεταγειτνιώνα και τον Βοηδρομιώνα του 332 π.Χ. Η κατάληψή της εξασφάλισε την πλήρη κατοχή των μεσογειακών παραλίων της ασιατικής ηπείρου, την οριστική αποδυνάμωση του περσικού στόλου και την στέρεη κατάκτηση της Μικράς Ασίας. Αποδείχτηκε όμως στο τέλος, πως η συνολική εκστρατεία στην Φοινίκη του κόστισε σημαντικές απώλειες. Γι' αυτό αναγκάστηκε να αποστείλει στην Μακεδονία για νέα στρατολόγηση τον ΑΜΥΝΤΑ.
     Μέχρι τότε η Στρατιά του προέλαυνε αήττητη, έχοντας νικήσει δυναμικούς αντιπάλους κι αλώσει όσες πόλεις πολιόρκησε. Η ταχύτητα, η αποτελεσματικότητα της Στρατιάς και οι ικανότητές του τρομοκρατούσαν τους εχθρούς και πειθαρχούσαν τους φίλους. Οι πειθαναγκασμένοι σε ηρεμία ΕΛΛΗΝΕΣ και κυρίως οι εξεγερμένοι ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ δεν έπρεπε να δουν κανένα σημείο αδυναμίας του, ούτε να βρουν συμμάχους και προγεφυρώματα στα πλευρά της ΣΤΡΑΤΙΑΣ ΤΟΥ.
     Στο μεταξύ οι Σύνεδροι των Ελλήνων στην Κόρινθο είχαν ψηφίσει να σταλεί 15μελής αντιπροσωπεία, για να μεταφέρει στον Αλέξανδρο χρυσό στεφάνι ως ΑΡΙΣΤΕΙΟ από την Ελλάδα, και να τον συγχαρεί για τη νίκη στην Ισσό. Η αντιπροσωπεία αυτή τον συνάντησε κατά την πολιορκία της ΓΑΖΑΣ. 
     Μετά την Γάζα προέλασε βόρεια στην Ιερουσαλήμ, όπου δεν υπάρχει κανένα στοιχείο για τo τι συνέβη στο Ισραήλ, ένδειξη ότι όλα κύλησαν ομαλά για τον Αλέξανδρο. Κι  ενώ οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι δεν βρήκαν καμία αφορμή, για να διογκώσουν ή να εφεύρουν εξ αρχής κάποιο περιστατικό, το έκανε ο ΙΩΣΗΠΟΣ, ένας εξελληνισμένος Εβραίος. Αναφέρει πως κατά την διάρκεια της πολιορκίας της Τύρου ο Αλέξανδρος έστειλε επιστολή στον αρχιερέα της Ιερουσαλήμ και ζητούσε την υποταγή του και ενισχύσεις και εφόδια για την ΣΤΡΑΤΙΑ. 
     Ο αρχιερέας απήντησε ότι δεν είχε πρόθεση να αποστατήσει απ' τον Δαρείο και απέρριψε τα αιτήματα. Όμως ο Διοικητής της Σαμάρειας, στα πλαίσια των εβραϊκών θρησκευτικο-πολιτικών αντιπαλοτήτων τα αποδέχθηκε, χωρίς να του έχουν ζητηθεί. Μα όταν ο Αλέξανδρος μετά την άλωση της Γάζας έφτασε στην Ιερουσαλήμ, ο ανυπότακτος αρχιερέας επικεφαλής του πληθυσμού όλης της πόλης έσπευσε να τον προυπαντήσει με πρωτοφανή θρησκευτική υποδοχή για αλλοεθνή ΗΓΕΤΗ. 
     Φορούσαν όλοι επίσημες ενδυμασίες και ο Αρχιερέας στην ΚΙΔΑΡΙ του είχε στερεωμένο το χρυσό έλασμα με το όνομα του θεού (Γιαχβέ). Οι Σαμαρείτες εξεγέρθηκαν κι έκαψαν ζωντανό τον Σατράπη της Συρίας Ανδρόμαχο, τον οποίο ο Αλέξανδρος αντικατέστησε με τον Μένωνα τον ΚΕΡΔΙΜΜΑ. Κανονικά έπρεπε να τιμωρήσει τους ανυπότακτους ηγέτες της πόλης, μα προς μεγάλη κατάπληξη όλων πλησίασε τον αρχιερέα και τον φίλησε, αφού πρώτα προσκύνησε στο όνομα του ΘΕΟΥ ΤΟΥ.
     Στην ερώτηση του Παρμενίωνα ποιο ήταν το νόημα αυτής της απροσδόκητης στάσης του, απάντησε, πως πριν ξεκινήσει την εκστρατεία, σκεφτόταν πως θα υποτάξει σίγουρα την Ασία. Ετσι πήγε στην Ιερή Πόλη της Μακεδονίας το ΔΙΟΝ, όπου είδε σε ενύπνιο τον Αρχιερέα με την ίδια ενδυμασία, να τον προτρέπει να πάει στην Ασία άφοβα, διότι εκείνος θα του παρέδιδε το κράτος των Περσών. Κι επειδή αυτός ήταν ο πρώτος που συνάντησε μ' αυτή την ενδυμασία, προσκύνησε τον Θεό του, γιατί πείστηκε πως οδηγός του θα ήταν ο θεός των ΙΟΥΔΑΙΩΝ.
     Τελικά στην κατάκτηση των Φoινικικών πόλεων αντιμετώπισε δυσκολίες ο Αλέξανδρος, παρόλο που πολλές παραδόθηκαν με συνθηκολόγηση. Οι δυο πολιορκίες όμως τον καθυστέρησαν ένα χρόνο για την κατάκτηση και της ΑΙΓΥΠΤΟΥ.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.