20 Ιουνίου 2025

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης Αμφικτύων 
 
Ολο για άνδρες μιλάμε, ας μιλήσουμε λοιπόν και για μια σπουδαία γυναίκα την Πηνελόπη, σύμβολο της συζυγικής πίστεως και καρτερίας. Ήταν κόρη του Ικαρίωνος και της Περιβοιας. Όταν ήταν έγκυος η Περίβοια ο Ικαρίων ρώτησε το μαντείο και πήρε τον εξής χρησμό: 
«Αίσχος έχει Περίβοια, κλέος τ’ εν γαστρί γυναικών»
 
Κατόπιν τούτου όταν γεννήθηκε έβαλε το βρέφος στη σκάφη και το έριξε στη θάλασσα. Το βρήκαν, οι Μελεαγρίδες και το ανέθρεψαν. Επειδή την αρνήθηκε ο πατέρας της την ονόμασαν Αρναία ή Αρνάκι. Όταν το πληροφορήθηκε ο πατέρας της πήγε από οίκτο και την πήρε και την ονόμασε Πηνελόπες. Κατ’ άλλους το όνομα σημαίνει υφάντρα, (εκ του πένω και λοπίς). Εγινε υπερβολικά ωραία και την ζητούσαν σε γάμο πολλοί. Ο Ικαρίων για να μη δυσαρεστήσει κανέναν κάλεσε σε αγώνα τους μνηστήρες. Νικητής βγήκε ο Οδυσσέας και την νυμφεύθηκε. Οι αγώνες έγιναν σε στάδιο στη Σπάρτη όπου η οδός ονομαζόταν «Αφαίτες» από την αρχή του σταδίου. Ο ιστορικός Παυσανίας γράφει ότι τον αγώνα τούτο τον μιμήθηκε από τον Δαναό, ενώ κατ’ άλλους το συνοικέσιον τούτο το έφτιαξε ο Τυνδάρεω, υπό τον όρο να παραμείνει στη Σπάρτη ο Οδυσσέας ή ο Ικαρίων ήθελε να τον κρατήσει εκεί.
 
Εκείνος έλαβε την Πηνελόπη και ανέβηκε στο άρμα του και έφευγε. Ο Ικαρίων τρέχοντας πίσω από το άρμα παρακαλούσε τον Οδυσσέα να αφήσει τουλάχιστον την Πηνελόπη να μείνει εκεί. Τότε ο Οδυσσέας κρατήσας το άρμα είπε προς αυτήν, αν θέλει να μείνει. Αλλά εκείνη χαμήλωσε την κεφαλή της και σιώπησε. Τότε ο Ικαρίων θεώρησε τούτο σαν ικανοποιητική ανταπόκριση και την άφησε να φύγει. Έπειτα της κατασκεύασε άγαλμα της Αιδούς για την αιδώ της Πηνελόπης. 
 
Προ του Τρωικού πολέμου έζησαν πλήρως ειρηνικά και η αγάπη τους υπήρξε αμοιβαία. Ετοιμαζομενος ο Οδυσσέας για την εκστρατεία άφησε αυτή στο πόδι του να διοικεί το βασίλειο με εντολή αν εκείνος πεθάνει και επιθυμεί να παντρευτεί να παραδώσει την εξουσία στον Τηλέμαχο. Επειδή οι άλλοι Ελληνες επέστρεψαν από τον πόλεμο και αυτός δεν φάνηκε, ούτε ακούστηκε τι απέγινε και δεν μπόρεσε να μάθει κάτι γι’ αυτόν παρότι ρωτούσε και έγραφε γράμματα παντού ρωτώντας τους πάντες, οι γονείς της την πίεζαν να παντρευτεί και γι’ αυτό συγκεντρώθηκαν τόσοι πολλοί μνηστήρες ζητούντες αυτή για το αμήχανο κάλλος της και για την υπόληψη της σωφροσύνης της. Προς τούτο έδωσαν σ’ αυτήν και διάφορα δώρα. Ο Ευρύμαχος της χάρισε όρμον χρυσό πολυδαίδαλο (κόσμημα εν είδη όρμου). Εκείνη όμως πάντα ελπίζοντας ότι θα ξαναγυρίσει δεν ενέδιδε, φοβούμενη από τις πιέσεις του πλήθους των μνηστήρων, προφασιζόμενη ότι υφαίνει τον ιστο (=πανί) και είναι απασχολημένη. 
 
Οι μνηστήρες είχαν εγκατασταθεί εκεί επί τέσσερα χρόνια αναμένοντες την εκλογή της Πηνελόπης. Από την Δολίχη (νησί Β.Α της Λευκάδας) 52 μνηστήρες μαζί με έξη δούλους. Εκ της Σάμου (Κέρκυρας) 24. Εκ της Ζακύνθου 20. Εκ της Ιθάκης 12, έχοντες μαζί τους και κήρυκες και μουσικούς και μάντεις και παρείσακτους και γελωτοποιούς ώστε είχαν ολόκληρο στρατόπεδο φτιάξει στην Ιθάκη, άφοβοι και ελεύθεροι επειδή τότε η Ελλάδα είχε μικρό πληθυσμό. Και σαν να μην έφτανε το πλήθος είχαν την απαίτηση από την Πηνελόπη και τον Τηλέμαχο να τους διατρέφουν πολυτελώς . Εξ αυτού του λόγου ο γέρο Λαέρτης πατέρας του Οδυσσέα έμενε στους αγρούς. Η Πηνελόπη παρότι υπέφερε από την κατάσταση αυτή με το πρόσχημα της μη περατώσεως του ιστού πρότεινε τον χρόνο με την ελπίδα ότι κάποια μέρα ο Οδυσσέας θα γυρίσει. Για να επιτύχει τούτο ότι ύφαινε την ημέρα το ξήλωνε τη νύχτα. Ο δε Τηλέμαχος για να διώξει αυτούς τους φοβέριζε νεανικά και γι’ αυτό ήθελαν να τον σκοτώσουν. Όταν ήλθε κάποια ημέρα ύστερα από δέκα χρόνια ο Οδυσσέας τους εξολόθρευσε όπως γράψαμε στην σχετική μελέτη περί του Οδυσσέως. Να σημειωθεί ότι η Πηνελόπη ήταν η πρώτη εξαδέλφη της Ελένης διότι ο Τυνδάρεω και ο Ικαρίων ήταν αδέλφια . Βλέπουμε λοιπόν ότι για την μια εξαδέλφη έγινε πόλεμος στην Ασία και για την άλλη στην Ελλάδα. 
 
Λέγεται κακοβούλως ότι γέννησε τον Πάνα εκ των μνηστήρων ή εκ του Ερμού ο οποίος επινόησε την υφαντική τέχνη και εκ του Πανός ονομάστηκε το πανίον. Και ότι την έδιωξε ο Οδυσσέας και ήρθε στην Λακεδαίμονα και μετά στην Μαντινεία εκεί όπου έδειχναν και τον τάφο της οι Μαντινείς. Εξ αυτού ο Λυκόφρων και ο Δούρις ο Σάμιος την ονόμασαν Κασσωρίδα, δηλαδή πόρνη. 
 
Όμως ο Τζέτζης λέγει αυτά φλυαρίες, επειδή ο Όμηρος και άλλοι επίσημοι ποιητές την αναφέρουν ως υπόδειγμα σωφροσύνης και συζυγικής πίστεως και λένε ότι έζησε τα υπόλοιπα χρόνια ειρηνικά με τον Οδυσσέα. Όσον αφορά την Πηνελόπη την πόρνη της Μαντινείας ότι πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο. 
 
Σχολιασμός: 
 
1/ Η Πηνελόπη έγραφε συνεχώς γράμματα για να πληροφορηθεί από τους συμπολεμιστές του τι απέγινε εκείνος. Επομένως είναι ψευδέστατα τα περί Φοινικικού αλφαβήτου και Ινδοευρωπαϊκής γλώσσας. Και δυστυχώς παρά τις γραπτές αποδείξεις ακόμη οι ξένοι και μερικοί δικοί μας «τυφλοπόντικες» δεν θέλουν να ανοίξουν τους οφθαλμούς τους να δουν την αλήθεια 
 
2/ Οι Έλληνες παντού είχαν την αξιολόγηση ακόμη και στην εκλογή του γαμπρού για τις κόρες τους. Πάντα έστηναν αγώνες μεταξύ των μνηστήρων και ο νικητής παίρνει σαν έπαθλο τη νύφη. 
 
3/ Ακόμη οι Έλληνες μιλάμε την Ομηρική γλώσσα. Λέμε «λοποδύτης=λόπο+ δύτης» αυτός που βάζει το χέρι στην τσέπη 
 
4/ Στην Ελληνική Μυθολογία το όνομα Μελεαγρίδες φέρονταν τέσσερις νέες γυναίκες, συνήθως αναφερόμενες ως αδελφές του Καλυδώνιου ήρωα Μελέαγρου, και επομένως κόρες του βασιλιά της Καλυδώνας Οινέως και της Αλθαίας. Τα ονόματά τους ήταν Γόργη, Δηιάνειρα, Ευρυμήδη και Μελανίππη. Οι Μελεαγρίδες, θρηνώντας τον θάνατο του αδελφού τους, συνεχώς και αδιάλειπτα, αναγκάστηκαν οι Ολύμπιοι θεοί από οίκτο να τις μεταμορφώσουν σε ομώνυμα πουλιά, οι γνωστοί ινδιάνοι ή γαλοπούλες συνεχίζοντας και έτσι τη θρηνώδη κραυγή τους. 
 
5/ Από την εποχή πριν από τον Τρωικό πόλεμο οι Ελληνες φιλοτεχνούσαν και έφτιαχναν αγάλματα όπως της Αιδούς για την Πηνελόπη. 
 
6/ Πέραν των ιστορικών και ποιητών υπάρχουν που έγραψαν την Ελληνική προϊστορία υπάρχουν και οι επίβουλοι και κακόβουλοι που διαστρέφουν την αλήθεια, όπως συνέβη με την Πηνελόπη. 
 
7/ Υπάρχει άραγε σήμερα κάποια γυναίκα στον κόσμο που να μοιάζει της Πηνελόπης; Αμφιβάλλω. Εσείς; 
 
*Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης 
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών 
amphiktyon@gmail.com 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.